C.N.R.S.
 
Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

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     ORDRE     
FEW VII ordo
ORDRE, subst. fém. et masc.
[DÉCT : ordre ]

A. -

"Ordre" : ...Ne cils meffais n'est pas venus De moy, car je ne le fis pas, Eins le fist Amours qui compas, Regle, ordre, raison, ne mesure Es cuers amoureus ne mesure, Je m'en vois bien apercevant Mieus que n'avoie fait devant. (MACH., R. Fort., c.1341, 31).

 

-

Loc. adv.

 

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Par ordre. "En détail" : ...Je cheï en moult grant pensée Et par ordre a recorder pris Tout ce qu'elle m'avoit apris De point en point, car bien pensoie Qu'encor grant mestier en aroie. (MACH., R. Fort., c.1341, 108). Quant j'eus tout recordé par ordre, Si qu'il n'i avoit que remordre, Et en mon cuer la douce empreinte De ses enseingnemens empreinte, Je m'en senti trop plus seür, Plus fort, plus rassis, plus meür. (MACH., R. Fort., c.1341, 109). Si que je te diray l'escript Qui est en la paroit escript Avec la main qui l'a escript Dont tu vuès savoir le descript ; Et je le te diray par ordre, Si qu'il n'i ara que remordre. (MACH., C. ami, 1357, 31).

 

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D'ordre en ordre. "Sans omettre aucun détail" : J'ay bien de besoingnes escriptes Devers moy, de pluseurs manieres, De moult de diverses matieres, Dont l'une l'autre ne ressamble. Consideré toutes ensamble, Et chascune bien mise a point, D'ordre en ordre et de point en point, Dès le premier commencement Jusques au darrein finement, Se tout voloie regarder - Dont je me vorray bien garder - Trop longuement y metteroie (MACH., J. R. Nav., 1349, 167).

 

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"Place, position, rang" : Quant Silinius Tullius Gouverna aprés Justius, Il avoit .VII. sages a Rome. Vesci les noms, je les te nomme : Li premiers fu Talés nommés, De Milese fu seurnommés ; Et Pittacus de Mittalaine, Qui ot pour savoir moult de painne ; Li tiers estoit Solons Dathenes, Attrais de la cité de Athenes ; Et Sillum de Lacedomoine Fu des marches de Babiloine ; Et Periander de Corinthe Li Vmes en l'ordre quinte ; Li sizimes, Cleobolus De Lyndé, et Byaüs - De Prine fu attrais et nés -, Homs nobles, vaillans et senés. (MACH., Voir, 1364, 500).

 

-

"Ordre de bataille" : Quant il veïrent la maniere, Il leverent une baniere Et ordenerent leur bataille. Chascuns l'espée qui bien taille Tenoit en sa main toute nue. Adont n'i ot ordre tenue, Car tantost leur coururent seure Si fierement, qu'en petit d'eure La place qui estoit perdue Leur fu tout quittement rendue, Et les mirent, qui que s'en pleingne, Jusques au piet de la montaingne Et si près que li Sarrazin Qui leur estoient dur voisin Pooient geter pleinnement Sur eaus, sans nul empeschement. (MACH., P. Alex., p.1369, 152).

B. -

"Classe sociale" : Ne fais pas clers tes consaus d'armes, Qui doivent prier pour les ames Et doivent compter et escrire Et chanter leur messes ou lire Et consillier les jugemens Aus consaus et aus parlemens. Si que tien chascun en son ordre Si bien qu'il n'i ait que remordre. (MACH., C. ami, 1357, 110).

 

1.

"Ordre de chevalerie" : Në il n'est chevaliers tant biaus Ne qui tant face de cembiaus, Tant soit jolis ou biaus ou cointes Et de toutes dames acointes, Que, s'il s'en fuit d'une bataille Ou il est telz qu'adés s'en aille, Qu'on le doie amer ne prisier, Ains le doit chascuns desprisier ; Et s'il est aucuns qui le prise, En li prisant il se desprise ; Car on se doit de telz gens taire S'on ne vuelt leurs deffaus retraire, Car c'est leur mestier, c'est leur ordre ["c'est le devoir de l'ordre de chevalerie de bien combattre"], Si ne se doivent pas amordre A eulz absenter ne fuÿr, N'en ce nulz ne les doit suÿr. (MACH., Voir, 1364, 322). Si fist une ordre pour attraire Les chevaliers de bon affaire, Qui avoient devotion En terre de promission, Et aussi pour toutes gens d'armes Qui voloient sauver leurs ames. (MACH., P. Alex., p.1369, 11).

 

-

Avoir l'ordre de chevalerie : : Après ce vint a Esselingne, Une ville qu'est en Duringne. La l'ordre ot de chevalerie Et a moult noble compaingnie Se combati par tel maniere Eu milieu d'une grant riviere Que l'eaue en fu vermeille et teinte Une demi lieue d'enseinte. (MACH., C. ami, 1357, 106).

 

2.

"Ordre religieux" : Car Envie si n'est pas seule, Eins vomist souvent par sa gueule Contrueves, baras, jengleries, Meffais, traïsons, tricheries, Murtres, detractions, haïnes, Ou tant a de maises racines Qu'onques nul n'en dit bon exemple, N'en siecle n'a ordre ne temple Ne seculer qu'elle ne triche. Partout se met ; partout se fiche ; Partout vuet estre ; partout rampe ; Elle n'a pas eu pié la crampe, Eins est viguereuse et aperte, Nom pas a pourfit, mais a perte. (MACH., D. Lyon, 1342, 225).

 

3.

L'ordre et la devise. "Les insignes (de l'ordre de l'Épée)" : Si fist une ordre pour attraire Les chevaliers de bon affaire, Qui avoient devotion En terre de promission, Et aussi pour toutes gens d'armes Qui voloient sauver leurs ames. Et ves ci l'ordre et la devise, Einsi com je la te devise. (MACH., P. Alex., p.1369, 12).
 

Guillaume de Machaut Noël Musso

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