Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Exemples de l'entrée 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
AFFAIRE
  Tri :
9 exemples
 1 Car le Ciel est, fut et sera, Quoyque chascun y pensera, Après Dieu, la cause seconde Des naturelz effectz du Monde, Nommié des faiz ou affaires Des hommes qui sont voluntaires, Desquelz faiz trouverez aprèz Un pou touchié par moz exprèz (LA HAYE, P. peste, 1426, 29).
 2 Combien qu'aucuns par fol cuidance Veulent dampner ceste sentence, Qui mettent leur estude et soign à plus sentir qu'il n'est besoign, Et dient que tous noz affaires Si sont par force nécessaires Pour la prescience divine, Laquelle ainsi les détermine, Maiz n'est pas ainsi, sauf leur grâce. (LA HAYE, P. peste, 1426, 69).
 3 ...tu te leueras en pensee a mediter les benefices de dieu en toy, les bons desirs, les bons mouuemens, les secres conseilz quil te donne en tes affaires quant tu es en doubte et tu as recours a luy (CIB., p.1451, 187).
 4 Et come les Grecs dient que le Pere, le Filz et le Saint Esperit sont trois ypostases, ainsi selon le latin nous disons qu'ilz sont trois substances ou subsistences, c'est a dire trois choses, trois ypostases qui n'ont necessité ne affaire d'aultre chose par laquelle elles soient. (Somme abr., c.1477-1481, 129).
 5 Maistre Symon de Perre Couverte, du diocese d'Orleans, appellé par les Gantoys pour conseiller leurs afferes, comme homme ellegand, grant astronomien et homme de bonne estyme, veritable en plusieurs ses jugemens generaulx et particuliers. à ceste cause, fut en ce temps esleu de la communité pour remonstrer au conte Loys leurs afferes et excuses et, pour ce qu'il estoit chevalier de nom et de fait, en print la charge (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 145 r°).
 6 ...vous plaise benignement recevoir et en excusant mon petit entendement, si je n'ay pas partout traictié, ne en si hault stille, comme je deusse, ce que bien conviendroit à vostre excellante et très illustrée, sacrée et royalle Majesté, et par maniere de recreacion entre vos haulx, nobles et ardues negoces et affaires en passe temps vous plaise le veoir et considerer (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 1 v°).
 7 Esmeraude (...) est une pierre précieuse assez cogneue et est de très verte couleur (...) et rompt volentiers quant cellui qui la porte a affaire à femme... (LA HAYE, P. peste, 1426, 198).
 8 A laquelle chose devez, comme dit est, totallement resister et pourveoir contre leurs faulses entreprinses et conserver ceste science, car, si vous la perdez, soyez seur que les autres princes estranges ne la perdront pas, mais s'en sauront bien servir en temps et en lieu, s'ilz ont afaire contre vous, comme aucuns ont fait et font, puis deux ans en çà, en certaines entreprinses exploictées contre vous, et ne faictes pas, Sire, comme fist le duc Charles de Bourgongne, qui ne voulut tenir compte du conseil de ceste science (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 7 v°).
 9 Predist aussi à messire Pierre des Essars son affere s'il sailloit de la Bastille, ce qui advint, car depuis il perdit corps et vie par le duc de Bourgongne. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 151 v°).
Littérature didactiqueHiltrud Gerner

Fermer la fenêtre