Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Exemples de l'entrée 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
BÊTE
  Tri :
42 exemples
 1 Pour ceste cause les passions et desordonnez mouvemens sont lais et coulpables es hommes, qui point ne le sont es bestes, comme orgueil n'est point pechié, ou laydure en cheval, cruaulté en lyon, malice en renart, envie es chiens, avarice es cornailles, et ainsy des autres. Pourquoy ? Pour ce que point n'ont raison en eulz, qui autrement les doye gouverner, comme est en l'omme. (GERS., Concept., 1401, 399).
 2 Mais a ce ne puet beste quelconque avenir que elle ayt aucune congnoissance de son Dieu (GERS., Trin., 1402, 152).
 3 ...car l'influence du ciel et dez elemens si fait une impression en corps humain, de laquelle impression une ymage d'aucunes choses avenir si est representee a l'onme en songent, et ce ne samble pas chose desraisonable, car nous veons que lez bestes mues, d'un mouvement naturel, si sentent lez pluies et lez vens avenir. (Songe verg. S., t.1, 1378, 382).
 4 Et par especial il y en a une [maladie] que Avicenes appelle cucubuch, qui est une maniere de melencolie et de alienacion telle que le malade veritablement cuide estre fait beste mue et ainsy il se met a quatre piez et fuit la gent (EVR. CONTY, Harm. sphères H.P.-H., c.1400, 96).
 5 O tres belle entre toutes les creatures, dit Nostre Seigneur a la saincte ame, se tu ne te congnois, his hors et t'en va aprés les tropeaux de bestes mues ; comme s'il voulsist dire que l'ame n'est pas digne de congnoistre Dieu ne d'estre entre les creatures raisonnables se elle ne se congnoist (GERS., Trin., 1402, 154).
 6 Voulenté de sensualité est seulement es bestes mués. Et pour ce quant a ceste tele voulenté point pecheriesmes, se nostre raison ne fust joincte a icelle par accord a laquelle raison apartient de refrener ou restraindre et retraire la sensualité (Somme abr., c.1477-1481, 174).
 7 Aussi les moynes couvoiteux et avaricieux, la gent laye oiseuse et ennuyee (...) et plusieurs autres faulx crestiens estoient la durement tourmentez et asprement punis et traveillez qui tous ensemble ulloient et crioient comme bestes mues a haulte voix par telle maniere et par telle horreur que c'estoit grant affliction (Horloge de sapience S., c.1389, 104).
 8 ...il est une aultre noblece, laquelle est naturele et laquelle puet estre consideree en deux manieres : primierement, come elle appartient aux bestes irraysonnables et, en ceste maniere, lez bestes et lez oyseaux sont dittes et tenues plus nobles ou moyns nobles selon leurs bones operacions (Songe verg. S., t.1, 1378, 301).
 9 Et en signe de ce [des quatre empires conquis par la force et par la violence], cez quatre Enpyres si ont esté par vision demonstrés a Daniel, en semblance, non mie de honmes mez de bestes, car ilz n'ont mie esté, en leur conmencement, par voye de raison, mez par voie de sensualité et de beste deraisonnable. (Songe verg. S., t.1, 1378, 153).
 10 Cestui predist sur aucune revolucion et grande conjunction que les bestes plus domestiques comme chevaulx, beufz, vaches, chievres, brebis et pourceaulx laysseroient leurs communes habitacions et fuyroient ès lieux sauvages (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 64 v°).
 11 Item, a et doit avoir es landes et pasturages desdictes forests le pasturage à toutes ses bestes aumailles, bestes à laine et bestes cavelines, et pour ses porz. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 137).
 12 ...et sont quittes pour chascune beste aumaille et cavelline eschappée es taillez et deffens pour IIII deniers (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 141).
 13 Car les poissons en grant partie, Et les oyseaulx, sans mentir mie, Et les bestes de champs et boiz Si sentent bien aucunes foiz Les grans dangiers et les nuisances De très mauvaises pestillences (LA HAYE, P. peste, 1426, 57).
 14 ...et si ont tellez franchises que se leur bestes sont trouvées en taillez en lieux deffendus, ilz sont quictes en païant pour chacune beste aubmaille et chevaline par eschapée VIII d. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 156).
 15 Item, se leurs bestez aumaillez ou cavelierez eschappent en taillez ou deffens, ilz en sont tenus païer pour chacune beste douze deniers. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 102).
 16 Et se ilz ont achaté boiz es ventes de ladicte forest, soit vente en essart ou vente en haie ou autrement, leurs bestes à somme garnies de leurs bas et leurs bestes de charestes ou de harnoys pevent et doyvent aller pestre esdictes ventes durant le temps que l'en mestra à coupper et faire le boys (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 250).
 17 Item, pourra mettre ses bestes à corne de sondit hostel pasturer en ladicte forest, hors tailles et deffens, excepté les chievres qui, generalement, par les ordonnances royaulx faictes sur le fait des forests, sont exceptées. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 85-86).
 18 Item (...) leur fu donné à avoir en la forest de Lions, en la garde de Beauvoir, usage pour XXIIII chiefz de beufz, de vaches ou tors ou veaulx, pour C pors ou truiez, tant petiz que grans, et pour IIIc bestes à laine, tant petitez que grandez (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 6).
 19 ...item, pevent aller leurs bestes à laine en ladicte forest si avant que l'en puisse veoir le cler des champs, hors deffens (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 122).
 20 Et se ilz ont achaté boiz es ventes de ladicte forest, soit vente en essart ou vente en haie ou autrement, leurs bestes à somme garnies de leurs bas et leurs bestes de charestes ou de harnoys pevent et doyvent aller pestre esdictes ventes durant le temps que l'en mestra à coupper et faire le boys (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 250).
 21 ...il est tenu garder la riviere de Saine touteffoiz que le prince, son ainsné filz, ou son lieutenant, chace en ladicte forest aux bestes rouges, et se le cerf qui sera esmeuté passe ladicte riviere par le circuite de son fief, il est tenu païer LX s. t. ou un beuf blanc. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 93).
 22 Item, se l'en chasse en ladicte forest aucunes bestes rouges ou noirez, comme cerfs ou sengliers ou aultres bestes quelconques, et elles sont prinses en fieu de ladicte prieure (...) elles les doivent avoir. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 52).
 23 ...et semblablement, ont le bois des haiez faictes en ladicte forest pour chasser aux bestes noires, et le pevent emporter si tost que Karesme prenant est passé. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 247).
 24 ...nostre nature est plus preste Que celle de mainte autre beste à recevoir mutation En sa foible complexion Par fain, et soif, et maladie (LA HAYE, P. peste, 1426, 68).
 25 Item, que ilz ont la chasse à toute beste à pié clos et la prendre à chiens courans, levriers et terriers, et fouir les goupils et autres bestes en terre. Item, qu'ilz pevent prendre le chevreul en icelle forest à l'arq et au bougon, et tendre aux oyseaux en ladicte forest sans congié. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 10).
 26 Item, ledit escuïer a par toute ladicte forest sa chace à toute beste au pié pelu comme lievre, connin, regnart et aultre beste puante, excepté au parc. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 161).
 27 Item, ledit escuïer a par toute ladicte forest sa chace à toute beste au pié pelu comme lievre, connin, regnart et aultre beste puante, excepté au parc. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 161).
 28 Car, comme dit Aristote, telz vivent comme bestes et sont bestiaux (...) et telz ne doivent point estre apellez hommes mais chiens ou pourceaux ou lyons, selonc ce que declaire Boece, en tant qu'ilz ressemblent plus telles bestes que ilz ne font les hommes bien ordonnez. (GERS., Trin., 1402, 153).
 29 ...icelui Maquemorre estoit homme moult courageux et habitoit en bois et montaignes, lui et ses gens, et avoient leurs rectraiz en cavernes comme bestes, car par delà ne sont villes ne villages, ne aucune habitacion (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 145 r°).
 30 O tres belle entre toutes les creatures, dit Nostre Seigneur a la saincte ame, se tu ne te congnois, his hors et t'en va aprés les tropeaux de bestes mues ; comme s'il voulsist dire que l'ame n'est pas digne de congnoistre Dieu ne d'estre entre les creatures raisonnables se elle ne se congnoist (GERS., Trin., 1402, 154).
 31 O la tresbelle entre les femmes puis que tu te ignores et que tu ne te veulx congnoistre va ten, ys de la compaignie des bestes et va derriere apres les tropeaux de tes bestes, tu paistras les boucs. O dure sentence sur lame qui ne se veult congnoistre. Tu estoies par pechie semblable aux bestes car lomme qui nentent pas lonneur que dieu luy a fait est compare aulx bestes et est semblable a eulx (CIB., p.1451, 199).
 32 ...car ilz [les philosophes] considererent que ly hons estoit aussi come d'une nature moienne entre les bestes mues et les angres du ciel, et par ainsy qu'il resambloit en aucune maniere a bestes d'une part, et d'autre part as angres. Et pour ce disoient ilz oultre que, selon ce qu'il sambloit as bestes, selon ce ly estoit aussi deue la vie delitable ; et selon ce qu'il estoit d'autre part as angres ressamblables, selon ce ly estoit aussi deue la vie contemplative et la congnoissance de verité (EVR. CONTY, Eschez amour. mor. G.-T.R., c.1400, 349).
 33 ...car les poissons grans comme bestes - comme est le porc marin et le chien de mer et aussi le poisson nommé daulphin - ne sont guaires convenables au regime de santé, car ilz sont difficiles a digerer et engendrent gros nourrissement... (Rég. santé corps C., 1480, 74).
 34 Maiz quant oultrage se joint et se marie a estat, tres mauvaise lignee s'ensuit ; c'est Fera pessima : c'est tres mauvaise beste, gouffre de mer, loup ravissable en tous estas ; en estat de clergie : symonye, faintise, ypocrisie, scismez et division ; en estat de bourgoisie : ferme, rapine, fraude, parjuremens, usure, baraterie et mainte deception ; en estat de chevalerie ou de seignourie : violence, rapine, tyrannie et puis sedition. (GERS., Annonc., a.1400, 237).
 35 ...les bestes apres leur mort nont point de peine car cest leur condicion de tourner en terre corps et ame... (CIB., p.1451, 200).
 36 ...il sembloit que ce [Male Voulenté] fust une beste monstrueuse a deux corps joins ensemble, qui n'avoyent semblance de corps humain fors es visages. Ceste beste infernale estoit appellee d'aucuns saiges grant estat, fust en clergie, ou bourgeoisie, ou chevalerie, mais ce estoit grant destruction et dissipacion. (GERS., Noël, p.1404, 308).
 37 ...il n'est si riche maison, si noble ou ferme cité, et puissant royaume, si estable empire que ceste beste infernale qui est composee de deux vices qui semblent contraires, c'est assavoir de prodigalité et de rapacité, ne perde et abate (GERS., Noël, p.1404, 309).
 38 ...comme en cest gendre animal aiant ame sont contenues diverses especes, c'est a scavoir homme, cheval, beuf, asne et toutes bestes, qui ont ame sensitive par les sens corporelz, voyant, oyant, flairant, goustant, tastant. (Somme abr., c.1477-1481, 147).
 39 ...l'an subsequent, pour l'intemperance de l'air et à ceste cause, fut grande mortalité de bestes et dura la gelée jusques ou milieu de mars (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 115 v°).
 40 ...il fust demouré seul ès bois, esgaré sur la nuit et abandonné de ses gens qui suivoient aucune beste à la chasse (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 115 v°).
 41 Cicrops ordonna que on offrist le beuf plus tost que autres bestes. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 24 v°).
 42 Cestuy fist le grant sacriffice de Vm bestes à la dedicacion du temple amphitheatre qu'il ediffia. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 75 v°).
Littérature didactiqueHiltrud Gerner

Fermer la fenêtre