Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Exemples de l'entrée 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
ARRÊTER
  Tri :
13 exemples
 1 Et te prie, Justice, considere comment le souverain Empereur souventes foys pour trop meindre cause que pour honnourer sa mere et amie il mue et change le commun et acoustumé cours tant de nature comme de l'Escripture et faisant miracles souvent, graces, pardons et privileges. E[nn]'arresta il le soleil pour Josué ? Ressuscita les mors pour Helysee ? (GERS., Concept., 1401, 403).
 2 Recite icellui Jaques qu'il vit en venant de Romme ès parties de Bourgongne, dicte Chablais, une montaigne que de nouvel s'estoit separée d'une autre et avoit couru plus de une demye lieue et suffoqua bien Vm hommes, et fut arrestée son impetuosité par les haulx rochiers du costé de l'empire (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 120 v°).
 3 Et ainsi cest proprement contemplacion quant lame se delite et se arreste a veoir en admiracion ce quelle voit, et par ce elle differe de cogitacion la ou ny a point de plaisir ne darrest, et de meditacion la ou ny a pas si grant plaisir car il ny a pas si grant admiracion (CIB., p.1451, 182).
 4 ...je me arresteray encores sur ceste premiere raison, et diray des autres en la fin se le temps le sueffre, et vous le voulez. (GERS., Déf., 1400, 231).
 5 Car, se le Soleil s'arrestoit Sans mouvement en un endroit, Tousdiz seroit jour celle part Où il lanceroit sans regart Et les choses qui là seroient, Vivre ne durer n'y pourroient (LA HAYE, P. peste, 1426, 5).
 6 Pour faire une sonnerie de 4 roues dont l'une lieve le martel et l'aultre fait tourner l'esventail, qui arreste par une cloche, qui est respondent a la roue des heures qui est assise entre deulx piliers (Traité d'horlogerie Z., c.1380, 277).
 7 Car, comme il est ailleurs escript, Arresté, noté et descript, Les Planètes, expressément Cy nommées prouchainement, Qui occupent les plus haulx lieux En leur ordre dedens les Cieulx (...) S'assemblèrent en Parlement (LA HAYE, P. peste, 1426, 24).
 8 ...vanité ou folie seroit ce, ou auroit ce esté à tant et de telz si haulx personnages et graves personnes (...) desquelz le nombre est infini, eulx estre arrestez à tant prandre de peine et de labeur après les mouvemens, et avoir tant composé de livres et instrumens et avoir laissié la praticque et congnoissance de leurs effectz et influences (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 4 v°).
 9 ...le philozophe dit que deux contraires en un subgiet ne peuent arrester, froit et chault, blanc et noir ne peuent avoir en eulx aucune confederacion. Fin or et cuivre ne se peuent ensemble encorporer. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 487).
 10 Se il a contrait avec la seconde [femme] par paroles de present et de futur et aussi ensieuve copule charnele, il doibt arrester avec la seconde et faire penitance de la foy mentie a l'aultre. (Sacr. mar., c.1477-1481, 70).
 11 Cestui trouva la premiere maniere de composer une eaue, laquelle, sans estre chauffée, dissoulst et fait fondre toute espesse de metail, sans arrester. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 37 r°).
 12 Derrainement, à beau loisir, Nom pas sans deul et desplaisir, Vint Jupiter, l'estoille clère, à l'ord palaiz de son vielz Père, Où s'arresta moult longuement. (LA HAYE, P. peste, 1426, 33).
 13 Il ne convient pas que on s'arreste a prouver cecy, car n'est païz ou nacion ou terre tant estrange, soyent sarrasins ou juifs ou payens, que ceste verité ne soit sceue et creue. (GERS., Déf., 1400, 224).
Littérature didactiqueHiltrud Gerner

Fermer la fenêtre