Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Article complet 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CHARGE     
FEW II-1 carricare
CHARGE, subst. fém.
[T-L : charge ; GDC : charge ; AND : charge ; DÉCT : charge ; FEW II-1, 416b-418a : carricare ; TLF V, 543a : charge]

A. -

Au propre

 

1.

"Ce qui est porté"

 

a)

"Ce que porte un animal ; unité de poids" : ...des quelz ajaons feu Pierre Suyre, (...) une sienne fille et son mari, gendre du dit Pierre, avoient cuilli la charge de quatre bestes ou environ (Doc. Poitou G., t.6, 1396, 217). À Alain Legrant, mulletier, la somme de quarente-huit florins pour quatre charges de mullet qu'avons envoyez de ceste nostre ville d'Aix à nostre dit beau-frère (Comptes roi René A., t.3, 1479, 313). À Alain Legrant, mulletier, pour le port de cent soixante trois livres de gruau, et prunes, des Roches en ceste nostre ville d'Aix, et aussi pour le port d'un pot de confitures, et de graines pesans sept livres, que nous envoyons aux Roches, à raison de XII f. pour charge (Comptes roi René A., t.3, 1480, 314).

 

b)

MES.

 

-

[Pour les matières sèches] : ...environ cent charges d'espicerie qui avoient esté livrées par Jacques Cuer, ou ses gens, audit Hervé Paris, pour convertir et employer ou fait de ladicte compaignie (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 28). ...durant le temps de six ou sept ans qu'il avoit demouré avec ledit Nicolas, son frère, qui estoit et est encores saulnier des religieux, abbé et couvent de Nermoustier et leur saulnoit certains maroys, nommez le Sangler et les Troyscens, icelluy Jehan et ledit Nicolas, à deux brouettes, de nuyt et devers le soir, et aussi avant jour, avoient emmené pour quatre ou cinq charges de sel, et que ilz le menoient aucunes foiz vendre ou le mettoient au monceau dudit Nicolas (Doc. Poitou G., t.9, 1455, 419). ...achapt fait de Jaume Ventre et de Pierre et de leurs compaignons Lombars, de quatre vingts charges de chaux morte et furée, convertie auxdites parois (Comptes roi René A., t.1, 1458, 62). Comme la dime du pain en sept mois contenus en ce feillet 18620 pains réduits à blé vallent 37 charges 2 boisseaux (Cartul. Laval B., t.3, 1488, 356).

 

-

[Pour les liquides] : J'ay condempné Jehan Domergon à rendre et paier à sire Octo, receveur, la quantité de trois charges d'uille, en quoy il estoit tenu envers Anthoine Noir pour les habitans de Popian soubz l'estimacion de sept moutons pour chacune charge. (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 219).

 

c)

"Paquet de draps" : Et en ce que touche les draps que lesdits supplians et marchans détailleurs de draps mèneront es foires et marchez du païs d'Anjou, iceulx seront tenuz payer pour la cloaison cinq soulz pour chascune charge ou fardeau, la coustume, le trespas de Loire (Roi René vie L., 1461, 295).

 

2.

"Couverture, fond" : ...une chambre de brodure sur charges vermeilles de la façon de Caen, doublée de toille vermeille, estoffée de chiel, dossier et courtines garnyes de franges (Comptes Lille L., t.1, 1466-1467, 495).

 

Rem. Probablement déverbal de charger "couvrir qqc. de qqc." ?

 

3.

CONSTR. "Épaisseur de maçonnerie que l'on met sur une construction (?)" : Audict maistre Anthoine pour VI jours à commancer escharffauder et maçonner les charges du gros pilliers devers le pavé (Doc. cathédr. Troyes A., 1468-1469, 398).

 

Rem. FEW II-1, 417a, s.v. carricare : «charge "épaisseur de maçonnerie que l'on met sur les solives d'un plancher pour recevoir le carrelage" (...1694)».

B. -

Au fig.

 

1.

"Frais, obligations, dépenses"

 

-

[Sur les pers.] : ...la somme de trois cens frans que par l'advis de messire Jehan, seigneur de Thoulonjon, leur furent bailliez comptans pour et en recompensacion des charges, mises et despens par eulz soustenuz pour le fait de plusieurs habillemens de guerre qu'ilz avoient fait faire pour mectre le siege devant la roiche de Solutrey (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 569). ...esperans que vous y servirez et eulx aussi à nostre intention, qui est et sera à la moindre foulle et charge de nostredict peuple que faire se pourra. (Lettres Ch. VIII, P., t.1, 1486, 101).

 

-

[Sur les biens des pers.] : ...pour grande charge que lesdites maisons et maisures avoient, nostre bourgois laissoient lesdites maisons et maisures wides et aloient demoirer hors, et aussi fondoient et aloient toutes a neant (Trés. Reth. L., t.4, 1332, 187). ...le vendage se fit à tous jours, perpetuelment et hereditablement, sens riens retenir ne excepter sus quelconque forme, nom ou maniere que elle soit ou puist estre dicte, nommée ou assise, sens aucune querche (Trés. Reth. S.L., t.2, 1373, 202). ...de toutes autres rentes, arriérages de rentes, debtes, quierques, congnissances et de tous autres fourfais et empeschemens quelconques, qui de par yaulz, l'un d'iaulz ou de par le dessus dit hiretage porroit venir ou naistre (Hist. Lille T., t.2, 1383, 431).

 

2.

DR. "Fait qui pèse sur un accusé, indices de culpabilité produites contre un accusé" : ...griefs, charges et oppressions dont mencion est faicte en ladicte escripture (Ch. VI, D., t.1, 1405, 277). Et par ce on saura clairement qui doit avoir ou porter la charge du contenu en ladicte escripture. (Ch. VI, D., t.1, 1405, 280). ...est advenu que par la puissance et volonté de Dieu que dedens cinq jours prochains ensuivans, ledit Jehan Poilet est allé de vie a trespassement, dont ses amis charnelz imposent charge et coulpe audit suppliant, lequel a l'ocasion des choses dessus dites s'est absenté et a très dolentement rendu fugitif, doubtant la fureur de justice (Trés. Reth. L., t.4, 1451, 202). Et ce fait s'il y a information ou charges, le juge doit ordonner promptement que les charges soient mises devers luy. (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.4, 1496, 469).

 

-

Donner charge à qqn. "Porter accusation contre qqn" : ...il doubte que, à l'occasion des choses dessus dictes, aucuns lui voulsissent ou temps avenir donner charge, et que noz officiers ou autres voulsissent contre lui proceder par rigueur et punicion de justice et le tenir et mettre en grant involucion de procès (Doc. Poitou G., t.8, 1445, 219).

 

-

[Dans un cont. non jur.] Donner charge à qqn de ce que. "Rendre qqn responsable de ce que" : ...elle de son esmouvement a dit par pluseurs foiz à gens de bien qu'elle estoit cause de son mal ; et à ceste cause, pour ce qu'elle disoit qu'elle en estoit cause, la mère d'elle la tensa par plusieurs foiz en lui donnant charge et la blasmant de ce qu'elle avoit esté si rigoureuse et voulu maistrier ledit suppliant. (Doc. Poitou G., t.9, 1453, 348).

 

3.

[Notion de responsabilité]

 

a)

"Direction, commandement (d'hommes d'armes)" : ...de faire au profit de nostre royaume, si comme bon li semblera, et de croistre, appeticier, oster et changer toutes les establies, garnisons et charges de gens d'armes, de cheval et de pié (Doc. Poitou G., t.3, 1352, 109). ...lequel, pour trouver maniere d'estre recompensé sur ledit de Montsorbier de sa dicte destrousse, s'en ala avec aucuns des gens de guerre de la charge de nostre amé et feal Denis de Saint Savin, chevalier (Doc. Poitou G., t.8, 1446, 341). ...aucuns gens de guerre de la charge dudit Pierre de Louvain ont esté logiez au lieu et bourgaige de Saincte Seuline en Poictou (Doc. Poitou G., t.10, 1460, 257).

 

b)

"Mission confiée à qqn"

 

-

Avoir la charge de qqc. "Avoir fonction d'accomplir qqc." : ...j'ay mandé quérir et venir vers moy maistre Simon de Beaujeu, maistre des euvres du Roy en la séneschausié de Beaucaire, estant à Nismes, qui eut la charge principalle de l'édiffice de ladicte Loge (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 218).

 

-

Avoir qqc. en charge. "Avoir la responsabilité de qqc. (par sa fonction)" : ...lettres closes de par mondit seigneur à Jehan Petit, maistre de l'artillerie du roy nostre sire, estans à Sens, affin que incontinent jour et nuit il veinst devers lui et amenast tous les habillemens de guerre qu'il a en charge au siege devant Monstreau (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1420, 466).

 

c)

"Responsabilité qui incombe à qqn, fonction" : ...paravant que la dicte loge fust édiffiée avoit une sienne propre maison, où il et ses prédécesseurs avoient acoustumé de tenir leur charge, et oult avoit en tout la dicte maison quatre autres tables de changes qui louoit tous les ans 40 l. tournois ou environ (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 185).
 

Chartes et Coutumes Edmonde Papin


 Retour à la page précédente 
Fermer la fenêtre