C.N.R.S.
 
Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

http://www.atilf.fr/dmf/definition/tenure 
Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet
 3 articles
 
 Article 1/3 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     TENURE     
FEW XIII-1 tenere
TENEÜRE, subst. fém.
 

"Partie d'un chant à plusieurs voix" : Je vous envoie mon livre de "Morpheus", que on appelle "La Fontaine Amoureuse", aveuc "Le grant desir que j'ai de vous veoir", ou j'ai fait un chant a vostre commandement ; et est a la guise d'un rés d'Alemaigne ; et, par Dieu, long temps ha que je ne fis si bonne chose a mon gré, et sont les tenures aussi doulces comme papins dessalés (MACH., Voir, 1364, 188). Ma fin est mon commencement Et mon commencement ma fin Et teneüre vraiement. Ma fin est mon commencement. Mes tiers chans .IIJ. fois seulement Se retrograde et einsi fin. Ma fin est mon commencement Et mon commencement ma fin. (MACH., Rond., 1377, 575).
 

Guillaume de Machaut Noël Musso

 Article 2/3 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     TENURE     
FEW XIII-1 tenere
TENURE, subst. fém.
 

"Possession"

 

-

[A1 humain] est en tenure de [A2 spatial] "Il le tient" : La dame respondy à ceulx qui envoiez y furent, que elle estoit en tenure et possession des chastiaulx et que elle les tenroit pour luy et pour ses hoirs, comme son bon hiretaige, (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 174).

 

-

La tenure de [A1 humain] "le domaine qu'il tient" : Onques le conte d'Armignac ne peult finer pour traittier que il seuist dire, ne faire, ne monstrer, ne preschier envers ceulx qui estoient de la conté de Berne et des tenures au conte de Foix ou de sa faveur, (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 140).

 

-

Une tenure de [A1, un domaine plus important] : Et la vinrent a obeissance a lui tout chil des chastelleries et des tenures de Flandres et dou Tieroit dou Franc. (FROISS., Chron. D., p.1400, 179).

 

-

[A1 humain] demeure en sa tenure : Et demoroit casquns et casqune en sa tenure, ce que mesires Carles de Blois tenoit pour lui, et ce que la contesse de Montfort aussi avoit pour li en Bretagne. (FROISS., Chron. D., p.1400, 592). ...vous, qui estes d'Escoce des plus grans et li consauls dou roi, tenés contre l'onnour et majesté roial dou roi d'Engleterre et de ses hoirs, la chité de Bervich et grant pais qui s'estent jusques a bonnes de la mer d'Escoce, et volés demorer en celle tenure par maniere de conqués. (FROISS., Chron. D., p.1400, 215).
 

Froissart Jacqueline Picoche

 Article 3/3 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     TENURE     
FEW XIII-1 tenere
TENURE, subst. fém.
[T-L : tenëure ; GD : teneure ; FEW XIII-1, 211b, 220a : tenere ; TLF XVI, 95b : tenure]

A. -

"Partie d'un objet servant à le tenir" : ...1 hanap d'or cizelé à 1 esmail où fons à pappegaux et à une teneure esmailliée, en laquelle a 1 escu aus armes de France et de Bourgoingne (Comptes argent. rois Fr. D.-A., I, 1353, 329).

B. -

DR. FÉOD. "Bien, domaine qu'un vassal tient en fief de son seigneur" : Premiers, li grans Gilés a recogneu en jugement que la tenure à lui lui appartenant, qui puet estre comprehensable en fait et condicion de ladite taille, doit à monseigneur de Flandres, annuelment, trois poulles (Trés. Reth. S.L., t.2, 1374, 213). ...ouquel cas lesdis esleuz par les parties (...) pourroient (...) modiffier raisonnablement se il leur apparoit que selon la faculté de sa teneure, il fut excessivement oppresséz ; et pourront des despens d'entre les parties ordener ou composer. (Trés. Reth. S.L., t.2, 1374, 214).

C. -

"Action de surveiller, de garder qqc. pour le maintenir en bon état" : Et, pour ce que pour la teneure et deffense de nostre ville de Peronne porra estre besoing et necessaire en brief y en mettre et loger (Lettres Ch. VIII, P., t.1, 1485, 93).
 

Chartes et Coutumes Edmonde Papin

Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet
Fermer la fenêtre