Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Exemples de l'entrée 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
ALOÈS
  Tri :
8 exemples
 1 Aussi pour certain on appreuve Pillules faictes, que l'en treuve, De pur aloe cicotrin, De bon myrre et de saffren fin, Et aucuns savans Maistres dirent Par exprez que onques ne virent Aucun mourir d'épidémie Qui usast souvent en sa vie De ceste noble médicine (LA HAYE, P. peste, 1426, 136).
 2 Aloe et Bois d'Aloes. Aloe est le jus ou le suc d'une herbe qui devient espez tant par bouillir sur le feu que par séchier au soleil, et est une chose soubz noire et moult amère, de sèche et chaude nature, et entre volentiers ès médicines laxatives, et de sa nature conforte l'estomac, la cervelle et la marriz (LA HAYE, P. peste, 1426, 176).
 3 Le boiz à ce plus convenable Si est boiz sec et odorable, Comme aiglentier, junièvre et fresne, Ciprez, rosmarin, vigne et chesne, Et, à maire protection, Fault faire fumigation, Dedens la maison ou la chambre, De boiz d'aloe, musc ou ambre Pour les riches et les puissans (LA HAYE, P. peste, 1426, 80).
 4 Qui les vouldra ou feu jeter, Ausquelz faire, sans arrester, Il fault prendre, en bonne manière, De bedelle plaisant et clère, Grains de cresson, blanche storace, Et du saffren de bonne face, D'asare et blaite Bisantie, Qui ne croist pas en Lombardie, De pur encens, sain et loué, Et du boiz de franc aloué... D'aucunes choses refroidans Et mesler o les précédens (LA HAYE, P. peste, 1426, 144).
 5 Maiz en yver temps, sans mentir, Vault moult odorer et sentir Choses chauldes et odorans, Et au cuer de soy sereinans, Et, quant à ce, sont fort loez Ambre simple et boiz d'aloès, Gale muscade et cynamome, Et l'artificiele pomme De bonne ambre faicte et confite (LA HAYE, P. peste, 1426, 139).
 6 Aprèz prenez, je vous annonce, De boiz d'aloè demie once Et de l'uile muscatellin, Et par autant d'uyle nardin, Ce que de fait pourra suffire, Et ajoustez un peu de cire, Qui blanche soit, et d'ambre grise Une juste dragme à devise, Et de pur musc, sans faillir mie, Une dragme avecquez demie, Et de camphre [finelement] Le poiz de dix grains de fourment. (LA HAYE, P. peste, 1426, 149).
 7 ...maiz boiz d'aloes est une manière de fust de couleur trouble et de amère saveur de chaude et sèche nature, et conforte le cuer et tous les autres membres par sa propriété. (LA HAYE, P. peste, 1426, 176).
 8 ...le roy lui envoya sa courone dès ce qu'il fut entré en son païs et lui fist presenter cent mille livres d'argent pesant, cent espées richement garnies (...) IIc livres de bois aloé, mille aubergeons et autant de heaulmes, affin que Alexandre le laissast vivre et son peuple en paix. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 63 r°).
Littérature didactiqueHiltrud Gerner

Fermer la fenêtre