Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Article complet 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     SIÈGE     
FEW XI sedicare
SIEGE, subst. masc.
[T-L : siege ; GD : siege ; GDC : siege ; DÉCT : siege ; FEW XI, 410, 411a : sedicare ; TLF XV, 471a : siège]

A. -

"Base sur laquelle repose qqc. ; endroit où qqc. est assis" : ...le siege du chastel de Maisieres, ainssis comme il se contient (Trés. Reth. S.L., t.2, 1347, 75). ...avoir fait un siege dedens ledit clos pour mettre la barge Saint Jehan dedens, la quelle se pourrissoit en fossé d'icellui clos, afin d'icelle mettre en atelier pour la refaire appareillier toutefois que mestier sera. (Clos galées Rouen M.-C., t.1, 1383, 275). ...le gros marrien pour faire le siege dudit canon, (...) quatre pieces de bois pour en faire les ruelles du devant dit canon (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1418-1420, 674).

B. -

"Lieu où réside officiellement une autorité"

 

1.

P. méton. "Charge exercée" : ...le dit siege darrainement vacant par la promocion de celui qui lors estoit evesque à estat de cardinal (Doc. Poitou G., t.4, 1376, 393).

 

-

Mettre qqn en son siege. "Installer qqn" : Ce jour, noble homme mons. Guillaume de Tignonville, chevalier, conseiller, chambellan du Roy nostre sire, fu institué prévost de Paris et mis en son siège par noble homme et sage mons. Jehan de Poupincourt (Ch. VI, D., t.1, 1401, 203).

 

-

En partic. Saint Siege de Rome. "Dignité du chef de l'église chrétienne" : ...Pierre de Mortemer, evesque jadiz d'Auceurre et à présent cardinal du saint siege de Roume (Doc. Poitou G., t.1, 1331, 383). Item, que les roys de France, pour la grant amour et dévocion qu'ils ont eu tousjours à l'église et au saint sieige de Romme, ont par plusieurs foiz remis le pape en son sieige, dont il estoit débouté par sçisme (Ch. VI, D., t.1, 1393, 112).

 

2.

DR.

 

a)

"Endroit où se tient un juge"

 

-

P. méton. "Action de siéger, séance du tribunal" : ...comme naguerres nous eussions voulu et ordené par nos autres lettres que le siege de nos Exempcions de Poitou seroit et se tenroit par nostre bailli des dictes Exempcions en la ville de Saint Maxent (Doc. Poitou G., t.4, 1373, 307).

 

.

Tenir son siege. "Présider la séance" : ...et exerceront la jurisdicion tant reelle comme personnelle en toutes les causes des dictes eglises et chascune d'icelles, et aussi en touz cas touchanz les droiz royaulx, noz bailliz des Exempcions par nous deputez ou à deputer, ou leurs lieuxtenans, et tendront leurs sieges ès lieux qui par nous ou nostre court leur sont ou seront ordonnez (Doc. Poitou G., t.4, 1375, 371). ...Jaques de Bruges, lui disant et portant lieutenant du prévost de Lille, vint et comparu en le halle d'icelle ville, au lieu là où ont accoustumé de tenir leur siège les eschevins de ladicte ville (Hist. Lille T., t.2, 1405, 425).

 

b)

"Lieu où les magistrats devant rendre la justice sont installés" : ...octroions, de nostre dicte grace, au dit sire de Partenay, pour lui, ses diz hoirs et successeurs, que yceuls trois chastiaux et chastelleries ressortissent dores en avant au siège de Saint-Maixant, reservé à nous et à noz diz successeurs touz les devoirs, rachas et autres drois et souvereineté (Doc. Poitou G., t.3, 1349, 4). ...nostre seneschal de Poictou ou son lieutenant pourra tenir et tendra en la dicte ville de Niort noz assises et juridicion d'aucuns noz hommes feaulx, vasseurs, chastellains et autres tenens de nous autrement que à cause de la dicte chastellenie de Nyort, de nostre conté de Poictou, lesquelx ont accoustumé avoir leur ressort au siege et auditoire du dit Nyort, pour l'aise d'eulx et de leurs hommes. (Doc. Poitou G., t.7, 1423, 407). Et combien que ledit suppliant ait depuis continuellement travaillé à l'exercice de sondit office de lieutenant et à la garde, gouvernement et police de ladicte ville et applicqué son temps à nous servir oudit estat et office de lieutenant du seneschal de Poictou tant audit lieu et sieige ordinaire de Nyort, que aussi de Fontenay le Conte qui sont deux des principaulx sieiges de ladicte seneschaucée (Doc. Poitou G., t.12, 1483, 570).

 

-

P. méton. "Salle où la justice est rendue" : ...a Jehan de Mainneville, huchier, pour I huys et la ferreure d'icellui huys mis en une chambre de examinateur séante entre la guéolle et le siége de Estouteville (Comptes Archev. Rouen J., 1425-1426, 99). ...a Colin Lemercier et Perrin Liautre pour plusieurs mises par eulx faictes pour recouvrir l'appentis de dessus la porte le degré du maistre des testamens et aussi le siège de Longueville (Comptes Archev. Rouen J., 1428-1429, 105).

 

3.

"Lieu où opère une juridiction, une cour"

 

-

Siege de juridiction : ...lesdits transgresseurs, lettres et argent faire mener et conduire au plus prouchain siège de la juridiction ou arrestéz et empeschés auront esté (Pol. Louis XI, G., Pièces justif., 1462, 418).

 

-

Siege royal : ...nous avons declairé et ordonné que, en notre pais et conté d'Artois aura d'oresenavant province et siege royal et que en icelle aura seneschal et president de province de par nous (Hist. dr. munic. E., t.1, 1477, 448).

C. -

ART MILIT.

 

1.

"Lieu où s'établit une armée devant une ville pour l'investir"

 

-

Estre à siege. "Assiéger" : ...des gens d'armes et de trait estans à siége devant la ville d'Avalon (Comptes Lille L., t.1, 1432-1433, 338).

 

2.

"Opérations d'une armée devant une ville pour l'investir"

 

-

Mettre le siege : À Guerart Mausergent, bailli d'Évreux (...) pour ses despens alant d'Évreux à Paris devers le Roy pour les besoignes de Monseigneur, et par especial mettre remede comment le siege ne se meist pas à St Sauveur, lequel le Roy ly vouloit mettre (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 360).
 

Chartes et Coutumes Edmonde Papin


 Retour à la page précédente 
Fermer la fenêtre