Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Article complet 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ACCOMPAGNER     
FEW II-2 companio
ACCOMPAGNER, verbe
[T-L : acompagnier ; AND : acumpainer ; DÉCT : acompagnier ; FEW II-2, 967 : companio]

I. -

Empl. trans.

A. -

Accompagner qqc. "Associer" (Éd.) : ...ilz lez excomunient et boutent hors de Sainte Eglise, et leur denient lez sacremens, lezquelx Diex et sez Apostres, par plusieurs exortacions, poines et labeurs, et par le marthire de leur tres precieux sanc, ont mis et aconpaingnés dedans Nostre Mere Sainte Eglise. (Songe verg. S., t.1, 1378, 102).

B. -

Au passif

 

-

Estre accompagné de qqn. "Être en compagnie de qqn ; être avec qqn" : Ouvrez les yeulz maintenant de vostre cuer, et par le jour de vraye foy regardez cest enfant au jour d'uy nez : le veez vous ? Y pensez vous ? Il est en guise d'un jeune enfant couchié en la cresche des bestes, acompaignié d'une pucellette et d'un homme ancien, Marie et Joseph (GERS., Noël, p.1404, 295).

 

-

Aller/se mettre + adv. de quantité + accompagné (sans compl. de pers.). "Se rendre quelque part en compagnie d'un certain nombre de personnes" : ...il appert pour ce qu'il [saint Pol] se exposa lors et aprés a tous perilz constamment, et que mesmement il desiroit la mort ; et ce qu'il la fuyoit estoit non mie pour soy mais pour les autres mener a bonne voye et a salvacion : il se doubtoit qu'il ne alast pas assés acompaigniez en paradis, il n'y vouloit point estre sans ses enfans (GERS., P. Paul, a.1394, 500). Cestui fut très cler astrologien ; touteffois ils preveut mal à son cas comme plusieurs font. C'est comme, à tout grande quantité de pecune, peu acompaigné se mist en mer en la main des piractes, qui pour icelle avoir le gecterent dedens. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 41 v°).

II. -

Part. prés. en empl. subst. "Personne qui accompagne qqn ou qqc." : Car elle [l'excellence divine] n'a que faire de aucun corps pour estre, ne de lieu pour estre aucune part, ne de temps pour estre aucun temps, ne de cause pour estre d'aultrui et par aultre, ne de forme, ne de matere, ne d'aucun subject auquel elle subsiste pour estre ou auquel elle soit assistant comme servant ou acompaignant. (Somme abr., c.1477-1481, 149).
 

Littérature didactique Hiltrud Gerner


Fermer la fenêtre