Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

http://www.atilf.fr/dmf/definition/gloire 
     GLOIRE     
FEW IV gloria
GLOIRE, subst. fém.
[AND : glorie ; DÉCT : gloire ]

"Gloire"

A. -

"Éclat, célébrité, prestige, honneur, renommée" : ...Et t'alaita diligenment De son lait, c'est de ses richesses, De ses honneurs, de ses noblesses, Et te fu norrisse et maistresse, Favorable admenisteresse De la gloire, t'environna De tous les biens ou raison a, C'est des biens qui sont de son droit. (MACH., R. Fort., c.1341, 96). Et se Tristans ou Lancelos Furent vaillans, bien dire l'os Que leur vaillance et leur prouesse Leur fu gloire, honneur et richesse ; N'il n'est homs qui peüst acquerre Tels biens, sans avoir peinne en terre. (MACH., J. R. Nav., 1349, 238). Einsi est il de pluseurs dames Qui mettent les corps et les ames Et quanqu'elles ont en leurs amis, Et quant tant chascune y a mis Qu'il sont en vaillance parfait, Apparent par ouevre et par fait, Elles n'en ont autre salaire Fors un petit de gloire au faire. Il ont le grain ; elles ont la paille ; Car l'onneur ont, comment qu'il aille. (MACH., J. R. Nav., 1349, 239). Se tu m'entens bien, il sommet Ton corps, ton honneur, ta puissance, Ta gloire, ta magnificence, Ton roiaume, ta dignité Et toute ta felicité A mort et a destruction, Pour ce qu'as fait oblation Aus ydoles et sacrefice... (MACH., C. ami, 1357, 32). Mais loange ne vueil ne gloire De ceste geste ou ceste hystoire, Qu'on scet bien que pas nez n'estoie Eins la fondation de Troie, Mais ci l'ay mot a mot escript, Si com veü l'ay en escript. (MACH., F. am., c.1361, 214). Amours me point, Venus me blesce ; Et tu ies plain de grant rudesce, Que ne veulz croire Que je ne soie changeresse Et qu'ailleurs mon cuer ne s'adresse Qu'en toi, doulz amis, qui l'adresse Yes de ma gloire. (MACH., Voir, 1364, 530). ...Amours, qui est la droite ensengne D'Onneur, s'est toute esvanuÿe De vo cuer et s'en est partie, Honneur devant, Paix, Joie aprés, Et Deduit qui les sieut de prés. Ainsi perdés d'Amours la gloire ; Et tout par legierement croire. (MACH., Voir, 1364, 760). Elle [l'épée] vaint et donne victoire, Honneur et honte, enfer et gloire. (MACH., P. Alex., p.1369, 15). ...Et s'avoit la chose ordonnée Au taillant de sa bonne espée. Si doist tous seuls avoir la gloire De ceste tres noble victoire. (MACH., P. Alex., p.1369, 90).

 

-

P. personnif. : ...riens ne prisent le dangier De Fortune, ne son changier, Eins mettent l'omme a seürté En chemin de Bonneürté. Bonneürté est, ce me samble, Ce qui donne ces sis ensamble : Gloire, Delit et Reverence, Puissance, Honneur et Souffissance. (MACH., R. Fort., c.1341, 102).

 

-

Acquerir gloire (de) : Et quant je sui si tres bien fortunez Que puis acquerre Gloire en la fin et bon memoire en terre... (MACH., Compl., 1340-1377, 261). Et se Dieus li donne victoire, Il acquerra honneur et gloire ; Car ceuls d'Athennes franchira Et le servage acquitera. (MACH., J. R. Nav., 1349, 231). Car quant uns haus princes conquiert Par l'espée, gloire en acquiert, Honneur et profit tout ensamble, Et bon memoire, ce me samble. (MACH., P. Alex., p.1369, 15).

 

-

Avoir pris, honneur et gloire : Einsi li roys les confortoit Que chascuns feïst son devoir, Pour pris, honneur et gloire avoir. (MACH., P. Alex., p.1369, 93).

 

-

Avoir grant gloire de : Et lors li conta la besongne, Et aussi chascuns li tesmongne, Com gens qui avoient grant gloire D'avoir si très noble victoire. (MACH., P. Alex., p.1369, 171).

 

-

Avoir grant joie et gloire/loange et gloire de : Et pour ce t'enseingne que tu Aies cuer vray, tant com vivras, Car grant joie et gloire en avras ; Et loiauté ja ne despite, Se sa jus n'en as la merite, Qu'elle ne puet estre perdue Qu'a cent doubles ne soit rendue. (MACH., R. Fort., c.1341, 103). ...En tel maniere et en tel guise Qu'avoir en puist loange et gloire, Grace, honneur, triumphe et victoire. (MACH., P. Alex., p.1369, 50).

 

-

Donner et rendre gloire : Si que la merencolioie Tous seuls en ma chambre et pensoie Sont mortes par l'iniquité D'avarice qui en maint regne Com dame souvereinne regne, Com maistresse, comme royne, - Qu'avarice engendre haïne, Et largesse donne et rent gloire, Vraiement, c'est parole voire, Qu'on le scet et voit clerement Par vray et juste experiment, - Comment nuls ne fait son devoir... (MACH., J. R. Nav., 1349, 139).

 

-

Perdre sa gloire : Quant il se vit en si haut point, Orgueil, qui ne scet faire a point, En son cuer se mist et bouta Et telement le debouta Qu'il perdi sa gloire et son regne, N'orgueil n'i tint regle ne regne. De tous hommes fu deboutez Pour l'orgueil ou il fu boutez, Et parmi champs, parmi boscages Fu mis o les bestes sauvages. (MACH., C. ami, 1357, 30).

 

-

Recevoir loange et gloire : ...A Bonne Amour Par maintes fois fis devote clamour Qu'elle mon cuer asseïst a l'onnour De celle en qui il feroit son sejour, Et que ce fust Si que loange et gloire en receüst... (MACH., J. R. Beh., c.1340, 67).

 

-

Toldre joie, honneur et gloire à : La noble cité d'Alixandre, (...) Toute est mise à destruction, N'onques si grant occision Ne fu dès le temps de Pompée, Quant Cesar, à sa bonne espée, Li tolli joie, honneur et gloire... (MACH., P. Alex., p.1369, 117).

 

-

Rendre honneur et gloire à. "Célébrer, exalter" : ...N'i ait celui qui ne s'aplique Pour aourer l'idole d'or. Et se vous commandons encor Que chascuns a terre s'estende Et honneur et gloire li rende. S'il y a si fol ne si fole Qui einsi n'aoure l'idole, Nous commandons que sans atendre Il soit bruïs et ars en cendre Et gettez en l'ardant fournoise. (MACH., C. ami, 1357, 19).

 

-

Soi donner gloire de. "Se faire gloire de" : Et s'il avient que tu t'embates En tel lieu ou tu te combates Et que Dieus te donne victoire, Biaus amis, ne t'en donne gloire, Mais loe Dieu, car de li vient, Nom pas de toy. (MACH., C. ami, 1357, 112). Ne homme ne s'en doit donner gloire, Fors à Dieu qui fait la victoire. (MACH., P. Alex., p.1369, 63).

B. -

[À propos d'une chose concr. ou abstr.]

 

1.

"Splendeur" : Quant a la clef que je porte du tres riche et gracieus tresor qui est en coffre ou toute joie, toute grace et toute douceur sont, n'aiés doubte qu'elle sera tresbien gardee, se Dieu plaist et je puis ; et la vous porterai le plus briément que je porrai, pour veoir les graces, les gloires et les richesses de cest amoureus tresor. (MACH., Voir, 1364, 770).

 

2.

"Rayonnement" : Là vuet il mettre corps et mise, Tout en l'onneur de sainte Eglise, à la gloire et protection De la foy, car s'entention N'est que de la toudis accroistre, Entre les mondains et en cloistre. (MACH., P. Alex., p.1369, 219).

C. -

"Fierté" : Se tu veulz honneur recouvrer, Tu ne [te] dois pas esprouver A la misere des chatis, Mais doit tes cuers estre ententis A sousmettre et donter la force De ton anemi s'il t'esforce ; Car nobles cuers ne se doit prendre A ce qui ne se puet deffendre, Mais s'um vaillant homme conquiert, Honneur et loenge en acquiert, Et en son cuer en ha grant gloire Quant il ha si noble victoire. (MACH., Voir, 1364, 476).

D. -

[À propos de Dieu] "Majesté, splendeur" : Si entra en son oratoire Pour le souverain Dieu de gloire Aourer, loër et prier... (MACH., C. ami, 1357, 37). Et fist faire processions, Veus, promesses, oblations, A la gloire de Dieu toudis Et de la court de paradis. (MACH., P. Alex., p.1369, 122). Dame, Vierge et Mere appellée, En ciel, en terre, en mer loée, En gloire de Dieu couronnée De joie adresse et sente... (MACH., Lays, 1377, 398). Puet on penser chose plus digne Ne faire plus gracieus signe Com d'essaucier Dieu et sa gloire, Loer, servir, amer et croire... (MACH., Prol., c.1377, 9).

E. -

"Lumière, béatitude céleste" : Il ot jadis un roy en France (...) Et fu messires sains Loÿs, Qui ne fu prenans ne loÿs, Mais vesqui adès justement Et en son secret saintement, Dont par justification Avec saintification Fu il si bien justifiés Qu'en gloire en est saintefiez. (MACH., D. Aler., a.1349, 311). Et autant comme il ha de goutes En la mer et en yaues toutes (...) ; Et comme il ha et haura d'armes En paradis, en purgatoire Et en enfer qui est sans gloire (MACH., Voir, 1364, 774).

 

-

Avoir gloire : Tout aussi qui vuet recevoir Le saint sacrement et avoir, Lui et son cuer doit ordonner, Et sa maniere, à pardonner Toutes rancunes, tous meffais, Qu'on li a pourchacié et fais. Li saint le faisoient jadis, Pour ce ont il gloire en paradis. (MACH., P. Alex., p.1369, 241).

 

-

Appeler en gloire. "Élever à la béatitude céleste" : ...serai sien jusqu'a la fin ; Et, aprés ma mort, de cuer fin La servira mes esperis ; - Or doint Dieus qu'il ne soit peris - Pour Li tant prier qu'Il appelle Son ame en gloire Toute Belle. Amen. Explicit le livre du Voir Dit. (MACH., Voir, 1364, 788).

 

-

Mettre en gloire. "Élever à la béatitude céleste" : J'ay oy dire que li angles, Li saint, les saintes, les archangles, De vois delie, seinne et clere, Loent en chantant Dieu le pere, Pour ce qu'en gloire les a mis Com justes et parfais amis, Et pour ç'aussi que de sa grace Le voient adès face a face. (MACH., Prol., c.1377, 10).
 

Guillaume de Machaut Noël Musso


© ATILF - CNRS & Université de Lorraine 2015
La présente ressource est produite et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante :
DMF : Dictionnaire du Moyen Français (DMF 2015), http://www.atilf.fr/dmf, ATILF - CNRS & Université de Lorraine.