C.N.R.S.
 
Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Article complet 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CHEVALIER     
FEW II-1 caballarius
CHEVALIER, subst. masc.
[AND : chevaler1 ; DÉCT : chevalier ]

I. -

Subst. masc. "Personne de sexe masculin admis, à la suite d'une cérémonie spéciale, dans la catégorie sociale des militaires"

Un chevalier + adj. ethnique : ...un vaillant cevalier breton bretonnant (FROISS., Chron. D., p.1400, 814). ...un gentil chevalier englois (FROISS., Chron. D., p.1400, 692).

Un chevalier de + nom de pays : Et vinrent ensi jusques a Pois, la ou il trouverent bonne ville et deus chastiaus, mais nuls des signeurs n'i estoient, ne nulles gardes n'i avoit, fors deus belles jones damoiselles, filles au signeur de Pois, Jehane et Marie, qui tantos euissent esté violees, se ne fuissent doi gentil cevalier d'Engleterre, asquels la congnisance vint de la prise (FROISS., Chron. D., p.1400, 702). ...je trouvay (...) ung chevalier de Bretaingne et d'amont, lequel s'appelloit messire Guillaume d'Ansenis (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 4).

Un chevalier de + nom d'institution : ...de la bataille je vous en donne le pris, et aussi font tout li cevalier de ma court (FROISS., Chron. D., p.1400, 874). ...li chevalier dou gait (...) se missent en bonne ordenance. (FROISS., Chron. D., p.1400, 376). Quant li estés fut venus et li rois Edouwars d'Engleterre eut tenu sa feste et fait la solennité de Saint Gorge (...) et que messires Guichars d'Angle y fu entrés comme confrères, avoech le roy et ses enfans et les barons d'Engleterre qui se nommoient en confraternité les chevaliers dou bleu ghertier, li dis rois s'avala à Londres en son palais de Westmoustier. (FROISS., Chron. R., VIII, c.1375-1400, 34).

Un chevalier de + nom de pers. : Nous sommes chevaliers du roy (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 64). Ce disner fait, messires Gautiers prist congiet au roi ; li rois li donna. Et se departi de Nielle et fu raconvoiiés des cevaliers dou roi a son hostel (FROISS., Chron. D., p.1400, 760). ...ung sien chevalier maistre d'ostel (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 102). Madame, vechi vostre chevalier (FROISS., Chron. D., p.1400, 61).

Peut assumer des fonctions importantes : Messire Symon, vous avez esté tousjours ung chevalier moult notable ens ou royaulme d'Angleterre, et grandement vous ama monseigneur le prince, et avez eu en partie, le duc d'Irlande et vous, le gouvernement du roy. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 34). Quant le roy Richard d'Angleterre qui se tenoit en la marche de Galles sceut la mort de messire Symon Burlé, son chevalier et l'un de ses maistres, qui toujours l'avoit nourry et introduit, si en fut durement courrouciez (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 42). ...il institua ung moult vaillant chevalier et saige homme à estre souverain regard et gardien desdis chastiaulx (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 172).

Éventuellement judiciaires : ...on ot consel en l'oost de la roine que on deliveroit par jugement le conte d'Arondiel et messire Hue le Espensier le viel. Si furent amené en place devant les barons d'Engleterre, liquel furent ordonné pour euls juger. Adont se leva messires Thomas Wage, bons chevaliers sages et courtois, et recorda tous les fais des desus dis et les bailla par escript et tourna en droit ce jugement sus un anciien chevalier qui presens estoit, afin que il raportast sus sa feaulté que faire avoit de tels personnes par jugement et de tels fais. (FROISS., Chron. D., p.1400, 86).

Peut vendre ses services comme mercenaire : Or fu consillié (...) que (...) li rois envoiast ses messages et ses lettres deviers messire Jehan de Hainnau et li priast que il le venist veoir et servir, et se pourveist de .Vc. armeures de fier, chevaliers et esquiers, et tout seroient delivret et bien paiiet (FROISS., Chron. D., p.1400, 111).

Doit avoir un certain train de vie et être vêtu conformément à son rang : [L'espion Trimilien, déguisé en vilain, est arrêté et conduit au duc de Gloucester] "...le roy nostre sire (...) m'a envoiet de par decha pour savoir et apprendre des nouvelles !" - "En tel estat ?", dist le duc, Vous n'estes pas venus en estat de preud'omme, mais d'ung traittour et de ung espieu. Se vous voulsissiez avoir sceu des nouvelles, vous deussiez estre venus en estat de chevalier et de preud'omme et avoir aporté lettres de creance ou d'estat (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 56).

A une mesnie : ...chevaliers et escuiers, et leurs maisnies (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 107).

Participe à la vie de cour : ...sus la fin dou disner, entrués que on entendoit a regarder la roine, entrerent dedens la sale tronpes et menestrels qui faisoient lor mestier, et tantos apriés euls, douse chevaliers parés et vestis tous parellement et d'une livrée tres rice. (FROISS., Chron. D., p.1400, 98).

Coordonné avec

écuyer : ...chevalier et esquier joustoient sans euls espargnier (FROISS., Chron. D., p.1400, 66).

baron : ...li baron et chevalier d'Escoce (FROISS., Chron. D., p.1400, 170).

gens d'armes : ...li chevalier hainnuier et les gens d'armes (FROISS., Chron. D., p.1400, 427).

peuple : ...le peuple et les chevaliers et escuiers de la terre de Galles (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 49).

comtes, prélats : ...sur cel estat estoient mandés contes, barons, prelats et chevaliers et chiés et regars des citez et bonnes villes d'Angleterre (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 80).

dame : ...li rois de ses chevaliers, et la roine de ses dames (FROISS., Chron. D., p.1400, 115).

demoiselles et officiers : ...li rois d'Engleterre (...) fist madame sa mere envoiier en .I. castiel et la tenir sans point issir de la pourprise. Et li fist avoir son estat, chevaliers, dames et damoiselles et tous officiers, et rentes et revenues, et bien paiiés de terme en terme. (FROISS., Chron. D., p.1400, 186).

bachelier : ...une grande apertise d'armes (...) que mesires Gautiers de Manni, uns bacelers et chevaliers de la conté de Hainnau, et tousjours vrais et loiaus Englois, fist sus le roiaulme de France (FROISS., Chron. D., p.1400, 302).

Qualifié par

sage et vaillant : ...ung saige homme et vaillant chevalier, messire Symon Burlé (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 49).

apert : Et fu chils Crokars uns de chiaus qui furent armé avoecques les Englois en la bataille des Trente, et fu tous li mieudres de son costé ; et i acquist tel grace que li rois Jehans de France li manda que, se il voloit relenqir les Englois et devenir François, il le feroit chevalier et li donroit fenme et .M. esqus de revenue par an. (FROISS., Chron. D., p.1400, 860).

courtois et preux : ...il estoit courtois chevalier et preux aux armes. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 114).

fort, dur et de grand courage : ...ce furent chevalier fort et dur et de gros menbres et de grant corage. (FROISS., Chron. D., p.1400, 118).

de grande volonté : ...uns jones chevaliers et de grant volenté (FROISS., Chron. D., p.1400, 88).

entreprenant : ...preus et entreprendans chevaliers (FROISS., Chron. D., p.1400, 148).

bon et sans reproche : ...tousjours il avoit esté trouvé bon chevalier que riens ne le reprouchoit, au justement considerer tous ses fais (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 37).

joli, honnorable, bachelereux : Et fu cils sires Espensiers, de son temps et dou mien, li plus jolis chevaliers, li plus courtois, li plus honnourables et amoureus et bacelereus assés qui fust en toute Engleterre, et li plus larges de donner le sien la ou il veoit que il estoit bien emploiiet, et qui mieuls sceut vivre et dou plus biel estat et bien ordonné. (FROISS., Chron. D., p.1400, 108).

aventureux : ...messires Henris de Flandres (...) pour ce temps estoit jones chevaliers et aventureus et qui la voloit monstrer ses apertisses (FROISS., Chron. D., p.1400, 322).

doux, acointable, de grand sens : ...je l'avoie trouvé bien doulx chevalier et acointable et pourveu, à mon samblant, de grand sens. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 41).

gentil : ...le gentil chevalier, messire Richard Burlé, morut (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 42).

gracieux et amoureux : ...messire Jehan Bonne-Lance, gracieulx et amoureulx chevalier, et qui grant couraige avoit de luy avanchier. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 197).

bachelier : ...un sien chevalier baceler (FROISS., Chron. D., p.1400, 108).

A1 humain chevalier lui-même fait chevalier A2 humain, gén. de naissance noble : ...li rois d'Engleterre fist la chevalier nouviel messire Jehan Camdos qui depuis fu si vaillans homs et fist tant de belles proeces et de grans apertisses d'armes (FROISS., Chron. D., p.1400, 334). La fist li dis mesire Lois un sien neveu chevalier, qui se nonmoit l'Aufour d'Espagne. (FROISS., Chron. D., p.1400, 541).

Mais pas nécessairement (ce qui est une manière de l'anoblir) : Et fu chils Crokars uns de chiaus qui furent armé avoecques les Englois en la bataille des Trente, et fu tous li mieudres de son costé ; et i acquist tel grace que li rois Jehans de France li manda que, se il voloit relenqir les Englois et devenir François, il le feroit chevalier et li donroit fenme et .M. esqus de revenue par an. (FROISS., Chron. D., p.1400, 860). ...velà messire Nicolas Branbre qui a esté maire de Londres ung grant temps et que vous fesistes chevalier pour le bel service qu'il vous fist un jour (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 59).

Détails de la cérémonie : [le roi] ...manda son fil, le prinche. On li amena et fu adestrés de quatre chevaliers de son corps (...) Li enfés se engenoulla devant son pere : li rois le prist par la main et le baisa et le fist chevalier, et puis le renvoia en l'ordenance de sa bataille (FROISS., Chron. D., p.1400, 719). ...et furent fait a sa coronation nouviauls chevaliers .CCCC. et .XV., et vellierent le nuit dou Noel, toute la nuit, en l'eglise de l'abeie de Wesmoustier. (FROISS., Chron. D., p.1400, 103).

A2 est nouveau chevalier : Si fu fais nouviaus chevaliers en celle chevaucie li ainsnés filz le signeur de Gommegnies, messires Guillaumes : si retournèrent au soir sans riens faire, fors yaus monstrer ces chapitainnes en leurs garnisons. (FROISS., Chron. R., VIII, c.1375-1400, 238).

A1 humain, chevalier lui-même, recrute A2 humain déjà chevalier dans un ordre de chevalerie : ...et feroit li dis rois une ordenance de chevaliers de li et de ses enfans et des plus preus et renonmés d'Engleterre et d'autres pais aussi, qui estoient en son service, et seroient en sonme jusques a quarante, et seroient nonmé li chevalier dou Bleu Gertier, et porteroient tousjours continuelment en lor senestre jambe une ordenance dou Bleu Gertier (FROISS., Chron. D., p.1400, 595).

Empl. à propos de héros de l'antiquité : Apriés, vint Proece resgner en Gresce par le fait de Herqules, de Tezeus, de Jasson et de Acilles et des aultres preus chevaliers (FROISS., Chron. D., p.1400, 38).

II. -

Adj. "Qui a les qualités d'un chevalier, bravoure et agressivité" : Je ne dy mie, ne je ne vueil pas dire que messire Bouchicault ne soit chevalier assez pour faire tel party d'armes ou plus grant comme celles estoient. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 118). ...le filz au duc de Jullers (...) monstroit bien en son venir et en sa jonnesce qu'il seroit chevalier et ameroit les armes (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 173). Le joenne duc de Guerles (...) ja estoit chevalier assez pour courrouchier ses ennemis (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 174).
 

Froissart Jacqueline Picoche

Fermer la fenêtre