Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Exemples de l'entrée 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
AUTORITÉ
  Tri :
9 exemples
 1 ...Dieu le [saint Pierre] feist maistre et prince sur toute son Eglise, en tant que tous autres, feussent apostres ou disciples, voire et nostre Dame, furent en ce subgetz a luy, et ot la souveraine auctorité de clorre et ovrir paradis par la vertu et par les clefs du saint sacrement de penitence qui enclost confession. (GERS., P. Paul, a.1394, 486).
 2 Et ainsy le feist saint Pol : pour ce que les faulz apostres le vouloyent debouter comme ung homme sans auctorité, affin que on ne le creust de riens, il fut contraint de dire par quelle et de quelle auctorité il preschoit l'Evangile et la foy qui luy estoit revelee. (GERS., P. Paul, a.1394, 502).
 3 Pour ce saint Bernart en l'espitre que il feist aux chanoines de Lyon, les reprent car trop hastivement ilz vouloyent celebrer la feste de ceste concepcion, comme on devroit faire maintenant qui vouldroit faire la feste d'un saint non canonisié ou non acoustumé, sans aucune auctorité de l'Eglise romaine. (GERS., Concept., 1401, 423).
 4 Cellui est arroginé qui est de son droit et qui n'a pere ne mere, ou se il a pere, il est emansipé et baillié et passe en la puissance de l'arrogant. Et ces choses doivent estre faites de l'auctorité du prince. (Sacr. mar., c.1477-1481, 60).
 5 Lez aultres sont qui pregnent leurs armes de leur propre auctorité, laquelle chose ilz puent faire lysiblement, mez que ilz le facent sanz prejudice d'aultruy, come il a esté dit ; car, ainssi que lez noms sont mis pour recognoistre lez gens, conme dit la loy (...) samblablement lez gens pregnent certaines armes pour estre recogneüs. (Songe verg. S., t.1, 1378, 290).
 6 Maiz ceste supplication, Sourdant de bonne affection, Très singulièrement s'adresce à Messeigneurs, de grant prouesce, Maistrisez sans difficulté En la très noble Faculté De doctrine médicinale, Lesquelx, pour sentence finale, Le pevent faire en vérité Par art et par auctorité (LA HAYE, P. peste, 1426, 166).
 7 Stephanus, ainsi nommé, fut environ ce temps homme de moult grande auctorité et gravité et moult sçavant en la science des estoilles (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 78 r°).
 8 Les aultres [choses] sont par dessus raison lesquelles seulement sont comprehensibles et entendibles par revelation divine ou par l'auctorité des saintes escriptures sont creables comme nous creons trois personnes et ung Dieu. (Somme abr., c.1477-1481, 136).
 9 "...Et quecumque sunt absconsa et improvisa didici : omnium enim artifex docuit me sapiencia", et plusieurs autres belles auctoritez il en dit, que l'on peut veoir plus à plain, en recourant ès dits chappitres (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 34 r°).
Littérature didactiqueHiltrud Gerner

Fermer la fenêtre