C.N.R.S.
 
Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Exemples de l'entrée 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
PEINE
  Tri :
10 exemples
 1 De Francisque de Luzerne, (...) la somme de quatre vingts douze ducaz modérée de la somme de cent ducaz, en laquelle somme il a esté condempné par le juge des crimes, en sa court, pour une peine faillie et dont estoit pleigé pour lui le seigneur de Figuenière, laquelle modération que est de huit ducaz lui fut ainsi faicte au lieu de Peyrolles pour la despence d'aller et de venir apporter l'argent luy mesmes en personne (Comptes roi René A., t.2, 1477, 459).
 2 ...de faire ordonnance ou ordonnances telle ou telles qu'il verra estre à faire, et les transgresseurs d'icelles pugnir et corriger de peine capital ou autres qu'il verra au cas appartenir (Roi René vie L., 1468, 328).
 3 ...icellui bailli ou son dit lieutenant a condempné le dit Beraut à recevoir et prandre paine capital et d'estre mort, c'est assavoir d'estre boully, ainsi que faulx monnoyers et faiseurs de faulses monnoyes, condempnez à mort, l'ont acoustumé à estre. (Doc. Poitou G., t.7, 1408, 145).
 4 ...là où il apperra evidemment homicide ou autre grief malefice, du quel peine de mort se devroit ensuir, estre fait, excepté le crime de larrecin, soit que ce a esté fait en traïson ou en repost, si que cellui qui l'auroit fait ne peust estre convaincuz par tesmoins ou en autre maniere souffisante, nous voulons que, en default d'autre prouve, l'en puisse cellui ou ceulx qui par indices ou presumpcions vraysemblables seroient de telx cas et faiz soupeçonnéz appeller à gaige de bataille (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 300).
 5 ...il sera deffendu (...) audit messire Charles de Savoisy, sur peinne d'estre attaint et convaincu dudit cas, d'estre banni du Royaume de France et tous ses biens estre confisquez au Roy nostresire, qu'il ne parte hors de la ville de Paris jusques à tant que par la court en soit autrement ordonné. (Ch. VI, D., t.1, 1404, 261).
 6 Et si poroient li dit exsecuteur u li uns de aus donner des deniers le dit Libiert, pour leur dette deseure ditte a requere et faire avoir de lui au prevost de Tournay u a quel autre signeur, baillieu, justiche k'il voroient u que li uns de ausvoroient, C sols de tornois de painne. Et celle painne seroit li dis Libiers a tenus de paiier et sans le dette de nient amenrir. (Chirogr. tournais. R., 1331, 45).
 7 ...ledit mareschal mectra paine de retraire ledit messire Remon d'aucunes entreprinses qu'il pourroit faire au dommage du Pappe et de l'Eglise (Ch. VI, D., t.1, 1388, 96).
 8 ...si par autre estoit faicte [la guerre], nous mecterons paine de l'empeschier (Ch. VI, D., t.1, 1413, 361).
 9 Pour tous lesquels ouvrages de plommerie et de souldure cy dessus deviséz faire, parfaire et assenir, par la maniere que dit est, bien et souffisamment, au los du conseil de Monseigneur, on deubt livrer audit Rogelet tout le fin estain, la souldure et tout le plonc qu'il y falloit ; et il deubt livrer graisse, cherbon et sa peine (Trés. Reth. S.L., t.2, 1409-1410, 629).
 10 Item a esté faicte la couverture du degré qui monte en la chambre de la vicairie ou demeure a présent Monseigneur l'Evesque et si y a esté mis une goutière pour porter les eaues dud. degré qui contient XIIIJ piés de long ou environ, pour painne de couverture, pour bosc, late et autres choses (Comptes Archev. Rouen J., 1412-1413, 81).
Chartes et CoutumesEdmonde Papin
Fermer la fenêtre