C.N.R.S.
 
Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Article complet 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ROYAUME     
FEW X regimen
ROYAUME, subst. masc.
[T-L : roiaume ; DÉCT : roiaume ; FEW X, 209b : regimen]

A. -

"Pays gouverné par un roi" : Notez comment par bonnez roynes et veritables, chastes et humbles les biens sont venuz a divers royaulmes, comme la foy s'acreut en France par Clotilde, espouse au roy Clovys (GERS., Annonc., a.1400, 239). ...affin, Sire, que, quant ilz vous auront privé de l'usaige et du fruit d'icelle [science d'astrologie], vous ne puissiez plus estre adverty des faulses et perverses entreprinses, qui contre vous ou vostre royaume se pourroient bien faire ou machiner (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 5 r°). ...comme il soit aussi que la memoire de plusieurs se soit perdue par la depopulacion des royaulmes et destruction des cités et des grandes universitez (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 9 v°). Cestui Clovis, comme dit est, ayma moult la science des estoilles et s'en sceut bien servir contre les Saxons et contre les Gotz, lesquelz il gecta de son royaume et par le conseil d'iceulx avecque sa chevalereuse proesse, en tant qu'il eslargit son royaume depuis Lyon jusque à la mer de la Petite Bretaigne et depuis Cambray jusque aux mons Pirrennées (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 97 v°). Nostre reverand Patrice Beriulz, natif du royaulme d'Escosse, de l'ordre de Saint François, fut en ce temps (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 150 r°).

B. -

RELIG. "Le règne de Dieu"

 

-

Royaume des cieux : Dit Ihesucrist : le royaume des cieux est dedens vous, cest a dire selon Richart de saint Victor que dedens nous y a matiere de congnoistre le royaume des cieulx. Et ce est consonant a la parabole euuangelique (...). Le royaume des cieux resemble au tresor musse en vng champ (CIB., p.1451, 195).

 

-

Royaume espirituel. "Le règne de Dieu dans l'âme humaine" : Adam n'en eschapa mie, car, aprés la premiere desobeyssance, Justice tantost le despouilla de son noble vestement de innocence, amena Rebellion en son royaume espirituel, le chassa hors de son propre heritaige, paradis terrestre, luy fit espouser mort (GERS., Purif., 1396-1397, 61). Tu scez, Sire, que selon ma premiere et droicturiere institucion je devroye produyre les hommes telz que en leur royalme espirituel point n'y eust rebellion de la charnalité ou sensualité contre raison, car ma loy naturelle est tres juste. (GERS., Concept., 1401, 399).

 

-

Royaume de paradis : ...et se a la foys ils pechent, tantost sont repentans et en sont yci puniz et purgiez. Pour ceulz yci est ordonné le royaulme de paradis incontinent aprés leur mort. (GERS., Déf., 1400, 224).

 

-

Royaume du Saint-Esprit : Lors [l'âme] est logiee ou perdurable royaume du Saint Esperit, en recompensant le petit logis qu'elle ly a presté en ce monde. Ce royaume nous vueille octroyer le Saint Esperit qui est benedictus in secula ! Amen. (GERS., Pent., p.1389, 86).

 

-

Royaume universel de tout le monde : Puisque Dieu est juste, il a divers lieux en son royaulme universel de tout le monde, selon les diverses oeuvres des hommes qui sont ses subgetz. (GERS., Déf., 1400, 224).
 

Littérature didactique Hiltrud Gerner

Fermer la fenêtre