C.N.R.S.
 
Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Article complet 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ORDRE     
FEW VII ordo
ORDRE, subst. masc.
[DÉCT : ordre ]

A. -

[P. oppos. à désordre] "Ordre" : Une [maniere] est que un monde soit apres un autre par succession de temps, si comme aucuns anciens cuiderent que ce monde eust commencement parce que tout estoit devant en une masse confuse sanz ordre, sanz forme et sanz figure. (ORESME, C.M., c.1377, 166).

 

-

Remettre ordre en qqc. : ...quant il plaira au Roy ou Prince remestre ordre en sa monnoie (ORESME, Monnoies W., c.1365, III).

B. -

"Agencement, place de qqc. (dans la hiérarchie)" : Item, la cause final prochaine de tel mouvement et que entent la vertu motive est la perfection de ce corps meu pour ce que en son lieu naturel il est miex conservé et gardé et peust miex attaindre a la fin principal pour quoy nature l'a fait, et est par ce en son droit ordre entre les corps du monde. Apres il conferme son propos en ostant un opinion contraire. (ORESME, C.M., c.1377, 676).

 

-

Ordre naturel : Et semblablement par celle meisme raison pourroit une porcion de aer reposer emprés le ciel en un tuel qui seroit plain de eaue desouz cest aer, car a ceste eaue et a cest aer ce est le ordre naturel et sont les lieus naturelz qui en telz cas leur sont possibles. (ORESME, C.M., c.1377, 706).

 

-

"Organisation (politique)" : ...car il veult que les cultiveurs des champs et gens de artifices et les gens d'armes que tous communiquent en la policie ou ordre de la cité. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 95).

C. -

"Manière dont les choses se succèdent"

 

-

Par ordre + adj. "Dans tel ou tel ordre" : Il recapitule par ordre retrograde ce qui est dit es .III. premiers chapitres. (ORESME, E.A.C., c.1370, 108).

 

.

Selon ordre naturel : Toutesvoies, quant est selon ordre naturel opinion precede, car il resgarde la puissance cognoscitive, et eleccion ensuit et resgarde la puissance appetitive. (ORESME, E.A.C., c.1370, 187).

D. -

"Catégorie" : Ceuls qui tiennent et portent cest opinion ne mectent pas ydees en choses qui ne sont d'un meïsme ordre et dont l'une est naturelment premiere de l'autre, si comme il est des nombres. (ORESME, E.A., c.1370, 113).

 

-

"Catégorie sociale" : Pour ce miex entendre soit faite une figure en laquelle soient .III. ordres. Ou premier sunt les instituans des princes ou de ceulz qui sunt pris pour instituer les princes. Ou secont ordre soient les institués, ce est assavoir les princes ou officiers et ceulz qui sunt ordenés pour les instituer. Ou tiers sunt les manieres de proceder ou instituer tels gens. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 199). Et selon ce, en toutes policies renommees et en toutes sectes notables ont esté mises lays qui declarent particulierement pluseurs telz estre inhabiles a ordre sacerdotal. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 306).

E. -

"Nature de qqc." : Et ne convient fors que il [qui aime honneur] prefere bien honeste a honeur et que il mue l'ordre de ceste amour que il ama vertu. (ORESME, E.A.C., c.1370, 211).
 

Oresme Charles Brucker

Fermer la fenêtre