Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Exemples de l'entrée 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
FORCE
  Tri :
16 exemples
 1 LE CRESTIEN. Chanter nous fault ce contrepoint : Force n'est droit. (Mir. st Nic. juif, c.1480-1500, 75).
 2 Force d'argent porte partie. (MIÉLOT, Prov. U., 1456, 194).
 3 [L'archeveque accompagné des six bourgeois viennent rendre les clefs de Cantorbie au roy français qui l'assiège] Le bon roy les rechupt et puis leur dit : "Oés, Gardez bien qu'en vo vie plus vous ne soiez telz Que vo dame nobile mais a nul jour falliés, N'a mon nepveu Guillaume qui est son espousés." "Sire" dit l'archevesque, "de ce ne vous doubtez, Car oncques a Galadre ne eusmez amistés, Mais qui a forche il boute, ouÿ l'avés assés." (Cip. Vignevaux W., p.1400, 33).
 4 Ensement ot Fromon de Blavez le dongon Par forche, nen par droit ; Et par ce point dist on Que qui a force il boute (Jourd. Blaye alex. M., a.1455, 31).
 5 Dame, dist Ysaÿe, je sui certains que se le connissiés aussy bien que je fay, vous en diriés plus de bien que ne faittez, car je fay plus par son sens que par me vertu. Et sy vauroye, et il pleust a Dieu, avoir cangié me vertu a la soye car force vault pau sans sens, mes sens est bon sans force, car je vous le prouveray. (Ysaÿe Triste G., p.1400, 75).
 6 Et souvent advient que par force on ne peut vaincre une chose que on vaint par pacience, et pour ce dit Chaton, Quem superare potes, interdum vince ferendo maxima et enim morum est paciencia virtus (JUV. URS., Loquar, 1440, 339).
 7 [Les Nervois, lors d'une joute, n'arrivent pas à vaincre un Breton, appelé le Roy des Jouteurs]... si avoient les Nervois grant paine, car le chevalier n'estoit pas si grant ne si puissant de membres qu'il n'en eust en la cité de Nerves des plus puissans et grant plenté Mais le saige dist que la force ne vainct pas tousjours (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 437).
 8 ...par force de travaillier et diligence faire, on se trouve souventeffoys le plus victorieux. Ainsi donc on se doit tousjours exploictier au fait de la guerre, car faultes y sont exploits. Et se doit-on tousjours mettre à son devoir, et qui ne peut par force, quière par subtilité ; et tousjours la guerre requiert exercite et souvent veoir ses ennemiz. (BUEIL, I, 1461-1466, 143).
 9 Il envoia grans gens gtant erre Pour cel conte en son païs querre ; Et commanda qu'ilz l'amenassent Ou à li point ne retournassent. Et ceulx assez tost l'amenerent Qui en son païs le trouverent ; Contre eulx point ne se desforça. Cil paist le pré qui force a. (Tomb. Chartr. Dix-huit contes K., c.1337-1339, 86).
 10 Mort le tresbuche à terre, qu'onques ni fu oïs. Dont véissiez Frisons furement esbahis ! Là se sont reculé, mais che fu moult envis : Car forche paist le pré, et li leus le brebis (Baud. Sebourc B., t.1, c.1350, 103).
 11 [L'évêque oblige Marie à venir voir voir brûler sur le bûcher saint Gilles qu'elle a accusé de l'avoir violée] Elle y vint moult envis, ja mar en doubterés ; Mais j'ay bien oÿ dire que force paist les prés. Par force y vint Marie, ja mar en doubterés, Elle est venue au feu qui estoit alumés. (Tristan Nant. S., c.1350, 646).
 12 Mais on dist en ung proverbe que la force paist le pré. Car les Sarrasins furent en si grant nombre que il convint que la nef des crestiens feu prise et tous les crestiens qui dedens estoyent tailliez en pieces (Gil. Tras. W., c.1450, 15).
 13 Moult grande occision y fut faitte en telle maniere que, du sang des mors, la mer entour les nefz estoit toute vermeille. Mais l'on dist en ung proverbe que la force est pour paistre le pré, et quy plus poeult plus boute. Car les Sarrazins furent illec en si grant nombre que par leur force il convint que la nef des Crestiens feust prinse (Gill. Trazegnies V., p.1454, 140).
 14 Dont li chevalier ont moult gran deul demené [de la mort d'un enfant] Et l'eüssent de cuer volentiers amendé S'il fust lieux et saison ; las ! mais il n'ont osé. Et on dist, et c'est vrai, que force paist le pré Et qui a force il boute. (Jourd. Blaye alex. M., a.1455, 64).
 15 Sy grant occision en firent [de Sarrasins] que de leur sanc la mer devint vermeille. Mais on dist communement que "la force paist le prey". Car quant le patron de la galee vey le grant dommage que par trois chrestiens leur estoyent fais, il rescrya ses gens en leur disant moult d'injures et vilonnyes, [sy] fist sonner cors et tambours pour ses gens resbaudir. (Hist. seign. Gavre S., c.1456, 67-68).
 16 ...ses gensdarmes c'est sa seureté et sa force et l'on dit que la force paist le pré et fait vivre le prince en seureté et le fait obeyr (Traité politique C., c.1492-1493, 163).
Lexique de proverbesPierre Cromer

Fermer la fenêtre