Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

http://www.atilf.fr/dmf/definition/conseil 
     CONSEIL     
FEW II-2 consilium
CONSEIL, subst. masc.
[T-L : conseil ; AND : conseil ; DÉCT : conseil ; FEW II-2, 1071 : consilium]

A. -

"Avis, opinion donné à qqn sur ce qu'il doit faire" : Tel conseil bailla Jhesu Crist a tous les siens, que quant on les persecuteroit en une cité ilz fuissent en l'autre. (GERS., P. Paul, a.1394, 500). ...et le souverain remede en ce cas est humilité qui se submet a croyre autruy conseil. (GERS., P. Paul, a.1394, 501). Prenons aussy le regart de la mort : oyez et croyez le conseil de tous les mors qui vous dient que Ceulz au monde sont bieneureux Qui les cuers ont doloreux. (GERS., Déf., 1400, 244). Et pour ce que le conseil humain sans laide de Dieu est enferme et na point defficace (...), il se fault drecier et assourdre au tiers degre, cest oroison et demander laide et la grace de Dieu (CIB., p.1451, 178). Et chascun de ces trois remèdes a este diuise en trois : les institucions diuines sont en commandemens, en prohibicions et en conseils ou admonicions. (CIB., p.1451, 188). Prohibicion dit obligation a fuir et non faire le mal. Conseil dit la doctrine par laquelle nous scavons que se on fait ce que est conseillié, bon loyer aporte. (Somme abr., c.1477-1481, 173). Cestui donna conseil et election d'enclorre Romme de muraille soubz la constellacion du signe du Lion, qui est signe royal et de victoire. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 37 v°). ...eut avecques lui ces deux grans philozophes et astrologiens dessus nommés, Perre de Pise et Alkinde, de la doctrine et conseilh desquelz il usa ferment en tous ses affaires (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 106 v°).

 

-

À conseil. "En secret" : Si advint que ung riche homme de son empire craignant la fureur d'icelui empereur, se voulut absenter de la region occultement, si se tira à conseil, pour ce faire, devers ung grant astrologien, nommé Alhaten (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 48 v°).

B. -

"Résolution, décision" : ...comme il appartenoit a filz de si hault et noble lignage avoir ca jus a mere, qui es cieulx avoit Dieu a pere. Ce conseil, propoz et ordonnance incontinent se publia par le monde en diverses manieres (GERS., Concept., 1401, 390). Ou c'est mal, et ainsi elle se dist prohibicion, deffense, ou c'est bien necessaire, et adont se dist commandement ou bien surhabondant, et se apelle tele voulenté de Dieu conseil. (Somme abr., c.1477-1481, 173).

C. -

"Réunion de personnes qui délibèrent" : Jadis aprés ce que Misericorde ot empetré pour l'umain lignage voye de redempcion, et qu'i[l] fut ordonné par le hault conseil de la Trinité pour satisfaire a Justice, qui moult fort y contredisoit, que le Filz de Dieu prendroit cher humaine (GERS., Concept., 1401, 390). Herodotus le Grecq en ce temps fut à preserver devant tous ceulx de Grece ; pour ce fut il ou conseil d'Athenes moult aprecié. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 47 v°). Berthrand de Mauleon, official de Nantes et depuis esleu archevesque de Rouen, fut en ce temps au service et conseil du roy Phelippe de France (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 120 r°).

 

-

Grand conseil. "Conseil du roi dont les attributions sont à la fois politique, administrative et juridique" : ...car il te viendra plusieurs cas rapportez par les dessusdiz ausquelx en personne et de fait tu y mectras remede, et les autres cas qui seront doubtables, tu les remectras les ungs a ton secret conseil et les autres a ton grant conseil. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 369). Je parle des mauvaiz, et selon ce que j'ay ouy dire a ung des plus grans de France, que par aucuns telz estoit betourné tout ce qui avoit esté bien advisé et delibéré ou grant conseil. (GERS., Noël, p.1404, 311). ...à la requeste duquel et autres de son sang (...) et par grande deliberacion de son grant conseil et de toute l'Université de Paris, il voulut construire (...) et après fonder ou meilleur lieu de l'Université de Paris, ung colliege de astrologie et medicine (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 142 r°).

 

-

Conseil étroit/conseil secret. "Section politique du conseil du roi" : ...car il te viendra plusieurs cas rapportez par les dessusdiz ausquelx en personne et de fait tu y mectras remede, et les autres cas qui seront doubtables, tu les remectras les ungs a ton secret conseil et les autres a ton grant conseil. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 369). Marco du Lien fut en ce temps, moult aprecié pour la science des estoilles et fut appellé au conseilh estroit du roy Pietre, lequel il assembla pour la venue de Henry, qui lui couroit sus (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 142 v°).
 

Littérature didactique Hiltrud Gerner


© ATILF - CNRS & Université de Lorraine 2015
La présente ressource est produite et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante :
DMF : Dictionnaire du Moyen Français (DMF 2015), http://www.atilf.fr/dmf, ATILF - CNRS & Université de Lorraine.