Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Exemples de l'entrée 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
AUFIN
  Tri :
5 exemples
 1 ...a un seul jeu d'eschez, trayant un auffin en travers, macta le Grant Serpent en l'anglet, et fu seigneur de l'eschequier commun, c'est assavoir de la droicte moitie du royaume de Lombardie (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.1, c.1386-1389, 281).
 2 Lors un petit pion par droit et par raison en presence du roy assauldra un grant [roch] ou un offin. Et s'il saura bien trayre par droyt et par justice ou milieu de l'eschequier et pres du roy et de la royne, il ara sa querelle et la mectra a fin. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 182).
 3 Les deux offins qui saillent troys poins en belinch, sont tes serviteurs, conseilliers et officiers. Les deux chevaliers peuent estre prins pour la vaillant chevalerie du royaume de Gaule. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 480).
 4 Ly auphin sont les juges et les conseillers sages, lesquiex doivent savoir les loys et les coustumes, et justement et loyalment tousdiz le prince conseillier, et tousdiz avoir l'oeyl au bien et au salut de la communité et fere a chascun droit et raison equalment sanz quelconque faveur. Les aulphins donc sont neccessere a la communité et par especial en temps de paix (EVR. CONTY, Eschez amour. mor. G.-T.R., c.1400, 5).
 5 ...le jeu fu ramené à ce qu'il ne lui demoura de sa partie que trois eschez tant seulement, c'est assavoir son roy et son senestre alphin et le paonnet dessusdit au mireoir (...). Son roy demoura pour atendre le mat, et son senestre alphin, c'est Esperance, et Souvenir aussy. (EVR. CONTY, Eschez amour. mor. G.-T.R., c.1400, 762).
Littérature didactiqueHiltrud Gerner

Fermer la fenêtre