Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Article complet 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     BAS     
FEW I bassus
BAS, adj.
[T-L : bas ; AND : bas2 ; DÉCT : bas ; FEW I, 274a : bassus]

A. -

Au propre [dans l'espace]

 

1.

"Qui a une faible hauteur" : Et, quant cellui mal de l'air vient, Lors est bon et convénient D'eslire basse mansion Pour éviter l'infection. (LA HAYE, P. peste, 1426, 79).

 

2.

"Qui se trouve à une faible hauteur (par rapport à l'espace d'activité humaine)"

 

a)

"Qui est situé à hauteur d'homme" : Les religieux, prieur et couvent de Notre Dame de Grantmont les Rouen ont en la forest de Rouvroy, par le don de Henry et Ricart, roys d'Angleterre, dux de Normandie, d'Acquitaine et contes d'Anjou, plain usage, hault et bas, vif et mort, foint et herbe, et quelxconques necessaires et convenables et proufitables choses pour eulx (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 52).

 

b)

"Qui constitue la partie inférieure de qqc." : Et Mars aprèz, au vray compter, Qui trop est sec et forment chault, Les embrase [les vapeurs] par tant en hault, Dont descendent, pour la matière Estant pesant plus que légière, En forme de pouldre ou de cendre, Lesqueles certes au descendre Se meslent et font mixtion Au bas air en sa région, De quoy lui affiert et avient Qu'il nous soit disconvénient (LA HAYE, P. peste, 1426, 27).

 

-

Le bas monde. "La terre (p. oppos. au ciel)" : Maiz Auster, par espécial Le vent pluyeux méridial, Sur tous les vens de ce baz Monde En icelle malice abonde (LA HAYE, P. peste, 1426, 46).

 

3.

"Qui est situé à faible altitude" : Maistre Jehan Lichtemberger, prebtre allmant, grant docteur en theologie et très grant astrologien, fut moult apprecié ès basses Almaignes et encores est pour les grandes experiences de la science des estoilles (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 163 v°).

B. -

"Baissé" : Veons comment la premiere damoiselle fait son office et appelle le Saint Esperit, comme en se complaignant et huchant a basse chierre, a face esplouree, a lermes et gemissemens (GERS., Pent., p.1389, 74). Et a basse chiere, a face esplouree venoit moult instamment et devotement de par Joachim et saincte Anne (GERS., Concept., 1401, 395).

C. -

[Du point de vue de la perception auditive] "Qui émet un son faible"

 

1.

Messe basse. "Messe non chantée" : ...tu doys aler a l[a] maistre eglise faire chanter une messe solennelle, et tant de messes basses que dire se pourront en la dicte eglise, tant que la grant messe se dira (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 275).

 

2.

[P. oppos. à haut instrument] Bas instrument. "Instrument à son doux" : "Encores, il est chose convenable que tu ayes des menestriers a bas instrumens, pour aucune recreacion de ta personne royalle, faisans bon digestion apres les consaulx et travailz de ta royalle mageste, [desquelz] doulz instrumens, Beau Filz, tu dois prendre le son sobrement et non pas charnelment pour aucune recreacion..." (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 243).

 

Rem. L'ex. permet de bien saisir le sens de bas et de corriger le sens donné par GDC VIII, 297a. V. aussi instrument.

D. -

[Du point de vue de la perception visuelle] Couleur basse. "Couleur discrète, terne" (anton. aiguecouleur) : ...et pour ce y sont les couleurs plus propices, qui sont de grant veue et de grant difference, que les autres simples couleurs ne sont - maiz amours au contraire se veult couvrir et celer par nature, et tenir closement - et pour ce veons nous que les amans soutilz et honnourables communement aiment mielx les basses couleurs et de simple maniere que les autres (EVR. CONTY, Eschez amour. mor. G.-T.R., c.1400, 624).

E. -

Au fig. [Dans une échelle de valeurs ou dans une hiérarchie]

 

1.

[Sens neutre]

 

a)

[D'une pers.] "(D'origine) modeste" : ...un grant seigneur aucunesfoiz prend en sy grant amour une personne basse et de petit lieu et lieve sy hault que tout le monde en est esmerveillé (EVR. CONTY, Eschez amour. mor. G.-T.R., c.1400, 601).

 

b)

[D'une chose concr. ou abstr.] "Inférieur" : On ne requerroit pas de ung roy mortel une telle chose, que sans moyen des autres, qui sont ses subgets, il publiast ses loys et ses decrés ; comme dit saint Denis de France que les choses basses se ramenent aux haultes par les moyennes. (GERS., P. Paul, a.1394, 497). Et affin que nous ne perdons le degre ou nous sommes nous est necessite retourner aulx plus bas et a ceulx qui sont dessoubz. (CIB., p.1451, 179). Par la souveraine est representé Dieu le Pere. Par la moyenne ordre est representé le Filz, par la plus basse le Saint Esperit. (Somme abr., c.1477-1481, 125).

 

-

Basse justice. V. justice

 

2.

[Sens nég.] "Infâme, vilain" : ...elle [l'Eglise] est toute plaine de monstres et de vices et les vertus en sont fors boutez, consequent est quant elle sueffre de bas scismes et dissentions. (Déclar. Hyst. S., a.1449, 164).
 

Littérature didactique Hiltrud Gerner


Fermer la fenêtre