Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Article complet 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     BATAILLE     
FEW I battualia
BATAILLE, subst. fém.
[T-L : bataille ; AND : bataille1 ; DÉCT : bataille ; FEW I, 290a : battualia]

A. -

Au propre

 

1.

"Combat de deux troupes ou armées" : Elle [la beauté] a esté a pluseurs cause de abhominables pechiez et de mort temporelle et eternelle ; et mesmement aucunes gens en ont esté pour ce mesprisiez en batailles et desconfiz (GERS., Concept., 1401, 417). Et maint homme, pour bon tenu, Trez mauvais larron devenu Par redoubtable despérance, Ou peut-estre pour indigence, Et cent mille, jeunes et fors, Y ont esté tuez et mors, Ou mutilez soudainement En batailles et autrement (LA HAYE, P. peste, 1426, 169). ...et touteffois que Mars estoit receu regardant Saturne debille, disoit estre les guerres et contrarietés, et, s'ilz s'entreregardoient sans reception, signiffioient moult de batailles et interfections. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 29 r°). Cestui destourna Roboam de avoir bataille ne guerre à Jeroboam et escripvit leurs gestes pour veoir que mieulx resisteroit aux influences celestes. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 36 r°).

 

2.

Loc.

 

-

Aller en bataille. "Faire la guerre" : Notez icy du roy Achaz qui vouloit aller en bataille, et les faulz prophetes luy denonçoient que tout irroit a son vouloir (GERS., Annonc., a.1400, 235). Amour d'argent commendera a un paillart ou sodoyer aler en bataille, et soy exposer a playes, a fain, a soif et a mort : il y obeyra. (GERS., Concept., 1401, 411).

 

-

Mettre à mort par bataille. "Tuer au combat" : ...desquelles choses ne demeurerent pas impugniz, car tantost après le duc de Berry, qui lors estoit en Advignon, devers le pappe, vint à puissance sur eulx et les mist à mort, tant par bataille que par strangullacion. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 150 r°).

 

-

Champ de bataille. V. champ

 

-

Bataille civile. "Guerre civile" : Cestui fut erudit en diverses sciences et fut moult studieux en sa jeunesse en la specullacion celeste et le monstra bien, car il se sceut bien aider des influences en trois batailles civilles. La premiere fut contre Julien, invaseur de l'empire, lequel il tua à Romme, et l'autre contre Picene ; la tierce contre ceulx de Gaulle, dont estoit chief Albin, compaignon de Jullien. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 80 v°).

 

-

Bataille navale : Aucuns dient qu'il predist à Vespasien la destruction de Taricheate et l'occision faicte ou lac jouxte icelle, que l'on dit bataille navalle, Vm et cinq cens hommes et XXXIIIIm de venduz, sans ceulx qui furent donnés à Agrippe. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 75 r°).

 

-

Gage de bataille. "Gant (jeté en signe de défi)" : ...il avoit dit en plain Parlement que l'on ne povoit justement fere tel jugement, sans sçaver que vauldroit dire le bon roy Richard, pour ceste cause fut il mis en prison de ce pas à Saint Alban et ses biens qu'il avoit furent pillez, et furent audit Parlement gectez plus de XL gages de batailles. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 149 r°).

 

-

MYTH. Dieu de bataille. "Dieu de la guerre" : Car en ce temps, sans nulle faille Mars, appellé Dieu de bataille, Tint longuement sa mansion, Dedens le signe du Lyon (LA HAYE, P. peste, 1426, 28).

 

-

ASTR. Signe de bataille. "Présage de guerre" : ...elle [la conjunction] parvint en triplicité de feu, c'est assavoir ou signe de Aries, qui est signe de bataille, et lors aparut Salmanasar, roy de Syrye, qui fist icelle captivité des Juifz. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 40 v°).

B. -

Au fig.

 

1.

"Combat intérieur" : Droit flegme aussi, comme qu'il soit, Est comme l'Eaue moiste et froit, Et cole noire ensuit la Terre En ses qualitez, s'elle n'erre, Dont, nonobstant leur union, En humaine production Ilz ont tousdiz adversitez En actions et qualitez, D'ont tout homme, comment qu'il aille, Endure en soy dure bataille (LA HAYE, P. peste, 1426, 65).

 

2.

"Combat (entre deux forces opposées)" : ...des prodiges qui firent trembler les Rommains, c'est assavoir l'apetissement du Soleil et la bataille entre le Soleil et la Lune (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 65 r°).

 

3.

Bataille de la langue. "Joute oratoire" : ...et selon l'escripture nul ne scet s'il est digne de l'amour de Dieu ou de son hayne et se en bataille il desconfira ses ennemis ou s'il sera desconfit. Ce n'est pas un jeu de parsonnage ne la bataille de la langue des advocaz. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 382).
 

Littérature didactique Hiltrud Gerner


Fermer la fenêtre