C.N.R.S.
 
Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Exemples de l'entrée 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
GRAIN
  Tri :
16 exemples
 1 ...ledit [Symon] du Moustier est tenu mener ou faire mener les fourmens et avaines qui deubz sont au roy à cause de ladicte forest de Saint Estienne jusques à Rouen ou telle part qu'il plaist aux gens du roy, et aporter sacz et pouchez à metre lesdiz grains, tout à ses despens (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 50).
 2 Et selon ceste maniere raison est naturele au grain, quant il est semé a produire blé ou fourment ou aveine ou pois, et ceste maniere n'est pas miracle. (Somme abr., c.1477-1481, 163).
 3 Et afin que l'escherpe ne soit pas vuide il doit [avoir] toujours dedens pour faire une bonne sausse .IIJ. grains de paradis, un gatelet alis pour non aler sans pain, .IIJ. grains de sel et un petit livret escript dehors et dedens pour dire ses oroisons faisant son pelerinage et attendant garison. Par les .IIJ. grains de paradis en l'escherpe se puet entendre la saincte foy de la Trinité divine (MÉZIÈRES, Vertu sacr. mar. W., c.1384-1389, 260).
 4 Et afin que l'escherpe ne soit pas vuide il doit [avoir] toujours dedens pour faire une bonne sausse .IIJ. grains de paradis, un gatelet alis pour non aler sans pain, .IIJ. grains de sel (...) par les .IIJ. grains du sel, discretion est entendue en tous fays, dis et pensees. (MÉZIÈRES, Vertu sacr. mar. W., c.1384-1389, 260).
 5 Et de pur musc, sans faillir mie, Une dragme avecquez demie, Et de camphre finel[e]ment Le poiz de dix grains de fourment. De toutes ces prédictes choses Icelle pomme ainsi composes. (LA HAYE, P. peste, 1426, 149).
 6 De majoraine et saturie, Par semblable poiz ou partie Demie dragme proprement O scrupule de musc justement, Et de camphre, ne plus ne mains, Le poiz entier de quatre grains (LA HAYE, P. peste, 1426, 150).
 7 De tous égalment, sans exoine, Le poiz de vingt grains à devise. En oultre prenez d'ambre grise Demie dragme toute clère, Et de musc une dragme entière Et de camphre, luisant et net, Le poiz de six grains, ou de sept. (LA HAYE, P. peste, 1426, 155).
 8 Maiz aux accoustuméz, sans fable, Est assez bon et tolérable, Travaillier gracieusement En ce temps, nom pas asprement, Quant l'air est cler, pur et serain, Car autrement ne vauldroit grain, Et, se l'air n'est bel, par raison Doit un chascun en sa maison Labourer et s'exerciter (LA HAYE, P. peste, 1426, 85).
 9 ...et en Gascongne tumba des nues grain de froment ad mode de pluie, excepté que le grain estoit plus court et plus menu. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 107 r°).
 10 ...c'est comme il feust lors, environ les kalendres de juillet, ou territoire de Vermandois, les gens de guerre en eussent tout destruit les blez et autres grains, sans aucune esperance aux pouvres laboureurs d'en riens recuillir. Touteffois en l'ost d'après l'on y trouva les blez et tous genres de grains multiplier au double, dont la merveille ne fut pas petite (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 119 v°).
 11 ...le dit solitaire en la fin de son livre leur presente ceste piteuse, vertueuse, et merveilleuse histoire, en priant a Dieu qu'elle leur vaille si en prendront le grain et en laisseront la paille (MÉZIÈRES, Vertu sacr. mar. W., c.1384-1389, 358).
 12 Il fault prendre, en bonne manière, De bedelle plaisant et clère, Grains de cresson, blanche storace, Et du saffren de bonne face (LA HAYE, P. peste, 1426, 144).
 13 Ses greins sont differens l'un de l'autre en quantité et en figure et en couleur et en saveur ; car aucuns sont plus grans si comme les feves, et les autres sont moiens, si comme les pois et les chiches. Les autres sont petis, si comme les lentilles et la vece. Derechief aucuns sont blans, les autres sont noirs et les autres sont de rosses couleur. (CORBECHON, éd. G. Sodigné-Costes, 1372. In : Bien dire et bien aprandre 11, 1993, 393).
 14 Il est toutesvoies aucuns corps qui ont une couleur par dehors et l'autre par dedans, sicomme le poivre qui est noir dehors et blanc dedens, et es grains des pommes est il ainsi, et es parois qui sont paintes dehors et non pas dedens. (CORBECHON, Couleurs S., 1372, 372).
 15 Pommier de grenate est un arbre qui porte pommes qui sont plaines de greins par dedens bien ordonnez par dessoubz l'escorce (CORBECHON, éd. B. Ribémont, 1372. In : Bien dire et bien aprandre 11, 1993, 381).
 16 [Fumigation] Doit principalement estre faite, Comme met le Livre en latin, à mynuit, au soir et matin, À quoy servent moult seurement Thamarisque espécialment, Grain de junière et cypéron (LA HAYE, P. peste, 1426, 81).
Littérature didactiqueHiltrud Gerner
Fermer la fenêtre