C.N.R.S.
 
Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

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DIEU
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15 exemples
 1 Les demi diex estoyent ceulz qui des hommes estoient fais diex, et toutevoiez ne les tenoit l’en mie pour perfaitement diex. Et selon l’opinion des paÿens ces demi diex avoyent leur habitation ou ciel, si comme Romulus et Herculés (RAOUL DE PRESLES, Cité de Dieu, 1371-1375, ms. Paris, B.N., fr. 22912, II.14, glose, f° 57b).
 2 Enee, quant il parti de Troye, mist ses diex domestiques, c’est a dire ses ydoles, en ses nefs et les aporta avec li (SIM. HESDIN, Val. Max., 1375-1383, I.8.7, glose, f° 63d).
 3 ...et puis en regardant celle parfonde fosse commença il a prier et a requerir les diex d’enfer et se voua a eulz ["diex d'enfer" trad. lat. I>dii manes/I>] (BERS., VII.6, c.1354-1359, ms. Paris, B.N.F., fr. 263, f° 130b).
 4 En ce .vii.e livre, monseigneur saint Augustin poursuit la theologie civile quant au[s] diex esleuz a part comme les plus grans, lesquiex il appelle "selectos", c’est a dire "seorsum electos", qui vault autant a dire comme esleuz a part ou triés a part par souveraineté (RAOUL DE PRESLES, Cité de Dieu, 1371-1375, ms. Paris, B.N., fr. 22912, VII.1, glose, f° 304c).
 5 Certes Varro recommande ces diex esleuz a part [trad. lat. I>dei scelecti/I>] en .i. livre (RAOUL DE PRESLES, Cité de Dieu, 1371-1375, ms. Paris, B.N., fr. 22912, VII.2, f° 304d).
 6 diex barons ou plus grans ou "selecti", c’est a dire "seorsum electi", qui vault autant comme esleuz appart, pour ce que il sont de plus grant degré et de plus grant souveraineté (RAOUL DE PRESLES, Cité de Dieu, 1371-1375, ms. Paris, B.N., fr. 22912, VI.1, glose, f° 280d).
 7 Et les diex sceniques estoient ceuls desquiex l’en chantoit et racontoit les crismes et laidures es giex sceniques (RAOUL DE PRESLES, Cité de Dieu, 1371-1375, ms. Paris, B.N., fr. 22912, VIII.13, glose, f° 365b).
 8 Ascanius osta les diex domestiques et privés, lesquelz Enee avoit aportés de Troye et mis a Lavine, et les fist porter a Albe ["diex... privés" trad. lat. I>dei penetrales/I>] (SIM. HESDIN, Val. Max., 1375-1383, I.8.7, f° 63d).
 9 ...par diex familiers entent Valerius les ydoles ou simulacres que les anciens riches hommes avoient en leurs maisons et en leurs liex secrés, sicomme il est escript en Genesis ou .xxi. chapitre que Rachel embla les ydoles de Laban son pere (SIM. HESDIN, Val. Max., 1375-1383, II.4.5, glose, f° 100d).
 10 D[i]eux familliers ou privéz estoient ymages de pierres ou de bois que les anchiens avoient en leurs maisons ou en leurs chambres secrettes en ramenbrant de ancestres. (MIÉLOT, Ampliacions, 1460, f° 424d).
 11 Et doncques, o vous Quiritez, lesserez vous tous yceulz diex estranges et privez ? ["diex estranges et privez" trad. lat. I>dei publici privatique/I>] (BERS., V.52, c.1354-1359, ms. Paris, B.N.F., fr. 263, f° 111d).
 12 [En parlant des dieux] Les autres estoient moins nobles et de plus bas degré, si comme ceulx que un chascun aouroit pour sa volenté ; et ceulx estoient appellés diex privez, pour ce que .i. chascun les tenoit en sa maison selon sa volenté. (RAOUL DE PRESLES, Cité de Dieu, 1371-1375, ms. Paris, B.N., fr. 22912, I.4, glose, f° 11d).
 13 ...il [Hannibal] fist oroison et priere a ses dieux privez qu’ilz voulsissent vencher et punir la desloyaulté de Prusias ["dieux privez " trad. lat. hospitales dei] (PREMIERFAIT, Cas nobles hommes, 1409, f° 142d).
 14 D[i]eux familliers ou privéz estoient ymages de pierres ou de bois que les anchiens avoient en leurs maisons ou en leurs chambres secrettes en ramenbrant de ancestres. (MIÉLOT, Ampliacions, 1460, f° 424d).
 15 Les tiers estoient les diex champestres, qui habitoient es montaingnes et estoient principaulment aourés par les pasteurs, si comme furent Pictus et Fannus (RAOUL DE PRESLES, Cité de Dieu, 1371-1375, ms. Paris, B.N., fr. 22912, I.4, glose, f° 12a).
Civilisation romaineFrédéric Duval
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