Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Article complet 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     BOUTER1          BOUTER2     
FEW XV-1 *botan
BOUTER, verbe
[T-L : boter ; DÉCT : boter1 ; FEW XV-1, 210 : *botan]

I. -

Empl. trans. "Mettre (avec l'idée d'une action plus ou moins violente)"

A. -

[Le compl. désigne un animé]

 

1.

Au propre

 

a)

Bouter en prison. "Jeter en prison" : N'est ce pas droit qu'il [Dieu] face grace auxquelz qu'il luy plaist, sans faire tort a ceulx qu'il laisse en la prison [de péché originel] en laquelle ilz sont boutez ? (GERS., Trin., 1402, 163).

 

b)

Bouter en terre. "Mettre dans la terre, enterrer" : Secondement c'est pour nous humilier, pour humilier la fole presumpcion, le fol orgueil que prent personne humaine en ce monde, non contrestant qu'elle saiche bien, et doye scavoir, que tantost elle sera boutee en terre, et sa charoingne rongee de vers, et que en ceste langoreuse vie elle recoit peine, doleur, honte, afflictions, maladies et maleuretés sans nombre. (GERS., Noël, p.1404, 295).

 

c)

Bouter en l'eau. "Jeter à l'eau" : Maiz diverses bestètes mues, Dès l'eure qu'elles sont yssues, Dehors des ventres de leurs mères, Sont si vaillantes et légières Que par soy elles vont et viennent, Et se drecent et se soustiennent, Et en brief temps quièrent jouer, Et aucunes scevent nouer Qui en l'eaue les bouteroit, Que un enfant jamès ne feroit, Et endurent chault et froidure Sans usement de vestéure (LA HAYE, P. peste, 1426, 67).

 

2.

Au fig. Bouter en erreur. "Induire en erreur" : En especial ung advocat, que je puis nommer Plaisir mondain, a mis et bouté presques tout le monde en erreur et contraire creance. Qui est maintenant la personne qui n'ayt oÿ pluseurs foys, voir ung chascun jour, Plaisir mondain enhortant tous cuers a fole liesse, a vayne joye, a se donner du bon temps en ceste vie ? (GERS., Déf., 1400, 221).

B. -

[Le compl. désigne un inanimé]

 

1.

Bouter le feu. "Mettre le feu" : ...les aultres oïent paroles attraihans a mal et qui boutent le feu mauvais es maisons Dieu et es hospitaulx du Saint Esperit, c'est a dire es ames. (GERS., Pent., p.1389, 80).

 

2.

Bouter de l'eau en qqc. "Verser de l'eau dans (un récipient)" : "Pierre, prennez la siel et va traire de l'yauve tost, et puis le boutez en la grant paelle et le mettez sur le feu..." (Man. lang. G., 1396, 72).

C. -

Hors bouter. "Chasser, renvoyer"

 

1.

[Le compl. désigne une pers.] : C'est la femme noiseuse qui chasse hors son hoste, sicut dicit Salomon. Avise que c'est plus grant honte de bouter hors I tel hoste que de le non recevoir (GERS., Pent., p.1389, 81). ...et t'enclines descendre en terre racheter l'umain lignaige, et nous rendre par ce nostre habitacion de laquelle tant sommes hors bouteez, car nostre adversaire, Pechié mortel, le vilain et crueux tirant, avec toute sa maudicte compaignie (...) ont en terre presque occupé tout le logis (GERS., Concept., 1401, 394).

 

2.

[Le compl. désigne une chose abstr.] : Et nagaires ainsy comme je me estoye retrait ou secret de ma pensee, et que je avoye bouté hors toute autre cure, et estoye demouré comme pour estre moins seul (...) je prins fort a considerer les manieres diverses par lesquelles Male Voulenté ostoit la gloire a Dieu. (GERS., Noël, p.1404, 303).

II. -

Empl. pronom. Soi bouter + prép.

A. -

Au propre

 

1.

Soi bouter en la boue. "Se rouler dans la boue" : Se I pourcel savoit parler, il se moqueroit des bestes qui ne se boutent en la boe. (GERS., Pent., p.1389, 84).

 

2.

Soi bouter contre. "Se jeter contre" : Le sanglier (...) est vne beste tres fiere inmunde et ennuyeuse et si est de grant force et de sa nature comme s'il ne craingnist la mort se vient bouster contre l'espieu du veneur. (Best. hérald. H.E., c.1435-1450, 468).

 

3.

[De la foudre] Soi bouter en terre. "Frapper" : Et la matière du tonnoirre Souventesfoiz se tourne en pierre De dure nature ou substance, Qui depuiz, par grant violence, Soudement en terre se boute Sans droit sentier garder ne route. (LA HAYE, P. peste, 1426, 7).

B. -

Au fig.

 

1.

S'y bouter. "S'y mettre" : ...et quant Verité fault, Erreur et Fausseté s'i boute. (GERS., Annonc., a.1400, 234).

 

2.

Soi bouter en admiration. "S'étonner (?)" : Véuz effectz bien merveilleuz Moult estranges et périlleuz, Desquelz les causes et raisons Sont célées toutes saisons à maint soutil entendement, Courage humain, certainement Pensant de sa perfection, Se boute en admiration, Pour laquele n'en doubtez mie L'en y trouva philosophie (LA HAYE, P. peste, 1426, 15).

 

3.

Soi bouter entre. "S'entremettre" : Aprés ce je regardoye que elle feroit ; et incontinent se bouta entre seigneurs et princes, car bien sembloit dame de grant sens et prudence et dame de bon conseil (GERS., Noël, p.1404, 305).

 

4.

Soi bouter sous. "Se placer sous" : ...nostre povre pelerin viel et usé et non digne d'estre nommé s'est boutés et retrais soubz l'ombre des esleus ministres de Dieu Celestins, lesquelz paou doubtent la fin de leur gracieus pelerinage, c'est asavoir la mort en ce monde tant redoubtee (MÉZIÈRES, Test. G., 1392, 302).
 

Littérature didactique Hiltrud Gerner


Fermer la fenêtre