Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

http://www.atilf.fr/dmf/definition/saillir 
     SAILLIR     
FEW XI salire
SAILLIR, verbe
[T-L : salir2 ; DÉCT : salir2]

I. -

Empl. intrans.

A. -

Au propre

 

1.

"Sauter" : ...et aprés sa reverence faite, riseement fist un tour en saillant en l'air, monstrant ses grosses cuisses pelues et velues comme un ours. (LA SALE, J.S., 1456, 281).

 

2.

"Sortir, partir" : Lors dist qu'il se partist, et par la maniere qu'il estoit entrez s'en revint hors. Et oncques depuis, de ces deux hommes ne seust nouvelles, se ilz estoient demourez ou se ilz estoient sailliz. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 84). Et quant ilz furent a cheval montez, lors fut la grant priere entr'eulz, qui pour l'onneur l'un de l'autre sauldroit le darrain. Le roy, qui entendoit que l'onneur fust a Saintré, incontinant manda que tous deux saillissent per a per (LA SALE, J.S., 1456, 133).

 

-

Part. prés. : Seigneur, je saillant de ce vostre palais, par bonne aventure trouvay le roy d'armes d'Anjou, qui est cy present (LA SALE, J.S., 1456, 102).

B. -

Au fig.

 

1.

"Couler à partir de sa source" : ...et la est le mont de Libano dont sault le flune de Jourdain (LA SALE, J.S., 1456, 214).

 

2.

"Sortir d'une condition sociale donnée" : Saintré, les services et gracieusetez que avez faiz a tous, especialment aux dames, ont avancez voz jours a vous faire saillir de paige et devenir escuier de Monseigneur et de nous. (LA SALE, J.S., 1456, 68).

 

3.

"Aboutir, en venir (à)" : Dame Jehanne, esmeue de toute pitié, ne prenant pas garde (...) la ou Madame vouloit saillir, ly dist... (LA SALE, J.S., 1456, 13).

II. -

Part. prés. en empl. adj. "Vif, apte à sauter" : ...un gent, frisque et fringant cheval de compaignon qui soit bien vif et saillant (LA SALE, J.S., 1456, 69).

III. -

Inf. subst. Au saillir de. "À la sortie de, en sortant de" : ...l'empereur veult, juge et ordonne (...) que au saillir des lices soiez deux, per a per (LA SALE, J.S., 1456, 268).
 

La Sale Pierre Demarolle


© ATILF - CNRS & Université de Lorraine 2015
La présente ressource est produite et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante :
DMF : Dictionnaire du Moyen Français (DMF 2015), http://www.atilf.fr/dmf, ATILF - CNRS & Université de Lorraine.