C.N.R.S.
 
Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

http://www.atilf.fr/dmf/definition/guerre 
Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet
 18 articles
 
 Article 1/18 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     GUERRE     
FEW XVII *werra
GUERRE, subst.
[ ]

A. -

[Les conflits entre royaumes, états, sociétés, groupes...]

 

1.

[À l'origine du conflit]

 

-

C'est le coup qui fait la guerre et non les paroles V. coup

 

-

En denrée de guerre n'a maillée d'amour V. denrée

 

-

Guerre vient par défaut de justice : Guerre, de sa propre naissance, vient par defaulte de justice, car, se tous estions justes, force d'armes ne nous auroit besoing. (CHART., Q. inv., 1422, 27).

 

-

De guerre homme en propose mais fortune en veut discuter : Et bien appartient ceste chose Leur dire et magnifester, que de guerre homme en proppose Mes fortune en veult discuter.Sy les povons nous surmonter Et les avoir sans nul deffault (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 621).

 

-

Pour son chasement doit on guerre lever : Faussé a puissedi [le fel Aubuïn] et foy et sierement Et saisy le païs et destruite la gent Et Gerart soit venuz pour prendre vengement, C'es de droit, Caton dist que pour son casement Doit on bien lever guerre. (Jourd. Blaye alex. M., a.1455, 613).

 

-

Qui terre a, il a guerre V. terre

 

-

[Aspect financier] Quiconque veut guerre entreprendre, il lui convient de dépendre son argent : ...Sy vendront tant de soudoiers Pour venir querir leurs deniers Que les champs en seront tous plains, S'en feront et souppris et plains, Mais, quant Opportet vient en place, Adont convient que l'en le face, Car, quiconquez veult guerre emprendre, Son argent li convient despendre. (LA BUIGNE, Rom. deduis B., 1359-1377, 199).

 

2.

[Les aléas d'un conflit] Une fois dessous et l'autre dessus, ce sont les états de la guerre : Et ne veons point de rescouse en cela, et pour ce, nous volons nous retraire et retourner en Hainbon. Se nous perdons la Roce Deurient pour celle fois, une aultre fois venra que nous le recouverons. Il n'a pas .II. mois que nous le conquesimes : une fois desous et l'autre desus, ce sont li estat de gerre. (FROISS., Chron. D., p.1400, 815).

 

3.

[Les méfaits d'un conflit]

 

-

[...politiques]

 

-

Guerre fait perdre maints royaumes : Ils ont plus dur que eulx rencontré Qui leur a foncé leurs hyaulmes. Guerre fait perdre mains royaulmes. (GAGUIN, Passe temps oisiv. T., 1489, 408).

 

-

[...psychologiques]

 

.

En guerre il n'y a ni pitié ni merci : Ensi ala de l'abeie de Marchiennes. Elle fu toute arse et essillie, dont ce fu damages ; mais en gerre il n'i a nulle pité ne merchi, et li varlet qui poursievent les gens d'armes, font plus a la fois, qant il se voient au desus de lor emprise, que on ne lor conmande. (FROISS., Chron. D., p.1400, 439).

 

.

Guerre fait l'homme forcené : Il [l'homme] prent fiere et cruelle vie Et laisse humaine affection (...). Guerre fait l'homme forsené. (GAGUIN, Passe temps oisiv. T., 1489, 411).

 

-

[...sociaux]

 

-

La guerre reste chez les paysans V. paysan

 

.

Paix donne mais guerre tolt V. paix

 

.

Par guerre faut que l'étude cesse : Priez, prelas et gens de sainte vie, Religieux ne dormez en peresse, Priez, maistres et tous suivans clergie, Car par guerre fault que l'estude cesse (CH. D'ORLÉANS, Ball. C., c.1415-1457, 123).

 

.

Par guerre sont toutes gens mal logées : Dieu les a pris, l'hoste et l'hostesse humaine, Je ne scés més quel estat on y maine, Les enfans sont dispers et eslongiés ; Par guerre sont toutes gens mal logiés. (MOLINET, Faictz Dictz D., 1467-1506, 164).

 

.

De la guerre ont pauvres gens le pire : Trop mauvaise nouvelle reporte en son païs, Car contre les Rommains n'est ne pais ne respis, Ains en sera maint homs affolés et honnis, Maint escu defroissiés et maint cheval occis, Et ars et essilliez autel et crucefix, Et mis a grant douleur femmes, enffans petis, Car adez de la guerre ont povres gens le pis. (Theseus Cologne I, 2 B., c.1361-1374, 170).

 

-

Qui sert la guerre il en reçoit tels gages : ...Cent mille et plus sont passés par l'espee ; Par main armee ou poison venimee, Trop allumee, ont paié les treuaiges : Qui sert la guerre, il en reçoit telz gaiges. (MOLINET, Faictz Dictz D., 1467-1506, 75).

 

Rem. Hassell 131, G63.

 

4.

[La fin d'un conflit]

 

-

Aprés grande guerre, grande paix : Boin est de boine fin avoir chiertainement, De grant wière, grant pais, on le dit ensement (GILLES LE MUISIT, Poésies K., t.2, c.1347-1353, 202). Entendés quelle guerre : orgueil enhorte laborer a vanité ; peresse, luxure et gloutennie tendent a soy reposer ; envie et ire la dessirent ; avarice la pourmaine et traine. Mais aprés grant guerre grant paix. (GERS., 1407, Oeuvres complètes G., 1093). Homs qui se desconforte et tristement se contient est tost maté. Mettez tout contre tout, ains que soiiés sousprins. Nulz ne se doit esbahir de chose qui en guerre sourviengne, car telz vainct au jour d'huy qui demain s'en fuira, et telz prent prisonnier duquel il serra prins aprez, quant delivré l'avra. Et aprés grant guerre vient grant paix. (Faits conq. Alexandre N.L., c.1450-1475, 186). Et, pour ce, au temps de infortune, il ne fault point desesperer, mais faut avoir esperance d'avoir mieulx en prosperité, car aprés grant guerre vient grant paix et aprés la pluye le beau temps. (MACHO, Esope R., c.1480, 100).

 

Rem. Morawski 110 : Aprés grant guerre grant paix ; Hassell 131, G61.

 

-

En grande guerre ne gît que bonne paix : En grant guerre ne gist que bonne pais, Mais je me voi guerriiés asprement D'Ardant Desir et de tous mes soubjés, Qui nuit et jour m'assallent telement Que je ne puis nullement Avoir arest, tant fors est leur assaus (FROISS., Ball. B., c.1362-1377, 20).

 

-

Il n'est si forte guerre qui ne finisse par s'apaiser : Fredet, j'ay receu vostre lectre, Dont vous mercie chierement, Ou dedens avez voulu mectre Vostre fait bien entierement ; Fier vous povez seurement En moy, tout, non pas a demi, Au besoing congnoist on l'ami. S'amour tient vostre cuer en serre, Ne vous esbahissez en rien ; Il n'est nulle si forte guerre Qu'au derrain ne s'appaise bien (CH. D'ORLÉANS, Compl. C., 1433-p.1451, 272).

 

-

Guerre ne se fait que pour avoir paix : Quelle paix demandes tu, quant il est en ta puissance de tout avoir par armes ? Car guerre ne se fait que pour avoir paix ; fais forte guerre, et tu auras paix par subjuguer tes ennemis. (JUV. URS., Aud. celi, 1435, 221).

 

-

Mauvaise est la guerre qui ne finit pas : Dist le roy : "Cy a malle guerre, Lonc temps a qu'elle ne fina : La guerre est male qui fin n'a. Fin eüst si bien vous voulsisiez..." (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 38).

 

-

On est tôt venu à la guerre, si l'on veut, mais on n'en est mie hors, si on veut : "Sire", dist Peresche, "il me semble que Envie en a très bien parlé et que d'entreprendre une si grant chose comme ceste ci en haste ne seroit mie vostre profist, quer l'en est tost venu à la guerre, qui veut, mais l'en n'en est mie hors, qui veut." (HENRI FERR., Modus et Ratio, Livre deduis T., c.1354-1377, 98).

 

-

Paisible amour met jus guerre et discorde V. amour1

 

-

Qui a le profit de la guerre il en aura l'honneur V. profit

 

Rem. DI STEF. 418c, guerre.

 

5.

[La guerre et le droit]

 

-

En guerre le droit ne peut dominer : Peut estre que, soubz umbre de nous [seigneurs], mains grans oultraiges se font, car en guerre, ou la force est et le fer seigneurit, ne peut droit dominer ; mais a bien enquerir, il sera trouvé que gens du peuple et de bas estat, qui se mettent sus soubz le nom d'armes, sont coupables de ces horribles excez, et naist d'entre ceulx du peuple le mal qui sur le peuple redonde (CHART., Q. inv., 1422, 33).

 

-

Où est guerre justice est morte : AMINADAS. Ou est guerre justice est morte. ACHIOR. Guerre tout destruit nettement, Car sans pitié droiture avorte (Myst. Viel test. R., t.5, c.1450, 263).

 

Rem. DI STEF. 418c, guerre.

B. -

[Conflits entre particuliers]

 

-

Il n'est si felle/male guerre que d'ami à ami : [Las Flamands cherchent à conquérir Tournai] Et on dist et voirs est qu'il n'est si felle guerre que de voisins et d'amis. Et entre les assaus que li Flamench fisent, il en y eut un qui dura un jour tout entier. (FROISS., Chron. L., II, c.1375-1400, 47). Et le bon roy de France qui Ludovis ot nom O son arriere ban estoit dedens Noion. S'ot envoié son frere c'on nomma Phillippon (...) Par devers Ciperis pour savoir l'ocoison S'on pourroit apaisier la leur discencion Et la cruelle guerre. Car bien dire poeut on Qu'il n'est si male guerre en nulle region Que d'amis l'un a l'aultre quant il y a tenchon. (Cip. Vignevaux W., p.1400, 181). Mais on dit communement une parolle asses veritable : il n'est ni [l. si] mauvesse haynne couverte ne si mauvesse gerre que de voisins ensanble l'eun a l'autre (JEAN DE HAYNIN, Mém. B., t.1, 1466-1477, 109).

 

Rem. Hassell 131, G62 ; ex proche : ...je trouve que que la souverayne guerre qui soit est celle qu'on a en son hostel ; cat là où elle est, Dieu ne aultre bien n'y poeut demourer ; et se briefment n'y est pourveu, il n'est mye possible que tout ne voise a mal (LA SALE, Sale D., 1451, 96).

 

-

Il n'est si mauvaise haine couverte ni si mauvaise guerre que de voisins V. haine

C. -

[Conflit à l'intérieur d'un individu]

 

-

La chair, l'esprit, la mort, la vie ont guerre et mortelle envie : Il y a guerre coustumiere Entre tenebrez et lumiere, Entre la nuitie et journee, Et serenité et nuee ; Si ont guerre et mortel envie La char, l'esprit, la mort, la vie. Se la char vaint, l'esprit perist, Se la mort vaint, la vie occist. (THOMAS MAILLET, Prov. Alain H., c.1375-1400, 61).

 

-

Si tu veux avoir la guerre contre toi-même accomplis la volonté de ta chair V. chair
 

Lexique de proverbes Pierre Cromer

 Article 2/18 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     GUERRE     
FEW XVII *werra
GUERRE, subst. fém.
[AND : guerre ; DÉCT : guerre ]

I. -

"Guerre, lutte armée opposant des États, des factions rivales ou des individus"

A. -

Loc. verb.

 

-

Mouvoir guerre vers qqn. "S'en prendre à qqn, engager les hostilités contre qqn" : ...Dieu, ne autre n'osera Vers lui contendre, ne mouvoir, Guerre (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 149).

 

-

Prendre la guerre à qqn. "Engager la guerre contre qqn, faire la guerre à qqn" : Anthïochus, qui voult la guerre Prendre aux Romains (CHR. PIZ., M.F., III, 1400-1403, 239).

 

-

Mener/demener guerre à qqn. "Faire la guerre à qqn, conduire une guerre contre qqn" : Le grant Alixandre (...) Ne fina de demener guerre Tant qu'il conquist toute la terre (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 272). Mitridatés grant guerre aprés Leur mena (CHR. PIZ., M.F., III, 1400-1403, 261).

 

-

Avoir guerre à qqn. "Être en guerre contre qqn" : Antiocus (...) Ot guerre aux rommains. (CHR. PIZ., M.F., III, 1400-1403, 167).

 

-

Maintenir les guerres. "S'occuper, avoir la charge des guerres" : Et celle maintenoit les guerres Et chevauchoit en toutes terres (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 182).

B. -

Guerre citoyenne. "Guerre civile" : Ce fu la guerre citoyene, Ou entr'eulx mesmes a martire S'entremectoyent (CHR. PIZ., M.F., IV, 1400-1403, 7).

II. -

"Art de la guerre" : Adont roÿne de la terre Fu Thamaris, qui yert de guerre Duite, apprise et bien affaitié. (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 202).
 

Pizan Joël Blanchard / Michel Quereuil

 Article 3/18 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     GUERRE     
FEW XVII *werra
GUERRE, subst. fém.
[AND : guerre ; DÉCT : guerre ]

"Guerre" : Dieu fort, puissent en guarre varrés ! Ouvrés voz portes sans remort, Princes d'enfer ! (Pass. Auv., 1477, 226).

 

-

Prendre guerre encontre qqn. "Entrer en guerre contre qqn" : Pas n'est possible que Belzebut Prist guerre encontre ung dïable ; Ou leur reaulme impermanable Seroit pour leur divisïon. [Réf. à Matth. 12, 25] (Pass. Auv., 1477, 165).
 

Passion d'Auvergne Jean-Loup Ringenbach

 Article 4/18 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     GUERRE     
FEW XVII *werra
GUERRE, subst. fém.
[AND : guerre ; DÉCT : guerre ]

A. -

"Guerre" : Item, aussi comme mutacion ne peut estre que elle ne soit en miex ou en non-miex combien que aucune fois tout ensamble soit tres bien, si comme un chant de pluseurs voiez tres bon ne seroit pas si bon se les voies estoient tousjours ou tres meilleur acort, samblablement selon la variacion de la musique insensible du ciel les choses de cibas sont une fois en meilleur disposicion que en autre, et selon ce une fois est pais, autre guerre (ORESME, C.M., c.1377, 482).

 

-

En temps de guerre : Et ainsi appert que en conseillier l'en doit premierement establir la fin que l'en quiert, comme seroit en temps de guerre la paix de la cité ou du paÿs. (ORESME, E.A.C., c.1370, 191).

 

-

Avoir guerre contre qqn : Les Atheniens avoient guerre contre les Lacedomoniens (ORESME, E.A.C., c.1370, 303).

 

-

Au plur. : A cest propos dit Saint Augustin que "libido dominandi," c'est a dire, trop grand desir de dominacion, est cause de guerres et des grans maulz qui aviennent en cest monde. (ORESME, E.A.C., c.1370, 471).

B. -

"Combat" : Chevalerie est la doctrine des guerres, yconomique de gouverner un hostel, et rethorique appartient as advocas. (ORESME, E.A.C., c.1370, 105).
 

Oresme Charles Brucker

 Article 5/18 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     GUERRE     
FEW XVII *werra
GUERRE, subst. fém.
[T-L : guerre ; GDC : guerre ; AND : guerre ; DÉCT : guerre ; FEW XVII, 567a : *werra]

A. -

"Guerre" : Aussi le sire de Guitry, Avecq le sire de Couras, Monstrez la puissance aujourd'uy, La force qui est en voz bras, Et que de guerre n'estes las ; Mes prenez coraige et vigueur, Que les Anglois soient mis au bas (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 403).

 

-

Guerre mortelle. "Guerre impitoyable, où l'on ne fait pas de prisonniers" : Mon enffant, ma douce personne ! Dolente, quel mortel guïerre ! Bien me deust transglotir la terre Quant je vous voy mort soutenir. (Pass. Semur D.M., c.1420 [1488], 94). [ici, à propos du massacre des Innocents, cf. Matth. 2, 16] Si n'est bruit que de la Pucelle, Et a tout mis a sa cordelle. Si croy c'est ung dyable d'enfer, Qui nous mayne guerre mortelle, Et qui vault pis que Lucifer. (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 461).

 

-

Loc.

 

.

En bonne guerre. "Conformément aux règles et usages de la guerre" : Conte de Suffort, ne doubtez Que traicté serez honnestement, Ne ne vous veil molester, Mes vous tenir paisiblement. Vous estes myen certainement Que pris vous ay en bonne guerre, Si vous garderay soigneusement Sans que souffrez nulle malerre. (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 559).

 

.

De guerre ou de traité. "Par la guerre ou par la négociation" : Pensez bien de ce faict conduire, Car je vous donne auctorité De faire vers ceulx de l'empire Comme moy, c'est ma voulenté, Ou soit de guerre ou de traictié, Ainsi que bon vous semblera. De tout ce qui est recité Par moy rien desdit n'en sera. (Myst. st Laur. S.W., 1499, 156).

 

.

Ouvrir guerre. "Déclarer la guerre" : Toutesfoiz, j'ay une grant doubte Pour ce que pas bien je ne sçay Comme proceder je debvray Contre celluy pays de Parthe, Sur lequel avez guerre ouverte (Myst. st Adr. P., c.1450-1485, 59).

 

.

Proceder en guerre. V. proceder "Entrer en guerre"

 

.

Serrer une guerre à qqn. V. serrer "Livrer une guerre à quelqu'un"

 

-

Subst. + de guerre

 

.

Abstinence de guerre. V. abstinence

 

.

Chef de guerre. "Chef militaire" : Roy d'Angleterre, se ainsi ne le faictes, je suis chef de guerre, en quelque lieu que je actendré voz gens en France, se ilz ne veullent obeyr, je les feray yssir vueillent ou non. (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 413).

 

.

Fait de guerre. V. fait

 

.

Fortune de guerre. V. fortune

 

.

Gens de guerre. V. gens

 

.

Homme de guerre. "Militaire" : Mays bien me sembla, a sa chiere, Qu'il n'avoyt pas bien la manere De homme de guerre, mays d'eglise, Et que son entente avoit misse Aultre part qu'en mondanité. (Myst. st Bern. Menth. L., c.1450, 96).

 

.

Prince de guerre : Je croy que contant en serons Que deux, qui sont de petit pois, Serviteurs d'un prince de guerre, Tenant le party des François Deffis deux aultres d'Angleterre (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 298).

B. -

Au fig. "Effort, résistance" : [UN JUIF à Jésus en croix]. Va, punais, bien moustre exemple Qu'en trois jours referas le temple ! Tresfaulx menteur oultrecuidé, Comment le feroies tu de gré, Quant tu meurs par si peu de guerre ? (Myst. Pass. Amb. R., c.1474-1500, 69).
 

Mystères Jean-Loup Ringenbach

 Article 6/18 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     GUERRE     
FEW XVII *werra
GUERRE, subst. fém.
[AND : guerre ; DÉCT : guerre ]

A. -

"Lutte armée"

 

1.

[Entre états] : Vous savez assez fait de guerre, Et pour ce je vous vueil requerre Que de mon ost vous soiez maistre (Mir. st Lor., 1380, 126).

 

-

Avoir guerre à qqn/avoir guerre vers qqn : Aussi me faut il avoir guerre A son pére, qui tient Espaigne. (Mir. Oton, c.1370, 320). En la fin vengie seras De celui qui (...) T'a mis sus la desloiauté Pour quoy Oston a vers toy guerre. (Mir. Oton, c.1370, 357).

 

-

Donner guerre à qqn : ...conment pour li donner guerre Sont alez de li au devant (Mir. ste Bauth., c.1376, 127).

 

-

Faire guerre à qqn : ...pour ce qu'armez se sont Contre leur pére, et fait li ont Guerre... (Mir. ste Bauth., c.1376, 146).

 

-

Mouvoir guerre à qqn : ...assaillir venra vostre terre Et vous mouvera si grant guerre Qu'il vous toldra vie de corps (Mir. Oton, c.1370, 322).

 

2.

[Combat judiciaire] : LE MARQUIS. Sire, qui voulez ceste guerre Faire, dites moy vostre nom. (Mir. marq. Gaudine, 1350, 165).

B. -

"Toute espèce de combat" : E ! doulce vierge, qui la guerre D'entre Dieu et homme apaisas... (Mir. st J. Cris., c.1344, 277). Touz jours aras tu au vin guerre Tant con vivras ? (Mir. st Sev., 1362, 195).
 

Miracles Pierre Kunstmann

 Article 7/18 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     GUERRE     
FEW XVII *werra
GUERRE, subst. fém.
[T-L : guerre ; DEAF, G1571 guerre ; AND : guerre ; DÉCT : guerre ; FEW XVII, 567a : *werra]

"Guerre" : Gloire vous soit, Sire, es cieulz la sus quant en terre par vostre bieneureuse nativité vous avez fait cesser l'orrible guerre qui estoit entre vous et tout l'umain lignaige, et y avez amené paix, voire aux hommes de bonne voulenté ! (GERS., Noël, p.1404, 291). Comment les Corps Celestielz font avenir par nature guerres, mortalitez et famines ou Monde (LA HAYE, P. peste, 1426, 9).

 

-

Estre en guerre ouverte : Quel mervaille ! car la pais ne fu pas bien fondee sur la pierre ferme, c'est sur Jesu Crist vray Espous de leurs ames, auquel il estoient encores en guerre ouverte, et pour ce de droit la pais ne pouoit pas estre ferme, car au traitier la dicte pais on mist la charrue devant les buefz. (MÉZIÈRES, Vertu sacr. mar. W., c.1384-1389, 240). Il se dit en proverbe qu'il fait bon avoir un bon retrait et par especial a ceulx qui sont en guerre ouverte comme nous sommes en ce monde mortel, ou quel ne se treuve vraye pais, selonc le dit du tres saint Job. (MÉZIÈRES, Vertu sacr. mar. W., c.1384-1389, 392).

 

-

Mouvoir guerre à. "Susciter, soulever une guerre contre" : Cestui mist en courage au roy Loys de mouvoir guerre aux Poictevins et y mener son excercite, incontinent après sa couronnacion. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 124 r°).

 

Rem. Cf. aussi FEW VI-3, 163b : movere.
 

Littérature didactique Hiltrud Gerner

 Article 8/18 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     GUERRE     
FEW XVII *werra
GUERRE, subst. fém.
[AND : guerre ; DÉCT : guerre ]

"Conflit armé"

 

-

Sans question ni guerre. V. question
 

La Vigne Annie Bertin

 Article 9/18 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     GUERRE     
FEW XVII *werra
GUERRE, subst. fém.
[AND : guerre ; DÉCT : guerre ]

"Situation conflictuelle comportant le plus souvent un recours à la lutte armée" : Et se voulez savoir de la tresfiere guerre de Jules Cesar et de Pompee, aussi de la souveraine bataille qui fut de leurs pouoirs en Thesaille, ou ledit Pompee fut desconfit, lisez Lucain. (LA SALE, J.S., 1456, 76).
 

La Sale Pierre Demarolle

 Article 10/18 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     GUERRE     
FEW XVII *werra
GUERRE, subst. fém.
[AND : guerre ; DÉCT : guerre ]

A. -

"Guerre" : Mais courte estoit leur demourée, Car s'il sceüssent une armée Ou une guerre en Alemaingne, En Osteriche ou en Behaingne, En Hongrie ou en Danemarche Ou en aucune estrange marche, En Pruce, en Pouleinne, en Cracoe, En Tartarie ou en Letoe, (...) Il y alassent honneur querre. (MACH., D. Lyon, 1342, 209). Les autres [dames] toutes leurs plaisences Avoient et leurs souvenances En ceaus qui cerchoient les guerres Par toutes les estranges terres. Comment que samblant n'en feïssent Et que po souvent les veïssent, N'estoient il pas mis en puer, Mais bien amé dou bon dou cuer, Sans villonie et sans folour Pour leur bien et pour leur valour. (MACH., D. Lyon, 1342, 216). Car ce fu chose assez commune Qu'on vit le soleil et la lune, Les estoiles, le ciel, la terre, En signefiance de guerre, De doleurs et de pestilences, Faire signes et demoustrances. (MACH., J. R. Nav., 1349, 142). Car les batailles et les guerres Furent si grans par toutes terres, Qu'on ne savoit en tout le monde, Tant comme il tient a la rëonde, Païs, regne, ne region, Qu'il n'i eüst discention... (MACH., J. R. Nav., 1349, 144). Quant cil d'Athennes eurent mort Androgeüs, si grant remort En ot Minos, li rois de Crete, Que par voie sage et discrete, Par force d'armes et de guerre Fist essillier toute leur terre ; Et les mist tous pour cest outrage Minos en si mortel servage, Que tous les ans li envoioient Un homme... (MACH., J. R. Nav., 1349, 230). Je te di que Typhoeüs Fu uns jaians trop deceüs, Que dechacier volt par sa guerre Les dieus dou ciel et de la terre. (MACH., C. ami, 1357, 84). Encor faut il que je t'aprengne Le dit au bon roy de Behaingne. Il disoit que prince a toute heure Soit pour la guerre a son desseure Et a son dessous au tournoy, Dont mais parler a ce jour n'oy. Mais riens ne prisoit grant puissance Ne gens d'armes sans ordenance Et qui des chiés entierement N'estoient en commandement. (MACH., C. ami, 1357, 114). Ne te laisse desheriter Pour riens qu'on te puist enditer, Car par ma foy, mieus ameroie, S'empereres ou rois estoie, Despendre tout en bonne guerre, Qu'on me tollist un piet de terre, Car tout prince desherité Vit a honte et a grant vilté. (MACH., C. ami, 1357, 126). Si se pensa qu'il partiroit De son païs et qu'il iroit En France, pour honneur acquerre. Car aussi y avoit il guerre... (MACH., P. Alex., p.1369, 16). Là fu Jehans, li roys de France, Qui maint anui, mainte souffrance Avoit receüt pour la guerre Qu'il avoit au roy d'Angleterre, Par le deffaut de maint couart ; Et li roi angles Andouart Avoit à nom, je ne doubt mie. (MACH., P. Alex., p.1369, 21). ...Mais trop seroit chose sauvage, De traitier à vous qui n'avez Point de pooir, bien le savez. Et, sans doubte, se je veoie Gens de par lui, je traiteroie ; Et mieus vorroie par amour Avoir le mien que par rigour. Je ne voy ci autre traitié Ne de guerre, ne d'amitié. (MACH., P. Alex., p.1369, 123). Vraiement en grant peril sommes, Et en doubte de perdre terre, Se longuement dure la guerre. (MACH., P. Alex., p.1369, 132). Et si tost qu'en Chypre sera, La plus grant armée fera Qu'il porra pourchacier ne faire, Pour faire aus Sarrazins contraire, Et au soudan principaument, Qu'il het de cuer si mortelment, Qu'il rencommencera la guerre à son païs et à sa terre... (MACH., P. Alex., p.1369, 245).

 

-

Au fig. : Et pour ce te vueil commander, Deprier, enjoindre et requerre, Que pais faces de ceste guerre Qu'empris as contre toy meësmes, Car c'est fole emprise et fols esmes. Et je te promet et te jur Que je te feray asseür De ce dont yes en si grant doubte. (MACH., R. Fort., c.1341, 75). Lors au resgarder m'oubliay, Si que tout mis en oubli ay Ce que li devoie requerre ; Car sa douceur faisoit tel guerre Par sa force et par sa rigour A moy, que n'os scens ne vigour Que la sceüsse arraisonner, Ne que peüsse un mot sonner, Eins estoie tous estahis... (MACH., D. Lyon, 1342, 186).

 

-

Avoir grant guerre : ...Dont grant planté li accorderent, Et promeïrent et vouerent Qu'il yroient aveques li, S'il n'estoient enseveli. Mais li roys, qui avoit grant guerre, Ne pooit issir de sa terre, Qu'il n'i heüst trop grant damage ; Pour ce le saint pelerinage N'accorda pas, car trop eüst Mespris, s'acordé li eüst. (MACH., P. Alex., p.1369, 26).

 

-

Faire guerre : N'a pas lonc temps que tu cuidoies Que se Prians, li rois de Troies, Fust en vie, et son fil Hector, Troïllus, et le bon Nector, Qui Menelaus mist en grant peinne Pour Paris qui ravist Heleinne, Et te vosissent faire guerre En ton païs et en ta terre, Qu'einsi te peüssent abatre Si tost, par scens ne par combatre, Com Fortune t'a abatu Qui en sa roiz t'a embatu, Et la te bat de ses flaiaus Qui sont mauvais et desloiaus. (MACH., C. ami, 1357, 67).

 

-

Mouvoir guerre : Mais je te jur et te prommet Qu'il estoit en si haut sommet D'onneur qu'il n'avoit si haut homme Voisin, ne l'empereur de Romme, Que, s'il li vosist mouvoir guerre Ou faire, qu'il ne l'alast querre Tout eu milieu de son païs. N'estoit pas de ses gens haïs, Car chascuns l'amoit et servoit Pour ce que bien le desservoit. (MACH., C. ami, 1357, 105). Et s'aucuns te voloit sousquerre Ou mouvoir en ton païs guerre, Pren conseil a ceuls qui feront Tout ce qu'il te conseilleront, Car la chevense avec la vie Y va ; pour ce ne doubte mie, Qu'il ne te mesconsilleroient Pour rien, car il s'en honniroient. (MACH., C. ami, 1357, 109).

 

.

[P. oppos. à siege] Guerre ouverte : Et s'il y avoit poingneïs, Bataille ou paleteïs, Chastiaus assis ou guerre ouverte, Ne doubtoient gaaing ne perte, Qu'adès ne fussent des premiers. De c'estoient il coustumiers. (MACH., D. Lyon, 1342, 207).

 

-

Avoir guerre à. "Être en guerre contre" : Il li dist : "Aler vous couvient Par devers le soudan qui tient, Nostre hiretage et nostre terre ; Et pour ce avons nous à lui guerre. De tous Crestiens prent truage, Et pluseurs tient en grant servage..." (MACH., P. Alex., p.1369, 127).

 

-

Prendre guerre à qqn. "L'attaquer" : Veoir ne quier la dorée toison Ne les Yndes ne de Rouge Mer onde, N'aus infernaus penre guerre ou tençon Pour eslongier le regart de la blonde Dont me vient joye et baudour Et doulz penser ; si tieng pour le millour Qu', à tout conter et bien peser à drame, Je voy assez, puis que je voy ma dame. (MACH., Bal., 1377, 562).

B. -

"Inimitié, acte d'inimitié, dissension, querelle" : De courir [le lion] estoit moult engrans ; Il faisoit les saus si trés grans Que durement m'en mervilloie. Bien vi qu'il avoit trop grant joie. De ses ongles gratoit en terre. Il prisoit moult petit la guerre Des bestes qui li vuelent nuire Et qui le pensent a destruire ; Qu'elles l'espioient de long. (MACH., D. Lyon, 1342, 176). Einsi me vueil porter en ceste guerre Et sagement dedens mon cuer enquerre Se j'en porray par Dous Penser acquerre Joie et deduit, Et par Espoir, que je tien clef et serre Qui Dous Penser en cuer d'amant enserre, En attendant Morpheüs qui tost erre Et vient de nuit. (MACH., F. am., c.1361, 176).

 

-

Avoir guerre à : Et se tu has guerre ou riote A ton voisin qui te riote, Saches premiers se tu has droit ; Et se tu l'as, en tout endroit Te dois hardiement deffendre. (MACH., C. ami, 1357, 111).

 

-

Au fig. : Si que, quant j'ay les amans pris Et dou mal amoureus espris, Je les doy souvent viseter Et de leurs maus reconforter, Sans plus faire de guerre don, Mais de joie et de guerredon, Quant bien et loiaument me servent : Faire le doy, s'il le desservent. (MACH., D. verg., a.1340, 33). ...Car s'il se deingnoit descochier Seur li, sans li plus destachier, Onques ne fu par tel archier Si garis hom, Qu'assés aroie guerredon. Helas ! or ay de guerre don, Ne je n'i sçay autre occoison Fors que trop l'ai Et que je sui en sa prison Maugré sien. Est ce mesprison ? Amours, pour Dieu, fay m'en raison. A toy m'en claim. (MACH., Compl., 1340-1377, 246). Et de ceaus qui tant se deffont Que les fins amans contrefont, Par maintes fois est avenu (...) Par leur faus plaint, par leur faus plour Et par leur faus contenement, Que les dames moult bonnement Pour leurs amis les recevoient, Pour ce qu'a loiaus les tenoient, S'en portoient le guerredon, Et li loial de guerre don. (MACH., D. Lyon, 1342, 200).
 

Guillaume de Machaut Noël Musso

 Article 11/18 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     GUERRE     
FEW XVII *werra
GUERRE, subst. fém.
[AND : guerre ; DÉCT : guerre ]

A1 humain émeut guerre à A2 humain : ...sus sentense de pape, que nous ne poons esmouvoir gerre au roi de France sus encourir en celle painne. (FROISS., Chron. D., p.1400, 339).

Guerre s'émeut/s'élève entre A1 et A2 : ...si li rois d'Engleterre voloit proceder en ces demandes, gerre s'esmouveroit entre France et Engleterre (FROISS., Chron. D., p.1400, 236). Et pour ce (...) s'esleverent les gerres en Bretagne (FROISS., Chron. D., p.1400, 501).

La guerre apert : ...son biau-frere (...) a grandement à faire pour deffendre et garder son hiretaige, car en Lombardie apperent grans guerre. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 139).

La guerre est entamée : ...que li signeur d'Alemagne (...) fuissent apparilliet de aidier le dit conte a parmaintenir sa gerre (FROISS., Chron. D., p.1400, 362).

La guerre est ouverte : Le duc de Guerles se fortifia à l'encontre, et pourvey aussy ses villes et ses chastiaulx à l'encontre de ses ennemis, car il vey bien que la guerre estoit ouverte. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 192).

A2 humain a guerre ouverte (envers A1) : Le conte de Foix (...) a guerre ouverte envers ceulx d'Armignach (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 140). ...et faisoit ses chastiaulx et ses villes garder aussi près que dont que s'il eust eu guerre ouverte. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 18).

A1 est/se fait chef d'une guerre : ...la contesse de Montfort, qui chief se faisoit de la gerre pour son fil, car son mari estoit mors en la prison de la tour dou Louvre a Paris (FROISS., Chron. D., p.1400, 592).

Un homme de guerre : Et sont chevalier et esquier bien monté sus bons gros ronchins, et les aultres honmes de gerre sus jumens ou sus hagenees. (FROISS., Chron. D., p.1400, 126). Et ardirent en celle marce là, en cheminant, pluiseurs gros villages, où nuls homs de guerre n'avoit onques mais esté. (FROISS., Chron. R., XI, c.1375-1400, 271).

A1 est subtil de guerre. C'est un bon stratège : ...li Escoçois, qui sont soutil de gerre, sceurent bien prendre un aultre cemin (FROISS., Chron. D., p.1400, 137).

A3 humain est ahers/conjoint à A1 en sa guerre : "...Et puisque li contraires est, et que vous, biaus cousins d'Engleterre, volés proceder en la gerre, je escrirai et penderai a mes lettres mon seel et ferai pendre les seaus de tous les barons de ma tere, certefians la desfiance qui s'adrecera a Phelippe de Valois qui se dist rois de France." (FROISS., Chron. D., p.1400, 318).

A1 humain fait (la) guerre à A2 humain : ...nous (...) sonmes esmervellié (...) a quel title si soudainnement apriés les trieuves fallies entre Escoce et Engleterre, vous estes esmeu a nous faire gerre (FROISS., Chron. D., p.1400, 211). Messires Jehans de Hainnau a desfiiet le roi de France, et li a fait gerre avoecques le roi d'Engleterre (FROISS., Chron. D., p.1400, 356). "Nostres cousins d'Engleterre (...) nous vodra faire guerre et calengier nostre hiretage..." (FROISS., Chron. D., p.1400, 268). Et estoit bien l'intencion du roy et de son conseil qu'il feroit guerre au duc de Bretaingne. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 18).

A1 humain fait sa guerre : ...par le roiaume d'Escoce poroient li François aisiement entrer en Engleterre et faire lor gerre. (FROISS., Chron. D., p.1400, 236).

Mène guerre : Les Anglois souloient dire que nous savions mieulx danser et caroler que mener guerre. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 133).

A1 humain tient A2 humain en guerre : ...Robers de Brus, rois d'Escoce (...) tousjours les tint en gerre et reconquist sus euls ce que si predicesseur avoient perdu (FROISS., Chron. D., p.1400, 110). Et tenoient toutes aultres forterèces françoises en grant guerre, et herioient amerement le plat pays et le rançonnoient telement que apriès yaus il n'i couvenoit nullui envoiier. (FROISS., Chron. R., VIII, c.1375-1400, 104).

A2 a la guerre. Un A1 lui fait la guerre, il est en état de guerre : Et est lor terre plus plainne de riçoisses et de tous biens, qant il ont la gerre, que en temps de paix. (FROISS., Chron. D., p.1400, 42). ...chevalier et esquier de Hainnau estoient tout resjoi de ce que il averoient la gerre. (FROISS., Chron. D., p.1400, 356).

A1 humain a (la) guerre à A2 humain : "Sire, nous savons bien voirement que cil de Roleboise sont nostre ennemi et li vostre ossi, et n'ont cure à qui il aient la guerre." (FROISS., Chron. L., VI, c.1375-1400, 103).

A1/A2 humain est en guerre : Et avoient proposet ensi li Cambrisien que li Hainnuier leur avoient fait et porté plus de damages que li Englois ne Alemant n'euissent ; et s'esmervilloient pourquoi on les deportoit a non estre en la guerre. (FROISS., Chron. D., p.1400, 351).

Agit par le fait de guerre : ...on se conmença a armer et a courir et a prendre par le fait de gerre l'un sus l'autre (FROISS., Chron. D., p.1400, 38).

A1/A2 humain fait grande/bonne/forte guerre : Et fu la et adont dit et aresté que a l'esté qui retourneroit, il feroient tres grande gerre et asegeroient la chité de Tournai (FROISS., Chron. D., p.1400, 342). "...Vous le desfiierés, et nous tout qui sonmes vostre honme ; et puis li ferons bonne gerre, car nous ne volons point porter ce despit pasieuvle." (FROISS., Chron. D., p.1400, 356). ...nous ferons une tres belle et forte gerre, et tant que il nous devera bien sousfire (FROISS., Chron. D., p.1400, 364).

Les états de guerre : "...une fois desous et l'autre desus, ce sont li estat de gerre. " (FROISS., Chron. D., p.1400, 815).

La guerre de A1 humain est belle. Elle tourne à son avantage : ...se vous avés les pais de Flandres et de Braibant d'acort. Dites a mon fil d'Engleterre que ce li sera uns grans confors et que sa gerre en sera plus belle. (FROISS., Chron. D., p.1400, 262).

La guerre de A1, pays : ...la guerre de Françe et d'Angleterre estoit renouvellée (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 5). Nous (...) enterons en la matere des gerres de Bretagne, qui furent moult grandes et moult fortes (FROISS., Chron. D., p.1400, 461).

La guerre de A1 est faillie : Je voy bien que pour celle saison nostre guerre est faillie (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 100).

A1/A2 humain a fin de guerre : "Or, tos as chevaus ! Celle fenme et sa route soient poursievoit ! Jamais ne renterront en Hainbon ne en forterece qui soit en Bretagne : il sont nostre. Aultrement ne poons nous avoir fin de gerre." (FROISS., Chron. D., p.1400, 515).

L'apaisement d'une guerre : ...apriés l'apaisement des guerres de Flandres, qui furent moult grandes (FROISS., Chron. D., p.1400, 41).

Guerre opposé à paix : Le duc de Jullers s'excusa foiblement, car, ad ce qu'il monstroit, il amoit autant la guere comme la paix (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 161). Et le savoit li rois Phelippes, mais il n'en faisoit ensi que nul compte et monstroit par ses oevres et paroles que il avoit aussi chier la guerre que la paix (FROISS., Chron. D., p.1400, 268).

Proverbe : ...en gerre et en hainne n'a nulle segurté. (FROISS., Chron. D., p.1400, 389). ...en gerre il n'i a nulle pité ne merchi (FROISS., Chron. D., p.1400, 439).

Les destriers de la guerre : [Funérailles du comte de Flandres.] Item s'ensieuwent chil qui offrirent les destriers de la guerre (...) Item s'ensieuwent chil qui offrirent les destriers dou tournoi. (FROISS., Chron. R., XI, c.1375-1400, 161).
 

Froissart Jacqueline Picoche

 Article 12/18 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     GUERRE     
FEW XVII *werra
GUERRE, subst. fém.
[T-L : guerre ; GDC : guerre ; DEAF, G1569 guerre ; AND : guerre ; DÉCT : guerre ; FEW XVII, 567a : *werra ; TLF IX, 576b : guerre]

"Lutte armée pour défendre ou conquérir un territoire, pour défendre une cause, un parti"

 

-

Estre en guerre : De ce certes ont grant mestier Tuit pelerin et tuit errier Qui passent par iceste terre, Quar touz i sont touzjours en guerre (GUILL. DIGULL., Pèler. vie hum. St., c.1330-1331, 554).

 

-

Guerre mortelle. "Guerre à mort, qui ne peut se résoudre que par la mort de l'un des deux chefs de parti" : Lors vestu si tresfors estoient Quë il n'estoit guerre mortel Ne tourment nul, tant fust cruel, Que pas doutassent .I. festu (GUILL. DIGULL., Pèler. vie hum. St., c.1330-1331, 4049). Se par elles je sui tués, Miex me vausist estre mortnez ; Dolent assez plus en seroie, Que s'en guerre mortel mouroie ! (GUILL. DIGULL., Pèler. vie hum. St., c.1330-1331, 7378).
 

Pèlerinages de Guillaume de Digulleville Béatrice Stumpf

 Article 13/18 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     GUERRE     
FEW XVII *werra
GUERRE, subst. fém.
[AND : guerre ; DÉCT : guerre ]

"Guerre" : Pendant le temps que la mauldicte et pestilencieuse guerre de France et d'Angleterre regnoit... (C.N.N., c.1456-1467, 54).

 

-

Faire guerre. "Faire la guerre" : ...monseigneur aux Sarrazins fait guerre (C.N.N., c.1456-1467, 110).

 

-

Retourner de la guerre. "Revenir de la guerre" : ...monseigneur retourna de la guerre, dont madame ne fut pas trop joyeuse (C.N.N., c.1456-1467, 281).
 

Cent Nouvelles Nouvelles Roger Dubuis

 Article 14/18 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     GUERRE     
FEW XVII *werra
GUERRE, subst. fém.
[T-L : guerre ; GDC : guerre ; DEAF, G1569  ; AND : guerre ; DÉCT : guerre ; FEW XVII, 567a : *werra ; TLF IX, 576b : guerre]

A. -

"Dissension entre particuliers, débats, démêlés" : ...Le Bourc de Malencontre, estant Merigot à Chasteau-Nuef, et Ponchot de Langhac devant lui, ledit Bourc et Merigot avoient guerre mortal de parolles (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 177).

B. -

"Conflit, lutte armée entre deux groupes de personnes, deux partis, des peuples" : ...il estoit en ladite eglise à Chasteauleraut, en laquelle les gens du pays retrayent leurs biens pour la guerre (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 7). ...a chevauché en guerre comme varlet (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 344).

 

-

Guerre de/en + nom de lieu : ...le roy nostre sire ala premierement en la guerre de Flandres (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 7). ...le meneroit en la guerre ou pays de Lymosin (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 57).

 

-

Chef de guerre. V. chef

 

-

Tresorier des guerres. V. tresorier

 

-

Subst. + de guerre. "Dont on se sert à la guerre ; qui concerne la guerre, les combats" : ...un nommé Jehannot Dordades (...) lui a plusieurs fois vendu, baillié et livré haches, arbalestres, bacinez, espées et tous autres harnois de guerre, tant pour hommes que pour chevaux (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 204).

 

-

Faire guerre. "Combattre, se battre, porter un conflit sur le terrain" : ...au temps que Yvain de Gales ala, en sa compaignie plusieurs gens d'armes, ès ysles de Guernisy, oultre Chierbour, pour illec fere guerre, il qui parle, comme arbalestrier, ala au service dudit Yvain (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 91). Et dit, sur ce requis, que oncques entre ledit Biernois et lui qui parle, de prendre icelle forteresse ou autres quelconques, n'ot entre eulx aucune foy, promesse ou paction bailliée d'un costé ne d'autre, jà soit ce qu'ilz soient bienvueillans et amis li uns de l'autre, et qu'ilz aient encouvenencié de parolles entre eulx non porter ou faire guerre li uns à l'autre ; aussi ne s'entredemandent-ilz aucune chose. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 192). ...au temps que le roy nostre sire y faisoit guerre contre les Flamans (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 351).

 

-

Mener guerre : ...VIJ ans a ou environ, il estoit en la compaignie et soubz le conte de Savoye, qui menoit guerre pour nostre saint pere le pappe contre ceulx qui tiennent le parti du pappe Berthelemi (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 115).

 

-

De bonne guerre : ...et fait tout fait que l'en puet et doit faire de bonne guerre, comme de prendre François, les mettre à raençons, prins et pillié sur le pays, mené routes de gens, soubz son gouvernement, par le royaume de France, et bouté et fait bouter feux en icellui. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 188).
 

Registre criminel du Châtelet Bernadette Suty / Monique Haas

 Article 15/18 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     GUERRE     
FEW XVII *werra
GUERRE, subst. fém.
[T-L : guerre ; AND : guerre ; DÉCT : guerre]

"Lutte armée pour défendre ou conquérir un territoire, pour défendre une cause, un parti"

 

-

Guerre mortelle. "Guerre à mort, guerre qui ne peut se résoudre que par la mort de l'un des deux chefs de parti" : ...en Navarre ou le filz s'exposa en guerre mortelle contre son pere [le roi d'Aragon] et y maintint longue question (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 101).

 

Rem. Un passage ultérieur, p. 259, relate la mort du prince de Navarre.

 

-

Guerre ouverte. "Guerre déclarée" : ...le discord y estoit tel entre le roy et le duc de Bourgoingne a cause du daulphin et de Lucembourg, sans guerre ouverte, que nulle riens oncques ne fut de si grant peril que ceste ne plus annuieuse. (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 260).

 

-

Chef de guerre. V. chef

 

-

Gens de guerre. V. gens

 

-

Faire guerre (à qqn) : ...non obstant qu'il [le duc de Bourgogne] ne fut tenu de faire guerre s'il ne lui plaisoit, a ses despens et sans vostre charge [du roi de France] (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 180). [Messire Jehan de Croy, ambassadeur du duc de Bourgogne, au roi de France :] A ceste cause, sire, monsr fut meu de prendre treves aveuques les Anglois, car trop grant charge lui eust esté de faire guerre audis Anglois et avoir affaire aussi a voz gens. (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 184).

 

-

Mener guerre à qqn. "Déclarer, faire la guerre à qqn" : Comment le roy voloit mener guerre au duc Philippe, et de l'ordre de la Thoison que on tint a Saint Omer en l'an LX [l. LXI]. (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 263).

 

-

Mouvoir guerre à qqn/à l'encontre de qqn. "Déclarer, faire la guerre à qqn" : Or le porta aventure de prime adresse jusques en Castille, la ou le roy d'alors avoit meu guerre alencontre du roy de Garnade, et fit pluseurs envaÿez sur lui tresfortes et puissantes (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 78). ...par saditte coppie leur signifieroit et a tout le monde la guerre que le roy lui mouvoit a son tort, et comme traveillié de main voluntaire il estoit et seroit constraint de soy deffendre. (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 298). ...sa resolution derreniere [du roi de France] estoit que (...) nul jour de son vivant guerre ne mouveroit ne mouvoir ne souffriroit alencontre de son beau frere le duc de Bourgoingne (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 303).
 

Chastellain Martine Moulin

 Article 16/18 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     GUERRE     
FEW XVII *werra
GUERRE, subst. fém.
[T-L : guerre ; GDC : guerre ; DEAF, G1569  ; AND : guerre ; DÉCT : guerre ; FEW XVII, 567 : *werra ; TLF IX, 576b : guerre]

A. -

"Lutte à main armée entre pays, groupes de personnes"

 

-

Faire qqc. de bonne guerre. "Faire qqc. que les lois de la guerre permettent" : ...lequel seigneur et ses diz depputez prétendoient et maintenoient que la prinse de ladicte galée et desdiz cathelans et de leurs robes et marchandies avoit esté faicte deuement et de bonne guerre, veu que lesdiz cathelans sont notoires ennemis dudit seigneur le roy de Secille et dudit païs de Prouvance. (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 186).

 

-

Homme de guerre. "Homme dont le métier est de faire la guerre" : ...troys compaignons, dont l'un estoit en estat de homme de guerre et les autres en estat de coquins, dont l'un se disoit maistre des autres et se faisoit appeller Artus de La Guerre et l'autre Marquis et l'autre Charles ; lesquelz se disoient estre gens de guerre et avoient tout perdu le leur. (Doc. Poitou G., t.12, 1475, 1).

B. -

"Dissension, situation conflictuelle entre particuliers"

 

1.

[À propos de guerre privée entre nobles] Tenir qqn de guerre. "Se considérer en guerre contre qqn" : ...Robert de Clermont, chevalier, tenoit ledit Raoulin de guerre et estoient les trièves d'entre eulz faillies III jours par avant estoit (Ch. VI, D., t.1, 1382, 33).

 

-

Prendre qqn de bonne guerre. "S'emparer de qqn conformément aux lois et usages en cours" : Coustume est en Bourgoingne que, se aucun noble prent un autre noble et il lui est requis se il dit qu'il l'a prins de bonne guerre, se il nye qu'il ne soit prins de bonne guerre, recreance doit estre faite sur bons pleges jusques il soit trouvé qu'il soit prins de bonne guerre, ou le contraire. (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 229).

 

2.

Prendre guerre à qqn. "Chercher noise à qqn, attaquer qqn" : ...Mon voisin, je vous supplie que pour une furecte ledit Thibault ne soit point mal content de nous, et que vous ne prenez point de guerre a lui (Chancell. Henri VI, L., t.2, 1427, 64).
 

Chartes et Coutumes Edmonde Papin

 Article 17/18 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     GUERRE     
FEW XVII *werra
GUERRE, subst. fém.
[AND : guerre ; DÉCT : guerre ]

I. -

"Lutte à main armée entre deux peuples" : ...pour ce que les Anglois faisoient grant appareil de guerre (BAYE, I, 1400-1410, 306).

II. -

"Rebellion" : En oultre, lesdictes lettres donnent occasion aux subgez du Roy de faire guerre et rebellion, et vuelt par ce subtraire au Roy l'aide de ses subgez (FAUQ., I, 1417-1420, 33).

III. -

"Dissension entre les habitants d'un même pays" : Lesquelles instructions dessusdictes estoient principalment faictes afin de apaisier les guerres et divisions estans en ce royaume (FAUQ., I, 1417-1420, 116).
 

Baye-Fauquembergue Denis Lalande

 Article 18/18 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     GUERRE     
FEW XVII *werra
GUERRE, subst. fém.
[T-L : guerre ; GDC : guerre ; AND : guerre ; DÉCT : guerre ; FEW XVII, 567a : *werra]

A. -

"Guerre" : Tant que a la guerre, creez le conseil des vaillans hommes qui ont hanté le mestier d'armes honnourablement. Ne faictez ja long traictié a voz ennemis, car en longs traictiez gist aucunes foiz grant decepcion et grant perte pour la plus puissant partie, car les saiges reculent pour plus loing saillir. (ARRAS, c.1392-1393, 87). Lors dreca on les voiles et se firent desancrer et s'empaignent en la mer a moult noble compaignie, pourveziz comme pour la guerre, pour la doubte des paiens. (ARRAS, c.1392-1393, 143). ...lequel gentil homme estoit moult vaillant homme d'armes et estoit dedens Lucembourc que le roy d'Aussay avoit assiz. Il qui estoit saiges du mestier d'armes et de la guerre, traist les nobles du pays a part et leur dist : Beaulx seigneurs, vous povez assez appercevoir que, au long aler, nous ne povons contrester a la puissance de cestui. (ARRAS, c.1392-1393, 147). Mais je vous prie que nous laissons noz pays en garde a noz barons, et en menons Vc. bacinez, car j'ay ouy nouvelles qu'il a grant guerre entre ceulx d'Ausaiz et ceulx d'Ostriche. (ARRAS, c.1392-1393, 279).

 

-

Avoir guerre (à qqn) : Je me doubte que je n'aye bien briefment une forte guerre et grosse et a forte partie a faire ; si vueil savoir se vous me vouldrez aidier ou non. (ARRAS, c.1392-1393, 210). Et par tant le roy Uriien leur enconvenanca que, se ilz avoient guerre a nul roy sarrasin pour ceste cause, que il leur vendroit aidier a toute sa puissance. (ARRAS, c.1392-1393, 237). Et entre tant qu'ilz fesoient leurs ordonnances, OEudes, le conte de la Marche, leur frere, vint bien a LX. bacinez, car pour lors avoit guerre au conte de Vandosme (ARRAS, c.1392-1393, 279).

 

-

Estre en la guerre : ...et entretant je manderay ma gent qui sont en la guerre avecques un mien chevalier en la Leffre ou on lui avoit fait tort. (ARRAS, c.1392-1393, 173).

 

-

Faire guerre : Et lors la dame lui dist moult attrempeement : Sire chevalier, monseigneur n'est pas ceans, et pour tant vueil je aler par devers monseigneur nostre maistre, pour savoir que c'est qu'il lui plaist, car il me semble qu'il soit cy venus comme par maniere de faire guerre. Et ne croy pas que ce soit a monseigneur ne a nulz de ceulx de ceste forteresce, car ja ne plaise a Dieu que monseigneur ne nul de ses gens ait fait chose qui puisse desplaire a Gieffroy ne a monseigneur son pere (ARRAS, c.1392-1393, 207).

 

.

Faire (bonne) guerre à qqn. "Lui faire une guerre dont l'issue sera la victoire" : Nous mercions le roy de l'onneur qu'il nous fait, mais quant de nous entrer en fort, n'en chastel, n'en ville, tant que nous puissions bonnement passer par ailleurs, ce n'est pas nostre intencion, mais pensons, au plaisir de Dieu, a tenir les champs et faire bonne guerre a noz ennemis. (ARRAS, c.1392-1393, 99). Et quant le jayant l'entent, par poy qu'il n'enrage de fin dueil quant il voit que le corps d'un seul chevalier lui fait guerre et le requiert jusques en son recept. (ARRAS, c.1392-1393, 245).

 

.

Faire guerre de sang et de feu : Mes tres chiers seigneurs, plaise vous savoir que le roy d'Ausay l'a demandee a femme, mais elle ne s'i est pas voulu assentir, pour ce que autrefoiz avoit esté mariez. Lequel roy d'Ausay en a eu tel despit qu'il a deffiee la damoiselle et son pays, et y est entrez a force, et banniere desploiee, faisant guerre de sang et de feu, par son oultraige, sans cause et sans raison, et l'a assegiee, lui et ses gens, en la ville et chastel de Lucembourc, et a juré que jamais ne s'en partira jusques a ce qu'il l'aura prise. (ARRAS, c.1392-1393, 150).

 

-

Mettre une guerre à fin. "Y mettre fin" : Mais dictes nous quel nombre de gens pourroit bien yssir de toutes voz garnisons, les fors gardez. Par foy, cappitaine, il nous est neccessité de le savoir, et se ilz sont gens ou on se puist asseurer, car, au plaisir de Dieu, nous avons intencion de combatre le soudant et mettre brief ceste guerre a fin, car pour ce sommes nous venus par deca. (ARRAS, c.1392-1393, 99).

 

-

Mouvoir guerre (à qqn). "(Lui) déclarer la guerre" : Par foy, dirent cilz, nous ne savons que penser qu'ilz tendent a faire, sinon qu'ilz se veulent vengier de Remondin, nostre cousin, ou de nous mouvoir guerre sur ceste querelle. Mais toutesfoiz il est bon de y pourveoir de remede. (ARRAS, c.1392-1393, 70). Monseigneur, dist le cappitaine, or vous ay je compté pourquoy la guerre est meue, pourquoy le soudant a la mer passé. En nom Dieu, dist Uriiens, amours a bien tant et plus de puissance que de faire ceste emprise faire. Et sachiez, puis que le soudant a ceste emprise encommencee par force d'amours, tant fait il plus a doubter (ARRAS, c.1392-1393, 94). Dans roys, veez cy voz ennemis, faictes en a vostre guise. Lors en mercia moult les barons. Mais ilz traictierent ensemble, tant par le moyen des freres que par eulx, qu'ilz promistrent a restablir au roy d'Ausaiz sa perte. Et la chose pour quoy la guerre estoit meue, que les autres demandoient a avoir, demoura au roy d'Ausaiz. Et par tant jurerent et promistrent que jamais ne mouveroient guerre l'un a l'autre. (ARRAS, c.1392-1393, 287).

 

-

Tenir guerre à qqn. "Lui faire la guerre, entrer en guerre avec lui" : Et sachiez que moy ne mon frere ne sommes pas venus vous aidier comme soudoyer pour argent, mais pour droit et raison soustenir, et aussi que tous chevaliers doivent aidier les vefves, les orphelins et les pucelles en leur droit gardant. Et on nous avoit bien informez que le roy vous tenoit guerre a son tres grant tort, et pour ce y sommes nous venus. (ARRAS, c.1392-1393, 166).

B. -

Au fig. "Combat, lutte"

 

-

Prendre la guerre pour qqc. "Combattre, se battre pour qqc." : ...combien que nous ayons a forte partie a faire, car noz ennemis sont bien dix contre un de nous. Mais quoy ! Nous avons droit, car ilz nous sont venus assaillir sans cause sur nostre droit heritaige, et aussi nous ne les devons pas ressoingnier, car Jhesucrist prist tous seulx la guerre pour nostre salvacion, et par sa digne mort seront tous crestiens sauvez qui ses commandemens tendront. Dont vous devez savoir que tous ceulx qui en ceste besoingne mourront, seront sauvez et auront la gloire de paradis. (ARRAS, c.1392-1393, 108).
 

Arras Jocelyne Bernardoff / Jean-Loup Ringenbach

Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet
Fermer la fenêtre