Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Article complet 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ASSAUT     
FEW XXV *assaltus
ASSAUT, subst. masc.
[T-L : assaut ; GDC : asalt ; AND : assault ; DÉCT : assaut ; FEW XXV, 505a : *assaltus]

A. -

"Assaut" : Parle LES ANNEMIS D'ENFERT. Et tu qui ronp nous porte, qui sy fort nous assaul, Dit nous que tu demande, et pour quoy faiz ce essaul. Respont JHESUCRIST. Je suis le roy de gloyre, qui souffrir passion, Vient mes amys gecter de la dampnation. (Pass. Autun Biard F., 1470-1471, 138).

 

-

Avoir une ville d'assaut. "Prendre possession d'une ville à la suite d'un assaut" : Faictes tant ceste matinee Par voz armes et par vous sault, Que François boutez a l'espee, Et que ayez Orleans d'assault. (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 401).

 

-

Interj. À l'assaut ! : Alors grant nombre des Angloys feront ung cry a l'arme, a l'assault, saint George, et entreront pres du bouloart dedan les fossez a lances traict et haches (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 160).

B. -

P. ext.

 

-

Au plur. "Mauvais traitements, brutalités" : Vueille prendre en gré les travaulx Que je seuffre, aussi les assaulx De ceste gent. Helas ! je suis bien indigent De ton aÿde ; Sy te requiers que tu me aÿde (Myst. st Adr. P., c.1450-1485, 131).

C. -

"Attaque, offensive (dans le domaine idéologique)" : L'EMPEREUR. Hé, touz noz dieux ! Que veult ce dire ? Et commant ? Nostre mareschaul Veult il nous dieux par tel assault Mettre au bas par mescognoissance ? Cecy est une grant meschance Qu'est il de fere, beaulx seigneurs ? (Myst. st Adr. P., c.1450-1485, 112).

D. -

Au fig. "Assaut, attaque (de la mort)" : Posé serés en ce sepulcre Pour actendre le darrien jour Auquel serons tous sans cejour ; De la mort avés heu l'assault. (Pass. Semur D.M., c.1420 [1488], 143).
 

Mystères Jean-Loup Ringenbach


Fermer la fenêtre