Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Article complet 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ARRÊT     
FEW XXV *arrestare
ARREST, subst. masc.
[T-L : arest ; AND : arest1 ; DÉCT : arest ; FEW XXV, 310 : *arrestare]

A. -

[Sens actif] "Action d'arrêter"

 

1.

[Une pers. ou des biens] : Et se aucun emporte boiz ou merien hors du rain de ladicte forest, chacun desdiz habitans le peult prendre à cause de forfaiture, en laquelle celui qui fait l'arrest doit avoir la moitié (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 226).

 

2.

[Dans le vocab. de la spiritualité] "Repos (de l'âme en contemplation)" : Et ainsi cest proprement contemplacion quant lame se delite et se arreste a veoir en admiracion ce quelle voit, et par ce elle differe de cogitacion la ou ny a point de plaisir ne darrest, et de meditacion la ou ny a pas si grant plaisir car il ny a pas si grant admiracion (CIB., p.1451, 182).

 

-

Loc.

 

.

Sans arrest. "Immédiatement" : ...et tout cecy aucunes fois soudainement et comme en ung mouvement, selon que le monstra mesmement la conversion d'iceluy saint Pol, duquel nous parlons, qui de persecuteur et de loup ravissable fut sans arrest mué en defenseur et brebis aimable. (GERS., P. Paul, a.1394, 496).

 

.

[Reduplication synon.] Sans nul arrest ne consistance. "Sans cesse" : ...estrange mutation Par soubdaine altération Des temps et jours, heures et moiz, Es quielx appert aucunes foiz, Par leur malice et grant défault, Maintenant froit, maintenant chault, Sans nul arrest ne consistence (LA HAYE, P. peste, 1426, 51).

 

3.

[Emplois techn.]

 

a)

HORLOG. "Petite pièce qui empêche que le mouvement d'une horloge n'aille trop vite" : ...et la roue de l'arrest ne doit avoir que une dent avecques laquelle dent il arreste, car elle ne fait a chacun tour que ung cop (Traité d'horlogerie Z., c.1380, 278). ...car aucuns y laissent ung braz de la croyz plus loing que l'aultre, si y actaint ung tenon que on fait en la cloche quant elle chiet en aucune des osches de ladite roue des heures, et par ceste maniere l'arrest entre en son osche par ung ressort qui prise tousjours dessus, et quant la destente frape dessus a l'aultre bout elle le fait yssir de son osche (Traité d'horlogerie Z., c.1380, 278-279).

 

Rem. Pour le sens en horlog., cf. P. Zumthor, Z. rom. Philol. 73, 1957, 286 (FEW atteste le même ex., hapax XIVe s.).

 

b)

Arrest (de l'esperon). "Pièce, chose qui arrête ; butée" : Et a esté veu au temps ancien que nul ne portoit mollete en esperon s'il n'estoit noble fors vng petit piquant qui auoit arrest au bout de l'esperon. (Best. hérald. H.E., c.1435-1450, 503).

 

Rem. Pour l'arrêt de l'éperon, v. les illustrations ds GAY I, 649.

B. -

DR. [Sens passif] "Ce qui est arrêté"

 

-

"Décision d'une instance juridique ou d'une autorité supérieure" : A ce mot toutes s'acorderent et firent adoncques tres hault silence, les oreilles eslevees pour reveremment escouter l'arrest de la sentence. (GERS., Concept., 1401, 405). ...seurement n'estoit besoign De produire tesmoigns de loign, Ne d'observer ordre de Droit Aucunement en cest endroit, Requérans le Juge instanment Que, par Arrest de Parlement, Il lui pléust à prononcïer, Déclarer et sentencïer Que Humain Lignage en tout uni Deust à mort estre puni (LA HAYE, P. peste, 1426, 36).
 

Littérature didactique Hiltrud Gerner


Fermer la fenêtre