Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

http://www.atilf.fr/dmf/definition/coutume 
Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet
 17 articles
 
 Article 1/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COUTUME     
FEW II-2 consuetudo
COUTUME, subst. fém.
[ ]
 

-

[Manière de faire ou de se comporter, usage, habitude]

 

.

Les fous, les gens ivres et les enfants ont de coutume de vrai dire V. fou

 

.

La male gent souvent résume ("reprend") sa mauvaise coutume : Souventez fois la rongne felle La viese plaie renouvelle ; La male gent souvent resume Sa faulse et mauvaise coustume (THOMAS MAILLET, Prov. Alain H., c.1375-1400, 57).

 

.

Petit est le péché qui se fait par coutume V. péché

 

.

Qui apprend une coutume, moult à envis s'en découtume : Et tel est en léesse doulx Qui en tristesse est moult escoux, Ce vient de male acoustumance Qu'on acoustume dès s'enfance, Car qui aprent une coustume, Moult à envis s'en descoustume (JACQUES BRUYANT, Voie pauvreté richesse P., 1342, 8).

 

-

[Rapport coutume-nature]

 

.

[Sentence] Coutume enseigne à l'homme moult de choses, mais nature le trait toujours à ce où il est le plus enclin : Service fut perdu et follie tournee en sens [après la mort d'Alexandre]. Et est paine perdue de semer languages florissans devant ceulz qui n'en sont dignes, ou qui n'entendent pas que c'est deraison qui fonde son procès sur menchonge. La sentence en est vaine, l'homme est bien foursené qui voelt villain aprendre art de chevallerie ou hurtant faire ostoir ; Salomon qui fut sage dist en ses bucolliques que coustume enseigne à l'homme moult de choses, mais nature le trait tousjours à ce où il est plus enclin. (Faits conq. Alexandre N.L., c.1450-1475, 370).

 

.

Coutume est la seconde nature/une autre nature : Et par diete on doibt entendre aministration de boyre et de mengier. Et la cause de celuy enseignement est car de trangresser la diete acoustumee nuyst grandement car coustume est la seconde nature, et pour ce come il fault garder nature, il convient de garder coustume c'elle est louable. (Rég. santé corps C., 1480, 104).

 

.

Coutume rend maître et devient nature : Vous chevauchez tousjours en ordonnance, quelque part que vous alliez, soit en paix, soit en guerre, pour duire voz gens à estre tousjours prestz. Car, quant ils l'auront de coustume, quant le besoing y viendra, ne vous ne eulx, ne traveillerez point à le faire. Car coustume rent maistre et devient nature. (BUEIL, II, 1461-1466, 32). Ceste chose vient par accoustumance, car, comme dit le Philosophe, "Coustume est une autre nature". La force de coustume est si grande que, ce que l'homme fait en veillant, aucunes fois il le fait en dormant ou aux yeulx cloz. (COLART MANS., Dial. créat. R., 1482, 196).

 

Rem. DI STEF. 214c, coutume.

 

.

Coutume vainc nature : Non pourquant fust ceste loy tres contraire es choses acoustumees et a nature, car coustume vaint nature. (GERS., P. Paul, a.1394, 494). Dont il appert évidemment à tout homme d'entendement Que nul ne doit lors s'avancier à nouveau travail commencier, Car forte chose est de coustume Que nature vaincre présume (LA HAYE, P. peste, 1426, 84).

 

Rem. Cf. aussi Morawski 428 : Coustume vaint droit, 2238 : Se coutumiers se mue, coutume ne se remue.
 

Lexique de proverbes Pierre Cromer

 Article 2/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COUTUME     
FEW II-2 consuetudo
COUTUME, subst. fém.
[AND : custume ; DÉCT : costume ]

"Coutume" : Ainsi la coustume posa Adont de ce cruel truage (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 331). ...selon la simplece de mes sens non encore du tout parcreus m'informoye ades des coustumes manieres et condicions de la ditte dame. Et comme ainsi je le continuasse par l'espace de pluseurs ans croissant ma retentive, je fus infourmee de la haute poissance et seigneurie d'ycelle, de laquelle pour eschiver prolixité en brief je tesmoigne pour verité, sanz adjoustement de mençonge, que sa contree m'apparu glorieuse de nom. (CHR. PIZ., Avision T., 1405, 76).
 

Pizan Joël Blanchard / Michel Quereuil

 Article 3/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COUTUME     
FEW II-2 consuetudo
COUTUME, subst. fém.
[AND : custume ; DÉCT : costume ]

"Coutume" : Or t'en va ! Tout t'est pardonné Pour la reverence de la feste De Pasques, ou coustume honneste Est es Juïfz que delivrer Je doiz pour eulx ung prisonier, Celluy que leur plait requerir. [Réf. à Matth. 27, 15] (Pass. Auv., 1477, 173).

 

-

Pour coutume. "Habituellement" : Nous avons anticipé l'eure Que les bestes de se pays Pour coustume font leur logis Aux champs, es vignhes ou es boys. (Pass. Auv., 1477, 141).
 

Passion d'Auvergne Jean-Loup Ringenbach

 Article 4/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COUTUME     
FEW II-2 consuetudo
COUTUME, subst. fém.
[AND : custume ; DÉCT : costume ]

"Habitude" : En grec "ethos" c'est meur ou coustume, et "ethica" c'est vertu moral. (ORESME, E.A.C., c.1370, 146).

 

-

Par coutume. "D'habitude" : ...et toute inclinacion naturele ou acquise par coustume est plus tenant que opinion. (ORESME, E.A.C., c.1370, 340).
 

Oresme Charles Brucker

 Article 5/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COUTUME     
FEW II-2 consuetudo
COUTUME, subst. fém.
[AND : custume ; DÉCT : costume ]

"Coutume"

 

-

"Habitude" : ...quant la mie nuit vendra, Que l'evesque entrer y vouldra, Si comme de coustume a fait Depuis qu'il fu evesque fait... (Mir. ev. arced., c.1341, 112). ...Mais avoit coustume et maniére Que touz jours estoit en priére (Mir. st Alexis, 1382, 361).

 

-

"Tradition" : ...ses parens et Jhesus montérent ou temple en Jherusalem selon la coustume du jour de la feste (Mir. Theod., 1357, 80).
 

Miracles Pierre Kunstmann

 Article 6/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COUTUME     
FEW II-2 consuetudo
COUTUME, subst. fém.
[AND : custume ; DÉCT : costume ; FEW II-2, 1091a : consuetudo]

"Habitude" : ...car cecy nous faut il mesurer selon la vertu du malade ; avec ce nous convient il regarder le temps de l'an, la region, l'aage du malade, et la coustume. (SAINT-GILLE, A.Y., 1362-1365, 56). Et jaçoice que la digestive soit fortifiee de nuyt, toutesfois la fortification ne souffit pas pour digerer grandes replections de viandes et les humeurs suparflues. En oultre est a noter que en prenant grande quantité ou petite de viande au disner ou souper, toute coustume doit estre conservee, car coustume est chose tresgrande et merveillieuse pour conserver la santé et pour maladies curer, comme est escript au second livre des Maladies [agues] (Rég. santé corps C., 1480, 13). Et par diete on doibt entendre aministration de boyre et de mengier. Et la cause de celuy enseignement est car de trangresser la diete acoustumee nuyst grandement car coustume est la seconde nature, et pour ce come il fault garder nature, il convient de garder coustume c'elle est louable. (Rég. santé corps C., 1480, 104).
 

Lexique de la langue scientifique Danièle Jacquart / Claude Thomasset

 Article 7/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COUTUME     
FEW II-2 consuetudo
COUTUME, subst. fém.
[T-L : costume ; AND : custume ; DÉCT : costume ; FEW II-2, 1091-1092a : consuetudo]

A. -

"Habitude" : Maiz, s'aucun homme avoit amors à baignier et laver son corps, Continuer le peut et doit, Car mains beaucop qu'il ne souloit, Car maintes foiz il est mestier à coustume satisfier. (LA HAYE, P. peste, 1426, 86). Et, s'aucuns de noz Anciens, Qui furent bon Phisiciens, Aient défendu la béverie De vin en temps d'épidémie, Ilz le firent, com l'en présume, Pour ceulx qui n'orent pas coustume De le boire communelment (LA HAYE, P. peste, 1426, 99). Mariage est legitime conjonction du mary et de la femme retenans la coustume individué et indivisee de la vie. (Sacr. mar., c.1477-1481, 44). ...toute coustume doit estre conservee, car coustume est chose tresgrande et merveillieuse pour conserver la santé et pour maladies curer (Rég. santé corps C., 1480, 13). Athabary fut, selon aucuns, environ ce temps souffisant astrologien et sa coustume estoit, chacun an, de prenostiquer sur le pris des choses par la revolucion de l'an (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 48 v°).

 

-

Avoir de coutume. "Avoir l'habitude" : Cestui avoit de coustume chacun an de prenostiquer et, entre autres choses, predist de ce qu'il fut veu en France le jour devant les nones d'avril, à l'aube du jour, c'est assavoir la conjuction de plusieurs estoilles (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 113 v°).

 

-

Prov. Coutume vainc nature : Non pourquant fust ceste loy tres contraire es choses acoustumees et a nature, car coustume vaint nature. (GERS., P. Paul, a.1394, 494). Dont il appert évidemment à tout homme d'entendement Que nul ne doit lors s'avancier à nouveau travail commencier, Car forte chose est de coustume Que nature vaincre présume (LA HAYE, P. peste, 1426, 84).

 

-

Avoir la coutume de. "Être conforme à, être selon qqc." : Tele appropriation ou tel appropriement a la coustume des saintes escriptures, laquelle a donné les euvres manifestans la puissance au Pere (Somme abr., c.1477-1481, 159).

B. -

"Manière d'agir établie chez un peuple, un groupe ; usage traditionnel"

 

-

Selon leurs rites et coutumes : En somme il fault noter que les empeschemens cy dessus expliquiéz ont lieu quant ceulz qui doivent contraire mariage sont tous deux fideles et catholiques, et sont conjoints ensemble selon leur rit et coustume (Sacr. mar., c.1477-1481, 80).

C. -

DR.

 

1.

"Taxe imposée aux marchands pour l'étalage de leur marchandise dans les halles ou sur la place publique" : ...car ensi com en une vile si homme vendist partout, le seignur perdroit sa coustome, et pur ceo est ordenez qe tout soit vendu en une place de la vilee, et c'est comunalment en une carfour la ou touz les chemyns s'assemblont. (HENRI LANC., Seyntz medicines A., 1354, 121).

 

-

[Dans un cont. métaph.] : Le diable si est seignur de ceo marchee et prent ses prises et ses droitz, et le pavage si est tout soen - c'est l'alme, q'est paiee pur le tool ["la taxe"] - c'est la coustome qe ne se prent nule part fors en marchee (HENRI LANC., Seyntz medicines A., 1354, 121). Et la se vient le pecché mortel et nule autre part, car nule peecché est mortel tantqe il vient en coer, ne nul coustome de l'alme ne poet le diable chalangier forsque la. (HENRI LANC., Seyntz medicines A., 1354, 121).

 

2.

[P. oppos. à droit écrit] "Droit acquis par l'usage" : Et si veons, conme experience le nous enseingne, que plusieurs cytés et persones priviligiees par privileges dez princes, par prescripsion ou longue costume, que taille ou aide ou subvencion ne doient païer, toutevoies, au jour d'uy, telles cytés ou persones se soubmetent a la volanté du Roy conme lez aultres (Songe verg. S., t.1, 1378, 44). Item, ilz pevent faire attourné devant le verdier de Lions pour aller querir leur bonne coustume. Ilz pevent emploïer le bois de leur coustume en ladite ville pour leur necessité. Item, les demourans en icelle ville oultre l'eau n'ont pas celle propre coustume, mes seullement comme les autres ramagers, en païant pour chacune des masures dudit lieu à la saint Remi quatre gerbes (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 9). Enquel buisson nul n'a coustume en pasturage ou autrement, soit la forest vendue ou non, excepté lesdis bourgois, reservé la guarenne du roy. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 18).

 

-

Par coutume : Item, ont et pevent faire prendre et lever par coustume en ladicte forest coings pour fendre leur coustume, pourveu que la teste soit faicte avant que le forestier les voie ou treuve (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 248).

 

-

Bois de coutume. "Bois (sec ou de qualité inférieure croissant dans des parcelles non réservées) auquel s'applique le droit d'usage dont peuvent bénéficier les habitants des villages voisins de la forêt" : Item, se yceulx bourgoiz amenent ou font amener bois à somme de ladicte forest et leurs crocs de somme rompent ou despiesent, eulx em pevent faire de bois de coustume en ladicte forest sans païer amende, autant comme eulx en aront despiecé. (...) Et en oultre, se ilz cloent ou veullent faire clore leurs terres ou leurs jardins et ilz y mettent gaulles, sitost que la gaulle sera lié à la haie ou à un des piéx seullement, lesdictes gaulles sont leurs sans aucune amende, mais que le bois soit de coustume. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 249).

 

.

P. ell. "Bois coutumier" : Fere closture d'espine pour clorre sur rive de leur coustume (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 41). Lez commun et habitans de la ville et parroisse de Forgez en Bray ont acoustumé de prendre en la forest de Bray les coustumez qui enssuivent, c'est assavoir le mort bois et le sec (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 208). Item, ont et pevent faire prendre (...) coings pour fendre leur coustume (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 248). ...et quant leurs dictes coustumes aront reposé une nuit ou plus à leurs maisons ou dehors ladicte forest, ilz la pevent vendre et livrer l'un à l'autre, et mener par toute ladicte coustume à charete ou à chevaulx ; (...) et se ilz coupent un arbre tout sec qui rompe un autre au cheoir, soit vert ou sec, ledit arbre rompu sera de leur coustume et sans amende. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 331).

 

.

"Cantonnement auquel s'applique le droit d'usage" : ...et quant leurs dictes coustumes aront reposé une nuit ou plus à leurs maisons ou dehors ladicte forest, ilz la pevent vendre et livrer l'un à l'autre, et mener par toute ladicte coustume à charete ou à chevaulx (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 331).
 

Littérature didactique Hiltrud Gerner

 Article 8/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COUTUME     
FEW II-2 consuetudo
COUTUME, subst. fém.
[AND : custume ; DÉCT : costume ]

"Habitude"

 

-

Avoir de coutume (que). "Avoir l'habitude" : Et dient ceulx du pays que jamais ne se fist nul mal en la dicte crote, ne soir ne matin ; et ont de costume qu'ils tiennent le costé de la mer a quelque heure que se soit (LA VIGNE, V.N., p.1495, 264).

 

-

Estre de coutume. "Être selon l'habitude" : Ainsi qu'il est de coustume et d'usaige (LA VIGNE, V.N., p.1495, 202).
 

La Vigne Annie Bertin

 Article 9/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COUTUME     
FEW II-2 consuetudo
COUTUME, subst. fém.
[AND : custume ; DÉCT : costume ]

"Habitude, manière de faire habituelle"

 

-

Avoir qqc. en coutume. "Être habitué à qqc. que l'on pratique constamment" : Et ancores de la discipline dist Valerius : que tant la maintenoit le roy Pirro sur ses gens, lesquelz l'avoient tant en coustume que par elle, au .XIIIIm. Grecz, il desconfit les Barbares qui estoient .Cm. (LA SALE, Sale D., 1451, 123).
 

La Sale Pierre Demarolle

 Article 10/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COUTUME     
FEW II-2 consuetudo
COUSTUME, subst. fém.
[AND : custume ; DÉCT : costume ]

A. -

"Coutume, usage, habitude" : Et, douce dame, La coustume est partout, d'omme et de fame, Que, quant dou corps s'est departie l'ame Et li corps est en terre sous la lame, Qu'en petit d'eure Est oubliez, ja soit ce qu'on en pleure. (MACH., J. R. Beh., c.1340, 99). Si en ferez La coustume ; pas ne la briserez (MACH., J. R. Beh., c.1340, 99). Car sans faute, ce qu'elle [Fortune] fait Moult soudeinnement le deffait, Car en li n'a estableté, Amour, pité, ne fermeté, Einsois est toudis sa coustume Que ceaus qu'elle fait tonde et plume Et sousmette en subjection Tele come a destruction. (MACH., R. Fort., c.1341, 33). Adont s'est Foy en piez drecie Comme sage et bien adrecie De droit, de coustume et d'usage (MACH., J. R. Nav., 1349, 216).

 

-

Par coustume : Je leur sui phisicienne et garde ; De tous maus les deffen et garde ; Il m'aourent ; je les honneure ; Il me prient, et je demeure ; Je sui leur ressort, leur recours Par coustume et par entrecours (MACH., R. Fort., c.1341, 79).

 

-

Avoir coustume et usage de + inf. : Par ce point me pris a servir, Nom pas de mon corps asservir En subjection de servage, Mais d'avoir coustume et usage De savoir la gent honnourer... (MACH., D. Aler., a.1349, 319).

 

-

Avoir de coustume et d'usage que + subj. : Mais elle m'a, sans nul aligement, En desirant fait trop lonc temps languir Pour ma dame que j'aim sans repentir. Et s'Amours a de coustume et d'usage Qu'elle face morir pour li amer Ceulz qui sont sien et en son doulz servage Et qui vers li ne saroient fausser, Ce poise mi vraiement (MACH., L. dames, 1377, 91).

B. -

DR. "Coutume, règle établie sur des usages locaux et qui ont force de loi" : Ce fait, la fausse gent ont pris Toutes les chartres dou païs, Où les coustumes et les loys Estoient, et les drois des roys ; Si les ont arses et brulées Et en un ardant feu getées Si que mais ne seront veües, Ne retrouvées, ne leües. (MACH., P. Alex., p.1369, 272).
 

Guillaume de Machaut Noël Musso

 Article 11/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COUTUME     
FEW II-2 consuetudo
COUTUME, subst. fém.
[AND : custume ; DÉCT : costume ]

"Habitude"

A1 humain a coutume de + inf. : Touttes ces choses a Perros le Bernois coustume et usaige d'entretenir (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 217).

A1 humain a à coutume que : Qant les varlés de ce d'Artevelle les veirent ensi venus, si furent tout esmervilliet que il demandoient, car il n'avoient point a coustume que chil de Gaind, ne aultres gens venissent ensi de fait et en cel estat parler a lor mestre et voloir esforchier la maison. (FROISS., Chron. D., p.1400, 637). ...qant il les veirent venir a cevauchant en ordenance de bataille, et tout en une brousse, banieres et pennons ventellans, ce que a coustume il n'avoient pas de veoir, si se conmencierent a esfraer (FROISS., Chron. D., p.1400, 690).

A1 humain a A2 concr. de coutume : "Il ne voit pas volentiers grant feu ; si est-il bien en ses busches, car ce sont tous bois en Berne et y a bien de quoy chauffer quant il veult, mais le petit feu il a de coustume." (FROISS., Chron. M., XII, c.1375-1400, 56).

La coutume de A1 humain : ...moult de gens se poroient esmervillier de ce, qui ne saveroient lor coustume. (FROISS., Chron. D., p.1400, 126).

A1 agit par coutume : ...les Escos faisoient par coustume si grans feus, et tant, et si grant bruit de juper et de corner, que ce pooit estre une mervelle. (FROISS., Chron. D., p.1400, 145). Du premier mès, nul à lui ne parloit ; foison de volille par coustume mengoit, les elles et les cuisses tant seulement mengoit, et guaires aussi ne buvoit. (FROISS., Chron. M., XII, c.1375-1400, 78).

"Loi coutumière" : Ce furent les deux princes (...) qui sont le plus à recommander, car ilz vivoient largement et honnestement du leur, sans grever ne travaillier leur peuple, ne de mettre nulles mauvaises ordonnances ne coustumes en leurs terres. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 160). Et rechurent li bourgois le dit mesire Carle a duch et a signeur et le menerent a l'eglise, et la jura solempnelment sus Saintes Ewangilles que il les tenroit as us et as coustumes brettes ; et tout devinrent si homne. (FROISS., Chron. D., p.1400, 513). ...les coses aloient diversement et hors des rieulles a coustumes, aultrement que il ne soloient estre (FROISS., Chron. D., p.1400, 638). ...garder et tenir en droit et soustenir les coustumes et libertés normandes. (FROISS., Chron. D., p.1400, 673). Et furent tout li manant en la ville de Calais, au jour que elle fu rendue, bouté hors. Et ne furent retenu tant seullement que euls trois anciiens honmes, lesquels savoient les usages et coustumes de la ville, entre lesquels il i avoit un prestre pour rasener les maniemens des hiretages, ensi conme il se portoient. (FROISS., Chron. D., p.1400, 853). Il doivent de droit et par coustume labourer les terres des gentils hommes. (FROISS., Chron. R., X, c.1375-1400, 95).

La coutume de A1 non humain. "Manière d'être" : ...mesires Lois d'Espagne, qui bien savoit les usages et coustumes de la mer, se pourvei de barges et de balengiers, et mist sus la mer sen armee (FROISS., Chron. D., p.1400, 566).
 

Froissart Jacqueline Picoche

 Article 12/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COUTUME     
FEW II-2 consuetudo
COUTUME, subst. fém.
[AND : custume ; DÉCT : costume ]

A. -

"Habitude (propre à un individu)" : Je cognois bien mon mary, dit elle ; ce n'est pas sa coustume de soy enclorre si tard (C.N.N., c.1456-1467, 28). Par l'ordonnance de sa dame, il print regle et coustume de la venir visiter a toutes les foiz qu'il sentoit le mary estre absent (C.N.N., c.1456-1467, 441).

 

-

P. ext. "Nature (de qqn)" : ...pource que je suis de ma nature et propre coustume honteux, j'ay mieulx amé endurer et seuffrir jusques cy les maulx que j'ay porté que en rien dire a personne (C.N.N., c.1456-1467, 537).

 

-

De coutume. "D'habitude" : ...le nouveau maryé n'eust pas dit ung mot pour cent francs, dont ceulx de dehors ne savoient que penser, car il n'estoit pas muet de coustume (C.N.N., c.1456-1467, 198). ...son mary passe par devant l'ostel au cordoennier avec ung aultre son voisin qui alloit de coustume a la taverne. (C.N.N., c.1456-1467, 528).

 

-

Avoir de coutume. "Avoir pour habitude" : L'oste prend congé de luy et se retrait en sa garderobe, comme il avoit de coustume pour soy deshabiller. (C.N.N., c.1456-1467, 75).

 

-

Avoir qqc. de coutume. "Avoir l'habitude de faire qqc." : ... [elle] vint a nostre clerc bailler l'arriere ban d'assault en escripvant qu'elle avoit de coustume (C.N.N., c.1456-1467, 151).

 

-

Avoir coutume de + inf. "Avoir l'habitude de" : Il a de coustume, comme tu scez, de se virer par nuyt vers moy, et me taster ung peu (C.N.N., c.1456-1467, 248).

B. -

"Usage général (dans un groupe d'individus, une société), tradition" : ...le gentil clerc monstra bien a madame la coustume des clercs qu'elle beaucop loa (C.N.N., c.1456-1467, 281). Entre les aultres chevaliers de Bourgoigne ung en y avoit nagueres, lequel, contre la coustume et usage du païs, tenoit a pain et a pot une donzelle (C.N.N., c.1456-1467, 454).

 

-

De coutume. "Traditionnellement" : ...on dit de coustume : A la tierce foiz va la luycte. (C.N.N., c.1456-1467, 102).

 

-

Il est de coutume. "Il est habituel" : Tantost qu'il eut mis pié a terre, comme il est de coustume aus dictes marches, son hostesse luy vint au devant (C.N.N., c.1456-1467, 431).

 

-

Il est de coutume de + inf. "C'est l'usage de" : ...comme il est de coustume de mectre en toutes lettres de saufconduit : Reservé tout vray habillement de guerre, l'Anglois note sur ces motz (C.N.N., c.1456-1467, 55).

 

-

Il est de coutume que. "C'est l'usage que" : Or est il de coustume que l'espousé et l'espousée se confessent a tel jour. (C.N.N., c.1456-1467, 298).

 

-

Avoir de coutume. "Avoir pour usage" : ...il fist, ainsi qu'on a de coustume en Picardie (...), charger son chariot de blé a mynuyt (C.N.N., c.1456-1467, 441).

 

-

Avoir de coutume de + inf.

 

.

"Être naturellement porté à" : ...folz, yvres et enfans ont de coustume de vray dire (C.N.N., c.1456-1467, 153).

 

.

"Avoir pour usage de" : ...les Anglois ont de coustume après qu'ilz ont oy la messe d'aller desjeuner en la taverne au meilleur vin (C.N.N., c.1456-1467, 392).
 

Cent Nouvelles Nouvelles Roger Dubuis

 Article 13/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COUTUME     
FEW II-2 consuetudo
COUTUME, subst. fém.
[T-L : costume ; GD : costume ; GDC : coustume ; AND : custume ; DÉCT : costume ; FEW II-2, 1091a : consuetudo ; TLF VI, 385a : coutume]

"Habitude, manière d'agir fixée par un long usage" : ...veu (...) l'usaige et coustume gardée ou Chastellet, et cas samblables advenuz et escheuz autrefois oudit Chastellet (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 337).
 

Registre criminel du Châtelet Bernadette Suty / Monique Haas

 Article 14/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COUTUME     
FEW II-2 consuetudo
COUTUME, subst. fém.
[T-L : costume ; AND : custume ; DÉCT : costume]

À la coutume du pays. "Selon l'habitude d'un pays donné" ; en partic. "selon la façon de parler, selon la langue d'un pays donné (?)" : ...s'en estoit allé ledit conte (...) en Zeellande tenir la Vierscare - qui vault autant comme ung parlement a la coustume du pays -, que nul ne peut tenir que le prince en sa personne ou son filz aisné. (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 129).
 

Chastellain Martine Moulin

 Article 15/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COUTUME     
FEW II-2 consuetudo
COUTUME, subst. fém.
[T-L : costume ; GD : costume ; GDC : coustume ; AND : custume ; DÉCT : costume ; FEW II-2, 1091a, 1092a : consuetudo ; TLF VI, 385a : coutume]

A. -

DR.

 

1.

[P. oppos. à loi] "Source du droit" : Coustume est droit non escript constitué et ordonné par raisonnables acoustumances et usaiges de tout le peuple d'aucun pais ou de la maire partie d'iceluy, droictement et bien commencez et par plusieurs foiz par dix ans fréquentez, aiant auctorité et puissance de lay. (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.2, 1437, 454). Loy et coustume different comme chose expresse et chose taisible ; car lays sont expressement escriptes es livres, et les coustumes ont auctorité par taisible consentement de peuple, ou autrement du consentement d'aucun hoir. (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.2, 1437, 455).

 

2.

"Ensemble de règles juridiques (régissant les affaires publiques et privées) fondées sur l'usage de fait sanctionné par des décisions de justice" : Coustumes sont ce que estoient gardées d'ancienneté et esprové des princes et gardé du pueple, qui devisent à qui chascune chose doit estre et ce qui appartient à chascun. Lois sont establissemens que les princes ont fait et que le [pueple] a gardé en la contrée, pourquoy touz comptens sont finéz. (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 108).

 

3.

"Règle de droit déterminée" : Si aucun meffait en paix et il se transporte en autruy pais voisin, et les coustumes des deux pais sont adverses, question est qui en congnoistra. La responce est que le juge du pais où il a fait le meffait en cognoistra en requerant ledit malfaicteur lui estre rendu de celui qui l'a prins ; car s'il en congnoissoit il ne le pourroit pas pugnir selon la coustume du pais où il fist le meffait, aussi est ce mieulx raison que ceulx du pais où il a meffait en voient la pugnicion. (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.2, 1437, 155). Coustume nupcialle n'est autre chose fors que coustume particulliere pour le dedens d'aucune cité. (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.2, 1437, 455).

B. -

"Droit dû au seigneur sur la production et le commerce" : ...sus ce que nous disions à nous appartenir les peceiz et les briseiz et tout nauffrage qui arrivent ou arriver povent dès le bois aus diz religieus jusques a la Goule de Jart, et touz briseiz, peceiz et nauffrages qui entrent et entreront touz jours mais le chenau de Jart ; et disions en oultre à nous appartenir les costumes et les planchaiges de touz les vessiaus entrans le chenau de Jart (Doc. Poitou G., t.1, 1333, 413). ...pour deniers paiez par li, pour le Roy, au viconte de Londres, pour la coustume des vins qui darrainnement sont venuz de Gascoigne (Comptes argent. rois Fr. D.-A., I, 1359-1360, 210). ...Guillaume Charles, fermier de la coustume du Teilleul (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 151). Philippe de Villiers eust dit, que en ladicte ville et ou terrouoir d'icelle, il avoit XX et quatre arpens de coustumes, dont il ne devoit que quatre solz parisis par ans (Ch. VI, D., t.2, 1403, 48). ...les coustumes desd. maisures, qui sont pour chascun feu une geline, deux bichetz avene et environ quarante s. t. chacun an en argent (Trés. Reth. L., t.4, 1480, 376).

C. -

"Lieu où l'on paie le péage" (synon. coutumerie) : S'aucun marchant forain trespasse par les branchières d'aucune coustume par la terre du conte, du baron, ou du seigneur chastellain, sans acquicter sa denrée, s'il ygnore l'acquict pour ce que autres foiz n'y ait passé, il sera receu de le jurer par serement (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.1, 1411, 287).
 

Chartes et Coutumes Edmonde Papin

 Article 16/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COUTUME     
FEW II-2 consuetudo
COUTUME, subst. fém.
[AND : custume ; DÉCT : costume ]

I. -

"Manière d'agir établie par un long usage, habitude, tradition" : ...si a fait le serment acoustumé ledit d'Avaugour, et s'en est constitué plege selon la coustume de Bretaigne messire Alain de la Mote, chevalier. (BAYE, I, 1400-1410, 209). Et pour ce comme dessus requierent et supplient à la Court qu'elle les laisse joïr et user de leurs dessusdis usages, privileges, coustumes et possessions (FAUQ., II, 1421-1430, 299). ...lesquelz furent interroguez de l'usage et coustume que on disoit estre observée en la ville, prevosté et viconté de Paris (FAUQ., III, 1431-1435, 119).

II. -

"Impôt, taxe, droits, redevance" : ...de coillours des costomes, countreroulers, tronetaries, botillers, et lour assocyez (Chron. London A., c.1350, 88).
 

Baye-Fauquembergue Denis Lalande

 Article 17/17 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COUTUME     
FEW II-2 consuetudo
COUSTUME, subst. fém.
[T-L : costume ; GD : costume ; GDC : coustume ; AND : custume ; DÉCT : costume ; FEW II-2, 1091a : consuetudo]

A. -

"Habitude" : En ceste partie dit l'ystoire que, quant le roy fu venus a l'entree du chastel, un vieux homs, tout vestu de blanc, vint a lui et lui demanda que il demandoit. Et il respondy : Je demande l'adventure et la coustume de ce chastel. Et ly preudoms lui respond : Vous soiez ly tres bien venuz, et venez aprez moy, et je vous menray ou vous trouverez l'adventure. (ARRAS, c.1392-1393, 303).

 

-

Selon la coustume de qqn : Et cilz prennent congié de leur pere et de leur mere et entrerent en leur vaissel, et furent les ancres tirez et le voile levé. Et firent les patrons leur recommandacion a Dieu, selon leur coustume, que Dieux leur laissast faire bon voyage, et puis s'empaingnent en la mer (ARRAS, c.1392-1393, 88).

 

.

Selon la coustume du temps : L'obseque fu fais et fu enseveliz moult honnourablement en l'eglise de Nostre Dame de Poictiers, selon la coustume du temps. (ARRAS, c.1392-1393, 29).

 

-

Avoir coustume que. "Avoir l'habitude de" : Sire roys, mes peres (...) avoit coustume qu'il aloit tous les matins en la forest qui joint a la forteresse, disant ses heures tous seulz. (ARRAS, c.1392-1393, 58).

 

-

(Il) est coustume que. "La coutume veut que" : Et ala Remond visiter les hermitaiges, mais il ne fu que jusques au Ve, car la roche estoit si haulte qu'il n'y entreprist pas le voyage. Et trouva que ou tiers n'avoit point de hermite, car il estoit trespassez n'avoit gaires. Or estoit coustume, se dedens un terme qui estoit, ne venoit un qui voulsist estre hermite et demourer ou lieu, il convenoit que le plus prouchain d'embas venist demourer ou lieu, et cellui de dessoubz ou sien (ARRAS, c.1392-1393, 272).

B. -

"Impôt" : Et soiez tousjours sur vostre garde, tant que la puissance soit vostre, car, se vous vous laissiez sourmarchier, il vous fauldroit gouverner a leur voulenté. Mais toutesfoiz gardez vous que, quelx qu'ilz soient, durs ou debonnaire, que vous ne leur alevez nouvelle coustume qui soit desraisonnable. Prenez sur eulx vostre droit, sans eulx taillier oultre raison, ne alever coustumes inraisonnables, car, se peuple est povre, le seigneur est mendiz (ARRAS, c.1392-1393, 86).
 

Arras Jocelyne Bernardoff / Jean-Loup Ringenbach

Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet

 Retour à la page précédente 
Fermer la fenêtre