Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

http://www.atilf.fr/dmf/definition/roi1 
     ROI1          ROI2     
FEW X rex
ROI, subst. masc.
[FEW X, 366b : rex]
 

-

Celui qui est droit roi doit toujours droit rayer "Celui qui est un vrai roi doit toujours agir justement" littéralement, "doit tracer un sillon droit" : [Naimon dit à Charles] Cor entendez a droit sans vous a desroiier, Car ceux qui est drois rois doit toudis droit roiier, Le bien bouter avant et le mal eslongier. (Jourd. Blaye alex. M., a.1455, 694).

 

-

Il n'est don que de roi V. don

 

-

Il n'est servir que roi souverain V. servir

 

-

Les rois ne seront jamais damnés ("blâmés, condamnés") pour les dettes qu'ils feront : Il se dit en un fol proverbe que tous les roys ne seront ja dampnez pour debtes qu'ilz feront, car un roy quant il meurt charge a son filz qu'il doit tout payer, et le filz a son filz ; et ainsy tous les roys seront sauvez, forsque tant seulement le dernier. C'est un proverbe qui s'appelle fol si fie, et puet estre dit par antiphrasim, c'est assavoir par le contraire. Car chacun rendra compte de ce en quoy il se trouvera tenuz et s'il le puet amender en son temps, car il ne doit pas attendre a son filz ne a ses successeurs. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 361).

 

-

On a vu roi porter poche "On a vu roi portant besace" : Et tel n'a blanc, ecus ne mailles A qui on hoste lit et couche. On a veu roy porter la pouche. (GAGUIN, Passe temps oisiv. T., 1489, 408).

 

-

Onques bon roi ne se parjura : S'il entretient les drois de son realme, Faire le doibt pour deschargier son ame ; Au coronner, de ce faire en jura : Oncques bon roy sy ne se parjura. (MOLINET, Faictz Dictz D., 1467-1506, 187).

 

-

Où rien n'a le roi perd son droit : Si fault aucunesfoiz que bonnez gens confroissiez de viellesse tirent a la charrue [en temps de guerre] , Quant deussent avoir repoz. Et quoy oultre ? Les vaillans nobles bien rentez ne pouent estre paiez de leurs hommes et revenuez. Ou riens n'a le roy pert son droit. Ceulz de l'glise aussi le sentent très bien. Lez poures mendians crient a la rage de fain pour ce que riens on ne leur donne. (GERS., Réf. roy. G., 1405, 1172).

 

Rem. Morawski 1116 : Le roy pert son droit là où il ne treuve que prendre ; Hassell 216, R41 ; DI STEF. 771a, roi.

 

-

Peuple est heureux qui paisible roi a V. peuple

 

-

Qui se rebelle contre le roi est fou V. rebeller

 

-

Roi sans lettres est comme un âne couronné : ...que jadis le roy des Romains envoia au roy de France qu'il le enortoit afin qu'il fesist instruire ses filz es liberales disciplines, c'est asscavoir es sept ars ; et entre aultres choses y ajousta : "Roy sans lettre est comme ung asne couronné". (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 12). Je me recorde que es letres que le roy des Romains escript au roy de France je treuve en l'une entre les autres, où il amonnestoit et conseilloit que il feist ses enfanz aprendre es ars liberaulz et en bonnes doctrines, que il disoit que roi qui n'est lettré est comme asne coroné. (FOUL., Policrat., IV, 1372, 65). ...comme uns asnes couronnez Est uns rois terriens sanz lettre. (DESCH., M.M., c.1385-1403, 269). Puis conclut que roy non savant Tout son fait n'estoit que droit vent Et qu'autant valoit au regné Com feist un asne couronné. (CHR. PIZ., Chem. estude P., 1402-1403, 217). Car se homme a excellence sur les bestes pour sçavoir, bien doit surmonter lez aultrez hommes en science qui sur lez hommes a seigneurie. Sy ne sauroye reprendre ceulx qui dient que roy sans lettres est ung asne couronné. Par ainsi il ne fault pas doubter que seigneurie et servitude sont establissement de loy roysonnable, non mye don de fortune. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 72). ...et illecques voulut [Alexandre] tousjours oyr les experimentés en toutes sciences et les voulut aprandre pour soy en servir au besoing. Bien sçavoit que le roy Salomon demanda sapience à Dieu ad ce qu'il peust mieulx gouverner son peuple ; aussi Helynant dit que le roy non lectré est ung asne couroné. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 58 r°).

 

Rem. Hassell 218, R62 ; DI STEF. 771a, roi. Même idée : : Un roi sans lettrure est comme une nef sans avirons : Et pour ce est il allieurs escript que un Roy sanz lattreüre est conme une nef sanz avyrons et come oysel sanz elles. (Songe verg. S., t.1, 1378, 223).

 

-

Tel est bien avant à la cour, qui ne gouverne pas le roi V. cour

 

-

Tel comme est le roi tel est le royaume : Pour la quelle response et demande, les François, par conseil approuvé, vont considerer Hildricus, leur roy devant dit, estre dediqués en monastere et vie solitaire et contemplative, que, non obstant que l'on ne doit riens inferir contre ceulx qui vivent solitairement et selon Dieu, se n'apartient il pas a ung roy d'estre solitaire, car tel comme est le roy tel est le royaume. (BAGNYON, Hist. Charlem. K., c.1465-1470, 12).

 

-

Tel s'en va chez le roi qui n'a guere à faire là : Tel s'en va souvent chieulx le roy Qui n'a pas guere a faire la (ALECIS, Faintes monde P.P., c.1460, 86).

 

-

Un borgne est roi au pays des aveugles V. borgne

 

-

Un roi n'est qu'un seul homme, mais il doit tout gouverner : Uns roys n'est k'uns seuls hom, mais tout doit gouverner ; S'aucun encontre li se voellent réveler, Dou conseil de ses princes doit trèstout ordener, Iaus et tous ses subgis doit meismes mener. (GILLES LE MUISIT, Poésies K., t.1, c.1347-1353, 296).

 

-

Un roi se perd qui se partit : Un roy se perd qui se partit, c'est a dire qui se fait partie ou il doit estre seigneur et juge. (GERS., Discours roi Jean Petit G., 1413, 1017).

REM. Cf. aussi Morawski 422 : Con vieut li rois si va la loys, 1115 : Le roy jure sa couronne qui puis la rapelle, 2002 : Ki n'a de koi ne fait bel roy, 2222 : Rois ne se doit desdire, 2256 : Se sohez fussent voir, pastorel fussent roi.
 

Lexique de proverbes Pierre Cromer


© ATILF - CNRS & Université de Lorraine 2015
La présente ressource est produite et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante :
DMF : Dictionnaire du Moyen Français (DMF 2015), http://www.atilf.fr/dmf, ATILF - CNRS & Université de Lorraine.