C.N.R.S.
 
Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Article complet 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DIVISION     
FEW III divisio
DIVISION, subst. fém.
[ ]
 

-

Division fait royaume gâter : Sus l'englentier riens graffer n'entendoit, Car il portoit rose vermeille et blance, Qui chose estrange et fort nouvelle estoit ; L'une poindoit, l'autre point ne l'oindoit, Mais contendoit son faict mettre en balance ; Sus fust de lance, ou grand discord se lance, A ma samblance, on ne doit riens planter : Division faict royalme gaster. (MOLINET, Faictz Dictz D., 1467-1506, 336).

 

Rem. DI STEF. 263a, division.

 

-

Par division se perdent toutes les bonnes choses du monde : ...mais sur l'heure se reconcilièrent le duc de Bretaigne et luy, congnoissans tous deux leurs erreurs et que par division se perdent toutes les bonnes choses du monde. Et si est presque impossible que beaucoup grans personnaiges ensemble et de semblable estat se puissent longuement entretenir, sinon qu'il y ait chef par dessus tous ; et si seroit besoing que cestuy-là fust saige et bien estimé pour avoir l'obeyssance de tous. (COMM., I, 1489-1491, 91).

 

Rem. Hassell 97, D110

 

-

Trestout règne par division, trébuche en désolation : Or deffende Dieu par sa digne bonté que si crueuse plaie [la guerre civile] ne se enbate en ce royaulme ; car que seroit ce fors sa destruction, sa misere intollerable et sa desolacion ? Omne regnum in se divisum desolabitur [Horace]. Il ne peut mentir qui dit : trestout regne par division, trebusche en desolacion. (GERS., Discours réconcil. G., c.1408, 1116).
 

Lexique de proverbes Pierre Cromer

Fermer la fenêtre