C.N.R.S.
 
Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

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     ORDRE     
FEW VII ordo
ORDRE, subst. masc. ou fém.
[T-L : ordre ; DÉCT : ordre ; FEW VII, 405-407 : ordo]

A. -

"Disposition régulière des choses les unes par rapport aux autres dans l'espace ou dans le temps" : Aprez, par ordre et sextement, Povons nombrer congruement Grosses vapeurs et grans fumées (LA HAYE, P. peste, 1426, 55). De l'ordre de temptation de noz premiers parents. (Somme abr., c.1477-1481, 90). ...les plus expers clercs, tant en ladicte science que autres (...), comme il sera deduit cy après plus amplement de chacun en son temps, ordre et aage (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 2 v°).

 

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Ordre de l'ABC. "Ordre alphabétique" : Selon l'ordre de l'A B C (LA HAYE, P. peste, 1426, 171).

B. -

"Règle établie"

 

1.

[Par la nature] : A dire que aucune chose soit miracle, quatre choses sont requises. Premierement qu'elle soit de Dieu. Secondement qu'elle previengne nature contre l'ordre de laquelle se fait. (Somme abr., c.1477-1481, 162). Mais sans nature [...] les choses qui se font selon le pareil cours et ordre de nature, mais pas toutevoies selon le commencement original de nature, come en la mutation des verges en serpens. Car ce eust peu estre fait selon l'ordre de nature par long pourrissement, car celles verges avoient en elles les raisons des semences pour produire serpens (Somme abr., c.1477-1481, 162).

 

2.

[Par une autorité] Ordre de droit/ordre de justice : ...sans y garder ne observer aucune ordre de droit ne de justice, ne appeller gens expers en icelle matiere (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 2 v°).

 

Rem. FEW VII, 405b : «Mfr. ordre de justice "légalité"».

C. -

RELIG. "Sacrement qui donne le pouvoir d'exercer certaines fonctions ecclésiastiques"

 

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Saints ordres/sacrés ordres : Se ilz sont en sacrees ordres constituéz, comme soubz dyachre, dyachre et prestre, se telz ne peuent mariage contraire, et se mariage ilz contraient, ilz sont a separer. (Sacr. mar., c.1477-1481, 68). Et vecy le cas : aucun a espousé sa parenté ou de sa consanguinité, ou ung moyne ou ung clerc en saints ordres constitué (Sacr. mar., c.1477-1481, 72).

 

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Les quatre moindres ordres. "Les quatre ordres mineurs (de la hiérarchie ecclésiastique)" : Pour quoy il fault noter que clercs constituéz en quatre moindres ordres, se ilz ne sont moynes ou regulers chanoines ou en aultre religion, ou ilz aient profession de continence peuent licitement contraire mariage. (Sacr. mar., c.1477-1481, 68).

 

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Prendre les ordres. "Entrer en religion" : ...lors nul n'estoit si hardiz de prendre les ordres de l'eglise, ne tonsure ne autre ordre, forsque tant seulement ceulx qui estoient esleuz par l'eglise en consent des seigneurs seculiers, qui des dictes personnes, avant qu'ilz prensissent les ordres avoient la seule juridicion (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 300).

 

Rem. FEW VII, 406b : «nfr. prendre les ordres (Retz - Ac 1935)».

 

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Recevoir sacrée ordre. "Recevoir les ordres (conférés par l'évêque) ; être ordonné (prêtre)" : ...car l'habit ne fait pas le moyne, mais la profession, c'est jurer de garder les saints veux et estatus de la sacree religion, en laquelle il se submet, par sacree ordre aussi recepvoir, et par la susception de l'habit de la religion. (Sacr. mar., c.1477-1481, 54).

D. -

"Communauté religieuse vivant sous l'observance d'une règle" : Et se un moyne qui est fait Pape soit heretique ou comette tel crime pour lequel toute Sainte Eglyse soit scandalizee, et pour ce il soit deposé par sentence, ou se il renunce de son bon gré a l'office de Pape, il seroit derechief de l'obedience dez prelas de son ordre (Songe verg. S., t.2, 1378, 132).

 

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L'ordre des Carmes : Girard de Boulongne, de l'ordre des Carmes, docteur de Peruse, fut en ce temps moult aprecié (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 130 v°).

 

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L'ordre des frères mineurs. "L'ordre des Franciscains" : Maistre Rogier Baccon, très subtil docteur en theologie, de l'ordre des freres Mineurs (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 135 v°).

 

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L'ordre des frères prescheurs. "L'ordre des Dominicains" : Prologue du livre nommé le somme abregiet de theologie fait et composé par tres excellent docteur en theologie de l'ordre des freres prescheurs (Somme abr., c.1477-1481, 87). ...donna son pays au roy Philippe et se mist de l'ordre des freres Precheurs, ou couvent de Lion (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 135 v°).

 

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L'ordre des Jacobins. "L'ordre des Dominicains" : Raymond Lullii, de l'ordre des Jacobins (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 128 r°).

 

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L'ordre des mendiants : Et anssi, selon vostre opynion, touz ceulx qui sont en l'ordre dez Mendyans pechent mortelment, et nul ne leur doit donner aucune chose ne elargir et, par consequant, lez oraysons et lez sacrifices que ilz offrent a Dieu ne sont pas agreables, car leurs mains sont plaines de sanc, c'est a dire car ilz sont pecheurs. (Songe verg. S., t.2, 1378, 238).

 

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L'ordre de Rhodes. "L'ordre de l'Hôpital" : ...et firent plusieurs telles violances, comme à ung de l'ordre de Roddes, qu' ilz pendirent par les braz à ung arbre (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 150 r°).

 

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L'ordre de saint Benoist. "L'ordre des Bénédictins" : Frere Jehan de Thonoyon, alias de Thonon, de l'ordre Saint Benoist, fut en ce temps appellé au service du bailly de Beaujeulais (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 160 r°).

 

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L'ordre de saint François. "L'ordre des Franciscains" : Nostre reverand Patrice Beriulz, natif du royaulme d' Escosse, de l'ordre de Saint François, fut en ce temps (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 150 r°).

 

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L'ordre des Templiers : Messire Pierre d'Illacq, docteur, de l'ordre des Templiers, en cest an fut moult aprecié pour ses particulliers jugemens (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 148 v°).

E. -

"Classe de personnes dans une structure hiérarchique" : ...il est escript quelle [la reine de Saba] voiant la sapience de Salomon et sa maison et sa table et les viandes et les habitacles des seruiteurs et lordre des ministres et les vestemens diceulx elle fut en si grant admiracion quelle nauoit oultre point desperit (CIB., p.1451, 190). Ainsi est lame qui par contemplacion en ce pelerinage vient iusques a penser, a mediter et a veoir en esperit la grant gloire du vray Salomon en sa maison de paradis (...), a veoir lordre des sains et leurs vestemens de gloire tant en corps que en ame. (CIB., p.1451, 190).

 

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En partic. Ordre (des anges). "Hiérarchie (des anges)" : Item par les gerarchies, c'est a dire ordre des esperis angeliques. Par la souveraine est representé Dieu le Pere. Par la moyenne ordre est representé le Filz, par la plus basse le Saint Esperit. (Somme abr., c.1477-1481, 125).
 

Littérature didactique Hiltrud Gerner

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