C.N.R.S.
 
Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

http://www.atilf.fr/dmf/definition/conseil 
Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet
 17 articles
 
 Article 1/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CONSEIL     
FEW II-2 consilium
CONSEIL, subst. masc.
[ ]
 

-

À/de nouveau fait, nouveau conseil : Et adont de nouveau fait, nouveau conseil. Faisons bonne chiere. Dieu nous aidera, et maintenons nostre deduit ainsi que l'avons acoustumé. Fol est qui laisse le bien tant qu'il le puist avoir. (Percef. V, R., c.1450 [c.1340], 607). ...voz ennemyz ont autant de batailles comme vous, et, se Dieu vous a fait la grace que vous ayez ceste-là davantaige, c'est grant gain pour vous. Mais prenez que voz ennemiz en eussent une comme vous ; au moings sera la vostre pour contredire à la leur ; ainsi vous ne povez faillir à l'avoir. Les Ytaliens en ont encores plus la moittié ; car ilz combattent tousjours à cheval, ce que autres nacions ne font pas. Et, se vous avez à faire à eux, il vous en fauldroit avoir plus largement. Mais, communement, les autres nacions n'en ont plus. Touteffoys, si vous voyez quelque chose de nouveau, à nouveau fait nouveau conseil. (BUEIL, II, 1461-1466, 36).

 

Rem. Morawski 531 : De novele parole novia[u]s consal ; Hassell 81, C274.

 

-

Celui qui ne veut croire conseil ne peut avoir durée : Mieux valent deux sens qu'un, c'es verité prouvee Et se dist on souvent qu'avoir ne puet duree Qui conseil ne voet croire (Jourd. Blaye alex. M., a.1455, 90).

 

-

Conseil en tous cas aide fort : L'HOMME MONDAIN (au RELIGIEUX) A telz flatteurs et gabuseurs Crains fort avoir a besongner, Et aussi a faulx accuseurs, Que l'on ne doit acompaigner ; Si que vueillez moy enseigner Et donner sur ce reconfort Pour en vivant les esloignet : Conseil en tous cas ayde fort. (ALECIS, Déb. omme mond. P.P., c.1500, 151).

 

-

Croire mauvais conseil peut causer mauvaise fin : Et on dit un parler, et l'a on dit pieça, De croire mal conseil la fin maise sera ; Dieux paye quant li plaist, bien le pouoir en a. (CUVELIER, Chans. Guescl. F., c.1380-1385, 152). Or avoit de coustume Pietre, qui se fia Es Juifs de sa terre, et trop plus les ama Qu'il ne fist crestiens, car trop fort les greva, Ne de tous ses consaulx riens ne lor demanda Ce qu'il avoit à faire, trestout il lor cela ; Et disoit aux Juifs et de tout les charja, De ce qu'il ot à faire et de sà et de là. De croire mal conseil, male fin en sera (CUVELIER, Chron. Guescl. C., t.1, c.1380-1385, 241).

 

-

De bon conseil vient bonne conséquence : De bon conseil vient bonne consequence : De femme croire, c'est follye de s'en plaindre. Holofernès femme l'a faict estaindre Par son engin et grans conduites seures. Droicture aymer, et Dieu et honte craindre, Faict aux bons cueurs trouver telz avantures. (Myst. Viel test. R., t.5, c.1450, 353).

 

-

Fais tout par conseil, jamais tu ne t'en repentiras : Qu'est ce du sens d'ung homme seul ? Pour ce dit et commande le saige : fai tout par conseil et jamains ne t'en repentiras. (GERS., Réf. roy. G., 1405, 1164).

 

-

Fou est qui conseil prend de son ennemi : Folz est qui moyen ne demy Conseil prent de son ennemy, Encor cil plus, qui le conjoie Ne qui de conseillier le proye ; Et, pour voir, cil qui s'i conseille, Il dort sans sens et point ne veille. (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 29).

 

-

Fou est qui se conseille et ne veut bon conseil tenir : Saincte Juno, vueillez moy conforter, Car je n'ose n'escripre ne parler A ma Dame : quelque part qu'elle soit, Fay lui mes maulx en dormant figurer Par Morpheus ; ce conseil vueil ouvrer : Foulz zqt li homs qui bon conseil ne croit. (DESCH., Oeuvres Q., t.1, c.1370-1407, 119). Foulz suy, foulz est qui se conseille Et ne veult bon conseil tenir (DESCH., M.M., c.1385-1403, 187).

 

Rem. Morawski 777 : Fous est qui ne croit consoill ; Hassell 82, CC282. DI STEF. 192a, conseil

 

-

Il est plus sûr et plus aisé de combattre par conseil que par l'épée V. épée

 

-

Jeune conseil fait maints trébucher et périr : Pourtes honneur aux anciens Et aymer vueilles et cherir Leur doctrinë et leur bon sens :Grans biens en pourras acquerir (...) : Jeune conseil fait mains perir Et tresbuchier du haut en bas. (GARIN, Compl., 1460, 82).

 

-

Il appartient que l'homme mûr pense choses de conseil : Et certes chose pesante et haulte demande que l'en y entende. Et il apartient que homme meur et pesant pense choses de conseil (FOUL., Policrat. B., V, 1372, 314).

 

-

Il fait bon croire conseil, et surtout quand il est profitable : [On conseille à Norgal d'aimer telle femme] ...sy la vey a merveilles belle et avenant. Et que plus la regardoit, plus lui plaisoit, et comme plus lui plaisoit, plus se delitoit en la regarder. Adont dist a soy mesmes : "Il fait bon croire conseil, et par especial quant on le voit prouffitable. Et qui de conseil ist, s'il l'en meschiet, ne fait a plaindre. Ceste dame icy me plaist tres bien. J'espoir que je l'ameray, car elle est belle a merveilles." (Percef. V, R., c.1450 [c.1340], 422).

 

-

Le bon conseil fait la bonne oeuvre : ...toute bonne dame doit eslire un bon preudomme et saige de son lignaige (...) et soy conseiller à lui de ses besoingnes ; car le bon conseil fait la bonne oeuvre (LA TOUR LANDRY, Livre pour l'enseign. de ses filles, éd. A. de Montaiglon, 1371, 183).

 

-

Le coeur noble croit toudis bon conseil : Le cuer noble croit toudiz bon conseil, Car il n'a pas queue d'escorpion ; Il ne point pas ceulx qui sont en sommeil, Ne pas ne veult ferir en trahison (DESCH., Oeuvres Q., t.3, c.1370-1407, 133).

 

-

Le conseil doit aller devant l'oeuvre "Le conseil doit précéder l'action" : ...ne fait pas moins à prisier cellui qui bien deffent que cellui qui bien envaist, mais que telz choses par especial doient estre menées par le conseil des expers. En telz fais, dist Saluste, le conseil doit aler devant l'euvre. Mais apres long conseil briefve expedicion, ce dist Lucan. (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 107).

 

-

Le fou donne parfois conseil au sage V. fou

 

-

L'homme a besoin de croire les bons conseils : "Rois, che dist Ludïane, se tu te veux vengier De tes faulx anemis que tu n'as mie chier, Ne les mes mie a mort, che ne vault .I. denier, Car s'il estoient mors, je te dy sans cuidier, Adont seroient il tout hors de ce dangier : Mieux vault quë on leur faiche souffrir grant encombrier. Se les metés en chartre et faites trebusquier Et n'aient cascun jour que du pain a mengier." - Belle seur, dist ly rois, che fait a otroier. De croire bon conseil a ly hons bon mestier (Belle Hélène Const. R., c.1350, 688).

 

-

Nul ne doit être dit secrétaire s'il ne sait tout conseil taire V. secrétaire

 

-

On ne doit rien faire sans conseil : Et ailleurs disoit en latin, De quoi le françois veult retraire, Qu'om ne doit nulle chose faire Sanz conseil, car qui de lui euvre, A bonne fin vient de son euvre (DESCH., M.M., c.1385-1403, 19).

 

Rem. Morawski 2057 : Qui od conseil ovre ne fait a blasmer ; Hassell 82, C277.

 

-

Où conseil n'a tout est perdu : Comme j'eus moullé et empraint Mes fais et en mon cuer escript, Pensay ainsy com cil qui craint Que j'avoye mon preterit, Jeune de corps et d'esperit, Gasté, dont je fus esperdu : Où conseil n'a tout est perdu. (TAILLEV., Passe temps D., c.1440, 135).

 

-

Pour néant quiert conseil qui ne le croit : Vous adonc, seigneurs et princes, les propos faiz devant eulz, et vous ordenés a oïr yceulz sages et leur conseil, faitez du tout en tout ce que chascun d'iceulz verra en bonne foy ce que soit bon a faire ; Car l'en dit es proverbes : "Pour neant quiert conseil qui ne le croit." (VIGNAY, Théod. Paléol. K., c.1333-1350, 52).

 

Rem. Morawski 1678 : Por noient a consoil qui ne le croit.

 

-

Quand la chose est faite, le conseil en est pris "Quand la chose est faite, il n'est plus temps de délibérer pour en décider" : Mais quant le cose est faite, on le dist moult souvent, Conseil n'y a que faire. (Jourd. Blaye alex. M., a.1455, 559). On dit souvent en langage commun que quant la chose est faicte, le conseil en est prins. Si le ramentoit l'istoire a propos pour tant que les haussaires larrons ne se povoient repentr de ce qu'ilz avoient entrepris. Et par necessité convenoit qu'ilz se deffendissent jusques a la mort ou qu'ilz s'enfuissent honteusement. (Mabrien V., 1462, 311). ...quant la chose est faite le conseil en est pris (WAVRIN, Chron. H., t.4, p.1471, 130).

 

Rem. Morawski 1727 : Puisque la chose est faite, li conselz en est pris ; Hassell 75, C185.

 

-

Qui bon conseil croit, honneur et chevance acquiert : ...et par estre mennez et gouvernez en tous ses fais par les susdiz suppellatifz, comme il sera cy après declairié, s'en ensuivi vray le proverbe, qui dit : Qui bon conseil croit et quiert, Honneur et chevance acquiert. (CHR. PIZ., Faits meurs Ch. V, S., I, 1404, 42).

 

Rem. Hassell 82, C281

 

-

Qui croit conseil de femme, il paie le musage "Qui croit conseil de femme, il paie la sottise qu'il fait" : Et quant Jourdaiin a vut [que sa femme souffre du mal de mer], point ne s'en asouage, Moult se repent de chou qu'elle est en ce voiage Et de chou c'onques ne crut son dit et son langage. "Par foy, dist li vassaux qui tant a vasselafe, Qui croit conseil de fame, il paie le musage..." (Jourd. Blaye alex. M., a.1455, 369).

 

Rem. Morawski 1112 : Li rog matin et li consail feminin ne sunt pas a croire ; Hassell 110, F41.

 

-

Qui demande conseil doit croire : Qui demande conseil doit croire. (CH. D'ORLÉANS, Compl. C., 1433-p.1451, 281).

 

Rem. Hassell 82, C282 ; DI STEF. 192a, conseil.

 

-

Qui ne croit bon conseil n'est pas bien avisé : Pren d'Abstinence les consaus, Celle ne dois tu pas mescroire, Se tu ne le crois tu es faux ; Bien doit a l'omme venir maus, Certes, qui conseil ne veut croire. (JEAN DE LE MOTE, Voie d'enfer P., 1340, 147). Et lors parla ung moult noble prince nommé Sanguin, disant en plain consistoire : "Qui fait ce qu'il peult, beaux seigneurs, fait il, doit bien estre tenu pour excusé, et qui ne croit conseil quant il est bon n'est mie bien advisé. Pour nous le di en partie, et pour Mabrien aussi, lequel, quelque conseil que donné lui ayons, a voullu de son sens ouvrer..." (Mabrien V., 1462, 423).

 

Rem. Cf. aussi Morawski 415 : Consels arriere main n'est preuz, 545 : De povre conseil mavés jugement, 1589 : Par mauvais conseil va la vile à honte, 2019 : Qui ne croit conseil ne l'a.
 

Lexique de proverbes Pierre Cromer

 Article 2/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CONSEIL     
FEW II-2 consilium
CONSEIL, subst. masc.
[AND : conseil ; DÉCT : conseil ]

"Avis, conseil" : Si est le pays eüreux (...) Qui bon seigneur a et (...) Diligent de garder les siens Par conseil des plus anciens (CHR. PIZ., M.F., I, 1400-1403, 141).
 

Pizan Joël Blanchard / Michel Quereuil

 Article 3/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CONSEIL     
FEW II-2 consilium
CONSEIL, subst. masc.
[AND : conseil ; DÉCT : conseil ]

A. -

"Avis donné à qqn sur la conduite qu'il doit tenir"

 

-

Prendre (le) conseil de qqn. "Suivre le conseil de qqn" : Conseilh de famme bien souvant, Quant on le prent, A sages gens porte profit, Mes qu'il soit pris d'entendement, Le dirigent Par raison que tout dirigit ! (Pass. Auv., 1477, 278).

 

-

Tenir le conseil de qqn. "Suivre le conseil de qqn" : Certes, que mon conseilh tiendré, Nous la jourrons [la tunique] a trois beaulx des. (Pass. Auv., 1477, 201).

 

-

[Sens incertain] S'avancer en conseil. "Prétendre donner des conseils" ou "avoir de plus en plus besoin de conseil" : Le jeune cuyde avoir sapience, Tant plus est fol et plus s'empire. C'est pour rire ; Car tant plus en conseil s'avance. (Pass. Auv., 1477, 118).

B. -

"Groupe de personnes chargées de donner leur avis" : Maulditz Annas et Cayphas, Et mauldit tout vostre conseilh ! Vous advés tué le nonpareilh, Homme parfait de tout le monde [Jésus]. (Pass. Auv., 1477, 270).
 

Passion d'Auvergne Jean-Loup Ringenbach

 Article 4/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CONSEIL     
FEW II-2 consilium
CONSEIL, subst. masc.
[AND : conseil ; DÉCT : conseil ]

A. -

"Conseil que l'on donne à qqn ou que l'on reçoit" : Mais pour ce que pluseurs ne tiennent pas le conseil du Sage qui dist de Dieu (ORESME, C.M., c.1377, 726).

 

-

Faire/avoir conseil : Et avecques ce, il ne convient pas faire ou avoir conseil des choses determinees et ordenees par les artz et par les sciences certaines, si comme de escrire les lectres. (ORESME, E.A., c.1370, 190).

B. -

"Clairvoyance"

 

-

Par conseil : Mais toutesvoies, en tant comme elle est dicte eslisible, elle est ja determinee par conseil. (ORESME, E.A., c.1370, 193).

C. -

"Décision" : Mais elle [la volonté] presuppose deliberacion et conseil qui est en la puissance ou partie intellective. (ORESME, E.A.C., c.1370, 188).

 

-

Faire conseil de qqc. "Prendre une décision à propos de qqc." : Or est ainsi que nul ne fait conseil de choses de quoy il est impossible que il soient autrement ne des choses contingentes qui ne sont en sa puissance. (ORESME, E.A., c.1370, 337).

D. -

"Débat" : ...et raisonner ici endroit, c'est ce que l'en appelle es conseulz debatre ou argüer en debatant. (ORESME, E.A.C., c.1370, 331).

 

-

Faire conseil. "Débattre" : ...si comme du pain, l'en ne fait pas conseil a savoir se il est bien a point cuit ou bien fait. (ORESME, E.A., c.1370, 192).

 

-

Mettre en conseil qqc. "Soumettre qqc. à un débat" : ...car, a parler largement, aucune foiz est eleccion de chose notoire et qui n'est pas doubteuse, et ainsi n'est elle pas a mectre en conseil. (ORESME, E.A.C., c.1370, 193).

E. -

"Réunion de personnes qui donnent leur avis" : Les Romains souloient faire une maniere de juges que il appelloient proconsulz ; mes ces ici sunt appellés proconsulz et sunt les mestres ou les presidens du conseil, ou il sunt ceulz que l'en appelle le estroit conseil. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 198). Et pour ce, il firent et establirent un office ou princey appellé le conseil. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 205).
 

Oresme Charles Brucker

 Article 5/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CONSEIL     
FEW II-2 consilium
CONSEIL, subst. masc.
[T-L : conseil ; GD : conseil ; GDC : conseil ; AND : conseil ; DÉCT : conseil ; FEW II-2, 1071a : consilium]

A. -

"Conseil, avis, proposition" : Mais il ne vient aultres consaulx Par coustume des jouvenceaulx, Sy ne s'en fault point esbaÿr. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 566).

B. -

"Assemblée de personnes qui délibèrent, donnent leur avis" : Et cependant, vous envoyerez Devers les Anglois ung herault Pour treves que vous requerez Pour les mors qui gisent la hault, Adfin qu'i soient mis en sault, Et avecques ce, leur offrez A ung ou deux de leur consault Vous voulez bien parlementer. (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 260).

 

-

Tenir conseil. "S'assembler pour délibérer, émettre un avis" : Tenir faut conceil general Pour sçavoir que l'on en doit feyre. (Myst. st Sébast. M., c.1450-1500, 253).
 

Mystères Jean-Loup Ringenbach

 Article 6/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CONSEIL     
FEW II-2 consilium
CONSEIL, subst. masc.
[AND : conseil ; DÉCT : conseil ]

A. -

[Sens dominant d'indication]

 

1.

"Avis" : Biau doulx filz, il t'esteut avoir Conseil et aide briément. (Mir. enf. diable, c.1339, 33). LA CHASTELLAINE. (...) touz voz barons manderez A vostre feste. LE ROY. Je tien ce conseil a honneste ; Ainsi iert fait. LA CHASTELLAINE. C'est si bon conseil qu'a sohait. (Mir. femme roy Port., c.1342, 181).

 

2.

Empl. adv. Par conseil. "Sagement" : ...tout le monde et par conseil Si tient pour droit pape Innocent (Mir. st Guill., c.1347, 17).

 

3.

Loc. verb.

 

-

Demander conseil à qqn : Je lo, sire, qu'il soit mandez, Et que conseil li demandez (Mir. pape, 1346, 370).

 

-

Donner un conseil à qqn : Par foy, sire, mie ne say Quel conseil donner vous en puisse Ou convenablement je truisse Ce qui vous fault. (Mir. pape, 1346, 370).

 

-

Mettre conseil à qqc. "Se déterminer à" : Mais a ce ne voult conseil mettre Que de lui nous fust ottroiez. (Mir. enf. diable, c.1339, 49).

 

-

Prendre conseil : Ne vous vueille desplaire, Chier sire, se prenons advis Et conseil sur vostre devis (Mir. ste Bauth., c.1376, 106).

B. -

[Sens dominant de secret]

 

1.

"Secret" : SIMON. Dame, venez ça sanz detri : Bien y pouez. CONSTANCE. Je vois, sire ; que me voulez Entre vous deux ? LE ROY. Ce que cy dirons soit conseulx. (Mir. Berthe, c.1373, 236).

 

-

Au plur. "Pensées intimes" : Celle que je miex ameroye (...) Puis que dire fault ces consaulx, C'est la damoiselle de Saux (Mir. chan., c.1361, 152).

 

-

Empl. adv. Par conseil. "En secret" : On m'a dit par moult grant conseil Que nostre abbesse le clerc ayme Et qu'autrement point ne le claime Que son ami. (Mir. abbeesse, 1340, 72).

 

2.

"Entretien privé"

 

-

Avoir conseil avec qqn : Je vous requier donques que j'aie Mon maistre hui mais en ma mennaie Pour avoir avec li conseil (Mir. Barl. Josaph., c.1363, 286). Traions nous un po ça endroit Et si aions conseil ensemble (Mir. ste Bauth., c.1376, 106).

 

3.

"Conversation intime"

 

-

Empl. abs. De conseil : Car nous deus a parler avons De conseil, si que nous voulons Fors touz seulz estre. (Mir. emper. Romme, 1369, 266). ...g'y vueil en l'eure aler D'estroit conseil a vous parler. (Mir. emper. Romme, 1369, 266).

C. -

P. méton. "Groupe de conseillers" : ...vezla l'empereeur ; Delez lui ou palais maieur Est son conseil. (Mir. st Sev., 1362, 224).
 

Miracles Pierre Kunstmann

 Article 7/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CONSEIL     
FEW II-2 consilium
CONSEIL, subst. masc.
[T-L : conseil ; AND : conseil ; DÉCT : conseil ; FEW II-2, 1071 : consilium]

A. -

"Avis, opinion donné à qqn sur ce qu'il doit faire" : Tel conseil bailla Jhesu Crist a tous les siens, que quant on les persecuteroit en une cité ilz fuissent en l'autre. (GERS., P. Paul, a.1394, 500). ...et le souverain remede en ce cas est humilité qui se submet a croyre autruy conseil. (GERS., P. Paul, a.1394, 501). Prenons aussy le regart de la mort : oyez et croyez le conseil de tous les mors qui vous dient que Ceulz au monde sont bieneureux Qui les cuers ont doloreux. (GERS., Déf., 1400, 244). Et pour ce que le conseil humain sans laide de Dieu est enferme et na point defficace (...), il se fault drecier et assourdre au tiers degre, cest oroison et demander laide et la grace de Dieu (CIB., p.1451, 178). Et chascun de ces trois remèdes a este diuise en trois : les institucions diuines sont en commandemens, en prohibicions et en conseils ou admonicions. (CIB., p.1451, 188). Prohibicion dit obligation a fuir et non faire le mal. Conseil dit la doctrine par laquelle nous scavons que se on fait ce que est conseillié, bon loyer aporte. (Somme abr., c.1477-1481, 173). Cestui donna conseil et election d'enclorre Romme de muraille soubz la constellacion du signe du Lion, qui est signe royal et de victoire. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 37 v°). ...eut avecques lui ces deux grans philozophes et astrologiens dessus nommés, Perre de Pise et Alkinde, de la doctrine et conseilh desquelz il usa ferment en tous ses affaires (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 106 v°).

 

-

À conseil. "En secret" : Si advint que ung riche homme de son empire craignant la fureur d'icelui empereur, se voulut absenter de la region occultement, si se tira à conseil, pour ce faire, devers ung grant astrologien, nommé Alhaten (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 48 v°).

B. -

"Résolution, décision" : ...comme il appartenoit a filz de si hault et noble lignage avoir ca jus a mere, qui es cieulx avoit Dieu a pere. Ce conseil, propoz et ordonnance incontinent se publia par le monde en diverses manieres (GERS., Concept., 1401, 390). Ou c'est mal, et ainsi elle se dist prohibicion, deffense, ou c'est bien necessaire, et adont se dist commandement ou bien surhabondant, et se apelle tele voulenté de Dieu conseil. (Somme abr., c.1477-1481, 173).

C. -

"Réunion de personnes qui délibèrent" : Jadis aprés ce que Misericorde ot empetré pour l'umain lignage voye de redempcion, et qu'i[l] fut ordonné par le hault conseil de la Trinité pour satisfaire a Justice, qui moult fort y contredisoit, que le Filz de Dieu prendroit cher humaine (GERS., Concept., 1401, 390). Herodotus le Grecq en ce temps fut à preserver devant tous ceulx de Grece ; pour ce fut il ou conseil d'Athenes moult aprecié. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 47 v°). Berthrand de Mauleon, official de Nantes et depuis esleu archevesque de Rouen, fut en ce temps au service et conseil du roy Phelippe de France (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 120 r°).

 

-

Grand conseil. "Conseil du roi dont les attributions sont à la fois politique, administrative et juridique" : ...car il te viendra plusieurs cas rapportez par les dessusdiz ausquelx en personne et de fait tu y mectras remede, et les autres cas qui seront doubtables, tu les remectras les ungs a ton secret conseil et les autres a ton grant conseil. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 369). Je parle des mauvaiz, et selon ce que j'ay ouy dire a ung des plus grans de France, que par aucuns telz estoit betourné tout ce qui avoit esté bien advisé et delibéré ou grant conseil. (GERS., Noël, p.1404, 311). ...à la requeste duquel et autres de son sang (...) et par grande deliberacion de son grant conseil et de toute l'Université de Paris, il voulut construire (...) et après fonder ou meilleur lieu de l'Université de Paris, ung colliege de astrologie et medicine (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 142 r°).

 

-

Conseil étroit/conseil secret. "Section politique du conseil du roi" : ...car il te viendra plusieurs cas rapportez par les dessusdiz ausquelx en personne et de fait tu y mectras remede, et les autres cas qui seront doubtables, tu les remectras les ungs a ton secret conseil et les autres a ton grant conseil. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 369). Marco du Lien fut en ce temps, moult aprecié pour la science des estoilles et fut appellé au conseilh estroit du roy Pietre, lequel il assembla pour la venue de Henry, qui lui couroit sus (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 142 v°).
 

Littérature didactique Hiltrud Gerner

 Article 8/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CONSEIL     
FEW II-2 consilium
CONSEIL, subst. masc.
[AND : conseil ; DÉCT : conseil ]

A. -

[À propos d'une chose abstr.]

 

1.

"Volonté qui s'exerce sur autrui" : L'EMPEREUR. (...) Paix nous demandent par ainsi qu'ilz lairront Entierement ce que pris ilz auront En noz paÿs et que, saulve leur vie, Sans aultre chose ilz s'en retourneront Et desormais ilz se gouverneront Par mon conseil (LA VIGNE, S.M., 1496, 252).

 

2.

"Décision"

 

-

Prendre conseil. "Prendre une décision" : L'EMPEREUR. (...) Noz ennemys nous requierent d'avoir Treves et paix : pour ce, faisons debvoir De sur ce cy prandre conseil vaillable. (LA VIGNE, S.M., 1496, 252).

 

3.

"Avis"

 

-

Prendre mon/ton/son conseil. "Suivre mon/ton/son avis" : Or, Francequin, mon amy, sur ce point, Je te supplie, vueille mon conseil prandre. (LA VIGNE, S.M., 1496, 216).

 

-

Tenir son conseil. "Suivre mon/ton/son avis" : Doncques, qui mon conseil tiendra, Aultre que luy l'on ne prandra, Car il est fort devocïeux (LA VIGNE, S.M., 1496, 397).

B. -

"Assemblée de personnes qui se réunissent pour délibérer" : Le mercredy vint une faulce poste En diligence, comme tout esperdu, Qui apporta quelque escript fait a poste Que tout estoit dessus la mer perdu. Incontinent le conseil s'assembla (LA VIGNE, V.N., p.1495, 174).

 

-

Tenir conseil. "S'assembler pour délibérer" : Et la responce par eulx oye, ilz tindrent conseil ensemble comment et par quel moyen ilz pourroient venir a la personne du roy. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 286).

 

-

Tenir son conseil. "Réunir ses conseillers pour prendre une décision" : (Comment le roy tint son conseil pour envoyer parler au pape.) Le roy voyant du Sainct Pere l'erreur, Il assembla son conseil bel et bien, Et pour ung peu mitiguer sa fureur, Dessus ce cas se conseilla tres bien. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 231).
 

La Vigne Annie Bertin

 Article 9/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CONSEIL     
FEW II-2 consilium
CONSEIL, subst. masc.
[AND : conseil ; DÉCT : conseil ]

I. -

"Raison, réflexion, sagesse" : Car certainement il n'est riens que le prince doye tant doubter que le fain entre son peuple ; car le peuple affamé est de telle condicion qu'il n'a en lui conseil, amour, pitié, priere, foy, menasses ne aultre esgart de devoir, quelconcques soit. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 17).

II. -

"Avis personnel, opinion" : Et qui n'y prend garde, moult souvent, par pluiseurs voyes, la grant habondance vient tost a mains ; dont mon conseil est que, par quelxconcques temps, que bonne garde et grant dilligence soit a bien garder et conserver les choses dont nous vivons (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 17).

III. -

"Avis donné à qqn pour l'aider à se conduire aussi bien que possible" : C'est a dire : Comme pere et ami te portes, des bons consaulz tu les confortes (LA SALE, J.S., 1456, 77).

 

-

Avoir conseil de + inf. "Avoir l'intention de" : Et quant Ceso fut hors de leurs mains, il s'en ala et n'ot pas conseil de revenir a la journee (LA SALE, Sale D., 1451, 225).

 

.

De conseil. "De bon conseil" : ...pluiseurs seigneurs et aultres chevaliers et anciens escuiers de conseil (LA SALE, J.S. E., 1456, 167).

 

-

Soi donner conseil. "Prendre une décision formelle" : Et pour ce, adviengne que porra ! Se donne conseil qui vouldra ! Quant a moy, je ne morray pas de fain (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 17).

 

-

Prendre conseil. "Réfléchir, discuter" : Et endemantiers que ceste si fiere bataille estoit, les deux souldans se approucherent, mais quant ilz virent la baniere du Grant Turcq a terre se arresterent pour prendre conseil quel party ilz prendroient ne quelle chose feroient. (LA SALE, J.S., 1456, 219).

IV. -

"Secret" : "Nul ne doibt estre dit secretaire S'il ne scet tout conseil taire." (LA SALE, Sale D., 1451, 33).

V. -

"Groupe de personnes chargées de donner des avis, de prendre des décisions concernant les affaires publiques" : Les choses qui firent noz Romains si tres puissans furent sens, industrie et vray conseil en noz cuers, et assemblees de consaulz (LA SALE, J.S., 1456, 77).

VI. -

"Conseiller" : Et quant il [le demandeur] est devant le roy, acompaigné de son conseil, alors il recite, ou son advocat pour lui, les parolles qu'il a dictes devant le roy (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 215).
 

La Sale Pierre Demarolle

 Article 10/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CONSEIL     
FEW II-2 consilium
CONSEIL, subst. masc.
[AND : conseil ; DÉCT : conseil ]

A. -

"Conseil, avis" : Et pour ce te vueil supplier, Et si le te lo et conseil, Que tu uses de mon conseil. (MACH., C. ami, 1357, 77). Encor te vueil je sermonner Et un autre conseil donner. (MACH., C. ami, 1357, 101). Si respondi, ce m'est avis, Sagement et de grant avis : "Quant j'ay mestier d'aucun conseil, A moy meïsmes me conseil ; Ne jamais n'iray pain querant, Quant je sui fils au Roy Priant, Einsois aray toudis assez..." (MACH., F. am., c.1361, 219). Or regardons que nous ferons, Et se nous les assauterons ; Car hontes seroit de partir Sans eaus penre, ou sans assaillir : Et pour ce à vous tous m'en conseil. Or me donnez vostre conseil Si bon, que Dieux y ait honnour Et nous n'i aiens deshonnour. (MACH., P. Alex., p.1369, 80). Li roys entre sa gent estoit, Et avoir leur conseil voloit, Comment il se doit maintenir, Et s'on puet la ville tenir. (MACH., P. Alex., p.1369, 100).

 

-

Avoir conseil : ...Longuement n'ont pas sejourné, Eins sont au prince retourné, Pour avoir conseil qu'on feroit, Et s'à euls se combateroit. Et einsi comme il conseilloient En une chambre où il estoient, Il oïrent une grant noise (MACH., P. Alex., p.1369, 150).

 

-

Demander conseil : Tous les chevaliers a mandé Le prince, et leur a demandé Conseil de ce que faire doit, Car ses anemis à l'ueil voit Qui sont logiez en forte place (MACH., P. Alex., p.1369, 148). Au matin, li princes manda Les chevaliers, et demanda Conseil comment on puist trouver Voie pour Sarrazins grever... (MACH., P. Alex., p.1369, 158). Conseil demanda qu'il feroit Et se vers Alixandre iroit. Mais son conseil finablement Li dist : "Sire, certeinnement Nous ne savons lieu si possible Pour vous, que la cité de Triple..." (MACH., P. Alex., p.1369, 205).

 

-

Dire son conseil. "Donner son avis" : Et pour ce aviser nous couvient, Et que chascuns son conseil die Loyaument et sans flaterie (MACH., P. Alex., p.1369, 158).

 

-

Donner conseil : Mais vëons la condition D'Avis selonc s'entention : Il donne conseil franc et quitte Et n'en attent autre merite, Fors ce que li juges tant face Qu'il en ait pais, honneur et grace. (MACH., J. R. Nav., 1349, 258).

 

-

Mettre conseil à. "Porter remède à" : Ne te conseille par merdaille, Qu'il ne valent rien en bataille, (...) Il te mettront en si mal an Que tu n'i porras conseil mettre Par cop d'espee ne par lettre. (MACH., Voir, 1364, 482).

 

-

Prendre (bon) conseil : Et s'aucuns te voloit sousquerre Ou mouvoir en ton païs guerre, Pren conseil a ceuls qui feront Tout ce qu'il te conseilleront, Car la chevense avec la vie Y va ; pour ce ne doubte mie, Qu'il ne te mesconsilleroient Pour rien, car il s'en honniroient. (MACH., C. ami, 1357, 109). Pren bon conseil et par avis Fay ton fait, car il m'est avis Que la congnoist on la vaillance D'un prince mieus et sa prudence Qu'en cas qui li puist avenir... (MACH., C. ami, 1357, 113).

 

-

Conseil de taverne. "Sagesse de taverne, conseil inepte" : Tous seuls en ma chambre et pensoie Comment par conseil de taverne Li mondes par tout se gouverne (MACH., J. R. Nav., 1349, 138).

 

-

Sans conseil. "Sans réflexion" : Resgardez comment vous parlez ; Car nuls homs qui vueille voir dire Ne porroit des dames mesdire, Qu'en elles est, ce scet on bien, Tant quanqu'on puet dire de bien. Si que je vous lo et conseil Que plus ne parlez sans conseil ; Car vous estes trop juenes homs Pour dire si faites raisons. (MACH., J. R. Nav., 1349, 245).

B. -

"Plan, projet" : ...seigneurs, se Sarrazins Meinnent longuement ceste dance, Tuit serons à pié, sans doubtance. D'autre conseil user nous faut. (MACH., P. Alex., p.1369, 215).

C. -

"Sentiment" : ...Si m'en convient meinte peinne endurer Et recevoir les tres crueus assaus Qu'Amours me vuet baillier et delivrer, Pour ce qu'on dist que pas ne suis loiaus. Mais Amours scet, qui scet tous mes consaus, Qu'onques pour bien, pour mal ne pour hachie Je n'i pensay qu'onneur et courtoisie. (MACH., L. dames, 1377, 110).

D. -

P. méton.

 

1.

"Conseil, réunion de gens qui délibèrent" ; en partic. "groupe de personnes chargées de donner leur avis, d'aider le prince à gouverner" : Adont son conseil assambla Si leur conta tout cest affaire Pour savoir qu'on en porroit faire. (MACH., D. Aler., a.1349, 314). Pour mieus savoir la verité, Li preudome de la cité, Quant au lieu de conseil venirent, A l'enfant doucement deïrent : "Vien sa aveques nous sëoir, Car Dieus donner et pourvëoir T'a volu l'onneur de vieillesse." Daniel en mi eaus se dresse... (MACH., C. ami, 1357, 12). Li roys son conseil appella, Et les sages qui furent là... (MACH., P. Alex., p.1369, 80). Li princes respondi : "Bien est. Je lo que cils consaus se teingne, Et que au matin chascuns reveingne." (MACH., P. Alex., p.1369, 149). Quant li soudans et ses consaus, Où il avoit XXX. amiraus, Les orent très bien entendu, Il ne leur ont rien respondu... (MACH., P. Alex., p.1369, 199). Devers le soudan s'en alerent Et à son conseil besougnierent Si bien, que bons acors fu fais De tous delis, de tous meffais (MACH., P. Alex., p.1369, 222). Lors son conseil isnellement Manda pour savoir qu'il feroit (MACH., P. Alex., p.1369, 231). Car cils qui son signeur avise Et li dit ce que faire faut, Ou qu'il li monstre son deffaut, En son conseil tout pleinnement Ou hors conseil priveement, Maint sont qui en scevent bon gré, Et qui mettent en haut degré Ceuls qui leur dient tels paroles, Quant bourdes ne sont ne frivoles. (MACH., P. Alex., p.1369, 253).

 

2.

"Décision, délibération" : Lors pluseurs pensées li viennent Qui de neccessité couviennent, Pour li entrer en mariage Par le conseil de son lignage. (MACH., J. R. Nav., 1349, 223). Cils doi la maison frequentoient De Joachim et la faisoient Leur edis, leur commandemens, Leurs consauz et leurs jugemens. Pour ce a eaus laiens venoient Tuit cil qui jugement queroient. (MACH., C. ami, 1357, 5).

 

-

Ne pas avoir conseil de + inf. "Ne pas avoir l'intention de" : Li prince et sa gent s'arresterent, Pres dou chastel, et s'ordonnerent Bien et bel et par grant avis, Car il veïrent vis à vis Les annemis Dieu qui traioient De toutes pars, quanqu'il pooient. Mais li princes n'ot pas conseil De lui combatre, car à l'ueil Voit ceuls qui les doivent secourre, Pour ce ne leur volt pas sus courre (MACH., P. Alex., p.1369, 146).

E. -

"Conseiller" : Ne fai pas clers tes consaus d'armes, Qui doivent prier pour les ames Et doivent compter et escrire Et chanter leur messes ou lire Et consillier les jugemens Aus consaus et aus parlemens. (MACH., C. ami, 1357, 110). Encor te lo et te conseil Que ne croies juene conseil, Car c'est uns si tres grans peris Com pour estre mors et peris. Se sage homme encien en ta terre N'as, si l'envoie en autre querre, Et ne te chaille qu'il te couste (MACH., C. ami, 1357, 133).
 

Guillaume de Machaut Noël Musso

 Article 11/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CONSEIL     
FEW II-2 consilium
CONSEIL, subst. masc.
[AND : conseil ; DÉCT : conseil ]

A. -

"Ensemble de personnages (A1) dont le rôle est de donner leur avis (à A2)"

Conseil d'une cité, d'une ville, d'un pays, d'un grand personnage : ...prelat, signeur et comsauls des chités et bonnes villes le venoient veoir et conjoir, ensi que on doit faire son signeur (FROISS., Chron. D., p.1400, 343). Li sires de Bercler (...) dist que il en feroit (...) tout che que madame la roine et ses consauls avoient ordonné. (FROISS., Chron. D., p.1400, 90). ...tous li consauls d'Engleterre, prelas, barons, chevaliers et bonnes villes doient estre a Wesmoustier (FROISS., Chron. D., p.1400, 96). ...messire Richard Burlé estoit du conseil du duc le ung des plus prouchains qu'il eust. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 42). ...tout le general conseil d'Angleterre (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 43).

A2 a un conseil : Très redoubtez sire, vous (...) n'avez pas bien entendu aux besoingnes de vostre royaulme par le povre et joenne conseil que vous avez eu delez vous (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 26).

A2 croit son conseil. "Lui fait confiance" : ...le roy a pour le present tel conseil dalez luy que il croit plus que soy-meismes ; et ce conseil le mainne ainsi qu'il vuelt. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 25).

Suj. d'un verbe au plur. : ...le conseil, qui grever le vouloient, s'en dissimuloient et disoient et respondoient que ilz ne le povoient delivrer, car ses besoingnes n'estoient pas cleres. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 39).

B. -

"Réunion de personnages appelés à délibérer" : Adont fu chils consauls ouvers et revinrent li vaillant honme et li sage et li prelat (...) en la presence de la roine (FROISS., Chron. D., p.1400, 102). Et se departi li consauls sus celle entente et volenté que li jones Edouwars seroit rois enoins et sacrés le jour de la Nativité Nostre Signeur. (FROISS., Chron. D., p.1400, 102). ...si furent là le roy, le duc et les seigneurs V. jours et eurent pluseurs consaulx ensamble. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 87). Or vous parleray du duc de Bourbon qui se tenoit delez le roy de Castille et qui l'onnouroit ce que il povoit. Aussi faisoient les prelaz et les haulx barrons de Castille. Vous devez savoir que, le duc de Bourbon venu, il ot pluseurs consaulx entre eulx pour savoir quel chose ilz feroient (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 123). Chil quatre emprisent le voiage a faire. Et se desrompi pour ces jours li consaus, et s'en ala casquns en son lieu (FROISS., Chron. D., p.1400, 234). ...là venez et apportez vostres requestes, nous les remonstrerons à nostre conseil. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 29). En ce trouble, il ot ung secret conseil entre le duc d'Irlande et luy (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 33).

A1 et A2 sont en conseil : "Que voulez-vous ? Noz seigneurs sont en conseil." - "Je vueil", dist-il, parler à monseigneur de Glocestre, mon maistre, car c'est pour besoingne qui touche à lui grandement (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 54). Et furent li signeur ensamble en consel conment il se maintenroient. Consilliet fu que il departiroient lor hoost en deus parties (FROISS., Chron. D., p.1400, 520).

La chambre du conseil : ...le escuier (...) entra en la porte du palais et ne cessa tant qu'il vint à l'entrée de la chambre du conseil et huscha ung huissier (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 54).

C. -

"Délibération de ces personnages"

A1 et A2 ont conseil de/sus A3, question. "Ils en délibèrent" : ...il dist : "Nous en arrons conseil" (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 27). ...la ot un grant parlement des nobles de son pais pour avoir consel sus l'estat de ses besongnes. (FROISS., Chron. D., p.1400, 598).

A1 et A2 ont conseil + interr. indir. : Ilz penserent sus ces besoingnes et eurent conseil comment ilz s'en cheviroient pour le mieulx (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 62).

A3, question, a conseil. "Est mise en délibération" : ...vostre parolle et requeste demande bien à avoir conseil ; je me conseilleray, ou de moy ou des miens, tellement que à la responce vous vous contenterez de moy (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 15). A tout ce que chil Escoçois reqierent et demandent, ne fault pas trop grant consel. Il seront respondu ensi (FROISS., Chron. D., p.1400, 213).

A2 donne à A1 un délai de conseil. "De réflexion" : Ilz demanderent à avoir conseil et pour parler ensemble. Il leur donna XV. jours de conseil à estre là (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 186).

D. -

"Avis donné par ces personnages" : ...li plus des signeurs (...) se voloient mettre au cemin parmi Engleterre a l'aventure. Chils consauls fu arestés et tenus (FROISS., Chron. D., p.1400, 75).

A2 demande conseil à A1 : Si demanda conseil à ceulx qui delez luy estoient, comment il s'en pourroit sevir (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 58). Monseigneur, vous demandez conseil et je vous le donray. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 58).

A1 donne un conseil à A2 : Vés-là le conseil et le remede que je vous donne. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 27).

A2 croit en le conseil de A1/accepte le conseil de A1 : ...trop avoit creu ou conseil de ses marmousés, par quoy son royaulme avoit esté en trop grant branle. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 75). Ce conseil et advis de l'archevesque avoit esté accepté des oncles du roy (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 80).

Mauvais conseil : ...chils rois d'Engleterre (...) crei trop legierement mauvais consel. (FROISS., Chron. D., p.1400, 47).

Bon conseil : Li enfes est jones et avera mestier d'avoir bon consel. (FROISS., Chron. D., p.1400, 164).

A2 agit par/sus/parmi le conseil de A1 : ...s'il estoit mort, si se vouldroit le royaulme de France rieuler et ordonner aussi bien ou mieulx que par son conseil. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 17). ...Symon Susbery (...) se fonda et fourma en sa parolle (...) sus le conseil et information que le duc de Glocestre leur avoit dit et donné. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 29). Si disons d'ung general conseil et accord que nous voulons avoir compte, et bien briefment, sur ceulx qui ont gouverné vostre royaulme depuis le jour de votre couronnement (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 30). ...parmy le bon conseil et advis qu'il eubt, il envoya devers le duc de Juillers notables hommes (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 161).

E. -

Décision prise par A2

A2 a conseil (de faire A3). "Il prend une décision" : Monseigneur, il vous convient avoir nouvel conseil et brief. Vos gens sont en trop dur party de mort et de maladie. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 100). ...ce ne se pooit longement soustenir (...) si eurent consel de trettiier deviers messire Carle. (FROISS., Chron. D., p.1400, 560).

A3 requiert consel : ...li archevesques de Cantorbie lor dist que il ne pooient estre si tos difinitivement respondu, mais il le seroient au plus tos que on poroit, et que lor demande ne requeroit pas si brief consel. (FROISS., Chron. D., p.1400, 204).

F. -

"Aptitude à donner des avis judicieux, ou à prendre de bonnes décisions, intelligence"

A1 est renommé de conseil : ..."il fut filz au conte Aubery d'Asquessuffort qui oncques n'eubt grace ne renommée en ce pays, d'onneur, de sens et de conseil, ne de gentilesce" (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 20).

A1 est de bon conseil : ...je vous ai tousjours trouvé fiable, de bon consel et de haute emprise (FROISS., Chron. D., p.1400, 164).

A1 est affaibli de conseil : ...de tant est la garnison de Hainbon afoiblie de force et de consel, car elle en a mené avoecques lui biaucop de bonnes gens (FROISS., Chron. D., p.1400, 517).
 

Froissart Jacqueline Picoche

 Article 12/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CONSEIL     
FEW II-2 consilium
CONSEIL, subst. masc.
[AND : conseil ; DÉCT : conseil ]

A. -

"Avis donné à qqn (sur ce qu'il peut ou doit faire)" : Quand je me vy ainsi d'elle eloigné, je voulz user pour remede du conseil d'Ovide. (C.N.N., c.1456-1467, 177). ...tresgrand clerc et prudent estoit, vaillant aux armes, discret en conseil (C.N.N., c.1456-1467, 310). ...me convient il, dist elle, user du conseil de mon mary (C.N.N., c.1456-1467, 568).

 

-

[Conseil associé à opinion] : ...après advis sur cela, ilz s'accorderent tous au conseil et a l'oppinion de monseigneur. (C.N.N., c.1456-1467, 222).

 

-

[Conseil associé à avertissement] : Lors luy va compter de chef en bout le conseil et advertissement de sa bonne compaigne. (C.N.N., c.1456-1467, 166).

 

.

Donner conseil : ...il me semble que s'il y avoit homme en ceste ville qui sceust donner conseil pour le retrouver [un diamant], que je seroye celuy. (C.N.N., c.1456-1467, 45). La bonne dame, oyant ceste deliberacion, laissoit tout convenir ; car de donner conseil au contraire ne s'osoit avancer (C.N.N., c.1456-1467, 446).

 

.

Aller au conseil à qqn. "Demander conseil" : ...ung bonhomme de Bourbonnois (...) ala au conseil a ung saige homme dudit lieu, pour son asne qu'il avoit perdu (C.N.N., c.1456-1467, 17).

 

.

Estre du conseil de qqn. "Le conseiller" : ...il luy promist en la presence de trois ou de IIIJ qui estoient de son conseil quant a telles besoignes, qu'il la prendroit a femme (C.N.N., c.1456-1467, 415).

 

.

Demander conseil de + inf. "Solliciter un avis pour" : ...elle luy compta les allyances faictes d'elle et de l'autre ancien chevalier demandant sur ce conseil de tout rompre. Car d'autre que de luy ne vouloit estre espouse. [Une jeune fille que l'on veut marier contre son gré fait venir l'homme qu'elle aime] (C.N.N., c.1456-1467, 546).

 

-

En partic. "Avis élaboré par un groupe de personnes"

 

.

Se mettre au conseil pour + inf. "Réfléchir à un problème" : La triste compaignie se met au conseil pour savoir qu'il est de faire. (C.N.N., c.1456-1467, 45).

 

.

Tenir conseil de qqc. "En débattre" : ...les pouvres aveuglez cuidoient bien seulz estre empeschez de leur besoigne, et ne se doubtoient gueres qu'on en tenist conseil ailleurs qu'en leur presence (C.N.N., c.1456-1467, 164).

 

.

Prendre conseil. "Discuter" : Si prindrent conseil et conclusion ensemble que le curé se partira de leens (C.N.N., c.1456-1467, 353).

 

-

P. ext. De conseil. "En secret, dans l'intimité" : ...je vous pry que retournez a l'ostel, car j'ay bien a parler a vous de conseil (C.N.N., c.1456-1467, 374).

B. -

"Décision, résolution"

 

-

En partic. "Assemblée de personnes (appelées à prendre en commun une décision)"

 

.

[Assemblée structurée] : ...j'ay la charge de par monseigneur qui cy est, et ceulx de son conseil, vous dire en bref la cause pourquoy vous estes icy mandées. (C.N.N., c.1456-1467, 222). ...il compta a nostre saint Pere, en la presence du college des cardinaulx et de tout le conseil l'adventure de son homme (C.N.N., c.1456-1467, 288). Les gens du conseil qui estoient bons et sages, voyans que la cognoissance de ceste cause appartenoit au roy de bourdelois (...) la renvoyerent pardevant luy. [Deux femmes qui se battaient sont traduites en justice] (C.N.N., c.1456-1467, 525).

 

.

[Assemblée de circonstance, l'entourage de qqn qui l'assiste pour prendre une décision] : ...il est ordonné par madamoiselle et son estroit conseil qu'il n'en partira meshuy, pource qu'il a tant empesché le lieu de celuy qu'elle ayme beaucop mieulx que luy. [Pour recevoir son amant une femme a fait enfermer son mari dans un coffre par ses chambrières] (C.N.N., c.1456-1467, 185).
 

Cent Nouvelles Nouvelles Roger Dubuis

 Article 13/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CONSEIL     
FEW II-2 consilium
CONSEIL, subst. masc.
[T-L : conseil ; GD : conseil ; GDC : conseil ; AND : conseil ; DÉCT : conseil ; FEW II-2, 1071a : consilium ; TLF V, 1376b : conseil]

A. -

"Avis"

 

1.

"Opinion donnée, sentiment" : Et pour ce que sur la teste dudit Brun avoit le signe et caratere de tonsure, oye sa confession, et sur la deliberation, advis et conseil de maistres Dreue d'Ars, auditeur (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 53).

 

-

Avoir conseil à qqn. "Avoir l'avis de qqn" : Lequel maistre Denis, après ce qu'il ot eu sur ce conseil aux conseillers de ladite eglise de Saint-Magloire, rapporta et dist qu'il se consentoit que par main souveraine et sanz prejudice de sadite juridicion de Saint-Magloire, pourveu que de ce il eust lettres comme dit est, que dudit prisonnier feust faite tele justice (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 8). ...furent iceulx conseilliers d'oppinion que sur ledit procès l'en eust plus à plain conseil et advis à saiges, afin de faire et proceder en ceste matiere, qui est grande et pesante (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 339).

 

2.

"Incitation à faire ou à ne pas faire ; résolution" : ...si tost qu'il ot prins ledit coffre, il se ala bouter en franchise en une autre eglise d'icelle ville, et en laquele, si tost comme il y fu, il trouva un prestre, par l'ennortement duquel, et de son conseil, il rendi ledit coffre, sans ce qu'il ouvrist ou prenist aucune chose en icellui coffre. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 218).

 

3.

"Aide, secours, assistance" : ...que icellui Luciafer elle appellast par trois fois, et lui deist sa voulenté et la cause pourquoy elle le requeroit en ayde, conseil et confort (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 323).

 

-

Donner conseil : ...ledit Hainsselin ala à ele qui parle et en son hostel, li dist qu'il avoit fievres, et li pria que de ce elle li voulsist donner conseil et remede (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 329). À laquele Macete elle qui parle dist que de ce elle ne lui sauroit donner conseil, confort, ayde ou enseignement aucun (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 306).

B. -

DR. "Personne qui a mandat ou compétence pour en représenter une autre devant une instance" : ...requist instaument audit mons. le prevost que ledit Ernoulet, prisonnier, qui avoit esté prins en habit et possession de tonsure, il lui voulsist rendre comme son clert, ou au moins qu'il voulsist surseoir de proceder à l'execucion dudit prisonnier jusques ad ce que, ledit mons. l'evesque ou son conseil ouy en la court de parlement, en feust autrement ordonné. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 300).

 

-

(Synon. de conseiller1) : ...mesdiz seigneurs de parlement avoient et ont dit, deliberé et appointié que par ledit mons. le prevost, appellé avec lui ledit maistre Jaques Boujeu et autres de messeigneurs conseilliers du roy oudit parlement, et tel autre conseil que bon lui samblera, il voye, visite et examine de rechief plus diligenment le procès dessus escript que fait n'est, et ouye surtout icelle femme (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 299).

C. -

ADMIN. "Assemblée de personnes réunies pour donner leur avis, leur conseil, pour délibérer ; lieu où elles se tiennent" : Au Conseil, sur les quarreaux du Chastellet, en jugement par devant mons. le prevost, furent presens honorables hommes et saiges maistres Jehan Truquan, lieutenant dudit mons. le prevost ; Dreux d'Ars, auditeur ; Martin Double, advocat du roy en Chastellet ; Andrieu Le Preux, procureur du roy illec ; Michel Marchant... (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 154).

 

-

Bon/grand conseil (du roi) : ...attendu que de ceste matiere ledit mons. le prevost avoit parlé à mons. le chancellier et à autres du grant conseil du roy (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 78). ...je vouldroye bien qu'il pleust à Dieu que je feusse une fois devant le roy en son bon conseil, et je diroie la verité (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 545). ...et illec ne volt congnoistre autre chose oultre ce que dessus confessé avoit devant mons. le chancelier et mes autres seigneurs du conseil du roy. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 555).
 

Registre criminel du Châtelet Bernadette Suty / Monique Haas

 Article 14/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CONSEIL     
FEW II-2 consilium
CONSEIL, subst. masc.
[T-L : conseil ; AND : conseil ; DÉCT : conseil]

(Grand) conseil. "Ensemble de personnages choisis par le roi de France pour l'assister dans les affaires politiques, financières et souvent judiciaires" : Ce fait, il [le roi] s'assist en sa chaiere, et du costé destre s'assirent (...) Pierre Donile [l. Pierre Doriole (Éd.)], general de France, et plusieurs aultres de son grant conseil (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 33). [Maistre Jehan de Clugny, ambassadeur du duc de Bourgogne, au roi de France :] ...nous vous supplions, sire, que vostre plaisir soit deputer aulcuns de messieurs de vostre conseil avec lesquels communiquerons et dirons familiarement la voulenté de monsieur nostre maistre (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 40).
 

Chastellain Martine Moulin

 Article 15/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CONSEIL     
FEW II-2 consilium
CONSEIL, subst. masc.
[T-L : conseil ; GD : conseil ; GDC : conseil ; AND : conseil ; DÉCT : conseil ; FEW II-2, 1071b, 1072a : consilium ; TLF V, 1376b : conseil]

A. -

ADMIN. "Réunion, assemblée de personnes officiellement chargées de certaines tâches" : Au Bascon de Cambray, qui fu envoié en pluseurs lieux par les gens du conseil de Monseigneur porter lettres closes faisant mention de pluseurs choses hastives touchant le prouffit et honneur de Monseigneur et son païz (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 338).

 

-

Chambre du conseil : ...Modart de Ael, receveur des exploiz, amendes et condempnacions de la Chambre du Conseil de monseigneur en Flandres, sur ce qu'il puet et pourra devoir à mondit seigneur à cause de sadicte recepte, tant du propre ordinaire de ladicte recepte comme des deniers qui desja sont escheuz à l'occasion des causes d'appel qui ont esté interjectees depuis l'an mil quatre cens et quatorze jusques au XXVIIIe jour d'aoust l'an mil quatre cens et dix sept (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1416-1418, 167).

 

-

[Nom pris par le Conseil du roi quand il traite des grandes affaires du royaume] Grand conseil : ...par plusieurs des plus prochains de nostre sang et lignage et de nostre grant conseil (Ch. VI, D., t.1, 1406, 288). ...pour le different de nosdictes deux cours, avons esvoqué ladicte cause pardevant nous et les gens de nostre grant conseil (Lettres Ch. VIII, P., t.2, 1489, 374).

 

.

[À la cour de Bourgogne] : ...les gens de noz Comptes à Lille, se sont par nostre ordonnance meurement et bien à plain informéz des choses dessus dites et que sur ce ilz nous ont escript leur adviz, qui a esté bien veu et debatu en nostre Grant Conseil, estans lez nous (Hist. dr. munic. E., t.1, 1466, 105).

 

-

Conseil general. "Assemblée générale des habitants d'une ville (chargée de ratifier des décisions importantes)" : ...sans ce qu'il feust oncques contre nous (...) en favourisant (...) le duc de Bourgongne, ne aussi au conseil de la ville depuis long temps, sinon au conseil général, où tout le commun d'icelle estoit. (Ch. VI, D., t.2, 1414, 118).

 

-

Conseil des sages : Et aussi doivent estre une foiz la sepmaine ensemble, appelléz de ceulx de la ville qui sont à appeller, pour conseillier s'il ont nulz cas doubteux, ou s'il ont poins en leurs chartres qui soient obsceurs, pour declairier par le conseil des sages, ou point de chartre dont il n'aient usé ou temps devant par ignorance (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 37).

 

-

Conseil de la ville. "Assemblée des magistrats chargés d'administrer la ville" : ...sans ce qu'il feust oncques contre nous (...) en favourisant (...) le duc de Bourgongne, ne aussi au conseil de la ville depuis long temps, sinon au conseil général, où tout le commun d'icelle estoit. (Ch. VI, D., t.2, 1414, 118).

B. -

"Personne qui apporte aide et conseil à des magistrats dans leur office" (synon. conseiller) : Et tout chil du dit nombre des Vint et quatre et leurs consauls aussi, qui seront à le dicte eglize, et de là venront en hale et y demourront (Hist. dr. munic. E., t.1, 1356, 362).
 

Chartes et Coutumes Edmonde Papin

 Article 16/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CONSEIL     
FEW II-2 consilium
CONSEIL, subst. masc.
[AND : conseil ; DÉCT : conseil ]

I. -

[Sens liés à l'acte de délibérer]

A. -

[Sens abstr.] "Délibération, consultation"

 

1.

"Délibération avec soi-même, en son for intérieur, délibération intérieure, réflexion"

 

-

Trouver en son conseil. "Décider, trouver bon" : "...Et pur ce, si vous le trovez En vostre conseille que faisissez Envoier la un de voz filtz, Ils en serroient pluis hardis." (HÉRAUT CHANDOS, Vie Prince Noir T., c.1385, 63).

 

2.

"Délibération en commun, avec d'autres personnes, délibération collective" : Ce jour, l'evesque de Coustances a fait ceans le serement de conseillier le Roy bien et loyalment, et de tenir secretz les conseils de ceans. (FAUQ., II, 1421-1430, 213). ...le clerc principal dudit greffier tendra et fera le registre des plaidoyries et consaulx de ladicte Court pour et en lieu dudit greffier, son maistre (FAUQ., III, 1431-1435, 169).

 

-

Avoir conseil sur qqc. "Délibérer sur qqc." : ...la dicte Cour, eu sur ce conseil où messeigneurs dessus nommez estoient (...) a ordonné, tout consideré, que l'en jugera (BAYE, I, 1400-1410, 68).

 

-

Faire conseil. "Délibérer" : ...ilz s'assembleroient en aucun lieu et feroient Conseil et arrests (BAYE, I, 1400-1410, 218).

 

-

Mettre au conseil, mettre en conseil. "Mettre en délibération" : ...laquelle cause et plaidoié estoit mise au Conseil par appoinctement de huy à VIIJ jours (BAYE, I, 1400-1410, 26). ...laquelle chose fu mise en Conseil et en deliberacion des assistens, et fu le Conseil continué à lendemain. (FAUQ., I, 1417-1420, 283).

 

-

Tenir conseil. "Délibérer" : ...les seigneurs de la Court (...) tindrent conseil sur certeinnes lettres envoiées par le duc de Berry (BAYE, I, 1400-1410, 248).

B. -

[Sens plus concr.]

 

1.

"Réunion, assemblée délibérante, séance de réflexion collective" : Ce mesme jour, après disner, furent au Conseil, assemblez en la Chambre de Parlement, messeigneurs le Chancelier, les presidens, l'evesque de Paris et autres pluiseurs (FAUQ., I, 1417-1420, 5). ...et ce fait, se departi le Conseil, qui fu continué à lendemain et jours ensuivans. (FAUQ., I, 1417-1420, 69).

 

-

Chambre du conseil. "Salle dans laquelle se réunit l'organe formé de l'ensemble des personnes qui aident le roi à gouverner" : ...et les Prevost des Marchans et eschevins de Paris, estans en la Chambre du Conseil estant près de la Chambre des Comptes à Paris (BAYE, II, 1411-1417, 214).

 

-

Livre du conseil. "Livre où sont enregistrées les délibérations d'une assemblée délibérante" : ...comme appert par le livre du Conseil et par les registres (BAYE, I, 1400-1410, 26).

 

-

Tenir un conseil. "Réunir une assemblée délibérante" : Le conte de Saint-Pol, lieutenant et capitaine pour le Roy à Paris et ou païs de Picardie, tint le Conseil en la Chambre de Parlement (FAUQ., I, 1417-1420, 241).

 

2.

"Concile, assemblée délibérante qui décide de questions de doctrine religieuse et de discipline ecclésiastique, et comprend essentiellement des évêques"

 

-

Conseil général. "Concile auquel tous les évêques sont convoqués par le pape, qui le préside" : ...car il faloit qu'il s'en retournast au Pape pour le Conseil general qui se devoit tenir à Constances en Alemaigne (BAYE, II, 1411-1417, 209).

C. -

[Sens encore plus concr.]

 

1.

"Ensemble des personnes qui forment une assemblée délibérante" : Et sembla à la Court que le Chancelier, en si grande et haulte matiere, ne devoit prendre aucune conclusion en l'absence du Roy et des autres gens de son Conseil, sans appeller aucuns de la Court (FAUQ., I, 1417-1420, 344).

 

-

Assembler le conseil. "Réunir les conseillers" : Après disner, fust assemblé le Conseil en la Chambre de Parlement, comme dessus. (FAUQ., I, 1417-1420, 5).

 

-

Tenir son conseil. "Réunir ses conseillers" : Et le IIJe jour dessusdit, tint ledit roy d'Angleterre son Conseil audit hostel de Neelle (FAUQ., II, 1421-1430, 51).

 

-

Le Grand Conseil du roi. "Organe formé de l'ensemble des personnes qui aident le roi à gouverner" : Furent au Conseil les dessusdiz presidens et conseilliers des IIJ Chambres de Parlement, les prelas et gens du Grant Conseil du Roy (FAUQ., I, 1417-1420, 69). ...ledit maistre Christofle avoit depuis esté retenu du Grant Conseil du Roy et ne deservoit point ledit office en ladicte Chambre de Parlement (FAUQ., I, 1417-1420, 380).

 

2.

"La personne dont on prend avis, conseiller" : Samedi derrain passé, environ IX heures à matin, vindrent en la Chambre du Conseil le conseil de monseigneur le duc de Bourgoigne ou Parlement et un sien secretaire (BAYE, I, 1400-1410, 34).

 

-

Distribution de conseil. "Désignation et attribution, par un tribunal, d'un conseiller, d'un avocat" : Hier, en jugement fu requise distribution de conseil pour l'Université de Paris contre maistre J. André, conseiller du Roy ceans (BAYE, I, 1400-1410, 274). ...lesdis prevost et eschevins requirent l'adjunction du procureur du Roy en ceste partie et demanderent distribucion de Conseil. (FAUQ., I, 1417-1420, 303).

 

-

Gens de conseil. "Conseillers" : ...selon l'ordonnance des capitaines et gens de Conseil qui estoient avec monseigneur le Dauphin (FAUQ., I, 1417-1420, 131).

II. -

[Sens liés au résultat de l'acte de délibérer]

A. -

"Décision, révolution"

 

-

Muer conseil. "Changer d'avis" : Pour segnefier à nostre Saint Pere la cause de ce que Madame avoit mué conseil fu envoié devers nostre Saint Pere messire Robert de Dreux, avec lettre de creance. (LE FÈVRE, Journ. M., c.1380-1390, 101).

B. -

"Sentiment, avis que l'on donne à qqn, après réflexion, sur ce qu'il doit faire ou ne doit pas faire" : ...contenant ycelle cedule le conseil et advis d'aucuns sur la maniere de lever certaine somme d'argent sur les habitans de Paris (FAUQ., I, 1417-1420, 46).

 

-

Par le conseil de qqn. "À l'instigation de qqn" : ...on rescriproit ausdis ducs de Bethford et de Bourgongne afin de prendre par leur bon conseil et advis et de leur consentement, en leur presence ou autrement, conclusion en la matiere dessusdicte (FAUQ., II, 1421-1430, 67).

C. -

"Aide, secours, appui" : ...ou autres religieux de ladicte abbaie de Saint-Denis, qui auront et pourront avoir, quant besoing sera, conseil et recours aux conseilliers de la Court (FAUQ., II, 1421-1430, 131).

 

-

Donner conseil. "Apporter son appui" : ...en suppliant au Chancelier, presidens et autres dudit Conseil, qu'ilz leur voulsissent en ce donner conseil et ayde (FAUQ., I, 1417-1420, 338).

 

-

Faire conseil. "Apporter son appui" : ...la Court se offry à eulz faire conseil, confort et ayde, ainsi que besoing seroit et qu'il appartendroit. (FAUQ., I, 1417-1420, 193).
 

Baye-Fauquembergue Denis Lalande

 Article 17/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CONSEIL     
FEW II-2 consilium
CONSEIL, subst. masc.
[T-L : conseil ; GD : conseil ; GDC : conseil ; AND : conseil ; DÉCT : conseil ; FEW II-2, 1071a : consilium]

A. -

"Avis que l'on donne à qqn"

 

-

Desnué de conseil : ...s'il vous plaist, je vous fais heritier de mon royaulme. Mais, pour Dieu, preingne vous pitié de mon povre enfant, orpheline, desnuee de tout conseil et confort, se vous lui failliez. (ARRAS, c.1392-1393, 141).

 

-

Sans le conseil de qqn : Et saiches de certain que sans moy ne mon conseil tu ne pues venir a chief de t'emprise. (ARRAS, c.1392-1393, 25).

 

-

Monstrer des conseils à qqn : Et les haulx princes veoient plus cler en leurs affaires par les sciences qui lors estoient aprinses en temps deu, que s'ilz feussent innocent des sciences, et sentoient en brief le vif des conseulx que on leur monstroit. (ARRAS, c.1392-1393, 17).

 

-

Prendre conseil à qqn de qqc. "Lui demander conseil pour qqc." : Et nous cuidions, se vous eussiez eu voulenté de femme prendre, que nous feussions le premier a qui vous en eussiez prins conseil. Monseigneur, dist Remondin, ne vous en vueille desplaire, car amours a tant de puissance que il fait faire les choses ainsi qu'il lui plaist, et je suis si avant alé en ce marchié que je n'en puis reculer (ARRAS, c.1392-1393, 36).

 

-

Avoir le conseil de qqn comment : Seigneurs, dist Melusigne, je vous ay cy assemblez pour avoir vostre conseil comment ceste forteresce cy sera appellee, comment il soit memoire a jamais comment elle a esté fondee merveilleusement et aventureusement. (ARRAS, c.1392-1393, 46).

 

-

Avoir le conseil de qqn sur qqc. : Et entre les autres, manda Jossellin de Pont le Leon, pour avoir son conseil sur la demande que Remondin lui feroit, car il estoit moult saiges. (ARRAS, c.1392-1393, 55).

 

-

User de/par le conseil de qqn. "Suivre le conseil de qqn" : ...ilz avoient sur grant envie sur Hervy vostre pere, pour ce que le roy l'amoit et creoit et faisoit et usoit de pluseurs choses de son conseil, qu'il ne leur chaloit a qui la perte deust tourner, mais qu'ilz le peussent destruire. (ARRAS, c.1392-1393, 50). Sire, il est bien verité que Hervy de Leon fu ysneaulx chevaliers, courtois et saiges, bien moriginez, et l'ama moult le roy et son nepveu, et usoit le roy moult par son conseil, et estoit Hervy cellui en qui il se fioit le plus. (ARRAS, c.1392-1393, 57).

 

-

Faire au conseil de qqn : Beau sire, nous ferons a vostre conseil a ceste foiz. (ARRAS, c.1392-1393, 233).

 

-

Ne croire ja le conseil de qqn. "Ne jamais suivre ses conseils" : Et ne creez ja conseil de garcon, ne ne trayez ja trop privé de vous homme que vous n'aiez bien essayé ses meurs et ses condicions. (ARRAS, c.1392-1393, 85).

 

-

Avoir conseil de + inf. : Lors ot ly soudans conseil de faire assaillir la ville. Lors fait sonner ses trompettes quant le soleil fu levé, et fait ordonner ses batailles et ses arbalestriers, et ses pavisiers, et s'en viennent aux fossés et aux barrieres. (ARRAS, c.1392-1393, 110).

 

.

Avoir conseil que + complét. : Adont orent noz barons conseil, pour ce que ilz orent trop vaisseaux et pou de gent, que ilz mettroient toute l'artillerie que ilz orent conquise en leurs nefs, et autres choses neccessaires (ARRAS, c.1392-1393, 130). En ceste partie dist l'ystoire que, quant les barons virent qu'ilz ne le povoient mettre hors de sa doulour, ne appaisier en aucune maniere, si furent moult doulens. Lors orent en conseil qu'ilz le manderoient a Melusigne (...). Lors prindrent un messaige et lui manderent tout ce fait. (ARRAS, c.1392-1393, 253).

B. -

"Réunion de conseillers" : Et tant fist le conseil que les barons du pays furent mandez a un certain jour pour faire hommage a leur jeune seigneur et relever leurs terres et leurs fiefz. (ARRAS, c.1392-1393, 29). Et Remondin s'agenoille et l'en mercie et lui en requiert chartre, laquelle fu tantost faicte la plus forte que on pot et seellee du grant seel du conte, a la relacion du conseil et des pers du pays, qui y pendirent leurs XIJ. seaulx, en congnoissance de affermer le don a estre raisonnable, avec le grant seel du conte. (ARRAS, c.1392-1393, 32). Mais, beaulx seigneurs, je vous pry que il vous plaise a dire a mes deux seigneurs que il leur plaise a venir logier ceans et admener avec eulx de leur baronnie tant comme il leur plaira. Et endementiers on fera ensevelir les mors et ardoir les chevaulx mors. Et aussi mon conseil s'avisera comment nous les pourrons satisfaire de leur paine et de leur despense au mieulx que nous pourrons. (ARRAS, c.1392-1393, 164).

 

-

Ceux du conseil : Et aprez, les faictes jurer, se vous les eussiez mandez au siege, se ilz vous feussent venuz servir contre voz ennemis. A ce point furent tous ceulx du conseil d'accort. Et fu Garnier appellé et tous les autres, et leur fu ce fait recordé. (ARRAS, c.1392-1393, 211).

 

-

Le conseil de qqn : Il fault que vous faciez fonder un prioré de XV. moines et le prieur en tel lieu qu'il plaira a ma damoiselle et a son conseil, pour prier pour l'ame de ceulx qui sont mors, tant de vostre costé comme de ce païs, et de noz gens, qui pour vostre coulpe sont periz. (ARRAS, c.1392-1393, 168).

 

-

Appeler qqn à conseil : Et lors appella le roy d'Ausaiz les barons du pays a conseil et leur dist : Beaulx seigneurs, entretant comme le fer est chault, on le doit batre. (ARRAS, c.1392-1393, 168).

 

-

Traire son conseil ensemble. "Le réunir" : Quant Gieffroy ot oye l'escusacion de l'ancien chevalier pour lui et pour les autres, si traist son conseil ensemble et leur dist : Beaulx seigneurs, que vous semble de ce fait ? Il me semble que ces gens se excusent bonnement. (ARRAS, c.1392-1393, 211).
 

Arras Jocelyne Bernardoff / Jean-Loup Ringenbach

Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet
Fermer la fenêtre