C.N.R.S.
 
Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Article complet 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ORDRE     
FEW VII ordo
ORDRE, subst. masc.
[T-L : ordre ; DÉCT : ordre]

A. -

"Position, état"

 

-

Prendre ordre de chevalerie de la main de qqn. "Se faire adouber par qqn" : ...lequel roy de Castille, pour loyer et merite d'un si hault cas fait devant ses yeulz meismes, requist audit messire Jehan que de sa main il voulsist prendre ordre de chevalerie (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 165).

B. -

"Organisation de chevaliers fondée par un souverain, dont les membres, choisis pour leur mérite, leur naissance, s'engagent à respecter certaines règles morales, en particulier dans le domaine de l'honneur" : ...le duc de Bourgoingne en ce temps cy avoit conclu de tenir au mois de may prochain la feste de son ordre, pour cause que plusieurs d'icellui ordre freres estoient trespasséz. (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 273). Durant l'assemblement des chevaliers de l'ordre en ceste ville de Saint Omer fut mise grant peine entre eulx en chappitre de mettre moien et appaisement entre le conte de Charolois et le seigneur de Croy (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 284).

 

-

Ordre de Jarreture. "Organisation de chevaliers fondée par le roi d'Angleterre Édouard III, en 1346, et dont l'insigne est une jarretière" : ...le duc [de Bourgogne] establisseur d'iceluy [l'ordre de la Toison d'or] (...) le mist sus (...) en deffaveur et tanance de ceulx a quy s'estoit adjoint comme ses amis [les Anglais], lesquelz par longue traite de temps et par mainte presse et labeur s'efforçoient envers luy de l'attraire en l'ordre de Gerreture (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 124).

 

-

Ordre de la Toison d'or. "Organisation de chevaliers fondée par le duc de Bourgogne, Philippe le Bon, en 1430, et dont l'insigne est un agneau d'or" : ...convenablement je poroie faire droit cy (...) une haute narration tresnotable (...) : c'est de la feste et solempnité que tint le duc de Bourgoingne le premier jour de may l'an mil IIIIcLXI en sa ville de Saint Omer touchant l'ordre de la Thoison d'or, dont plusieurs chevaliers estoient aléz de vye a trespas. (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 275).

 

-

Frere d'ordre. V. frere
 

Chastellain Martine Moulin

Fermer la fenêtre