Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Exemples de l'entrée 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
HOMME
  Tri :
28 exemples
 1 Un homme nu, sans nulle garnison (Ch. VI, D., t.2, 1418, 308).
 2 Laquelle Marion respondy (...) que c'estoit un homme de néant et qui riens ne valoit ; en le appelant larron (...) et qu'il avoit esté tourné au pilory (Ch. VI, D., t.2, 1408, 190).
 3 ...et aussy apres son decés, ses hoirs, qui ladite rente auront, en devenront nostre homme et homme de noz successeurs (Trés. Reth. S.L., t.2, 1337, 43).
 4 ...la chastelerie de Bourch, dont je suix hons (Trés. Reth. S.L., t.2, 1347, 81).
 5 ...le chastel de Neon dessus nommé avecques ses dictes appartenances, soient terres, vignes, prés, pastures, boys, rivieres, estans, pescheries, hommes, hommages, jurisdicion haute, moyenne et basse, cens, rentes et autres revenues quelconques (Doc. Poitou G., t.4, 1370, 73).
 6 Les fiefs qui sont de hommage et de service sont ceulx qui sont homs au seigneur et que pour la chose redoivent aucun service. Ceulx qui sont de service tant seulement, ceulx ne sont pas homs du seigneur, ne de la chose eue ne sont tenuz de paier fors que le service ; ceulx qui sont muables et rendables, iceulx le doivent rendre au seigneur, toutes foiz qu'il en a mestier et il en sont requis (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 200).
 7 ...moyennant laquelle pension il est devenu homme de mondit seigneur et lui en a fait foy et hommage en promettant de le servir envers et contre tous, excepté le roy d'Engleterre et son seigneur lige, ausquelz foy et hommage mondit seigneur l'a receu (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1420, 310).
 8 Et si bataille est adjugée entre l'omme et son seigneur, l'omme ne se combatra pas en la court de son seigneur (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.2, 1437, 133).
 9 [Gauteron] Il est homme de Madame et a esté tauxé par la court de Vitré (Cartul. Laval B., t.3, 1452, 154).
 10 ...unes lectres closes de monseigneur de Bourbon, du XIIIe de ce mois par lesquelles le dit seigneur m'escript que les revenues des dictes terres luy appartiennent par deffault de homme, et que à ceste cause a fait lever et appliquer à son prouffit lesdiz revenues (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 244).
 11 ...avec toutes les appartenances et appendances de toutes les choses dessus dictes, ainsi qu'elles se comportent et extendent, tant en droit de chastel et chastellenie, justice et juridicion haulte, moyenne et basse, hommes, hommages, fiefz, arrèrefiefz, prés, terres, boys, forestz, rivières, cens, rentes, revenues et autres dommaines quelzconques, droit de guet, de patronnage, collacions de benefices, pasturages, peages, passaiges et destroiz, que autres droiz et devoirs quelzconques (Doc. Poitou G., t.11, 1474, 421).
 12 ...par lesquelles et esquelles chartres il est convenu qu'il leur est octroié par les Roys de France que les echevins de Bapaulmes jugent les... que..., qui echerront ou auront dedans le pourchaint de la ville de Bapaulmes et qu'ils le firent au temps de Philippe, comte de Flandres, excepté les querelles que recevront de nostre bailly les dicts hommes de nostre maison, les dicts francs hommes (Hist. dr. munic. E., t.2, 1344, 30).
 13 ...soy voyant ainsi vitupéré et injurié des parolles d'icellui Billart, qui estoit ung petit homme, de bas estat et de petite renommée (...) eust féru du poing ycellui Billart (Ch. VI, D., t.2, 1403, 49).
 14 ...afin que eux et leurs choses puissent estre et demeurer paisiblement en nostre royaume, en temps present et avenir, les diz abbé et convent, leurs donnez, familiers, hommes de corps et de condicion, avec leurs maisons, granges, possessions et touz leurs autres biens, quels qu'il soient, assis dedens nostre royaume de France, en chief et en membres, prenons et recevons dès ore en droit, de certaine science et de grace especial, par cestes presentes lettres, en nostre protection et garde especial (Doc. Poitou G., t.1, 1333, 423).
 15 ...tant en justice et juridiction, haulte, moyenne et basse, mere mixte et impère, hommes, hommages, fiefz, arrièrefiefz, dixmes, terrages, cens, rentes, revenues, hommes de corps et de condicion (Archives servit. Louis XI, T., 1476, 86).
 16 ...l'omme de foy est receu à jurer par serement qu'il a offerte ou faicte la foy (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.4, 1464, 176).
 17 ...le procureur de nostre amé et feal Jehan de Lezay, chevalier, (...) pour ce que icelluy suppliant et les père et mère dudit deffunct sont ses hommes levans et couchans en toute justice et juridicion, a mis icelluy suppliant en procès en sa court et assise dudit lieu de Maroys, et ilec s'efforce à cause de ce vexer et travailler ledit suppliant (Doc. Poitou G., t.10, 1459, 172).
 18 ...lettres par lesquelles cognissiens pour nous et nos hoirs estre homme lige d'elle et de sesdis enfens pour cause de ladite rente (Trés. Reth. L., t.3, 1426, 75).
 19 De jehan le vaasseur homme vivant et morant pour le porte de la maison des religieux saint pierre dabbeville (Comptes Doullens W., 1495, 30).
 20 ...se li doi XIII homme, qui on ara moustret ces couvretures ensi arriestées, trouvoient que elles ne venissent a leur droit pois, ensi que dit est, et qu'il i euist tant a dire que li langhe de le balanche traisist au les deviers le pois, tant que on peuist aler dou taillant d'un coutiel entre le pointe de le langhe de le balanche et le vigne, il les doivent, sans autrui appieller, jugier a coper (Drap. Valenc. E., 1344, 293).
 21 ...nous ne ferons prevost de le halle, mayeur, boursier ne Treze Hommes de personne dont on nous priece, ains le ferons en no loyauté de preudommes creaules et souffissans, qui se sachent a chou congnoistre pour warder bien et loyalment l'onneur et l'estat de le drapperie. (Drap. Valenc. E., 1346, 26).
 22 ...pour don fait à quatre autres hommes, qui aidèrent à descharger ledit basteau (...) et recharger es chariotz (...) en don fait à six hommes qui allèrent quérir le basteau, ou roaulme, devant Mornas, de peur qu'il allast de travers, pour la tourmente qui fesoit (Comptes roi René A., t.1, 1472, 230).
 23 ...comme le dit suppliant et feu Jehan Morin, aussi en son vivant homme de braz, venoient de la foire de Maixoigne, et eulx estant à l'omeau de la roche Pierre Belleen, iceulx suppliant et feu Jehan Morin eurent parolles ensemble à l'occasion d'ung picq que ledit suppliant avoit baillé au père dudit feu Morin (Doc. Poitou G., t.9, 1450, 195).
 24 ...car il n'estoit pas laboureur, mais estoit homme de mestier. (Chancell. Henri VI, L., t.1, 1426, 313).
 25 ...doubtant que ledit de Bailleul, qui estoit homme d'armes ou brigant, ne le tuast, le frappa dudit pel un cop, (Ch. VI, D., t.2, 1400, 95).
 26 ...je vous mande qu'arés XX home d'armes de crues (Lettres Ch. VIII, P., t.1, 1488, 347).
 27 ...cent hommes de leur compaignie dont il en y avoit environ X hommes de cheval et le demourant de pié (Conf. Jug. Parlem. Paris L.L., 1345, 169).
 28 ...L hommes de trait, IIIIxx trompettes, trois menestriers et ung poursuyant (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1420, 904).
Chartes et CoutumesEdmonde Papin

 Retour à la page précédente 
Fermer la fenêtre