Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Article complet 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     APERCEVOIR     
FEW VIII percipere
APERCEVOIR, verbe
[T-L : apercevoir ; AND : aparceivre ; DÉCT : apercevoir ; FEW VIII, 217 : percipere]

"Saisir qqc. par les sens ou par l'esprit"

I. -

Empl. trans.

A. -

"Saisir une chose par la vue, voir" : Comme par exemple nous veons en ung miroir ou en ung oeil : se ilz sont chassieux de boue et d'ordure l'oyeil ne puet riens veoir, et ou mirouer on ne puet riens apparcevoir. (GERS., Trin., 1402, 153). En ceste maniere regardoye je Male Voulenté qui ostoit et dechassoit vraye Paix et Justice et Verité, ses bonnes suers, en maintes guises ; quant je ne garde l'eure que je l'apparceu muer en figure si tres horrible, si tres hideuse et abhominable a regarder, que je ne la pourroye dire (GERS., Noël, p.1404, 308). ...on l'envelopast en lincieux de toille fine my user, trempez en eaue ardant, pour que sa nature est de eschauffer, ce qui fut fait et, ainsi que le cousturier achevoit de le couldre, voulant couper son fil à la lumiere qui estoit jouxte lui, en une lanterne, le feu courut par le fil, ainçois qu'il l'aperceust jusques au lincieul, lequel lincieul incontinent fut esprins si très fort que merveilles ne po souffler tousjours plus s'alumoit (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 151 r°). Ceste commecte ne fut aperceue en plusieurs lieux et s'apparut assez tost après que l'armée qui estoit devant Paris fut despartie et, j'ay qui parle, m'en cuide rememorer, car lors estoye avecques le premier president, maistre Mathieu de Nanterre, demourant. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 158 v°).

 

-

En partic. "Voir (des événements futurs dans les constellations des corps célestes) (?)" : Cestui fut expert astrologien, par especial en la theorique des planetes. Aucuns dient que il aperceut le venin duquel Daire fut occiz et fut à diviser les exercites d'icelui Daire. En la premiere partie nombra VIc mille hommes, au second ordre XXXm de pié et cent mil à cheval, ou tiers IIIIc mil pietons et cent mil à cheval et ou tiers il fut empoisonné. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 50 r°).

B. -

"Saisir une chose abstraite par l'esprit, comprendre, se rendre compte" : ...car cuer doloreux sent bien et apparcoit que se il est yci batus par penitence, il eschevra la mort d'enfer (GERS., Déf., 1400, 243). Sy est certain que je ne puis riens congnoistre sans congnoistre nostre Dieu, au moins comme en umbraige, combien que je ne apparcoive mie tousjours ceste congnoissance (GERS., Trin., 1402, 159). Certes celuy est fait pire qui recoit, et est tousjours apresté de demander et recevoir. L'exemple est de ces chiens happelopins qui tousjours happent et tousjours beent. Et j'ay entendu, sire, que vous l'apparcevez bien et vous en complaingnez et blasmez vos gens des finances ausquelz vous vous attendez. (GERS., Noël, p.1404, 311). Des dangiers et des maladies, Lesquelz en diverses parties Aviennent pour la grant nuisance De mauvaiz air et pestillence, Il est tout vray, et le confesse Le translateur comme la Messe ; Car maintes foiz il a léu Et par effect appercéu Que pluseurs maulx, à dire voir, Aviennent bien de mauvaiz air Et de sa force vicieuse (LA HAYE, P. peste, 1426, 159). Et affin que tu puisses mieulx entendre tu dois sauoir que le premier pas ou degre cestassauoir lecon ou doctrine donne intelligence, soit par lecon leue ou liure ou par doctrine ouye en predicacion ou aultre maniere de instruction par la quelle lecon ou doctrine ton entendement acquiert science et appercoit qui est a faire et qui est à laisser. (CIB., p.1451, 177).

II. -

Empl. pronom.

A. -

Soi apercevoir de qqc. "Le remarquer" : ...et lui feiz son partement pour soy retirer à Romme, pour les envies que aucuns du Daulphiné orent contre lui, qui plusieurs foiz faillirent à le tuer et le firent partir des Celestins de Lion et chacun pensoit qu'il eust pris medicine laxative et fut oultre les mons, avant que nul s'en apperceust. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 162 v°).

B. -

P. ell. Soi apercevoir (de la présence) de qqn : Ainsy arguoit Obeissance quant elle se apparceut de Charité qui vouloit dire sa cause, et reveremment luy ceda. (GERS., Concept., 1401, 400).
 

Littérature didactique Hiltrud Gerner


Fermer la fenêtre