C.N.R.S.
 
Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

http://www.atilf.fr/dmf/definition/fait 
Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet
 16 articles
 
 Article 1/16 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FAIT     
FEW III factum
FAIT, subst. masc.
[ ]
 

-

À/de nouveau fait, nouveau conseil V. conseil

 

-

Bonté veut se montrer par fait V. bonté

 

-

Chacun est aveugle en son fait V. aveugle

 

-

Chacun est plus soigneux de son fait que du fait d'autrui V. chacun

 

-

[Dans la moralité de la fable D'un muletier et d'une Mule] Le fait meut plus que la parole : Mains couars souvent ainsi font Et menacent les plus hardis Et par paroles et pâr dis. Le faible le fort remance Quant il en voit ne lieu ne place. La parole qui est vanteuse Pour ce ne doit estre doubteuse. Le fait muet plus que la parole Car le parler tantost s'envole, Mais du fait demeure la trace ; Après le fait, querés qui face ! (Ysopet I-Avionnet B., c.1339-1348, 261).

 

-

Chevalier sans armes n'est que menace sans fait V. chevalier

 

-

De tel fait telle desserte V. desserte

 

-

La fin les faits montre et prouve V. fin

 

-

Le baiser est germain du vilain fait V. baiser1

 

-

Le propos distingue les faits V. propos

 

-

Nul homme n'est sage en son fait/en sa cause V. homme

 

-

On voit plus clair en autrui fait que dans le sien V. voir1

 

-

Qui met en ses faits attemprance, il n'en peut pas bien venir à la conclusion V. attemprance

 

-

Qui ne prend soin de son fait, tost vient à fin et n'a rien fait : Miex vault, quant tamps est, besongnier Qu'oyseux a delices songnier. Le tamps s'en va tost et se passe, Et plus ne revient ne repasse ; Dont qui ne prnt soing de son fait, Tost vient a fin et n'a rien fait. (Pastor. B., c.1422-1425, 51).

 

-

Qui son fait ne preuve n'a pas son jugement : Sire, ce dist duc Naymes, se prouvés clerement, Li per en jugeront selon leur essient ; Mais qui son fait ne preuve n'a pas son jugement. (Renaut Mont. B.N. V., c.1350-1400, v.44).

 

-

Selon le fait l'amende V. amende

 

-

[Fait d'armes] Trop moulteplie un fait d'armes qui a la grace du recordeur V. moulteplier

 

Rem. Cf. aussi Morawski 1080 : Li fait se preu[v]ent, 1081 : Li faiz jige l'ome.
 

Lexique de proverbes Pierre Cromer

 Article 2/16 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FAIT     
FEW III factum
FAIT, subst. masc.
[AND : fait1 ; DÉCT : fait1 ]

I. -

Fait d'armes. "Exploit guerrier" ( cf.O. Collet, Bibl. d'Human. et Ren.63, 2001, 158) : ...un droit Lancelos On racontoit de lui, sanz faille, En fais d'armes et de bataille (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 12). De tieulx, qui furent pou amez, De moult grant sens nul renommer N'en ouÿ, ne de trop amer Chevalerie, ne fait d'armes (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 13). ...la fist il mains vaillans fais D'armes (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 328).

II. -

"Action, acte" : ...mais quant ce vient ad ce qui leur puet touchier et apertenir, ilz baissent la teste et cloent les oreilles, et leur semble que on leur fait grant tort d'en parler et ne prennent garde a leurs fais, mais oïl bien aux autres ! (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 172).
 

Pizan Joël Blanchard / Michel Quereuil

 Article 3/16 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FAIT     
FEW III factum
FAIT, subst. masc.
[AND : fait1 ; DÉCT : fait1 ]

"Action de faire"

 

-

En faits et en dits. "En paroles et en actions" : ...que l'oyent sont benis La gardent [la parole de Dieu] en faiz et en ditz [Réf. à Luc 11, 28] (Pass. Auv., 1477, 166).
 

Passion d'Auvergne Jean-Loup Ringenbach

 Article 4/16 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FAIT     
FEW III factum
FAIT, subst. masc.
[AND : fait1 ; DÉCT : fait1 ]

A. -

"État de fait, réalité" : Averroÿs met autrement et dit en sentence que aussi comme fais oppositez ne pueent estre ensemble en un temps mais un apres l'autre, semblablement les puissances ou possibilitéz a fais oppositez ne pueent estre ensemble en un temps (ORESME, C.M., c.1377, 212).

 

-

Fait d'armes. "Art militaire" : ...tout aussi comme le bon gouverneur d'un ost use de sa gent de tant et de telz comme il sont au miex que il appartient selon fait d'armes (ORESME, E.A., c.1370, 135).

 

.

Fait des guerres. "Art de la guerre" : Les cytoiens d'Argie estoient ignorans du fait des guerres, si encontrerent a cas d'aventure larrons expers en telz fais, qui les mistrent a desconfiture bien tost. (ORESME, E.A.C., c.1370, 216).

 

-

"Tâche, fonction"

 

.

Faire son fait. "S'acquitter de sa fonction" : Mais la vertu de magnanimité avecques ce l'encline a faire son fait tres grandement et hautement. (ORESME, E.A.C., c.1370, 249).

B. -

"Acte réalisé" : Or avon donques que celui qui a fait mal par yre confesse le fait et nye que ce soit mal et cuide que non. (ORESME, E.A.C., c.1370, 309).

 

-

Par le fait de qqn. "Par l'attitude responsable de qqn" : ...car ainsi seroit l'innocent condempné par le fait de cest juge. (ORESME, E.A.C., c.1370, 319).

 

.

En son fait. "En ce qui le concerne" : Et des incontinens ceuls qui sont excessis, c'est a dire prevolans et hastis, il sont moins mauvais que ne sont les foibles qui ont raison et deliberacion en leur fait et ne demeurent pas en leur deliberacion (ORESME, E.A., c.1370, 392).

 

-

Au plur. : Il semble que experience des besoignes que l'en a veües en pluseurs fais singuliers soit fortitude. (ORESME, E.A., c.1370, 212).

 

.

[P. oppos. à paroles] : Et sont toutes [les .III. moiennes vertus] .III. vers comunicacion humaine en paroles et en faiz. (ORESME, E.A., c.1370, 297).

 

.

Faits de bataille : Car un homme est loé comme liberal, non pas pour ce que il se contient et se a bien en fais de batailles, et n'est pas loé de ce de quoy l'en loe celui qui est actrempé, ne comme celui qui en jugemenz se a bien et fait justice. (ORESME, E.A., c.1370, 230).

 

.

Faits d'armes : Il appelle ici chevaliers ceuls qui avoient longuement hanté et excercé fais d'armes et met deux causes pour quoy ilz semblent avoir la vertu de fortitude en tant comme telz. (ORESME, E.A.C., c.1370, 212).

 

.

Faits de guerre : Compugnation est communicacion ou aliance de gens de diverses cités, pour soi entreaider contre autres en faiz de guerres. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 370).

C. -

"Exploit" : Vers heroÿques sont dicties [l. dictiés] des fais et aventures de gens de tresgrant excellence en vertu, en noblesce et puissance, comme le roy Priamus qui fu jadis tres grant en sens et en bonté, en noblesce, en richesce, tres biau, tres fort et tres puissant et excellenment aorné de filz et de filles biaus et bons. (ORESME, E.A.C., c.1370, 130).

D. -

Loc.

 

1.

Loc. adv.

 

a)

En fait. "Effectivement" : Et donquez quant les genz se descordent en fait de ce que ilz dient, l'en a leurs sermons en contempt et leurs paroles en despit. (ORESME, E.A., c.1370, 497).

 

b)

De fait

 

-

"En réalité" : Et posé que ilz dient voir, toutesvoies ilz noient leur dit et le interminent de fait. (ORESME, E.A., c.1370, 497).

 

-

"De force" : ...mais prendre de fait et embler c'est injustificacion. (ORESME, E.A.C., c.1370, 305).

 

-

"Par nécessité" : ...mais le prince, par indeue et inconvéniente mutacion de la monnoie, prent de fait et non voluntairement la pecune de ses subjectz (ORESME, Monnoies W., c.1365, LII).

 

2.

Loc. verb. Venir au fait. "Passer à l'acte" : Et celui est incontinent qui a mauvais desiriers et bon jugement de raison et quant vient au fait il n'ensuit pas ce bon jugement, mais decline et ensuit ses mauvais desiriers. (ORESME, E.A.C., c.1370, 143).
 

Oresme Charles Brucker

 Article 5/16 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FAIT     
FEW III factum
FAIT, subst. masc.
[T-L : fait1 ; GD : fait ; GDC : fait ; AND : fait1 ; DÉCT : fait1 ; FEW III, 361b : factum]

A. -

"Action de faire (p. oppos. au dire, à la pensée)" : Ve le cy monstré plainement : Je dis que t'as premierement Le dyable quant tu as dit chose Ou n'a ne en fait ne en glose Verité. (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 103). Si me vueillez tous pardonner Si ie vous ay par mon parler Ne par faictz faict nul desplaisir (Myst. st Martin K., a.1500, 348).

B. -

"Actions, manière d'agir"

 

1.

[Précédé ou suivi d'un subst.]

 

-

Fait de + subst.

 

.

Fait d'armes : Et Verdille et l'autre font grans faiz d'armes (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 314).

 

.

Fait de guerre : Nostre prince est d'auctorité Et le plus preux dessus la terre, Dont par son voloir et bonté, Voluntiers froye ung fait de guerre. (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 298).

 

.

Fait de vaillantie. V. vaillantie

 

-

Subst. + de fait

 

.

Gens de fait. V. gens "Bons combattants"

 

.

Homme de fait. V. homme "Bon combattant"

 

2.

[Précédé d'un adj.]

 

-

Mal fait. "Mauvaise action" : Or parle JHESUS a Longin. Longin, mon coster percé as. Je te pardonne tont pechiés. De mal fait culpe as. Marcy requier, mercy as. (Pass. Autun Roman F., c.1400-1500, 205).

 

3.

Loc.

 

-

Par fait exprès. V. exprès "Intentionnellement, de propos délibéré"

 

-

En partic. [En parlant de l'exécution d'un condamné] : LE SERGENT. Monsïeur, procedons au faict. (Myst. jeune fille L., c.1413-1445 [c.1530], 53).

 

-

Le fait et le desfait. "Deux choses contraires" (DI STEF.) : LE VARLET. Je seroye infame ! Mais vous, puisque vous l'avez faict, Faictes le faict et le deffaict. Quant a moy, je n'en feray rien. (Myst. jeune fille L., c.1413-1445 [c.1530], 80).

C. -

"Le fait d'agir, de réaliser quelque chose"

 

-

[Sens incertain] "Ce que l'on a à faire, devoir" ou "Ce que l'on possède, bien" ( cf. HUG.)

 

.

Faire foi, hommage et son fait : Il [le roi de Gaule] congnoist bien, chascun le scet, Qu'on m'a de Romme empereur fait Par election des Rommains ; Ainsi son hommage me doyt, Comme aux empereurs il faisoit, Puisqu'il est suget soubz mes mains. Mander luy fault, soit pres ou loings, Qu'i viengne pour faire ce faict : Faire foy, hommaige et son faict (Myst. st Laur. S.W., 1499, 125).

 

Rem. L'éd. définit la loc. faire son fait par "donner sa foi" (cf. un ex. de Froissart ds GD, où fait est défini par "foi"). À rapprocher de la loc. devoir foi, hommage et service à qqn (cf. p. ex. CHART., L. Esp., c. 1429-1430, 68: Vous lui devez [à Dieu] foy et hommage et service comme ses creatures).
 

Mystères Jean-Loup Ringenbach

 Article 6/16 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FAIT     
FEW III factum
FAIT, subst. masc.
[AND : fait1 ; DÉCT : fait1 ]

I. -

"Action de faire"

A. -

[P. oppos. au dire, à la pensée...] : ...se j'ay n'en parler n'en fait Riens, sire, contre vous meffait, (...) De cuer vous en requier merci (Mir. nat. N.S.J.C., c.1343, 218). ...onques n'en fait n'en pensée ne pot pechier (Mir. st J. Cris., c.1344, 253).

B. -

Le(s) fait(s) de. "Les actions de, la manière d'agir de" : J'ay assez regardé le fait De ce chetif fol et la guise. (Mir. parr., 1356, 49). Car par ses faiz, c'on voit aux yex, De prouesce en est digne miex Que moy d'assez. (Mir. Amis, c.1365, 16). Je n'y scé baron en la terre Qui sache autant du fait de guerre Com je scé (Mir. st Lor., 1380, 138).

II. -

"Ce qui a été fait, ce qui a eu lieu, ce qui s'est produit" : LE BAILLIF. C'est pour nient. Seigneurs, vous ferez Ce que j'ay dit. LE PREMIER SERGENT. Sire, il vault fait sanz contredit. (Mir. femme, 1368, 201).

 

-

De fait. "Dans la réalité, en effet" : Vous jurez Dieu qui vous crea (...) Que vous avez veu de fait Gesir et en un lit Amille, Qui ci est, avecques ma fille. (Mir. Amis, c.1365, 38). Ceens a tresfaulce mesnie (...) quant de fait L'ont par le vis ainsi deffait (Mir. Rob. Dyable, c.1375, 59).

 

-

Le fait de qqn. "Ce qu'il en est de qqn, ce qui le concerne" : Nous yrons (...) A l'evesque (...) Compter son fait et son estat [de l'abbeesse] (Mir. abbeesse, 1340, 74). Après vient de mon fait le pire, Car j'arguoie ainsi de voir : Mes deux autres enfans avoir Peuent le nom de Dieu en terre (Mir. mère pape, c.1355, 369).
 

Miracles Pierre Kunstmann

 Article 7/16 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FAIT     
FEW III factum
FAIT, subst. masc.
[AND : fait1 ; DÉCT : fait1 ; FEW III, 361b : factum]

"Action, activité" : ...les faitz et utillitez des membres qui sont rassines et elemens de toute medication (PANIS, Guidon, 1478, tr.I, doct.1, chap.1). ...l'on voit en chascun membre neuf choses, c'est assavoir la posicion ou mise, la substance, la complexion, la quantité, la figure, le nombre, la colligance, les faitz et utilités et quelles sont les maladies que en celluy membre peut estre, desquelles par l'anathomie en congnoissant, en pronosticant et aussi en curant le meige peut estre aydié. (PANIS, Guidon, 1478, tr.I, doct.1, chap.1).
 

Lexique de la langue scientifique Danièle Jacquart / Claude Thomasset

 Article 8/16 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FAIT     
FEW III factum
FAIT, subst. masc.
[T-L : fait ; AND : fait1 ; DÉCT : fait1 ; FEW III, 361b : factum]

A. -

"Action de faire"

 

1.

[P. oppos. à dit] : "...Que diray je de David, qui par sa grant humilite en abaissant sa mageste dancoyt devant l'arche tout escourte, dont s'espouse Mitol par la fenestre le degaba, dont elle fu ferue de sterilite et braigne [l. brehaigne] demoura ? Ces IIII cy dessus, avecques le saint Job et plusieurs autres, en faiz et diz en ma forge", dist la veille, "furent mes souverains ennemis..." (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.1, c.1386-1389, 325).

 

2.

[P. oppos. à espoir] "État de réalisation" : Item donne aux saints glore, et ce par deux manieres, car maintenant en espoir et en aprez en fait. (Somme abr., c.1477-1481, 179).

 

3.

"Action, manière d'agir" : Comparison ou comparer une chose a aultre segnefie aucun fait ou operation en la chose par qui se compare et raporte la creature au createur. (Somme abr., c.1477-1481, 173). Et en ceste maniere consiste et gist la perfection de conformeté, c'est a scavoir que le fait de nostre voulenté d'autant soit plus conforme a la voulenté divine en quant est meilleur et plus parfait. (Somme abr., c.1477-1481, 175). Et lors va venir ung senglier souldainement et icelui nepveu, le cuidant enferrer, tua son oncle qui y venoit comme lui, dont il fut moult courroucé et en soy en allant, lamentant son douloureux fait, trouva Melusine, par laquelle il pervint aux biens et ligné que son oncle lui avoit dit (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 115 v°).

 

-

Le plus souvent au plur. "Ensemble des actes"

 

.

[d'une ou de plusieurs pers.] : Vous scavez que Dieu est juge tres juste de tout l'umain lignage, et qui rent a chascune personne selon ses euvres et ses faiz (GERS., Déf., 1400, 223). Car le Ciel est, fut et sera, Quoyque chascun y pensera, Après Dieu, la cause seconde Des naturelz effectz du Monde, Nommié des faiz ou affaires Des hommes qui sont voluntaires, Desquelz faiz trouverez aprèz Un pou touchié par moz exprèz (LA HAYE, P. peste, 1426, 29). Tiercement selon la cause finale, comme quant aucun ordonne ses fais a la glore de Dieu, pour laquelle Dieu fait toutes choses. (Somme abr., c.1477-1481, 175).

 

.

Les faits des Apostres : ...et ou livre des fais des appostres nous avons comment le Saint Esperit descendi sur tous ceulx qui oÿent la parole de Dieu. (GERS., Pent., p.1389, 79).

 

.

[d'une collectivité] "Affaires, agissements" : Et pour ceste science qu'il [saint Paul] ot des fais du monde, il estoit en continuelle plainte et gemissement pour les deffautz lesquelz il consideroit. (GERS., P. Paul, a.1394, 511). Cestui fut envoyay plusieurs foiz en Engleterre et à Romme pour aucuns differans, pour ce que, plus qu'autre, estoit congnoissant des faiz du royaume, pour ce que son pere avoit eu l'entremise de plusieurs grans afferes. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 151 r°).

 

4.

Au plur. "Actions remarquables"

 

-

Faits singuliers : Cestui fist XII faiz singuliers. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 26 v°).

 

-

Hauts faits : Cestui fist de moult haulx faiz en Inde où il ala avecques Liber Pater. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 26 v°).

 

-

Gestes et faits : ...et fut très expert et sçavant en la science des estoilles et se en aida en ses haulx affaires, comme appert assez à ses gestes et faiz, comme aussi par le recit de plusieurs. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 64 r°).

 

-

Grands faits d'armes : ...et fut depuis au duc Guillaume de Normendie et fut avecques lui à la conqueste d'Angleterre et lui, comme vaillant, y fist de grans faiz d'armes, car il y fut moult expert en l'art millitaire, en medicine et en astrologie. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 110 v°).

B. -

"Ce qui concerne (un domaine)"

 

-

Fait de + compl. de nom : ...au Roy appartient la cognoissance et punicion dez crimes de lese majesté et de toutes infractions de sauvegardes du Roy : forgement de fausses monnoyes, et de toutes transgressions dez ordenances royaux faittes sur le fait dez monnoyes (Songe verg. S., t.2, 1378, 201). Item, pourra mettre ses bestes à corne de sondit hostel pasturer en ladicte forest, hors tailles et deffens, excepté les chievres qui, generalement, par les ordonnances royaulx faictes sur le fait des forests, sont exceptées. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 85-86).

C. -

"Ce qui a été fait ; ce qui a eu lieu" : Dictes que tant qu'elle croit que Arnoul soit mort et que il ne retourne pas, elle est excusee de adultere et de fornication pour l'ignorance du fait. (Sacr. mar., c.1477-1481, 70).

 

-

De fait. "Dans la réalité" : Mettez le cas que Berthe cuide vraiement que Arnoul son mary, soit mort. Elle de fait se marie avec Phelippe. Dictes que tant qu'elle croit que Arnoul soit mort et que il ne retourne pas, elle est excusee de adultere et de fornication pour l'ignorance du fait. (Sacr. mar., c.1477-1481, 70). ...ou cellui qui est maleficié de perpetuel malefice de fait espouse aucune femme, telz espousailles qui n'ont esté d'aucune valeur prestent, donnent et baillent empeschement a ceulz de la consanguinité afin qu'ilz ne peuent contraire avec telz espoux (Sacr. mar., c.1477-1481, 72).

 

-

[P. oppos. à droit] "Sur le plan de la réalité" : Car nous trouvons plusieurs degrés de pureté et de netteté : le primier degré et le souverain est estre net de tout pechié, de dret et de fait ; et ce degré apartient a la personne de Dieu seulement. Le secont degré est que aucun soit net de tout pechié, de fait et non mie de droit, dez onques et a tousjours mez. (Songe verg. S., t.2, 1378, 255). Et ceste opinion ensieut le droit, et ce n'est pas pour l'affinité laquelle n'est pas contraite, se n'est par copule charnele, mais c'est pour justice de publique honnesteté qui est contraite par les espousailles, par les parolles de present ou de futur, ou de droit ou de fait, excepté le cas et c'est quant la pucelle ou l'enfant devant sept ans on contrait ensemble et par adventure. (Sacr. mar., c.1477-1481, 72). Et se les espousailles n'ont pas tenu, car ilz ne sont pas de droit, mais de fait, ilz sont tant seulement contrais. (Sacr. mar., c.1477-1481, 72).
 

Littérature didactique Hiltrud Gerner

 Article 9/16 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FAIT     
FEW III factum
FAIT, subst. masc.
[AND : fait1 ; DÉCT : fait1 ]

"Acte, action" : ...par ainsin devendrez homme de bien. Autrement je ne donne de vous ne de voz faiz une pomme (LA SALE, J.S., 1456, 16).

 

-

Fait d'armes. "Combat mené entre chevaliers à la suite d'un défi, en temps de paix" : Roy d'armes, vous soiez le bien venu ; il me semble que vevez en ceste court du roy pour quelque fait d'armes (LA SALE, J.S., 1456, 101).

 

-

Au fait de. "En ce qui concerne" : ...mais au fait des armes Saintré estoit tenu le plus avant. (LA SALE, J.S., 1456, 143).

 

-

En fait de. "En ce qui concerne, en qualité de" : ...madame Yolant, seulle en fait d'enffans du roy Jehan d'Arragon. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 5).
 

La Sale Pierre Demarolle

 Article 10/16 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FAIT     
FEW III factum
FAIT, subst. masc.
[AND : fait1 ; DÉCT : fait1 ]

"Action"

A1 humain fait son/un fait. Fait ce qu'il a à faire : ...une qantité de tels gens d'armes (...) sus l'ombre de la guerre faisoient lors fais et lors emprises, et ne lors aloit nuls au devant. (FROISS., Chron. D., p.1400, 857). ...faites un conmandement (...) que nuls Englois, sus la painne a perdre la teste, ne se mueve et ne face fait ne debat (FROISS., Chron. D., p.1400, 119). ...ilz estoient bien tailliet de faire ung grant fait, car le duc de Lancastre avoit bien XV. cens lanches (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 83).

A1 fait fait (pour/contre A2 humain). Il agit efficacement (contre A2/en faveur de A2) : ...sa poissance ne pooit pas faire fait contre cheli dou roi de France. (FROISS., Chron. R., XI, c.1375-1400, 127). Or veoit il que il l'avoit convenu soudainement partir dou siège et fuir, car sa poissance ne pooit pas faire fait contre cheli dou roi de France. (FROISS., Chron. R., XI, c.1375-1400, 127). ...je ai ce livre cronisiet (...) sans faire fait ne porter partie ne coulourer non plus l'un que l'autre. (FROISS., Chron. D., p.1400, 35).

A1 humain agit à peu de fait. Sans grand effort : Si envoia ses gens par devant, et fu la ville tantost conquise à peu de fait, courue et robée par tout. (FROISS., Chron. L., III, c.1375-1400, 140). Messires Guillaumes de Montpaon, à ce qu'il moustra, avoit le corage plus françois que il n'euist englès, et se rendi, et tourna François à peu de fait. (FROISS., Chron. R., VIII, c.1375-1400, 11).

Sans efficacité : Et avoit desconsilliet toutdis le chevauchie, et disoit qu'il perdoient leur temps, et qu'il ne se faisoient que lasser et travillier en vain et à petit de fait et de conquès. (FROISS., Chron. R., VIII, c.1375-1400, 2).

A point de fait. Sans se défendre : Chil de le Riole (...) se ouvrirent tantost et se misent en l'obeïssance dou roy de France. Ossi fisent cil de Langon, de Saint Malkaire (...) et bien quarante villes fremées que fors chastiaus, qui à point de fait se tournèrent. (FROISS., Chron. R., VIII, c.1375-1400, 180).

A2 brise un fait. Empêche une action : ...je les vous esclarciray, et aussi du duc de Bretaingne qui avoit brisiet si grant fait que le voyaige de mer (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 1).

A1 humain perd son fait. Perd le bénéfice de son action : Touttes ces doubtes mettoient les saiges, Perrot le Bernois et Olim-Barbe, avant, et encoires aultres raisons ; car, se ilz estoient là ne pris ne attrapez, ilz auroient perdu leur fait et oultre (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 220).

A1 humain jette son fait. Pose ses conditions : ...Bertran de Malignes (...) dist ainsi, lequel très le jour devant avoit jetté tout son fait et s'ordonnancé par quelle maniere il responderoit, et dist : "Biaux seigneurs, je me tenroie à moult honnourez, et ma fille aussy, si nous poions venir à si hault prince comme est le conte Regnault de Guerles..." (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 149).

A1 humain mande son fait à A2 humain. Informe A2 de son projet : ...Perrot Le Bernois (...) manda secretement aux cappitaines de ses fors plus prochains que ilz tenoient, tout son fait et la voulenté de son emprinse (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 206).

A1 humain colore son fait. Le présente sous un jour favorable : ...et pour coulourer son fait et mettre raison à sa demande, parmy le bon conseil et advis qu'il eubt, il envoya devers le duc de Juillers notables hommes (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 161).

Un événement a lieu par le fait de A1 : ...Proeche resgna premierement ou roiaulme de Caldee par le fait dou roi Ninus (...) Apres, Proece se remua et vint resgner en Judee et Jherusalem par le fait de Josué (...) Apriés, elle vint resgner ens ou roiaulme de Perse et de Mede par le fait de Cirus (FROISS., Chron. D., p.1400, 38).

Les bien faits de A1 : Et seront dedens ce livre li bien fait ramenteu de ceuls qui l'ont deservi (FROISS., Chron. D., p.1400, 35). ...il trouvera qui l'aidera (...) et paiera selonch son bien fait. (FROISS., Chron. D., p.1400, 37).

Le fait de A1 : Et ne s'osèrent bouter hors ne mettre de leur païs hors nulles gens d'armes ne archiers, ne eux afoiblir, car il doubtoient grandement le fait des Escos et des François ensemble. (FROISS., Chron. R., XI, c.1375-1400, 211).

Fait d'armes : ...on ne trouveroit en nulle histore tant de mervelles ne de grans fais d'armes conme il sont avenu ens ou temps et termes des guerres desus dittes (FROISS., Chron. D., p.1400, 36).

A1 agit de fait + adj. : ...de fait avisé (FROISS., Chron. L., II, c.1375-1400, 176).

Il y a fait en A1. A1 a de l'expérience et de l'efficacité : "Et comment, Seigneurs, nous tenront meshuy ceste merdaille ; se ce feussent ja bonnes gens d'armes, je ne m'en esmerveillasse mie, car en eulx a plus de fait que il ne doit avoir en telz garçons comme il y a là dedans." (FROISS., Chron. M., XII, c.1375-1400, 198).

Plusieurs A1 sont gens de fait. Hommes d'action expérimentés : "Nous ne poons veoir que nostre pourfit soit à chevaucier maintenant plus avant sus les Englès, car il sont dix contre un de nous, et toutes gens de fait." (FROISS., Chron. R., IX, c.1375-1400, 35). Adont se quellièrent il sus le soir et armèrent iaulx sis vins, toutes gens de fait. (FROISS., Chron. R., X, c.1375-1400, 14).

A1 montre fait. A1 fait preuve d'efficacité : "Bonnes gens, vous me volez prendre à roy et je di que c'est mon droit, et se vous volez perseverer en vostre propous, il est heure que vous ouvrez et que vous monstrez fait et puissance." (FROISS., Chron. M., XII, c.1375-1400, 255).

Un A1 humain à point de fait. Sans défense : "Monsigneur, vous savés que je sui une seule femme à point de fait ne de deffense, et veve de vif mari, s'il plaist à Dieu ; car mon signeur, messires Guichars, gist prisonniers en Espagne." (FROISS., Chron. R., VIII, c.1375-1400, 116).

Le fait de A3. Ce qui concerne A3 : ...on se conmença a armer et a courir et a prendre par le fait de gerre l'un sus l'autre (FROISS., Chron. D., p.1400, 38). "Sire, vous savés sur quel estat nous sommes issu d'Engletère. Nostre fait ne toucque de riens au fait de la guerre des rois, fors sur les Clementins, car nous sommes saudoiiers au pappe Urbain, qui nous asobt de paine et coupe, se nous poons destruire les Clementins." (FROISS., Chron. R., XI, c.1375-1400, 93). "Comment ? Ne veïstes vous pas que li princes de Galles, pères de che roi d'Engletière, que il fist ravir et consenti le fait de madame de Bourbonnois, mère à la roïne de France, qui fu prise et emblée des gens dou prince ?" (FROISS., Chron. R., X, c.1375-1400, 166).

La réalité de A3 : Or doient donc tout jone gentil homme, qui se voellent avancier, avoir ardant desir d'acquerre le fait et le renommée de proèce. (FROISS., Chron. L., I, c.1375-1400, 2).

Le fait de A3, inf. : Li dus s'enclina à ce que il i entendi volentiers, car, pour le fait dessus dit de mener le roi en Engletère et de faire là un grant voiage et exploit d'armes, il desiroit à venir à paix à ceux de Gand. (FROISS., Chron. R., XI, c.1375-1400, 288).

Le fait de A3, phrase : Lors veissiés (...) ces trompètes sonner, et gens d'armes parmi Poitiers monter à cheval (...) car il furent tantost enfourmé dou fait que messires Jehans Chandos chevauçoit viers Puirenon, pour conforter le conte de Pennebruch. (FROISS., Chron. L., VII, c.1375-1400, 179).

A1 humain est en fait contraire. Dans une mauvaise situation : Li aucun li consilloient dou rendre, et li aultre non, et furent plus de deus jours en fait contraire. (FROISS., Chron. R., VIII, c.1375-1400, 246).

(Tout) de fait, adv. Réellement : "Chil archier de Lincole (...) vous ont quelliet en grant haine ; et se il n'estoient brisiet de par le roi, il le vous monsteroient et de fait." (FROISS., Chron. D., p.1400, 122). ...il se refrenent de monstrer de fait lor mautalent (FROISS., Chron. D., p.1400, 122). ...et estoit l'intencion de l'empereur et de messire Charle, son filz, que de fait on entreroit en la terre du duc de Jullers et seroit toutte destruite (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 167). Une nuit il avoit jut avecques luy ; si retourna en sa chambre tout fracheneux, et dist à l'un de ses varlez de chambre : "Appareillié-moy ce lit, car je m'y vueil ung petit couchier et reposer." Il fut fait ; il se despoulla et se mist en ce lit. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 187). Et s'en vinrent tout de fait et par grant ordenance commencier la bataille. (FROISS., Chron. L., IV, c.1375-1400, 92).

De force et de fait : Là convint de force et de fait les Englois reculer, car ilz furent si poulsez et si durement que ilz ne porent gaignier terre. (FROISS., Chron. M., XII, c.1375-1400, 305). Tant fu chis assaulz continués et pourmenés, sans nul chès, que li Englès entrèrent de force et de fait ens ou chastel. (FROISS., Chron. R., IX, c.1375-1400, 36).

A ce fait, adv. A cette occasion : Il fu là trouvés des gens le roy de Navare qui le demandoient, et qui avoient fait et bastis agais sur lui, desquelz, tant qu'à ceste fois et à ce fait, uns cousins des enfans de Navare (...) estoit souverains et chapitainne. (FROISS., Chron. L., IV, c.1375-1400, 130).

Tout à un fait, adv. Soudain : Quant li dis escuiers vei son tour et que temps fu, il retourna moult aigrement sus le chevalier, tout à un fais, l'espée ou poing. (FROISS., Chron. L., V, c.1375-1400, 50). Li chevalier, avoecq le perverse fortune de li qui tourna tout à un fais sour li, le menèrent si avant qu'il en morut. (FROISS., Chron. R., X, c.1375-1400, 81).

(Tout) à fait, adv.

Progressivement : Nouvelles venoient tout à fait au connestable et aux signeurs qui à Commines estoient sus le pas à l'entrée dou pont, comment leurs gens passoient. (FROISS., Chron. R., XI, c.1375-1400, 13).

Au fur et à mesure : Adont furent mis ouvrier en oevre, et envoiièrent chil de l'ost tout environ Ippre copper et abatre bos, et fagoter, et acariier à fait, et puis mettre et asseïr sur les terrées des fossés, et là enmoier. (FROISS., Chron. R., XI, c.1375-1400, 121).

A fait que, loc. conj. "Au fur et à mesure que" : Et à fait qu'il entroient, il descendoient et prendoient leurs lances, et s'ordonnoient as barrières pour deffendre et attendre leurs compagnons. (FROISS., Chron. R., VIII, c.1375-1400, 206).
 

Froissart Jacqueline Picoche

 Article 11/16 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FAIT     
FEW III factum
FAIT, subst. masc.
[T-L : fait1 ; GD : fait ; GDC : fait ; AND : fait1 ; DÉCT : fait1 ; FEW III, 361b : factum ; TLF VIII, 617a : fait]

A. -

"Action de faire, manière d'agir" : Il sont a nos fais contraire. Soyons un a eux detraire Et d'acort leur confison Une sausse bien pevree ! (GUILL. DIGULL., Pèler. âme S., c.1355-1358, 4749).

 

-

Beaux faits : Et desraison point ne te fait Dex qui tele com es t'a fait Sanz le quel ne puez faire rien ; Pour quoi il t'apartenist bien De ses biauz faiz li mercier (GUILL. DIGULL., Pèler. J.-C. S., 1358, 2079).

 

-

[P. oppos. à dit] : Or est m'entente de dire Puis ci avant et escrire Mainz faiz et mainz dis qu'en chemin Fist puis et dist ce pelerin (GUILL. DIGULL., Pèler. J.-C. S., 1358, 5179). [Autres ex. vers 3673 et 7638]

B. -

"Manière de faire" : Quant encliner la volenté Verras à fait desordené, Adonc soit au devant croulee Et devant mise ceste espee (GUILL. DIGULL., Pèler. vie hum. St., c.1330-1331, 4312).

C. -

"Ce qui a été fait, ce qui a eu lieu, ce qui s'est produit" : Justice adonc si respondi : "Tout suppose qu'il fust ainsi, Si di je que penitance Pou vaut, quant recidivance Est en aucun propos ou fait..." (GUILL. DIGULL., Pèler. âme S., c.1355-1358, 2135).

 

-

De fait. "Dans la réalité, en effet" : Ceux qui ont les dens com sengliers Sont de fait ou vouloir murtriers (GUILL. DIGULL., Pèler. âme S., c.1355-1358, 2948). Quant dit que Dex [éd. Diex] grant posté a Et puet faire ce que li plaist Si com monstré li a de fait (GUILL. DIGULL., Pèler. J.-C. S., 1358, 1658).
 

Pèlerinages de Guillaume de Digulleville Béatrice Stumpf

 Article 12/16 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FAIT     
FEW III factum
FAIT, subst. masc.
[AND : fait1 ; DÉCT : fait1 ]

A. -

"Action, acte" : ...l'abbesse qui veoit cler (...) qu'elle estoit coulpable du fait [Une nonnain est accusée de se mal conduire] (C.N.N., c.1456-1467, 305). ...combien qu'elle ne l'eust oncques veu exercer les faiz de clergie, toutesfoiz jugea elle tantost qu'il estoit tresgrand clerc (C.N.N., c.1456-1467, 569).

 

-

L'esclandre d'un fait. "Le scandale que suscite un acte" : La chambriere (...) non pas mains doubtant l'esclandre de son fait que la mort (...) se hourde de l'escuier et a son col le charge. [Un galant refuse de quitter le lit d'une servante accueillante] (C.N.N., c.1456-1467, 124).

 

-

Disposer de son fait. "Prendre ses dispositions pour agir" : Eulx la doncques venuz et arrivez, disposerent de leur fait comme de guerre et ordonnerent une gaitte sur ung arbre [À propos d'une embuscade] (C.N.N., c.1456-1467, 451).

 

-

Prendre au fait. "Prendre en flagrant délit" : ...il fut content de differer sa volunté jusques a tant qu'il eust prins au fait et l'un et l'autre. (C.N.N., c.1456-1467, 352).

 

-

[Certains empl. illustrent le passage du part. passé au subst.] : ...[elle] luy reproucha qu'il avoit par malice conclu ceste faincte allée pour l'esprouver, et que c'estoit fait d'un lasche et recreant courage d'homme (C.N.N., c.1456-1467, 28).

B. -

"Réalité constatée (résultant d'une action achevée)"

 

1.

[Concernant des choses] "État de fait" : ...si me semble il bon que vous et moy dormions encores sur ce fait (C.N.N., c.1456-1467, 100). ...la veillote, desirant qu'il sceust l'occasion qui l'amenoit, le tire a part et luy va dire de bout en bout tout le fait (C.N.N., c.1456-1467, 100). ...l'un des mariz d'elles tantost se donna garde [de la tromperie], et luy jugea le cueur la verité du fait. (C.N.N., c.1456-1467, 205).

 

-

Fait et état : ...[l'abbesse] commença une grande et longue harengue devant ses seurs, remonstrant le fait et estat de son eglise, en quel point elle la trouva et en quel estat elle est aujourd'uy. (C.N.N., c.1456-1467, 141).

 

-

[Certains empl. de fait, qui répondent à une volonté d'insistance, sont à la limite de la valeur explétive : "ce qu'il en est de qqc." c'est-à-dire la chose elle-même] : ...[il] enqueroit des voyages de son hoste a ung ancien gentil homme qui avoit conduit le fait de sa despense en son voyage. (C.N.N., c.1456-1467, 249). ...il s'en vint a une sienne bonne amye (...) et luy compta sans rien celer le fait de ses amours (C.N.N., c.1456-1467, 258). ...avant son departement disposa de ses besoignes bien et surement. Premierement de sa femme et de son mesnage, et le fait de sa coustrerie recommenda a ung jeune gentil clerc pour la deservir jusques a son retour. (C.N.N., c.1456-1467, 283).

 

2.

[Concernant des pers.] "Situation" : Quand la jeune musniere oyt qu'on trouveroit bien remede en son fait, le sang luy commence a revenir (C.N.N., c.1456-1467, 39). ...pour vous dire mon fait, je party de Brabant a l'occasion d'amours. (C.N.N., c.1456-1467, 177). ...il ne fault aultre deliberacion en nostre fait : nous sommes trois et elles trois (C.N.N., c.1456-1467, 202). ...avoit ceste damoiselle une chambriere, qui estoit secretaire de leur fait, et portoit souvent nouvelles au curé (C.N.N., c.1456-1467, 352). Ha ! dit le curé, je suis perdu, mon fait est descouvert (C.N.N., c.1456-1467, 354). ...celuy a qui le fait touchoit print la parolle et leur dist... (C.N.N., c.1456-1467, 475).

 

-

Dire son fait. "Exposer sa situation" : S'il estoit bien feru auparavant, encores fut il plus touché au vif quand il eut dit son fait. (C.N.N., c.1456-1467, 315).

 

Rem. L'aut. glose lui-même cette expr. en écrivant, quelques lignes auparavant : il compta son cas.

C. -

P. ext. [Réalité mise en évidence par rapport à d'autres] "La part la plus importante"

 

-

Venir au fait (d'un récit). "En venir à ce qui fait son intérêt" : Pour venir au fait de ceste histoire, ou cloistre des blancs moynes avoit ung jeune et bel religieux (C.N.N., c.1456-1467, 105).

 

-

Le fait d'un voyage. "Son objet, sa raison d'être" : ...il estoit retourné de son chemin pource qu'il avoit oublyé la lettre principale touchant le fait de son voyage. (C.N.N., c.1456-1467, 29).

D. -

Loc.

 

1.

Le fait de qqn

 

-

"Ce qu'il a fait" : ...si la bonne femme eust sceu le fait du chareton, (...) elle l'eust fort plus grevé que son mary ne disoit ! (C.N.N., c.1456-1467, 67).

 

-

"Ce qu'il fait" : ...et ce pour mieulx couvrir son fait et aveugler les jaloux yeulx de celuy qui pas tant ne se doubtoit qu'on luy en forgeoit bien la matere. [Pour éviter que son maître ne découvre sa liaison avec sa femme un clerc redouble de prévenances à son égard] (C.N.N., c.1456-1467, 93). ...vous estes bien meschantes gens, et a vostre fait mal regardans (C.N.N., c.1456-1467, 432). "...fait il bien ce que l'on doit faire ? - Oy, disoit la fille, mais... - Quel mais ? Il y a a dire en son fait, dit la mere, je l'entends bien..." [Une jeune mariée se plaint des carences de son mari] (C.N.N., c.1456-1467, 498).

 

-

"Ce qu'il va faire" : Le bon bourgoys, tout asseuré, et de son fait tresadvisé, la fist bien a haste couscher [Un mari est sur le point de surprendre sa femme dans le lit de son voisin] (C.N.N., c.1456-1467, 25). ...elle attendoit son mary (...) tresadvisée de son fait et de ses manieres qu'elle devoit tenir. (C.N.N., c.1456-1467, 27).

 

-

"Ce qu'il a à faire"

 

.

Conduire son fait. "Gérer ses affaires" : ...luy dirent qu'il estoit temps qu'il se mariast, et que bonnement il ne povoit seul conduire son fait. (C.N.N., c.1456-1467, 131).

 

-

"Ce qui lui convient" : ...nous avons regardé et choisy pour vous une belle fille et bonne, qui nous semble bien vostre fait. (C.N.N., c.1456-1467, 132). Ung tel gentil homme m'a fait demander ma fille. Ce me semble tres bien son fait (C.N.N., c.1456-1467, 169). Ung tel cardinal m'a chargé expressement que je luy trouve un serviteur pour estre son notaire, qui soit de nostre marche. Et croiez que ce seroit tresbien vostre fait (C.N.N., c.1456-1467, 284). Ha ! mon amy, par ma foy, vostre fait est rompu, dont me desplaist bien. (...) Monseigneur mon maistre vous a cuide aider, mais il n'a pas esté en sa puissance de faire vostre fait. (C.N.N., c.1456-1467, 286).

 

2.

De fait. "C'est un fait que, concrètement" : ...sa maison descouvroit sur pluseurs rues ; et de fait avoit une petite posterne vis a vis de laquelle demouroit ung bon compaignon (C.N.N., c.1456-1467, 23). ...jasoit ce qu'il eust en sa teste des sermons largement, si le contraignit nature qu'elle eust ses droiz, et de fait bien fermement s'endormit. (C.N.N., c.1456-1467, 86). Il y vint, comme il proposa, et de fait trouva ce qu'il queroit. (C.N.N., c.1456-1467, 306).

 

-

[Formule d'insistance] Vraiment et de fait : La simple femme, tresesbahie, soupprinse aussi et a demy ravye, cuida vrayement et de fait que Dieu luy envoiast ce message. (C.N.N., c.1456-1467, 98).

 

-

[Formule pléonastique] D'oeuvre et de fait : ...la desloyaulté dont elle l'a trouvé saisy, tant de bouche comme d'oeuvre et de fait. [Grief d'une femme trompée] (C.N.N., c.1456-1467, 179).

 

-

Procéder d'oeuvre de fait. "Mettre devant le fait accompli" : ...y voulez vous proceder d'euvre de fait ? Et par la naissance Dieu, vous n'en arez fors ce qui sera de raison [Querelle de deux femmes pour un partage] (C.N.N., c.1456-1467, 524).
 

Cent Nouvelles Nouvelles Roger Dubuis

 Article 13/16 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FAIT     
FEW III factum
FAIT, subst. masc.
[T-L : fait ; GD : fait ; GDC : fait ; AND : fait1 ; DÉCT : fait1 ; FEW III, 361b : factum ; TLF VIII, 617a : fait]

A. -

"Travail, besogne" : ...et que, puis IIJ ou IIIJ ans a ou environ, ilz se acointerent li uns de l'autre en la ville de Saint-Quentin en Vermendois, fiancerent l'un l'autre, et depuis tousjours ont continuelment esté ensamble, usé de fait et marchandise de regraterie et acheté menus mesnages, robes, chapperons et autres linges (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 159).

B. -

"Action, acte réalisé" : ...ycelluy prisonnier feust mis doulcement à question, consideré la valeur dudit larrecin, afin que par sa bouche on sceust de ses autres fais la verité. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 241). ...un nommé Thiebaut qui ouvroit avecques eulx esdiz aigoux, fu par ycellui Perrin, qui lors avoit hayne audit Thibaut, fait cheoir en yceulx aigoux, esquelx il ala de vie à trespassement ; pour lequel fait lui et ledit Perrin furent longuement prisonniers au Palais et à Saint-Eloy (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 13).

C. -

Loc.

 

1.

De fait

 

a)

"Effectivement ; réellement" : ...et de sa vie et estat, à plusieurs personnes, chevaliers et autres, qui le cognoissoient, adfin qu'il le peust traitier et mener par voye de justice ressonnable, et, après cela, examiné et questionné de paroles, et bien pau de fait, et a ledit Hennequin cogneu et confessé les chosses qui s'ensuivent... (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 382).

 

-

En incise : Lequel mons. l'evesque se complaint dudit mons. le prevost ausdiz mons. le chancellier et autres du conseil du roy, pour ce qu'il avoit condempné à rere, et de fait fait rere lesdiz Honoré du Puys et Jehannin de Soubz le Mur, dit Rousseau, lesquelx, au temps de leurs prinses et emprisonnemens, estoient en habit et possession de tonsure. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 85). Et ledit capitaine lui promist baillier, et de fait bailla un sauf conduit, lequel il print et accepta (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 123).

 

b)

De fait de + subst. "En raison de" : Dient avec ce, ladite Ameline qui parle, que, de fait de marchandise de leurdit mestier, elle a le plus garde et gouverne, parce que elle est et demeure le plus à l'ostel de son amy et mary (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 159).

 

2.

De son fait/par son fait. "Par l'action de qqn" : Et que ainsi comme les gens dudit hostel sceurent et apperceurent ledit larrecin avoir esté fait oudit hostel, il en orent souspeçon contre lui, pour laquelle souspeçon, jà soit ce qu'il n'y eust riens de son fait, comme dit est, il fu batu et navré en la teste. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 13). Et pour ce que elle qui parle ot doubte et paour que ilz ou ladite Lucete, sa dame, n'eussent souspeçon contre elle deposant que par son fait icellui de Ruilly feust prins et envoulté, pria et requist sadite dame Lucete (...) que elle lui promist aler querre en la ville de Besmes une femme nommée Jehannete (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 331).
 

Registre criminel du Châtelet Bernadette Suty / Monique Haas

 Article 14/16 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FAIT     
FEW III factum
FAIT, subst. masc.
[T-L : fait ; AND : fait1 ; DÉCT : fait1]

Au plur. Hauts faits. "Exploits" : ...tant l'essausserent ses vertus et ses haulx fais que ses merites le menerent jusqu'a haulte felicité de fortune et jusqu'au gouvernement de tout le royamme seul et pour le tout (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 83).
 

Chastellain Martine Moulin

 Article 15/16 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FAIT     
FEW III factum
FAIT, subst. masc.
[T-L : fait ; GD : fait ; GDC : fait ; AND : fait1 ; DÉCT : fait1 ; FEW III, 361b : factum ; TLF VIII, 617a : fait]

A. -

"Action de faire ; réalisation d'une chose"

 

1.

"Travail, tâche" : ...ledit Guillaume, pour conduire et mener le fait et estat de sa marchandise, eust par pluseurs foiz (...) continué le fait de sadite marchandise tousjours en nostre subgecion et obeissance (Chancell. Henri VI, L., t.1, 1424, 164).

 

2.

DR. "Acte délictueux" : ...s'il avient que aucun de leurs bourgois ou bourgoises soit prins en quelque lieu ou juridiction que ce soit en nostre royaume, nous voulons qu'il leur soit renvoyé, chargié de son fait, toute foiz qu'il leur requerront, pour en avoir la cognoissance et jugement et leur seigneur la correccion, punicion et execution, si comme dessus est dit, s'il n'estoit pris pour le cas dessus diz, ou aucun d'iceulx, ou en present meffait ou en chaude chace (Hist. dr. munic. E., t.2, 1347, 101). Le fait qui est sceu tout communement par tout ne convient pas qu'il soit esclarcy par tesmoings. Et s'il n'est sceu comme dessus est dit, et celui qui est actusé nyoit le fait, les tesmoings qui furent au fait doivent estre amonnestez et non pas contrains de porter tesmoignaige, si le juge n'est certain qu'ilz se tiennent arriere pour la paoux de l'autre partie, ja soit ce que ilz soient certains de ce, pour la rigeur de humain droit. (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.2, 1437, 473). ...Ung tuteur, curateur, ou autre qui est appellé pour le fait d'autruy pourra demander et avoir son delay d'enqueste. (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.4, 1496, 398).

 

3.

Loc.

 

-

Fait apensé. "Acte fait avec préméditation" : ...ycellui escuier, courcié et esmeu de chaleur, sens fait apensé, print un des eguillons de l'un d'iceulx bouviers (...) et (...) en feri aucuns d'iceulx bouviers (Doc. Poitou G., t.4, 1374, 344).

 

-

Fait d'armes. "Prouesse de chevalerie" : ...faire alée, à aler MdS et plusieurs autres chevaliers et gens et officiers de son hostel pour veoir aucuns faiz d'armes et joustes (Comptes Lille L., t.1, 1438-1439, 363).

 

-

Fait de guerre. "Action militaire" : ...ung certain beffroy et deux clocques en icelli pour les necessitéz, sceureté et ralianche des bourgois et habitans de nostre dicte ville de Bethune es cas de peril de feu, d'assault, de faict de guerre ou aultrement, scitué et assis au marchié de nostre dicte ville de Bethune entre notre halle aux draps et les maisons de notre dicte ville (Hist. dr. munic. E., t.2, 1388, 137).

 

-

Voie de fait. "Acte de violence" : ...garder et faire raison et justice à tous et en tous cas, sanz y souffrir bouter feux, ou faire aucunes pilleries ou roberies, ne proceder aucunement par voie de fait (Trés. Reth. S.L., t.2, 1391, 368).

B. -

"Ce qui a été fait, ce qui a eu lieu, ce qui s'est produit"

 

1.

Le fait de. "Ce qu'il en est de qqc. ; situation de qqc." : Ce sont les mémoires baillées de par monseigneur le séneschal de Beaucaire à Gieffroy Paumier, pour dire et raporter au Roy et à son conseil, sur le fait et estat de Prouvance. (Ch. VI, D., t.1, 1385, 67).

 

-

En fait de. "En matière de" : Surquoy, j'ay eu advis et délibéracion avec Granier et Briçonnet, et aussi avec Guillaume Lalemant et Pierres Jobert, marchans de ceste ville de Bourges, qui congnoissoient le fait et la manière de besongner desdiz Cuer, Varie et Noir, en fait de marchandie. (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 531).

 

2.

DR. Mettre qqn en fait de qqc. "Mettre qqn en accusation de qqc." : ...tous voz vraiz subgiez devroient crier à haulte voix vengence, pugnicion et justice soyent faictes de ceulx qui tant se sont forfais envers vous (...) et eulx en mectre en fait (Ch. VI, D., t.1, 1411, 345).
 

Chartes et Coutumes Edmonde Papin

 Article 16/16 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FAIT     
FEW III factum
FAIT, subst. masc.
[T-L : fait1 ; GD : fait ; GDC : fait ; AND : fait1 ; DÉCT : fait1 ; FEW III, 361b : factum]

A. -

"Action" : ...s'il savoit riens de la trahison que Jossellin, son pere, avoit faicte. Et cil dist que non, et que il n'estoit pas encores pour le temps, et que, comment qu'il eust pleu a Dieu que fortune lui feust pour le present contraire, si tenoit il son pere preudomme et loyal, et non coulpable de ce fait. (ARRAS, c.1392-1393, 64). Hee, tres faulse serpente [Mélusine], par Dieu, ne toy ne tes fais ne sont que fantosme, ne ja hoir que tu ayes porté ne vendra a bon chief en la fin. (ARRAS, c.1392-1393, 255).

 

-

Fait d'armes. V. arme

 

-

Gens de fait. "Gens d'action, de grande vaillance" : Or vous lerray un petit de Uriien et de sa compaignie, et vous diray du cappitaine de la ville, qui moult bien advisa l'ost et le maintieng des gens, qui moult le prisa en son cuer, et bien dist que c'estoient gens de fait et de grant emprise, quant si pou de gent emprenoient a contrester contre l'effort du soudant qui avoit plus de cent mille Sarrasins. (ARRAS, c.1392-1393, 92).

 

-

Par le fait de qqn. "Du fait de, à cause de" : Et sachiez qu'ilz furent layens cent moines par my l'abbé. Mais se lors orent joye de la venue Fromont, depuis en orent grief doulour, ainsi comme vous orrez cy avant. Mais sachiez que ce ne fut mie par le fait de Fromont, car il fu moult devot et de moult saincte vie, mais fu par une moult merveilleuse adventure que je vous diray ci avant en une histoire. (ARRAS, c.1392-1393, 248).

 

-

Estre en fait de + subst. : Beau frere, la commune renommee du peuple court partout que vostre femme vous fait deshonneur et que tous les samedis elle est en fait de fornicacion avec un autre. (ARRAS, c.1392-1393, 241).

B. -

"Événement" : Quant Alain ouy ces paroles, si fu moult esbahiz, et print a regarder Remondin moult asprement. Et quant il l'ot bien regardé, si lui a dit : Comment se pourroit ce faire ? Vous n'avez pas bien l'aage de XXX. ans, et vous me feriez acoincté de la verité de cest fait que nulz ne scot oncques en cest pays ; car, quant le coup de meschief fu advenus a mon frere, il se party si soubdainement que je ne autres n'en ouy oncques nouvelles depuis. Et si a LX. ans ou prez. (ARRAS, c.1392-1393, 53). Et quant Remondin le vit, il congnut tantost que c'estoit ly sires de leans, et descendy, et l'ala saluer moult humblement. Que vous feroye je longues paroles de leur accoinctance fors du fait de quoy je doy parler ? (ARRAS, c.1392-1393, 53).

C. -

"Expédition"

 

-

Fait de la mer/de la terre : Ma dame, nous avons ouy dire que le roy de Chippre est assegiez du soudant de Damas en la cité de Famagosse, et la avons nous intencion de aler pour lui secourir des faulx Sarrasins. Par foy, dist Melusigne, enfans, cy fault pourveoir tant pour le fait de la mer comme cellui de la terre, et j'en ordonneray tellement que vous m'en saurez gré, et ce feray je bien brief. (ARRAS, c.1392-1393, 83).

 

-

Ordonner de son fait. "Tout préparer, tout régler pour son expédition" : Lors [Mélusine] vint a ses enfans, et leur dist : Beaulx enfans, pensez de bien faire, car vostre pere vous accorde vostre requeste, et je si fais. Et ne vous soussiez, car dedens brief temps j'auray ordonné de vostre fait telement que vous m'en saurez gré. Mais or me dictes en quel partie vous voulez aler, pour y pourveoir de ce qu'il vous fauldra. (ARRAS, c.1392-1393, 83).

D. -

Loc. De fait

 

1.

"En fait, en réalité" : Le roy Selodus fut moult courroucié de la response, et fait escarmouchier souvent et assaillir la cité et les descuere et griefve quanqu'il puet, car il voit et appercoit que ceulx de dedens se deffendent lentement ; et, se ne feust la doubte et crainte des nobles du pays qui la estoient, ilz se feussent rendus de fait. (ARRAS, c.1392-1393, 182).

 

2.

"De ce fait, du coup, pendant ce temps" : Et tantost commenca Gieffroy la bataille aspre et fiere. Et de fait le roy Anthenor et l'admiral de Cordes se firent mettre a terre en un petit batel et vindrent a Japhe, ou ilz trouverent le gallaffre de Bandas et le soudant de Barbarie, qui furent moult esbahiz de ce que ilz estoient retournez, et leur demanderent pour quoy. (ARRAS, c.1392-1393, 220).
 

Arras Jocelyne Bernardoff / Jean-Loup Ringenbach

Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet
Fermer la fenêtre