Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

http://www.atilf.fr/dmf/definition/conduire 
     CONDUIRE     
FEW II-2 conducere
CONDUIRE, verbe
[AND : conduire ; DÉCT : conduire ]

I. -

Empl. trans.

A. -

[Le compl. d'obj. désigne une pers.]

 

1.

"Mener dans une direction" ; au fig. "guider" : SAINCT MARTIN. Vostre cueur ung petit s'acorde A escouter ce que veulx dire. QUART. J'ay envers Dieu si grant discorde Qu'en luy n'est de bien me conduyre. (LA VIGNE, S.M., 1496, 283).

 

2.

"Mener dans une direction (un groupe que l'on commande)" : Semblablement le bailly de Dyjon Pour assailir tant chasteau que donjon, En conduysoit une tres bonne bende (LA VIGNE, V.N., p.1495, 140).

B. -

[Le compl. d'obj. désigne une chose]

 

1.

"Accompagner d'un lieu à un autre" : ...auquel lieu furent ordonnez gens de bien et d'honneur pour avoir la charge de conduire et faire mener le dict corps en France. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 313).

 

2.

"Mener à bien" : Or, pour conduire ceste charge haultaine De par le duc de Millan la dedens, Ung homme y est nommé le capitaine De tous ceulx la qui y sont residens. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 186).

II. -

Empl. pronom. "Se comporter" : Mais toutesfois François encouraigez De les avoir a demy enraigez, Tant par approche que par grant baterie D'esnormes coups de grosse artillerie, Ce neantmoins, ainsi que gens vaillans, Se deffendirent contre les assaillans. Tantost aprés, maulgré leur resistence, Si bien ne sceurent eulx conduire en deffence (...), Que par la bresche d'une moult forte tour (...), Qu'on n'y entrast soudain de ranc en ranc (LA VIGNE, V.N., p.1495, 244).
 

La Vigne Annie Bertin


© ATILF - CNRS & Université de Lorraine 2015
La présente ressource est produite et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante :
DMF : Dictionnaire du Moyen Français (DMF 2015), http://www.atilf.fr/dmf, ATILF - CNRS & Université de Lorraine.