Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

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     VOIR1          VOIR2     
FEW XIV videre
VOIR, verbe
[DÉCT : vëoir ]

A. -

"Voir, percevoir par la vue qqc. ou qqn" : ...car pluseurs qui onques ne virent l'un l'autre ont benivolence l'un a l'autre pour ce que il ont oÿ parler, et cuide chascun l'un de l'autre que il soit vertueus ou proffitable. (ORESME, E.A., c.1370, 416). A ceuls qui se entreaiment d'amour charnel, veoir ou regarder l'un l'autre leur est tres amiable et tres delitable. (ORESME, E.A., c.1370, 494). Et pour ce que nous avons dit que possibilité est proprement determinee par l'excellence de la puissance, ce que aucun porroit dire ne nous doit mouvoir, quar, par avanture, aucun feroit instance de ce que se un puet veoir une grande chose, il ne convient pas pour ce que il peust veoir toutes les choses qui sont plus petites. (ORESME, C.M., c.1377, 194).

 

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Empl. abs. : Si comme la vertu de l'ueil, elle fait bon l'ueil en soy et fait son operacion estre bonne, car nous veons bien pour la vertu de l'ueil. (ORESME, E.A., c.1370, 159).

 

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Au passif. [Suj. animé] "Être vu (afin de paraître)" : ...et tel comme il est, l'orgueilleus veult estre veü tel et sembler et apparoir tel. (ORESME, E.A., c.1370, 208).

B. -

"Constater qqc." : Les figures des corps pesans et celles des legiers ne sont pas cause de telz corps estre meuz simplement ou en bas ou en haut, mais elles sont bien cause d'estre meuz plus isnelement ou plus tardivement. Et n'est pas fort de veoir les causes pourquoy ce est. (ORESME, C.M., c.1377, 712).

 

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"Constater que" : Et nous voions et est monstré devant que aussi comme aucune chose est touzjours et partout meue en bas, semblablement est aucune chose qui est touzjours et partout meue en haut. (ORESME, C.M., c.1377, 708).

 

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[Avec une prop. inf.] : Item, se ces ici mettent que .II. elemens moiens sont, il ne pourroient salver selon leur opinion ce que nous voions estre fait de le aer et de l'eaue. (ORESME, C.M., c.1377, 708).

C. -

"Comprendre qqc." : Et la cause est car telz genz ont acquis par experiences vray jugement par quoy il voient clerement les principes de teles choses. (ORESME, E.A., c.1370, 354).
 

Oresme Charles Brucker


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