C.N.R.S.
 
Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

http://www.atilf.fr/dmf/definition/terre 
Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet
 16 articles
 
 Article 1/16 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     TERRE1          TERRE2     
FEW XIII-1 terra
TERRE, subst. fém.
[FEW XIII-1, 244a : terra]
 

-

[P. oppos. à la mer, aux océans, et à l'air]

 

.

Par toutes terres vont marchands V. marchand

 

.

Qui siet à terre, il n'a lieu dont il risque de choir V. seoir

 

.

Qui vainc la terre il a le ciel V. vaincre

 

-

[Terre agricole]

 

.

Bonne herbe ne s'aerdit oncques à mauvaise terre V. herbe

 

.

Faillir ne peut terre bien labourée V. labourer

 

Rem. Hassell 237, T39.

 

-

Nourriture sans doctrine est comme herbe sans racine et comme terre sans labour V. nourriture

 

.

Pour néant on jette le grain en terre non labourée V. grain

 

-

Qui laboure en terre brehaigne ne gagne pas à charruer avec effort V. labourer

 

-

[Domaine, propriété]

 

.

De la terre on fait le fossé. "On dispose de son bien à son propre plaisir" (Cf. Cotgrave s.v. fossé) : De la terre on fait le fossé. (MIÉLOT, Prov. U., 1456, 194).

 

Rem. Morawski 524 : De meïsmes la terre fait on le fossé ;Hassell, t.2 s.v. terre propose un ex. de Frank c.1500, p. 217 (Grace Frank, Proverbes en rimes. B., in : The Romanic Review, 31,1940, 209-238 : Il mentionne sy a droit, Quant il a bien tout compassé, Q'en payant de ce qu'on luy doit Fait de la terre le fossé.)

 

.

Fou est qui plus dépend que sa terre ne vaut V. dépendre

 

.

Maudite est la terre dont le prince est un enfant V. enfant

 

.

Qui terre a, il a guerre : ...trop est vray ce que on seult dire : qui ha terre, il a guerre. Vrayement ce royaume est en guerre et persecucion sans cesser, et n'y a vice ou peché qui ne s'efforce l'envair et l'occuper par les cinq passages de mes cinq sens. (GERS., Mendicité G., 1400-1401, 243). LE PREMIER PARENT. Biens mondains font guerre mortelle, Car, ainsi qu'on dit, "qui a terre Ne peult vivre sans avoir guerre", Le proverbe assez s'entend. LE SECOND PARENT. Se chacun du sien fust contend, La paix serait universelle (Myst. Viel test. R., t.4, c.1450, 338).

 

Rem. Morawski 1821 : Qui a terre si a guerre ; Hassell 237, T36 ; DI STEF. 833a, terre.Variation sur le proverbe : : Mais pour tes maulx, enfant roy, te donrray, Vé ! terre, a toy ! car grant division En tes princes et ou peuple mettray, De toy feray la transmigracion, Car en toy n'a que variacion, Envie, orgueil, convoitise et mesdis (DESCH., Oeuvres Q., t.1, c.1370-1407, 316).

 

.

Nouvelles gens, nouvelles terres V. gens

 

.

Qui de terre est, de terre parle : Que cestui noble homme dont nous parlons soit continent et chaste appert par ses contenances et fais ; car en .III. signes principaulx est apperceu le luxurieux. L'un si est en estre trop delicatif du nourrissement du corps, et en la curiosité de la vesture et des abillemens, le .IIe., en contenances et regars, et le tiers signe est es pârolles ; car dit le proverbe : "Où la dent se deult, la lengue va." Et dit l'Escripture : "Qui de terre est de terre parle." (Bouciquaut L., 1406-1409, 415). Tres noble seigneur, et pour ce que c'est la chose qui plus raporte et fait savoir l'abit et estat du courage et sa disposicion que la parleure de l'omme, par laquelle est jugié de lui ou bien ou mal selon l'usage des parolles yssans de la bouche le plus communement, si que dit le proverbe commun : Qui de terre est de terre parle, et que l'abondance du cuer fait parler la bouche, est chose tres necessaire, par especial à toute haulte personne, estre avisée en fait de parleure, et non mie tant en ce qui touche mectre estudie que elle soit bien ordonnée, si que dit avons cy dessus, quoy que tres bien sciée comme que on ne die chose qui face à taire, mal seant, ne en reproche de folie ou mauvaistié. (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 169).

 

.

Tant vaut l'homme, tant vaut sa terre V. homme

 

-

Terre dépendue vaut trop mieux que terre perdue V. despendre

 

-

Terre est en paix où il y a Droit : Tousjours sans elle [Justice] sommes pires. Elle congnoist de toutes tires Qui cloche du pied ou va droit. Terre est en paix ou y a Droit. (GAGUIN, Passe temps oisiv. T., 1489, 394).

 

-

Terre sans seigneur vient à mauvais coron : Et Clarinde parla àmoult haute raison : "...Vecy le roy d'Orbrie qu'Agrapart a a non, Qui ne se veult partir n'entrer en son dromon, Sy nous avera mis en grant destructïon ; et terre sans seigneur sy vient a mais coron. Sy ay trouvé ung prince de tres belle façon Que je vourroye bien avoir sans mesprison. Or vous prie et requier sans nulle arrestison Qu'a lui obeïssiés par vraye entencïon, Et je donrray chascun joyaulx et riche don..." (Tristan Nant. S., c.1350, 503).

 

-

Tôt tire à fin ce que terre a conçu : [Le grand chêne qui symbolise l'empereur Frédéric dans le poème intitulé La mort Fredericq empereur a vieilli et se trouve près de recevoir le coup mortel.] Quand Vulcanus luy fit und dur assault, Sire Accident, saige comme Sibile, Cuidant par art estaindre le feu chault, Luy detrencha de son troncq, en sursault, Ung grand ramier, par ung tour fort abile, Et cela fait, vint Messire Debile Qui luy donna le cop mortel et chut : Tost tire a fin ce que terre a conchut. (MOLINET, Faictz Dictz D., 1467-1506, 271).

 

Rem. Hassell 237 ; T42.

 

-

[Parcelle, lopin de terre] Après la mort ne faut grande terre V. mort1

 

Rem. Cf. aussi Morawski 514 : De longues terres longues noveles, 1291 : Mieus vaut terre gastee que terre perdue, Len ne doit pas venir à terre l'espee trete.

 

-

[La terre dont l'homme est fait et à laquelle il retournera] Il (le corps) est terre, en terre sera : Quant du corps, point ne fault doubter ; Il est terre, en terre sera ; On ne l'en sçauroit exempter ; De terre vint, en terre ira. (Myst. Viel test. R., t.1, c.1450, 162).
 

Lexique de proverbes Pierre Cromer

 Article 2/16 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     TERRE1          TERRE2     
FEW XIII-1 terra
TERRE, subst. fém.
 

I. -

"Terre (en tant que matière)" : Quel avantage as tu, ne que un aultre ? Neant plus que aroit un tas de terre couvert d'un parement de cellui qui seroit soubz une povre flossoye. (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 14). En pou de terme sera viande aux vers, et aussi bien pourira en terre que cellui de la plus povre femme qui soit (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 14).

II. -

"Territoire, pays où s'exercent une autorité, une religion" : Bretaigne aussi, de quoy la terre Est a present dite Angleterre, Brutus de son nom la nomma, Qui Troien fut et moult l'ama. (CHR. PIZ., Chem. estude P., 1402-1403, 156). ...empereris, roynes, ducheces, et haultes dames regnans en dominacion sur la terre crestienne (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 10).

III. -

"Monde d'ici-bas, terre" : ...aussi bien pourira en terre que cellui de la plus povre femme qui soit, et que la lasse de ame n'en portera riens, ne mais le bien ou le mal que le chetif corps aura commis sur terre. (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 14). Semblablement le grant roy de Perse, Anthiocus, et aussi l'empereur Xerces, et grant nombre d'aultres, qui tant estoient grans et poissans que il n'estoit quelconque chose en ciel ne en terre que ilz redoubtassent (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 19).
 

Pizan Joël Blanchard / Michel Quereuil

 Article 3/16 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     TERRE1          TERRE2     
FEW XIII-1 terra
TERRE, subst. fém.
 

"Terre"

A. -

[Lieu, support ou objet de divers phénomènes]

 

1.

[Phénomènes physiques]

 

a)

[Phénomènes ayant la terre comme objet] : O obscur aer, Coment pourter - puis mon enfant ? Terre trambler, L'aer deust toner - et l'eau corant Et la dorment deussent falhir [;] Le feu ardent Par grief torment - deust tout morir. [La terre est envisagée ici comme un des quatre éléments de la physique ancienne, avec l'air, l'eau et le feu] (Pass. Auv., 1477, 247). L'aer si trestroublé lors estoit Que il n'y avoit clarté nulle, De soleilh, de feu ne de lune. La terre trambloit par esfors ; Ressussité sont pluseurs mortz. (Pass. Auv., 1477, 274).

 

-

[Dans une explication de type scientifique] : Tramble-terre pareilhement Ce fait par la force du vant, Que dessoubz terre s'est inclus (Pass. Auv., 1477, 274).

 

b)

[Phénomènes ayant la terre comme lieu ou support] : Je ne puis plus souffrir l'ostrage Qu'on a fait a Jhesus mon filz ; Donc pour advertir les Juïfz Je veulx temeures estre en terre, Et que division soit en pierre. (Pass. Auv., 1477, 224). O temple, il te fault fondre Et sur terre toy abismer. (Pass. Auv., 1477, 225). Et les pierres que sont dessus La terre, a force tramblent, Se romperent pour ce tramblement ; Par ainsi tout est naturel. (Pass. Auv., 1477, 274).

 

2.

[Phénomène biologique (la croissance végétale)] : Et si [la semence] tumbe entre l'espine, L'espine la semence destruit, Qu'en bonne terre porte fruit. [Réf. à la parabole du semeur (Luc 8, 5-15)] (Pass. Auv., 1477, 137).

 

-

[P. métaph. évangélique] : Mes le doulx cuer, s'est bonne terre Laboree par devocïon, Arosee par contrictïon (Pass. Auv., 1477, 137).

B. -

[Lieu où naissent, vivent, agissent et meurent les êtres humains]

 

1.

[Au sens matériel]

 

a)

"Surface solide supportant les êtres vivants"

 

-

Tomber en terre. "Tomber à terre" : Quant a moy ne m'en puis garder, Quant il me souvient de Marie, Laquelle ay veu si tresmarrie Qu'en terre tumboit sans cesser. (Pass. Auv., 1477, 271).

 

b)

"Lieu de sépulture"

 

-

Donner/mettre/sevelir (un mort)/en terre. "Enterrer" : Il vous fault a terre donner, Mes premier je vous baiseré. (Pass. Auv., 1477, 105). Desoubz la terre vous fault mectre. (Pass. Auv., 1477, 105). Mectés le en terre ; il est mort. (Pass. Auv., 1477, 163). En terre les mectrons parfon. (Pass. Auv., 1477, 233). ...il est mort piece a ; Alons le en terre sevelir. (Pass. Auv., 1477, 251).

 

-

Reposer en terre. "Être enterré" : Nicodemus, je pressuppose Que nous ne facions nulle chose Que desplaisante soit a Dieu, De vouloir que ce corps reppose En terre qu'est si villain lieu ? (Pass. Auv., 1477, 259).

 

2.

[Dans un sens gén.] "Milieu où vivent les hommes"

 

-

En terre. "Sur terre" : ...pour le monde remander Dieu a envoyé Jehan baptiste, Lequel a mené vie triste Au monde, preschant penitence, Pour mieulx preparer la concience Des pecheurs en terre vivans, Pour ce que aprés luy en brief temps Devoit venir le redempteur. (Pass. Auv., 1477, 114). Devant vous faiz confessïon Que Dieu estes en terre né. (Pass. Auv., 1477, 194).
 

Passion d'Auvergne Jean-Loup Ringenbach

 Article 4/16 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     TERRE1          TERRE2     
FEW XIII-1 terra
TERRE, subst. fém.
 

A. -

"Terre (en tant que matière et en tant qu'un des quatre éléments)" : Si comme lever un festu de terre ou froter sa barbe. (ORESME, E.A.C., c.1370, 512). Et ainsi puet l'en, par ymaginacion, proceder sans cesser. Et semblablement de quelconque corps ou magnitude si comme terre, eaue, une pierre, une busche, et cetera, chascun a pluseurs parties, et de ces parties chascune a pluseurs parties, et ainsi touzjours oultre (ORESME, C.M., c.1377, 46). Si come la terre touche a l'eaue et a l'air et nouz touchons a l'air et l'air au corps en quoy il est contenu, et ainsi de chascun jusques au derrenier ciel qui n'est contenu en nul autre corps mais encore touche il au corps qu'il contient. (ORESME, C.M., c.1377, 54).

 

-

Au plur. "Terre ferme" : Et est possible qu'aucuns facent bonnes oeuvres qui ne sont pas princes de terres ne de mer. (ORESME, E.A., c.1370, 528).

B. -

"Sol" : Car se aucun estoit qui ne crainsist chose du monde ne mouvement ou tremblement de la terre ne inundacions ne autres choses terribles et horribles, il seroit forsené ou il seroit comme celui qui ne sentiroit nulle douleur. (ORESME, E.A., c.1370, 208). Et le ciel qui est honorable, quant il est replect de pluie, il desire que elle chiee a terre. (ORESME, E.A., c.1370, 414).

 

-

[En tant que cultivé ou cultivable] : ...mais convient que l'ame de l'auditeur soit preparee par bonne acoustumance ad ce que elle se delicte et esjoïsse en bien et que elle ait haine de mal, en la maniere que la terre doit estre bien cultivee afin que elle nourrisse la semence. (ORESME, E.A., c.1370, 532).

 

-

Au plur. : Et que tele proporcion come le laboureur des terres a au cordouennier, chascun en son ouvrage, tele proporcion ait l'euvre du cordouennier a celle du laboureur. (ORESME, E.A., c.1370, 295).

C. -

"Terre (en tant que planète)" : Et des .IIII. elemens le plus bas et le plus gros c'est la terre toute ronde ; et apres est l'eaue tot environ fors tant que une partie de la terre est decouverte ; et apres, par dessus, est l'air qui environne yaue et terre ; et apres, par dessus l'air est le feu qui environne l'air. (ORESME, C.M., c.1377, 68). Item, chascune partie du ciel qui peut lever et rescouser est en orient et lieve en quel païz que ce soit et chascune en occident et chascune a midi, si comme pour grace d'exemple, le soleil lieve touzjours en aucun hemispere ou en aucun païs et rescouse en un autre ; et ainsi des autres estoilles et parties du ciel qui seulent lever et rescouser, si comme il peut legierement apparoir a qui considere la rondesce de la terre. (ORESME, C.M., c.1377, 330).

D. -

"Région" : Et pour ce, se un homme d'estrange terre ne fait pas les honeurs et reverences a la maniere de cest paÿs, se l'en l'a pour ce en derision, c'est simplesce et ignorance. (ORESME, E.A.C., c.1370, 459). Et pour ce entendre, il convient supposer que la terre n'est pas habitable tout environ ou tout en circuite en alant ou en procedant d'orient en occident ou au contraire, mes vers orient est un terme outre lequel elle est inhabitable et aussi un autre vers occident. Or ymaginon donques en la terre sous le cecle equinocial du ciel une porcion de cecle qui procede de l'un bout a l'autre de terre habitable. Et verité est que ceste porcion est plus grande que demi-cecle, car les deux bous de terre habitable sont asséz prochains par devers la partie inhabitable, si comme il sera dit vers la fin de ce secont livre. (ORESME, C.M., c.1377, 330).
 

Oresme Charles Brucker

 Article 5/16 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     TERRE1          TERRE2     
FEW XIII-1 terra
TERRE, subst. fém.
[T-L : terre ; GDC : terre ; FEW XIII-1, 244a : terra]

A. -

"Terre (en tant que substance, matière)"

 

-

Battre qqn comme terre : Ribaulx, delivrés vous grant erre De despoillez ces gens tous nuz, Et a lez batre comme terre Emploiez toutes vous vertus. (Myst. st Adr. P., c.1450-1485, 80).

 

-

[P. réf. au récit de la création de l'homme dans la Bible] : Ung homme en terre nous fault fere A nostre forme et exemplaire (Pass. Semur D.M., c.1420 [1488], 12).

B. -

"Surface du sol"

 

-

Aimer mieux estre à cent pieds sous terre. V. pied "Être rempli de honte"

 

-

Mettre par terre. "Abattre, raser" : Vous avez veu comment aussi Leur bouloart ont mis par terre. (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 170).

 

-

Verser qqn contre terre. V. verser

C. -

"La terre comme lieu de sépulture"

 

-

Bouter qqn en terre. "Ensevelir" : Rommain, gardez le corps mon pere. Je vois le tressainct pere querre Qui le viendra bouter en terre. (Myst. st Laur. S.W., 1499, 184).

 

-

Couvrir qqn de terre. "Ensevelir" : Adonc le coeuvrent de terre en la fosse (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 106).

 

-

Porter qqn en terre. "Ensevelir" : Cy est comment on porta Lazaron en terre (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 106).

 

-

Estre en terre avec les fourmis. "Être mort et enterré" : Leur souvient il point du voyage Qu'i nous vindrent ci assaillir, Dont plusieurs d'eulx sont en ostage, En terre oveques les fromiz ? (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 533).

 

-

La terre le demande. "Il est destiné à mourir" : EVE. Il est temps de payer l'amende, Selon le decours de nature, Car la terre sy nous demande Pour nostre griefve forfaicture. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 126).

 

-

Terre sainte. "Lieu consacré, propre à la sépulture" : Et que en voise vistement Prandre les corps de noz amis, Et faire leur enterrement En terre saincte et leur obis. (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 161). Allons tost, plus ne sejournon, Les deux bons martirs dela querre Pour les mettre en saincte terre, Ainsi comme il leur apartient. (Myst. st Laur. S.W., 1499, 283).

D. -

"Lieu de séjour des humains, monde"

 

-

[Comme deuxième élément de superl. relatif] Dessus la terre. "Au monde" : En armes estoit fort hardi, Le plus vaillant dessus la terre (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 186).

 

-

Vieux comme terre. "Extrêmement vieux, vieux comme le monde" : Cela est ja vieulx comme terre : Il est sussité, qui s'en doubte ? Et ja plus de cinq fois en route Il c'est a ses gens apparu, Ou apparu ou disparu. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 970).

 

-

Estre renté sur terre. V. renter

E. -

"Territoire, pays, région"

 

-

La Terre de promission. V. promission "La Terre promise"

 

-

Avoir terre et eau. V. eau "Occuper un pays en totalité"

F. -

"Couche superficielle du globe non recouverte par les mers et les océans"

 

-

Arriver à terre (seche). "Aborder" : Compaignons, mettés sans fainctye Les mains aux raemes pour naigier (...) Tant que soyons de l'autre part A terre arrivés. (Myst. st Adr. P., c.1450-1485, 165). Empourter nous convient ces corps Et mettre de la nave hors ; Prenez lez et les empourtés Ou vous vouldrés, puis qu'arrivés Nous sumes cy a terre saiche (Myst. st Adr. P., c.1450-1485, 166).

 

-

Prendre terre. "Aborder" : Mettez vous tous a adouber Vous besoingnes pour prandre terre, Car nous n'avons riens au contraire. (Myst. st Adr. P., c.1450-1485, 183).

 

-

Descendre qqn à terre. V. descendre "Faire descendre, débarquer (un passager)"
 

Mystères Jean-Loup Ringenbach

 Article 6/16 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     TERRE1          TERRE2     
FEW XIII-1 terra
TERRE, subst. fém.
 

"Terre"

A. -

"Surface sur laquelle on marche"

 

-

À terre : Ne doubtez, non, c'on me repreuve Que je fuie : ja Dieu ne vueille ; Nanil, et veisse ma brueille Gysant a terre. (Mir. marq. Gaudine, 1350, 164).

 

-

Contre terre : Contre terre pasmer m'esteut (Mir. emp. Julien, 1351, 195).

 

-

Par terre : ...mort le gettérent par terre. (Mir. femme, 1368, 205).

B. -

"Territoire, zone" : Il [Dieu] nous aime parfaittement, Quant en si po d'eure nous maine En une terre si lointaine, Ou il a bien dix mois d'erreure (Mir. enf. diable, c.1339, 54). ...pour bonté a m'ame acquerre, Vueil laissier mon lieu et ma terre Et povre pour Dieu devenir. (Mir. st J. Cris., c.1344, 262). Ha ! Blancheflour, se la detresse Que je port saviez, (...) Tost envoiriés (...) Pour moy querir de terre en terre. (Mir. Berthe, c.1373, 187).

 

-

En partic. "Domaine" : GUILLAUME LE CONTE. (...) Je vous conmans que vous vuidiez Ma terre tost (Mir. st Guill., c.1347, 10). Or vous dy qu'il laissa Ma dame a son oncle et bailla Aussi sa terre a gouverner. (Mir. marq. Gaudine, 1350, 155).

C. -

"Sol, matière dont est faite la surface du globe" : ...c'est assavoir en leur corps qui ne sont que terre, elles [les vierges] portent un tresor precieux (Mir. nonne, 1345, 314). Empongnons boe et terre ensemble Et quanque pourrons amasser (Mir. parr., 1356, 28).

 

-

Mettre qqn en terre : De plourer ne me puis tenir Quant mon seigneur voy mettre en terre. (Mir. ev. arced., c.1341, 121).

D. -

[P. oppos. à mer] : Tresdoulce vierge puissans, Vostre secours est moult grans : En terre et en mer L'en vous doit louer. (Mir. enf. diable, c.1339, 18). S'il vous plaist avec nous tenir Tant qu'a terre puissons venir, Je vous trouveray (...) boire et mengier (Mir. emper. Romme, 1369, 289). ...conment, par mer et par terre, Ses gens ont fait cerchier et querre (Mir. fille roy Hongrie, c.1371, 8).

 

-

Terre sèche/sèche terre : ...si tost que pourrez mettre A terre seche ceste femme, Maistre, (...) Que l'i mettez. (Mir. emper. Romme, 1369, 289). A ce tiers jour vint un vaissel De bonnes gens qui me levérent Et avec eulx m'en amenérent Et me mistrent a seche terre. (Mir. emper. Romme, 1369, 311).

E. -

"Monde, milieu où vit l'humanité" : ...elle [Marie] est plus haulte des cieulx, plus longue que la terre, plus lée que le monde et plus parfonde que la mer (Mir. st J. Cris., c.1344, 254). Je m'en vengeray bien briément, Par Dieu qui fist et ciel et terre. (Mir. st J. Cris., c.1344, 273).

F. -

[P. oppos. à ciel] : Pour c'est li fil Dieu nez en terre. (Mir. nat. N.S.J.C., c.1343, 215). Dieu de lassus, fai tes cieulx fraindre : Envoie nous ton filz en terre (Mir. nat. N.S.J.C., c.1343, 220).
 

Miracles Pierre Kunstmann

 Article 7/16 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     TERRE1          TERRE2     
FEW XIII-1 terra
TERRE, subst. fém.
 

A. -

[À propos d'une chose concr.] "Matière qui forme le sol et où poussent les végétaux" : DOYEN. (...) Presupposons que pour delit Ne le faciez ne pour plaisance, Puisque le mal vous est eslit, Il [fault] avoir du corps l'aisance Ou mourir. (Ilz le maynent en ung lieu fait de terre et de cendre.) OFFICIAL. Ce n'est pas scïence De vouloir tant s'esvertuer A faire jeune n'abstinence Ou mal se peult constituer. (LA VIGNE, S.M., 1496, 560).

B. -

"Surface solide sur laquelle se tiennent l'homme et les êtres animés"

 

1.

"Partie solide de l'univers (dans la physique ancienne)" : SAINCT MARTIN. (...) Dieu qui formas universellement Ciel, terre, mer et tout le firmament En ung moment Par ta puissance et volunté tresdigne (...), Veille donner ton bon consentement Promptement Par quelque bon et glorïeux seur signe (LA VIGNE, S.M., 1496, 212).

 

2.

"Lieu où vivent les humains (p. oppos. au ciel)" : SAINCT MARTIN [priant Dieu]. (...) Entre nous tous qui sommes faiz de cendre, La paix des cieulx faiz en terre descendre Pour acquerir nostre salvacion. (LA VIGNE, S.M., 1496, 249).

 

3.

"Sol" : Icy se commance a monstrer Luciffer faisant cris et hurlemens orribles. Et de tous les aultres deables n'en doibt on voir nully, car ilz seront soubz terre pour sortir es secretz ad ce ordonnez, quant il en sera temps. (LA VIGNE, S.M., 1496, 135).

 

-

Par terre. "Au sol" : Icy soubdainement le temple et les ydolles cheent par terre et se font en bisme. (LA VIGNE, S.M., 1496, 447).

C. -

"Domaine sur lequel qqn exerce son pouvoir" : LE ROY DE BARBARIE. (...) Par ce moyen noz faiz esprouverons Et de sa terre l'empereur priverons, En luy faisant des maulx plus chiers que cresme. (LA VIGNE, S.M., 1496, 228).
 

La Vigne Annie Bertin

 Article 8/16 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     TERRE1          TERRE2     
FEW XIII-1 terra
TERRE, subst. fém.
[T-L : terre]

I. -

"Planète où vit l'humanité" : Croire en Dieu le pere tout puissant, createur du ciel et de la terre. (LA SALE, J.S., 1456, 38).

II. -

"Couche superficielle du globe non recouverte par les mers"

A. -

Au plur. "Domaines plus ou moins étendus, voués surtout à l'agriculture" : ...la desplaisance et maladie de nostre cuer n'est fors du desir que nous avons d'aler deux mois ou trois veoir noz terres (LA SALE, J.S., 1456, 242).

B. -

Loc. adv. À terre. "Les pieds sur le sol" : Et en disant ces parolles, le seigneur de Saintré, le cuer ravy de joye, prestement descendit, et quant Madame le vist a terre, (...) lui dist : "Ha ! sire..." (LA SALE, J.S., 1456, 273).
 

La Sale Pierre Demarolle

 Article 9/16 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     TERRE1          TERRE2     
FEW XIII-1 terra
TERRE, subst. fém.
[DÉCT : terreØ]

[Territoire, domaine]

 

-

Terre salique. V. salique
 

Lexique partiel de Juvenal des Ursins Martine Moulin

 Article 10/16 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     TERRE1          TERRE2     
FEW XIII-1 terra
TERRE, subst. fém.
[DÉCT : terre ]

"Terre"

 

1. -

"Matériau constitutif du sol" : Et descendirent les auquns a piet pour mieuls conbatre ; car pour ce jour et pour ce que il faisoit grant relin, les terres estoient si molles que ceval ne s'en pooient ravoir. (FROISS., Chron. D., p.1400, 871). ...li gentilhonme ... fissent couvrir les maisons de cloies et d'estrain et de terre, pour brisier le ject des pieres qui ceoient sus les tois. (FROISS., Chron. D., p.1400, 615).

 

-

[À usage agricole] : ... ilz ne povoient labourer leurs terres, ne aler en leurs marchandises, ne riens faire hors des fors, pour la doubtance de ces pillars, non se ilz n'estoient bien acouvenchiez et apatis ; (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 135). ...ne les herbes ne nulles doucheurs de raffresquissement ne povoient yssir hors de terre, tant estoient les terres dures et seiches et arses du soleil, et ce qui en yssoit ne fructifioit riens, car la grant challeur du temps de l'air l'avoit tantost bruit. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 84).

 

-

[Matériau de construction] : ... sus un terne, avoit un chastiel de terre assés fort (FROISS., Chron. L., IV, c.1375-1400, 163). ... le forterèce ... n'estoit fremée fors de murs de terre et de portes de terre couvertes d'estrain, car on recuevre ens ou pays à grant dur de pière (FROISS., Chron. L., IV, c.1375-1400, 163).

 

-

[Motte de terre] : ....chil de Tournai, ... passerent de forche oultre les fosses, et vinrent jusques a la mote de terre et au piet de la tour as pils et as haviauls. (FROISS., Chron. D., p.1400, 828).

 

-

"On peut y enterrer quelque chose" : ...il sont vostre, car il ne sont que une puignie de gens ou regart des vostres. A celle fois chi, en averés vous raison ; il ne vous pueent fuir ne escaper, se il ne mucent en terre (FROISS., Chron. D., p.1400, 707). Item s'ensieuvent les noms des seigneurs qui, après l'obsèque fait, misent le corps dou conte de Flandres en terre (FROISS., Chron. R., XI, c.1375-1400, 162).

 

-

Terre sainte "la terre bénie d'un cimetière" : …li contes de Valois, ... fist ensepvelir le dit Borgne de Manni en une eglise, au dehors de la ville de la Riole, .... Trop bien savoit tout ce messires Gautiers de Manni, que il estoit mis et ensepvelis en terre sainte en la Riole ou la priés, mais il convenoit que il fesist enqueste a ceuls dou pais, ou on l'avoit mis (FROISS., Chron. D., p.1400, 629).

 

2. -

"Le sol" : Tout se logierent, et furent la celle nuit moult a malaise sus dure terre et pieres sauvages et toutdis armés. (FROISS., Chron. D., p.1400, 144).

 

-

Par terre : ...et n'est homs, tant soit bien armés, se il en est atains de bon brac, qui ne soit couchiés par terre. (FROISS., Chron. D., p.1400, 781). Tantos la bastide fu delivree et maint honme mort et blechiet et reversé par terre. (FROISS., Chron. D., p.1400, 604).

 

-

À terre : ...on ordonna de par les marescaus que casquns s'aseist a terre et mesist son arc ou son bacinet devant lui, pour estre plus frés, qant on asambleroit. (FROISS., Chron. D., p.1400, 720).

 

-

Mettre pied à terre : Il missent tantos piet a terre et aprochierent le chastiel, et conmenchierent a monter la roce et a livrer grant asaut. (FROISS., Chron. D., p.1400, 544).

 

-

[Un cavalier] se met à terre : Adont messires Gautiers de Manni et tout chil qui en sa route estoient, gens d'armes et archiers, se missent tout a terre et se ordonnerent en trois batailles, (FROISS., Chron. D., p.1400, 540).

 

3. -

"La terre, par opposition à la mer" : Et se departirent dou havene et singlerent en mer, costians les terres pour venir a Garlande, et avoient le vent et le maree pour euls, et vinrent a Garlande. (FROISS., Chron. D., p.1400, 539).

 

-

[A1 humain] va à [A2 spatial] par terre/par les terres : Mesires Lois d'Espagne et chil de sa route estoient arivé et venu en Garlande, et par les terres deviers Poito entré en la chité de Nantes. (FROISS., Chron. D., p.1400, 580). ...le siege estant devant Calais, il vinrent en l'oost le roi d'Engleterre moult de biens et de largueces par mer et par terre dou pais de Flandres ; (FROISS., Chron. D., p.1400, 852).

 

-

[A1 humain] prend terre en [A2 spatial] : , il tournerent les singles viers Engleterre et vinrent prendre terre en Exsesses. (FROISS., Chron. D., p.1400, 890). ...li rois d'Engleterre et sa navie vinrent devant l'Escluse, c'est a entendre pour prendre port et terre priés de Blanqueberghe, a deus lieues de l'Escluse, et trouverent la navie des Normans. (FROISS., Chron. D., p.1400, 404).

 

-

Sus terre. "À terre" : Il nous fault combatre. Nous ne poons fuir : il sont signeur de nostre navie. Nous avons trop demoré sus terre. Alons avant ou nom de Dieu et de saint Gorge (FROISS., Chron. D., p.1400, 541).

 

-

[A1 humain] descend à terre : ...li rois ...point n'issi de ses vassiaus. Les bonnes villes de Flandres, ... li priierent que il vosist venir a Bruges ... Li rois, en euls remerchiant, ...dist que, pour l'eure, il n'estoit point venus pour descendre a terre. (FROISS., Chron. D., p.1400, 634).

 

-

La ferme terre : ...il ... furent trop resjoi qant il se veirent a ferme ferme terre et hors des dangiers de la mer, (FROISS., Chron. D., p.1400, 74).

 

4. -

Par opposition au Ciel : XXXIII. ans et demi ala Dieus Jhesu Cris par terre ensi que les Saintes Escriptures tesmongnent ; (FROISS., Chron. D., p.1400, 894).

 

5. -

"Terrain, espace de terre ". : Les Englois avoient retailliet lors lances jusques a .V. piés de lonc et s'en vinrent le bon pas et entrerent en ces François et conmenchierent a pousser, et les François a euls. Et la ot tres fort pousseis avant que il peuissent entrer l'un devant l'autre ; et trop bien se tinrent en estat, sans perdre ne gaegnier terre, une longe espasse. (FROISS., Chron. D., p.1400, 869). Et se loga li dus devant Tournai, et comprendoit son hoost grant qantité de terre, (FROISS., Chron. D., p.1400, 417).

 

-

Une [mesure de superficie ou de longueur ] de terre : Qant ce vint le dimence au matin, il fist grant brume, et tele que a painnes pooient veoir lonch un arpent de terre. (FROISS., Chron. D., p.1400, 737). ...Entre ces deus hoos n'i avoit que deus petites lieues de terre de une a l'autre, (FROISS., Chron. D., p.1400, 334). Et ala bien casqune bataille en cel estat un grant bonnier de terre avant, jusques au desvaler de la montagne sus laquelle li Escoçois estoient. (FROISS., Chron. D., p.1400, ).

 

-

[Dans un contexte de bataille] [A1 humain] prend/perd (place/pièce de) terre : ... et fu ordonné ... que dedens trois jours on se metteroit sur les champs et prenderoit-on terre et place pour attendre les ennemis (FROISS., Chron. M., XII, c.1375-1400, 142). Prenons chi place de terre, et attendons nostres ennemis qui nous poursievent (FROISS., Chron. D., p.1400, 714). Et raporterent chil qui envoiiet i furent, que les Englois avoient pris place et piece de terre au dehors de la ville de Creci en Pontieu. (FROISS., Chron. D., p.1400, 715). ...Et y eut tant fait que li Englès reculèrent et perdirent terre (FROISS., Chron. L., VII, c.1375-1400, 151).

 

6. -

"Territoire" : Et faisoit guerre li biaus rois Phelippes as Englois en Giane pour auqunes disentions de terres, lesquelles estoient en debat des deus rois ensamble. (FROISS., Chron. D., p.1400, 628). C'estoit la conté de Pontieu et en Giane auqunes terres, qui s'estendent entre la riviere de la Dourdonne et la Geronde ; (FROISS., Chron. D., p.1400, 301). ...trop long chemin y avoit pour le roy d'aler en Alemaigne conquester terres et pays, et mettre seigneurs à rayson et à merchy ; (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 230). Cambrai est la cambre a l'empereour et est terre de l'Empire, (FROISS., Chron. D., p.1400, 290).

 

-

Terre habitable : Englés suesfrent bien un temps mais en la fin il paient si crueusement que on s'i puet bien exempliier, ne on ne puet jeuer a euls. .... Et ont celle condition, et tiennent celle opinion et ont tousjours tenu et tenront, tant que Engleterre sera terre habitable. (FROISS., Chron. D., p.1400, 42).

 

-

La terre de [A3, toponyme] : Ainsi avoit messire Jehan de Blois ... quant le conte Loys son frere estoit mort, ... touttes les terres de Hollande et de Zeelande, où il tenoit ... très grant hiretaige. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 155). ...quant les nouvelles luy vindrent ... comment on traittoit sus ces routtes, qui tant de fors tenoient ens es terres d'Auvergne, de Quersy, de Roergue et de Lymosin, il ...s'en vuelt trop bien enfourmer (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 139).

 

-

La Sainte Terre : ...nous sonmes courouchié de ce que li voiages de la Sainte Terre de oultre la mer en sera retardés (FROISS., Chron. D., p.1400, 268).

 

7. -

"Domaine possédé par un seigneur"

 

-

[A1 humain] tient / relève terre de [A3 humain] qui la lui donne : ...je suis ung homme de la conté de Kent qui tieng terres de messire Jehan de Hollandes, (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 54). ...li rois, ... ne voelt pas emprendre si tres grant cose que ... de renvoiier son honmage de terres que il a relevees a Phelippe de Valois conme a roi de France, se vous ne le consilliés, car de ce et de toutes coses il voelt ouvrer par vostre consel (FROISS., Chron. D., p.1400, 248).

 

-

[A3 humain] donne une terre à [A1], lui attribue des revenus sur une terre : ...li rois d'Engleterre ... institua mesire Jehan de Biaucamp a estre capitainne et gardiien de Calais, et en osta mesire Ainmeri de Pavie, et li donna terre aillours en la chastelerie de Calais, une forte maison que on dist Fretun. (FROISS., Chron. D., p.1400, 875). Et li rois de France li restitua et donna otretant et plus que sa pension par an montoit, qui li venoit d'Engleterre, et fu asignés sus la terre de Vellis, et la paiiés d'an en an tant que il vesqui. (FROISS., Chron. D., p.1400, 646). Li intension dou roi et de son consel estoit tele que ...il [li] asigneroit en Engleterre terre, rentes et revenues pour vivre honnourablement et tenir son estat. (FROISS., Chron. D., p.1400, 209).

 

-

[A1 humain] vend/ achète une terre : Et quidoit bien li contes de Hainnau ces deus terre avoir açatees ; et estoient li denier tout prest pour le paiier. (FROISS., Chron. D., p.1400, 255). La terre et signourie de Crieuvecoer, en Cambresis, avoit couru a vendage. (FROISS., Chron. D., p.1400, 255).

 

-

[A1 humain] est sire d'une terre / tient terre : ...ces chastiaulx marchissoient à la terre de Fauquemont, de laquelle terre il estoit sire (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 157). Et couroit secree renonmee que li rois, par ses mesusances et folies, n'estoit point dignes de tenir terre, et que a tort et a pechiet il avoit eslongiet en sus de li sa fenme la roine d'Engleterre et son fil et son frere le conte de Qent, et se tenoit en la marce de Bristo en wiseusses et en deduis, et ne faisoit compte conment li roiaulmes fust menés ne gouvrenés, mais que il euist ses plaisances et or et argent assés, et tout donnoit a ce Hue le Espensier et a ses complisces. (FROISS., Chron. D., p.1400, 55).

 

-

Les terres de [A1 humain] : ...les terres et revenues des barons d'Engleterre sont par places et moult esparses, (FROISS., Chron. D., p.1400, 108). ...il luy prist voulenté de visiter ses terres et ses chastiaulx, (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 171). ...le roy Jehan de Castille avoit envoiet querre en Navaire et en France les sauf conduis, pour passer paisiblement les Anglois parmy leurs terres et seignouries, (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 111).

 

-

"Les habitants de ce territoire" : À le somme des flourins paier se oblegoient les terres dessus nommées qui voulentiers se veissent delivré de telz gens, (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 135). Trettiés se porta que il se mist, et toute sa terre, en l'obeisance dou roi d'Engleterre, et jura a demorer homs et feauls au dit roi. (FROISS., Chron. D., p.1400, 624). ...mais il lor sambla que il estoient gens assés, pour brisier la terre mesire Jehan de Hainnau. (FROISS., Chron. D., p.1400, 346).

 

-

"Les biens contenus dans ce territoire" : ... de destruire la terre d'ung si vaillant chevalier, comme le duc de Jullers estoit, ce seroit trop mal fait, (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 168).
 

Froissart Jacqueline Picoche

 Article 11/16 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     TERRE1          TERRE2     
FEW XIII-1 terra
TERRE, subst. fém.
 

"Terre"

A. -

[Matière] : ...n'y avoit que une paroy entre ces deux chambres, qui n'estoit que de terre. (C.N.N., c.1456-1467, 333).

B. -

[Le sol]

 

1.

[La surface] : ...ilz perceurent ce bon yvroigne, couché comme s'il fust mort, les dens contre la terre. (C.N.N., c.1456-1467, 63).

 

-

À terre : ...du dos du cousteau, fiert au col de l'yvroigne ung grant et pesant cop, et a terre l'abbat bien rudement. (C.N.N., c.1456-1467, 63). ...[il] eut de le veoir [si] grand paour, cuidant que ce fust ung dyable, qu'il se laissa tumber du hault de luy a terre que a pou qu'il ne se rompit le col (C.N.N., c.1456-1467, 438).

 

.

Mettre pied à terre : Il mist pié a terre, et puis hurta ung petit coup au guichet. (C.N.N., c.1456-1467, 209).

 

-

Sur terre : ...[vous] secherez sur terre comme la belle herbe dedans le four chault (C.N.N., c.1456-1467, 177).

 

-

Par terre : ...[il] luy fist hurter si rudement a son atour qu'il l'envoya par terre (C.N.N., c.1456-1467, 238).

 

2.

[L'intérieur] : Venez avecques nous, si vous porterons en terre sur nostre chariot, ou cimitere de nostre ville. (C.N.N., c.1456-1467, 64).

C. -

[Le territoire]

 

1.

[Considéré dans son étendue] : ...avant qu'il peust parvenir a sa dame, luy failloit cheminer deux lieues de terre (C.N.N., c.1456-1467, 358).

 

2.

"Terre cultivée" : ...[il] se mist a la queste, tant par le bois comme es prés, terres et places voisines d'environ [Le paysan a perdu un veau] (C.N.N., c.1456-1467, 88).

 

3.

"Pays" : ...[le marchand] s'en reva a l'adventure en estrange terre tant de Chrestians que de Sarrazins (C.N.N., c.1456-1467, 127).

 

4.

[P. oppos. à la mer] : O chetif homme, plus que tous aultres recreant et las, par les veilles, peines, labours et ententes que tu as prins et porté tant par mer que terre ! (C.N.N., c.1456-1467, 555).

 

5.

"Le monde" : ...[il] luy dist (...) le bon vouloir qu'il avoit de luy faire service, plaignant et souspirant pour l'amour d'elle sa maudicte fortune, d'estre allyée au plus jaloux que la terre soustiene (C.N.N., c.1456-1467, 256).
 

Cent Nouvelles Nouvelles Roger Dubuis

 Article 12/16 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     TERRE1          TERRE2     
FEW XIII-1 terra
TERRE, subst. fém.
[T-L : terre ; GDC : terre ; FEW XIII-1, 244a : terra ; TLF XVI, 119b : terre]

A. -

"Élément solide où on se tient, sol" : ...et ladite Marion entra en sa chambre seule, et en icelle demoura par l'espace de temps que l'en mettroit à aler demie-lieue de terre. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 283).

 

-

À terre. "Sur le sol" : ...comme il aloit audit lieu de Chartres, trouva d'aventure sur le chemin un homme et une femme qui estoient assiz à terre aus champs (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 456). ...afin que dudit argent il ne feust trouvez saisiz, jetta icelli à terre et en la boe entre ses piez (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 11).

 

.

Mettre pied à terre. V. pied

 

-

Par terre : Toutesvoyes dit-il que ledit deffunt bouta par terre ledit Jehan Eutasse de ladite fourche, senz le navrer (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 412).

 

.

Chambre par terre. "Chambre au rez de chaussée, sur la terre battue" : ...icellui [hotel] ouvert, entra dedens une chambre par terre dudit hostel, en laquelle, dedens un grand coffre qui estoit ouvert, il print un petit coffret qui dedens estoit (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 262).

B. -

"Matière du sol (dont on fait les poteries)" : ...elle lui donna une poignie d'erbe et toute la terre que elle arracha tenant à icelle herbe (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 294). Et, avec ce, lui monstra un botereau assez gros, lequel estoit en icelle chambre, en un petit pot de terre tout nuef (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 325).

C. -

"Domaine, propriété agricole" : ...et la plus grant partie de son temps a usé de labourer terres et vignes, jusques environ le derrenier voyage que le roy fist en Flandres (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 31). ...il est descort entre le roy de France et le roy d'Engleterre, et aussi le duc de Lenclastre, de la terre dudit pays de Limosin, lequel chascun dit à soy appartenir (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 188).
 

Registre criminel du Châtelet Bernadette Suty / Monique Haas

 Article 13/16 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     TERRE1          TERRE2     
FEW XIII-1 terra
TERRE, subst. fém.
[T-L : terre]

A. -

"Surface solide sur laquelle se tiennent l'homme et les êtres animés"

 

-

Terre ferme. V. ferme

 

-

Par mer et par terre. V. mer

 

-

Mettre pied en terre. V. pied

 

-

Ruer genoux à terre. V. genou

B. -

"Partie limitée de la surface du globe"

 

1.

Sainte terre. "Ensemble des lieux où a vécu le Christ" : Fut esleu aprés le filz du duc de Guerles, nepveu du duc, estant en la sainte terre voiageur (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 282).

 

2.

"Partie du sol, bien appartenant à qqn, exploité par qqn"

 

a)

Prov. Tant vaut l'homme, tant vaut sa terre. V. homme

 

b)

Au plur. [En corrél. avec seigneuries, semble indiquer l'ensemble territorial sur lequel un souverain exerce son autorité directement ou dans le cadre du système féodal] : ...sans charge d'honneur envers toutes nations crestiennes il [le duc de Bourgogne] n'eust peu refuser de recepvoir iceluy [le dauphin] en ses terres et seigneuries et lui faire l'honneur et le service qui luy appertiennent. (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 63).
 

Chastellain Martine Moulin

 Article 14/16 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     TERRE1          TERRE2     
FEW XIII-1 terra
TERRE, subst. fém.
[T-L : terre ; GDC : terre ; FEW XIII-1, 244b, 245, 251 : terra ; TLF XVI, 119b : terre]

A. -

Au sing.

 

1.

"Partie solide de la surface du globe (p. oppos. à la mer)"

 

-

Mettre en terre (un bateau). "Mettre (un bateau) sur cale, sur la terre ferme" : ...avoir fouy et fait le siege d'une des halez dudit cloz et la voie jusques au fossé par ou on a mis en terre la nuefve galee Saint-Jaques qui en ceste saeson d'esté daerrenement passee a esté en la mer pour grever les ennemiz, mis les poreaux et les traverses soubz la dicte galee, apporté des garnisons le cordal et mis en ordenance pour ycelle galie mettre en terre (Clos galées Rouen M.-C., t.1, 1387, 318).

 

-

Par terre. "Par voie de terre" : ...à sondit retour d'Escosse il descendit et print terre à l'Ecluse avec sa marchandise, laquelle il fist mener jusques à Bourges et fist illec diligence de trouver voicture pour mener et conduire lesdictes laynes et sept balles de draps par terre jusques en ladicte ville de Rouen. Maiz pour ce qu'il ne povoit trouver party raisonnable, et lui demandoit l'en autant de voiture comme valoient lesdictes laynes et draps, ilz les fist chargier sur vaisseaux (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 510).

 

2.

"Partie limitée de cette surface"

 

a)

"Étendue d'un pays" : ...pluseurs gens darmes de la terre du roy, lesquielx estoient venus à Gavray au mandement de mon dit seigneur d'Avrenches pour resister au fait des dessus dis Bretons (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 280).

 

b)

"Pièce de terre cultivable" : ...en recompensacion de certaines terres que mondit feu seigneur lui avoit en son vivant donnees dont il n'avoit peu aucunement joir (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1420, 405).

 

-

Fonds de terre : Aux religieux de l'eglise Saint Magloire à Paris, pour le fons de terre de l'eaue du pont Nostre Dame estant en leur censive et seigneurie, 20 s. p. par an (Comptes Paris V.L.D., t.1, 1455-1456, 856).

 

-

Terre pleine. "Grande étendue de terre cultivable (p. oppos. à des constructions)" : ...le filz qui tient heritages de son pere à un fief et l'eritage de sa mere à un autre, soit chastellerie, soit maison fort, soit terre plaine (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 208).

 

3.

"Partie superficielle de la couche terrestre"

 

-

[D'une chose] Aller par terre. "Tomber sur le sol, s'écrouler" : ...la somme de cinquante florins, pour convertir et emploier en la réparation des ponts du chasteau, qui alloient par terre (Comptes roi René A., t.1, 1476, 43).

 

-

Mettre qqn en terre. "Enterrer qqn" : ...à Andriet du Croq (...) pour faire les obseques de Groignet et le mettre en terre (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 366).

 

-

Terre sainte. "Terre sanctifiée par les bénédictions des prêtres pour recevoir le corps des fidèles" : ...ycellui, par le congié de l'église, ensevelir et mectre en terre saincte en église, au cimetière, secrètement et sans solennité. (Ch. VI, D., t.2, 1382, 4). ...que le corps dudit deffunct (...) soit délivré (...) pour estre inhumé en terre sainte (Ch. VI, D., t.1, 1413, 365).

B. -

Au plur. "Amas brut de gangue et de minerai tel qu'il sort de la mine et n'ayant pas encore subi de traitement" : Ce jour maistre Pierres Granier, qui estoit retourné le jour précédant des mines d'argent où je l'avoye lessié pour peser et faire peser, estimer et inventoirier le plomb et cuivre la mine crue, les terres et regrez, loupes, lait de mines (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 258).
 

Chartes et Coutumes Edmonde Papin

 Article 15/16 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     TERRE1          TERRE2     
FEW XIII-1 terra
TERRE, subst. fém.
 

I. -

"Élément solide sur lequel l'homme, les animaux se tiennent et marchent"

A. -

[P. oppos. à ciel] : Et ladicte escripture est telle de soy, et descendist du ciel ou venist de la terre, qu'elle est digne d'estre dessirée (BAYE, II, 1411-1417, 263).

B. -

[P. oppos. à mer] : ...et disoit on semblablement que à tenir ledit siege n'y avoit que IIIJc hommes armez ou environ par terre, et aucun petit nombre d'autres gens armés sur la mer ou navire d'Angleterre. (FAUQ., II, 1421-1430, 123).

C. -

Par terre. "Au niveau du sol" : Ont esté assemblez entre la sale du Palaiz et la Chambre de Parlement et les grans galeries par bas ou grant preau par terre le Roy nostre Sire, les roy de Sicile, duc de Berry (BAYE, I, 1400-1410, 231). ...monseigneur le duc (...) vint en le chambre dudit monseigneur l'abbé estant par terre et entra ledit duc par l'uich du quillet (LA TAVERNE, Journ. Paix Arr. B., 1439, 49).

II. -

"Matière qui forme la couche superficielle de la croûte terrestre"

A. -

"Une certaine quantité de cette matière" : ...et ancores les mors l'en menoit tout nuz à charretées, sans braies ne sans autre couverture, ou Marchié aux pourceaulx lez la porte Saint Honoré, et à peinne metoit l'en un po de terre sur eulx. (BAYE, II, 1411-1417, 85).

B. -

"Sol qui produit les végétaux"

 

-

Biens de terre. "Récoltes" : ...l'Université ala, assemblée de toutes ses facultez et nations, en pelerinage solonelment pour la paix de l'Eglise, santé du Roy et biens de terre à Saincte Katerine (BAYE, I, 1400-1410, 100).

 

-

Fruits de terre : ...prier Dieu pour la conservacion des fruis de terre, qui estoient très fort diminuez et dommagiez par les froidures et par les pluyes continueles (FAUQ., II, 1421-1430, 235).

C. -

"Sol où l'on enterre les morts"

 

-

Terre profane. "Terre non consacrée" : ...ceulx de chapitre avoient dit et menassé (...) de faire mettre le corps dudit evesque, qui estoit moult griefment malade au lit, en terre prophane comme excommunié (BAYE, I, 1400-1410, 276). Et les corps dudit conte d'Armaignac, dudit de Marle et de Remonnet furent par l'ordonnance d'aucuns du Conseil du Roy sequestrez et mis en terre prophane es champs de la Cousture Saint Martin dedens Paris (FAUQ., I, 1417-1420, 137).

 

-

Terre sainte. "Terre consacrée" : ...recitent en oultre le contenu en leur requeste afin que le corps soit desterré et mis en terre sainte (FAUQ., III, 1431-1435, 6).

III. -

"Domaine" : ...icelui messire Charles (...) ne pourra vendre (...) aucunes des terres, heritages, seigneuries et possessions ou autres biens immeubles appartenans audit messire Jehan (BAYE, II, 1411-1417, 150). ...afin de mectre commis non suspectz ne favorables au gouvernement de la terre de Montrouge (FAUQ., I, 1417-1420, 316).
 

Baye-Fauquembergue Denis Lalande

 Article 16/16 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     TERRE1          TERRE2     
FEW XIII-1 terra
TERRE, subst. fém.
[T-L : terre ; GDC : terre ; DÉCT : terre ; FEW XIII-1, 244a : terra]

A. -

"Terre (en tant que substance, matière)"

 

-

Motte de terre. V. motte

B. -

"Surface du sol" : Hee, Doulx Pere puissant, ou sera ores ly pays ou cest fors divers pecheur se pourra tenir. Certes, tuit cilz qui orront parler de ceste mes prison, me jugeront, et auront droit, a mourir de honteuse mort et en grief martire, car plus fausse ne plus mauvaise trahison ne fist oncques pechierre. Terre, que ne te euvres tu ! Si m'engloutiz et me met avec le plus obscur et le plus hydeux des angels, qui jadiz fu ly plus beaulx de tous, car je l'ay bien desservi. (ARRAS, c.1392-1393, 22).

 

-

À (la) terre. "Par terre" : Remondin (...) sault du courcier a terre, l'espie ou poing... (ARRAS, c.1392-1393, 18). ... l'aventure fu telle qu'il le tua tout mort estendu a la terre. (ARRAS, c.1392-1393, 58). Remondin mist le bout de la lance a terre et la coucha sur le col du destrier, et fist le signe de la vraye croix par trois foiz. (ARRAS, c.1392-1393, 62). Et en ce parlant ilz vindrent ou la royne estoit, qui les attendoit, qui par la main tenoit son filz Hervieu. Et a l'approuchier de Gieffroy, elle s'enclina tout jus a terre. Et aussi fist Gieffroy et la dreca en l' embracant moult doulcement, et la baisa. (ARRAS, c.1392-1393, 215).

 

.

Choir à terre : Mais Remondin n'en ploya oncques l'eschine, et la lance Olivier lui froya jusques que il fu poins ; et de la force du coup la lance Remondin chey a terre. (ARRAS, c.1392-1393, 62). Et le roy, qui tost senty la destrece de la mort, ne se pot plus tenir sur le destrier, mais chey a terre a la renverse tout mort. (ARRAS, c.1392-1393, 180). Le jayant fault, et le coup chiet a terre par telle vertu que la teste de la mace entra plus d'un pié en terre. (ARRAS, c.1392-1393, 247).

 

.

Gesir à la terre. V. gesir

 

.

Les genoux à terre. V. genou

 

.

Jeter qqn à genoux à terre. V. genou

 

.

Mettre pied à terre. V. pied

 

.

Porter qqn à terre. V. porter

 

.

Tirer qqn à terre : Uriien (...) qui sentoit que son cheval aloit par terre, laisse l'espee aler et embrace le roy Braidimont par le faulx du corps et le tire a terre du cheval mal gré qu'il en ait. (ARRAS, c.1392-1393, 138).

 

.

Voler à terre : Et au passer le hurte de l'espaule telement qu'il vola du cheval a terre. (ARRAS, c.1392-1393, 72).

 

-

De terre

 

.

Lever qqc. de terre. V. lever

 

-

En terre

 

.

Entrer en terre. "S'enfoncer dans le sol" : Le jayant fault, et le coup chiet a terre par telle vertu que la teste de la mace entra plus d'un pié en terre. (ARRAS, c.1392-1393, 247).

 

-

Par terre

 

.

Abattre qqn par terre. V. abattre

 

.

Aller par terre. "S'affaisser" : ... et convint le cheval par la force du coup aler par terre des jarrez derriere. (ARRAS, c.1392-1393, 63). L'espee glissa et vint descendre sur le col du destrier et lui entra si avant qu'il lui trencha les deux maistres nerfs qui soustenoient la teste du cheval. Le destrier s'encline, qui ne se povoit plus soustenir. Et le roy Braidimons s'approuche du roy Uriien, et cil, qui sentoit que son cheval aloit par terre, laisse l'espee aler... (ARRAS, c.1392-1393, 138).

 

.

Choir par terre. V. choir

 

.

Estre par terre : Lors print Remondin son espie qui estoit par terre... (ARRAS, c.1392-1393, 21).

 

.

Gesir par terre : Et en la fin Remondin descendy a pié, et print sa lance qui gesoit par terre... (ARRAS, c.1392-1393, 63).

 

.

Jeter qqn par terre. V. jeter

 

.

Porter qqn par terre. V. porter

 

.

Ruer qqn par terre : ... il rua moy et mon cheval par terre ... (ARRAS, c.1392-1393, 234).

 

.

Verser par terre : Lors broche le cheval des esperons et estraint l'espee ou poing et va ferir le roy sarrasin sur le heaume par telle vertu qu'il l'embrunche sur le col du destrier, et par pou qu'il ne versa par terre, car il perdy tous les deux estriers. (ARRAS, c.1392-1393, 180).

 

.

Voler par terre : L'espee fu bonne et bien trenchant ; si lui trencha le braz devant le coute, si que il vola par terre. (ARRAS, c.1392-1393, 247).

 

-

Sur la terre

 

.

Ruer qqn mort sur la terre. V. ruer

C. -

"La terre comme lieu de sépulture"

 

-

Terre sainte. "Lieu consacré, propre à la sépulture"

 

.

Mettre (un mort) en terre sainte : ... et feussent tous les payens ars et bruiz, et tous les crestiens enseveliz et mis en terre saincte. (ARRAS, c.1392-1393, 186).

D. -

"La terre comme élément où poussent les végétaux" : Et leur habandonne la pescherie en la mer qui est prez de ceste place, a ung quart de lieue, et tendre en la forest aux oysiaux et a toute sauvagine, pour leur despense. Et toutes les terres en hannables [l. terres enhannables] qui sont cy environ, a demy lieue, je leur donne. (ARRAS, c.1392-1393, 76).

E. -

"Lieu de séjour des humains, monde" : Et croy que les merveilles qui sont par universel terre et monde sont les plus vrayes, comme les choses dictes faees, comme de pluseurs autres. (ARRAS, c.1392-1393, 2).

 

-

Sur terre : Mais il n'apporta que un oeil sur terre ; mais il en veoit si cler qu'il veoit venir par mer les nefs, ou par terre autres choses, de trois veues, qui montent bien XXI. lieus. (ARRAS, c.1392-1393, 80).

F. -

"Territoire, pays, région" : C'est l'omme qui voit les livres lire et adjouste foy es atteurs, entendre les anciens ; les provinces, terres et royaumes visiter. (ARRAS, c.1392-1393, 3).

 

-

Terre de + nom propre géogr. : ... et de la elle povoit assez veoir la terre d'Albanie. (ARRAS, c.1392-1393, 11). Et tant chevaucha qu'il entra en la terre de Poictou, la ou il trouva grant foison de haultes forests non habitees... (ARRAS, c.1392-1393, 76).

 

-

Terre d'ennemis. "Pays ennemi" : Et celle nuit, commanderent les deux freres a faire bon guet, comme se ilz feussent en terre d'ennemis... (ARRAS, c.1392-1393, 155).

 

-

Terre de promission. V. promission

 

-

En partic. "La terre, en tant qu'objet de possession (domaine, fief, héritage...)" : [le roi] rendy a Remondin sa terre, et lui donna la terre de Jossellin tout entierement. (ARRAS, c.1392-1393, 65). Sire, je vous supply que il vous plaise que vous accordez que je donne la baronnie de Leon, qui fu de Hervy, mon pere, que Dieux face mercy, a Hervy, mon cousin, et la terre aura recouvré le nom de son droit seigneur, et vous le nom de vostre homme, car il est de la droitte ligne. (ARRAS, c.1392-1393, 66). Beaulx cousins, je vous donne la terre que le roy m'a donnee, qui fu Jossellin de Pont le Leon... (ARRAS, c.1392-1393, 66). Nous sommes ja VIII. enfans masles, la terre de nostre pere ne demourra pas sans hoir, posé que de nous ne feust rien. (ARRAS, c.1392-1393, 81). Car nous regardons que nous sommes ja VIII. freres, et sommes bien tailliez d'estre encores autant ou plus, et a dire que vostre terre feust partie en tant de pars, cellui qui devroit tenir le chief de la seignourie ne pourroit pas gueres tenir d'estat, veu le noble et grant estat que monseigneur mon pere et vous tenez. (ARRAS, c.1392-1393, 83). Cappitaine, dist le roy, vous soiez li bien venus, et si vous mercie de la bonne diligence que vous avez fait de compaignier ces deux nobles hommes par qui nostre terre est mise hors de la subjection des Sarrasins, car je n'avoye mais puissance de gouverner mes gens ne mon pays. (ARRAS, c.1392-1393, 115). Et [le roy d'Ausay] scot comment le seigneur de la terre estoit trespassez... (ARRAS, c.1392-1393, 147). Beaulx seigneurs, je vous recommande ma terre et la vostre, et en faictes ainsi qu'il vous semblera pour le mieulx a l'onneur de moy et de vous... (ARRAS, c.1392-1393, 148). Mes chiers seigneurs, je vous remercie, tant comme je puis, du noble et riche secours que vous m'avez fait, car, en verité, je n'ay mie tant vaillant que je le vous puisse remunerer ; non contretant j'en feray tout mon povoir pour engaigier ma terre dix ans. (ARRAS, c.1392-1393, 166). Seigneurs barons, dist le roy, il vous fault entre vous adviser comment vous ayez un vaillant homme pour gouverner le royaume de ma niepce, car terre qui est en gouvernement de femme, c'est petit de chose. (ARRAS, c.1392-1393, 188). ... car se vostre niepce Aiglentine estoit alee de vie a trespassement, la terre et le royaume de Behaigne escherroit a vous ; si que pour tant nous vous en chargons, si en faictes a vostre guise, car c'est droit et raison. (ARRAS, c.1392-1393, 188). Je lui apporte l'argent du patis que toutes les gens de la terre de monseigneur mon pere lui doivent, en la pointe du fer de ma lance. (ARRAS, c.1392-1393, 244). Et vueil que Thierry, nostre mainsné filz, soit sire de Partenay, de Wavent, de Meurvent et de toutes les appendences de la terre jusques au port de la Rochelle. (ARRAS, c.1392-1393, 258). Par ma foy, ma dame, je ne vueil or ne argent, terre ne heritaige, bonne ville, chastel ne cité, car, Dieu mercy, je suiz riches homs assez, et il me souffist. (ARRAS, c.1392-1393, 305). Tant mirent a Gieffroy de poins avant qu'il se assenty a ouyr ses comptes, et fu le jour mis et ordonné. Lors vindrent les receveurs de toutes ses terres, et entrerent en une chambre. (ARRAS, c.1392-1393, 295).

 

.

Conquerir une terre : Ces deux princes sont bien tailliez de conquerir et tenir terre. (ARRAS, c.1392-1393, 187).

 

.

Dechoir de terre : Toy et les tiens decherront de terre, d'avoir, d'onnour et de heritaige, jusques a la IXe lignie ; et perdra par ta fole emprise le IXe de ta lignie le royaume que tu tiens. (ARRAS, c.1392-1393, 305).

 

.

Gouverner une terre : Or fault regarder comment vostre terre soit gouvernee dores en avant a vostre honneur et prouffit et de voz gens. (ARRAS, c.1392-1393, 188).

 

.

Relever une terre : Et tant fist le conseil que les barons du pays furent mandez a un certain jour pour faire hommage a leur jeune seigneur et relever leurs terres et leurs fiefz. (ARRAS, c.1392-1393, 29).

 

.

Tenir une terre : ... vous et voz hoirs decherront petit a petit, et la terre que vous tendrez alors que vous ferez la faulte, se il est ainsi que vous le faciez, ce que Dieu ne veulle ja consentir, ne sera jamais tenue par nul de voz hoirs ensemble. (ARRAS, c.1392-1393, 42).

G. -

"Couche superficielle du globe non recouverte par les mers, les océans"

 

-

Aller par terre. "Aller par voie de terre" : Sire, dist ly chevaliers, doncques est il bon que vous faciez traire hors de voz chevaulx tant qu'il vous plaira, et prenez de voz gens ; si en yrons par terre. (ARRAS, c.1392-1393, 92).

 

-

S'arriver à terre. V. arriver

 

-

Se faire mettre à terre. V. mettre

 

-

Prendre terre. V. prendre

 

-

Traire qqc./qqn à terre. "Débarquer" : ... et estoit ja tout prest sur la mer a bien quarante mille Sarrasins, et s'en vint bouter ou havre, et fist tout son harnoiz traire a terre... (ARRAS, c.1392-1393, 94). Et le roy Uriien fist sa gent traire a terre, et fist tendre son logeiz sur la marine, au devant de son navire. Et fist venir logier ses freres et le maistre de Rodes emprès lui, et leur navire trait avecques la soue. (ARRAS, c.1392-1393, 221).

 

-

Le fait de la terre. V. fait
 

Arras Jocelyne Bernardoff / Jean-Loup Ringenbach

Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet
Fermer la fenêtre