Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Article complet 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     LEVER     
FEW V levare
LEVER, verbe
[T-L : lever ; GD : lever ; GDC : lever1 ; AND : lever1 ; DÉCT : lever ; FEW V, 267b, 271a, 275, 278, 280a : levare ; TLF X, 1130a : lever1]

I. -

Empl. trans.

A. -

"Déplacer, bouger."

 

1.

"Mettre plus haut"

 

a)

Au propre. "Déplacer de bas en haut, soulever" : A Colin Lefranchois, charpentier, pour avoir fait l'engin a lever la pierre (Comptes Archev. Rouen J., 1460-1461, 317).

 

-

Lever un enfant sur les fonts de baptesme : ...il est nagaires venu par devers MS, en la dite ville de l'Escluse, lui requerre de faire lever de par luy ung sien enfant sur les fons de baptesme (Comptes Lille L., t.1, 1448-1449, 394).

 

b)

Au fig. "Louer, porter l'honneur de qqn à un degré supérieur" : ...dedans l'image de Mgr Saint Denis, tres glorieux martir, tenans son chef entre ses mains, ainsi qu'on a acoustumé em paindre ou en lever la figure ou reputation (Hist. dr. munic. E., t.1, 1481, 492).

 

2.

"Dresser, installer, établir"

 

a)

Au propre "Construire, édifier" : ...le dit viconte ne les siens hoirs ou successeurs ne porront (...) droicer ou lever justice, c'est assavoir fourches ne autre signe de justice (Doc. Poitou G., t.2, 1341, 197).

 

b)

Au fig.

 

-

Lever boutique/ouvroir. "Établir un commerce" : ...environ ledit temps il fut à Bruges et là achacta certain nombre de lez de haren et loua en ladicte ville de Bruges une maison en entencion de y lever et tenir boutique au prouffit de ladicte compaignie. (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 37). ...celuy qui vouldra doresenavant lever ouvrouer dudit mestier en ladicte ville ou ès faubourgs d'icelle, sera tenu d'aler par devers les jurez (Doc. Poitou G., t.11, 1473, 356).

 

.

P. ext. Lever metier. "S'établir comme maître dans un métier" : ...tous chiaus qui le dit mestier leveront et qui se mesleront de taillier draps d'ore en avant en le dite ville, paieche, pour avoir tout chou que dit est, tout sitost qu'il leveront le dit mestier u qu'il conmencheront a taillier, as conpagnons qui a chou seront commis dou cachier, 50 s. tourn. (Drap. Valenc. E., 1369, 40).

 

-

"Faire faire la copie d'un acte officiel" : ...ensemble des droiz, prerogatives, privileiges, franchises et libertez dont ilz avoient et ont acoustumé joyr et user à cause d'icelles mairies, par octroy de nous et de nosdiz predecesseurs, sans ce que iceulx supplians aient encores levé noz lettres d'octroy sur ce. (Doc. Poitou G., t.11, 1472, 296). Pour chacun desquelx seaulx, ceulx, qui leveront leurs tictres et les feront seeller, paieront de vingt lb. tournois et au dessoubz, six d. tourn. et au dessus, pour chacun vingt s. tourn., ung d. (Hist. dr. munic. E., t.1, 1481, 456).

 

-

DR. Lever clameur de haro. "Porter plainte en justice" : Pour lequel cas ladicte mere d'icellui Capelet (...) leva clamour de harou, et a esté par ce ladicte suppliante accusée par justice et mise es prisons temporeles de nostre amé et feal l'evesque dudit Lisieux (Chancell. Henri VI, L., t.1, 1428, 286).

B. -

"Ôter, enlever, retirer"

 

1.

"Retirer une chose de l'endroit où elle se trouve"

 

a)

"Enlever" : Et au regard de l'autre serrure pour ce que je n'en peu recouvrer la clef, je la fis lever par ung serrurier, et aussi la serreure d'une bouticque appart qui est particulièrement audit Guillaume. (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 253).

 

b)

"Enlever du sol les produits de la terre" : ...si ne peuvent ilz iceulz bled et vins qui sont de leur creu ne autre pour leur vivre seulement prendre, lever ne mener en ladite chastellerie (Trés. Reth. L., t.3, 1418, 14).

 

c)

Lever qqn. "S'emparer de qqn pour le faire quitter un endroit" : ...en l'absence des dis complaignans, sans leur sceu, octroy ou licence et sans leur signiffier et les requerre sur ce ne de veoir le cas, a, de fait, du dit lieu osté et levé ou fait oster ou lever un homme nommé Hennequin Koquebillet, vallet du dit Engueran, par maniere de justice et en justiçant, que il y trouva mort (Hist. dr. munic. E., t.1, 1370, 378).

 

-

Lever qqn de qq. part. "Faire quitter un siège à qqn" : ...la crainte qu'ilz ont tousjours eue de vous pour les lever d'eulx mesmes de devant l'une des places (Lettres Ch. VIII, P., t.1, 1488, 325).

 

2.

[Le compl. d'obj. désigne un symbole d'autorité] Lever la main. "Faire cesser une saisie, une confiscation" : ...il disoit que la main de nostredit seigneur mise à son corps devoit estre levée premiers et avant toute oeuvre qui fut tenus de deffendre au propos dudit procureur (Trés. Reth. S.L., t.2, 1395, 424). ...pour autres certaines causes et consideracions qui à ce l'ont meu, a, par grant aviz et meure deliberacion de son Conseil, à sondit cousin que dessus a levé et osté de grace especial par sesdictes lettres à plain sadicte main et tout empeschement mis à icelles villes, chasteaux, terres, chastellenies, seignories (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1418-1420, 696). ...lesquelles choses par elle faites et accomplies, comme il appartient, nous leverons nostre dicte main mise et renderons la dicte conté d'Artois à nostre dicte cousine de Bourgongne (Hist. dr. munic. E., t.1, 1477, 421).

 

3.

"Prendre une partie d'un tout ; retirer, saisir" : À Robin Stokes, escuier angloiz, auquel par Monseigneur Messire Loys avoit esté baillé à lever la terre de Monseigneur Jehan de Boutemont, chevalier, à cause dabsence, jusques à tant que la somme de IIc l. de rente, que Monseigneur avoit donnée audit Angloiz, li fust assignée, et pour ce que par le traitié de la paix toutes yceulz terres furent delivrées, le dit Angloiz ne sen voulut dessaisir (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 112). ...uns marchans alla vendre par le ville, dont il fust calengié par le bailliu et pour l'amende fu levée une cote de fer (Hist. dr. munic. E., t.2, 1368, 126). ...par quictance de mondit seigneur le duc faicte au proffit dudit Gorremont en l'absence dudit Jehan de Noident le VIIIe jour dudit mois de mars CCCCXVIII, pour et en lieu de laquelle somme de 10000 livres tournois ledit Gorremont bailla à mondit seigneur, qui les bailla audit Noident, trois descharges de lui levees sur certain don et aide (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1419, 15). ...et pareillement, les avons exemptéz et exemptons de toutes charges publicques, commissions de lever terres soubz main de justice, tuitions et curatelles de mineurs hors nos dites ville et Cité de Franchise (Hist. dr. munic. E., t.1, 1481, 467).

 

-

Lever qqc. de qqc. "Prélever qqc. de qqc." : ...lesquelles lettres obligatoires et certificacions des diz Gosse et Chastenier, avecques deux descharges du dit de Serre, qui avoient pour ce esté levées de la somme de huit mille livres, restans des diz dix mille livres, (...) nostre dit cousin a baillées et rendues pour nous audit Macé Heron (Doc. Poitou G., t.7, 1423, 409).

 

4.

"Recueillir, percevoir, prélever (l'argent d'impositions, de rentes)" : ...en cens que on lieve à Donchery, environ un muy d'aveinne et XII solz d'argent. (Trés. Reth. S.L., t.2, 1346, 66). Des impositions de XII d. pour livre, XIIIc de buvraiges et quint de sel cuilliz et levez ou plat païz de la viconté d'Avrenches (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 20). ...le dit messire Olivier rendist à ladite dame ce que depuis le dit arrest il a levé des deux pars de ladite conté jusques aujourd'hui (Cartul. Laval B., t.2, 1384, 308). Si deux rachatz adviennent en ung an l'un après l'autre sans grant distance, le seigneur ne lievera que une année ; car ilz ne lui sont acquis que les fruiz, proufitz et aventures de l'année que le rachat eschet. (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.4, 1464, 182).

 

5.

"Faire cesser, supprimer" : Si donnons en mandement par ces presentes (...) à lever les confiscacions (Doc. Poitou G., t.4, 1370, 76).

II. -

Empl. pronom. "Se mettre debout" : ...le dit moine se leva dessus le dit Benoist et prinst un baston et en frappa le dit Benoist un coup par les jambes et un autre par les espaules, et tellement que le dit Benoist se coucha de tous poins à terre, aussi comme se il ne se peust lever (Doc. Poitou G., t.6, 1393, 143).

 

-

En partic. "Quitter le lit au terme d'une maladie" : ...ledit Macé, soy sentant comme homme guery, se voulu lever et aler à l'esbat (Doc. Poitou G., t.9, 1451, 258).

III. -

Inf. subst. "Moment où l'on se lève et quitte son lit" : ...Monseigneur, pour ce que vous m'avez fait dire que je feusse à vostre couchier et lever tous les jours, je y suis venu (Doc. Poitou G., t.7, 1421, 366).
 

Chartes et Coutumes Edmonde Papin


 Retour à la page précédente 
Fermer la fenêtre