Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Article complet 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     BAISER1          BAISER2     
FEW I basiare
BAISER, verbe
[T-L : baisier ; AND : baiser ; FEW I, 268b : basiare]

I. -

Empl. trans.

A. -

Qqn baise qqc. "Poser sa bouche sur qqc. (en signe de vénération)" : Aucuns magnifierent en saint Pierre l'onneur qui luy est fait par le monde es eglises et ailleurs par seigneurs et princes, tant soyent excellens, jusques a baisier non pas ses piés seulement mais ses os, sa robe et sa chayne. (GERS., P. Paul, a.1394, 487).

B. -

Qqn baise qqn. "Embrasser qqn"

 

-

"En signe d'affection" : Lors Verite la royne, par le conseil de sa suer Sapience, print l'espee de la main [de] Bonne Adventure et la bailla en la main dextre du jeune Moyse, en lui baisant et donnant la collee, en la vertu de la forge de verite inflexible et de vraye justice [empl. du pron. prédicatif avec le part. prés.] (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 465). Si convient que quant on chasse hors justice, que paix avec s'en aille : paix ne pourroit demourer sans justice et sans la baisier et embrassier chastement (GERS., Noël, p.1404, 302). Et lors nostre pere doulz et begnin nous accolera et baisera par sa grace et reformera cest ymage, et puis nous introduira en sa maison et nous fera le grant conuis sur la table de sa bonte. (CIB., p.1451, 205).

 

-

"En signe de trahison" : Car, en bonne foy, tous ceulz icy faillent au besoing : de hoc Ecclesiastici tricesimo septimo ; et comme Joab ilz occient et fierent en baisant ; et a l'exemple d'un laron et d'un poisson qui se nomme polipus ilz occient en embrassant (GERS., Concept., 1401, 409).

II. -

Inf. subst. "Manière d'embrasser, baiser" : ...et Dieu pas ne mescongneut sa fille Charité, mais a son baisier chastement et amoureusement l'a receue, puis luy ottroya dire ce que au plaisir luy estoit. (GERS., Concept., 1401, 393).
 

Littérature didactique Hiltrud Gerner


Fermer la fenêtre