Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Article complet 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     HOMMAGE1          HOMMAGE2     
FEW IV homo
HOMMAGE, subst. masc.
[T-L : omage ; GDC : hommage ; DÉCT : omage ; FEW IV, 456b : homo ; TLF IX, 877a : hommage]

DR. FÉOD.

A. -

"Acte symbolique par lequel un vassal, à genoux, place ses mains jointes dans celles de son seigneur (qui referme celles-ci sur elles), en prononçant une déclaration de volonté d'entrer en dépendance (l'hommage étant suivi de l'investiture d'un fief)" : ...si comme il dit, icelluy Jehan de Saulx ait nagueres laissé l'ommage dudit Colart, et a repris sadite terre de Vonc de nous, comme seigneur souverain, et en soit entréz en nostre hommage par creance de service faict en vostre main et en ressort d'icelle terre lesquelles choses apartenoient et apartiennent à estre faictes audit conte pour les causes dessus dites (Trés. Reth. S.L., t.2, 1367, 183).

 

-

Hommage lige. "Hommage où le vassal vient nue tête, le genou à terre, les mains jointes sur les Évangiles et promet de servir son seigneur envers et contre tous" : De la terre de Winendale avec ses appartenances (...) mondit seigneur (...) l'a donné, cedé, transporté et delaissié à monseigneur le conte de Cleves et de la Marque, pour estre et demourer heritage perpetuel à madame Marguerite, seconde fille de mondit seigneur et femme dudit conte de Cleves, et à ses hoirs et successeurs, contes et contesses de Flandres et successeurs, et la tenir de lui et de ses hoirs et successeurs, contes et contesses de Flandres, en foy et hommaige liege en tous cas, en ressort et souveraineté (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1416-1418, 35).

 

-

Hommage simple. "Hommage où le vassal vient à son seigneur nue tête, les mains jointes et donne le baiser" : Recepcion de hommge simple. Vous congnoissez estre homme de foy de mon seigneur qui cy est au regart de tel lieu (...). Et luy promectez et jurez par la foy et serement de vostre corps que de ce jour en avant foy et loyaulté vous luy porterez, d'autre que de luy ne vous en advouerez ; bien et loyaument ses devoirs vous luy payerez ; par adveu ne autrement son fié ne roingnerez ; et en touz cas vous y porterez comme home de foy simple doit faire envers son seigneur, et sur les paines qui y appartiennent. Et en signe de ce, luy en baillez la bouche et les mains (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.4, 1426, 120).

 

-

Faire hommage. "Porter, jurer, promettre foi et loyauté à son seigneur envers et contre tous" : ...donnons en mandement à touz et chascun des subgiez desdiz contez et baronnie, et à touz ceulx à qui pourra appartenir, que des choses dessusdictes et de chascunes d'icelles facent audit Loys et à ses filz et hoirs masles, comme dit est, hommaiges, et respondent et sactifient des devoirs que ilz doivent pour cause desdiz contes, baronnie et chastellenie (Roi René vie L., 1360, 208). Le noble qui veult reprendre sa terre doit venir au chambellan du prince et dire : "Je veult faire hommage à monseigneur de ma terre qui est de son fief ; s'il est en estat, je suis prest de reprendre". (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 61). À Yvonnet Le Clerc, Jehan Pietre et Guillemin Des Mares, varles de porte de l'ostel du roy nostre sire, la somme de vint frans monnoye royal que mondit seigneur leur a donné pour une fois de grace especial en faisant son hommaige et feaulté au roy nostredit seigneur (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1420, 384).

 

-

Chef d'hommage. V. chef

B. -

"Prestation en argent due au suzerain à l'occasion de la prestation de foi et d'hommage, et de l'investiture du fief" : ...il avoit donné et otrié, quitié et délessié, afin de héritage, au priour et es frères de la meson Dieu de Coustances (...) sept boisseaux de forment, à la mesure de Coustances, d'anuel rente à la saint Michiel, et un pain et une geline de regart à Noel, o deux hommages, dont joit Johan Ober trois boisseaus de forment mesure de Coustances et un pain et une geline o son hommage (Cartul. Hôtel-Dieu Cout. L., 1331, 158). Item deux homages que devont Phelippon de Mons et le dit Symon de Puyveaus, escuiers, de leurs choses des Oulmeaus, qui sont estimés et baillés pour dis souls de rente. (Doc. Poitou G., t.1, 1332, 404). ...la moitiet de l'oumage de Ponsin, qui tient de my une maison à tout le pourpris d'icelle et un courtil, et puelent valoir par an nuef solz, item, la moitiet des hommages de Pieret, fis feu Wasset (Trés. Reth. S.L., t.2, 1345, 56). ...l'ommage ou hommages de touz les ténemens, que tiennent de luy eudit fieu, homes religieux et honnestez, le priour et les frères de l'ostel Dieu de Coustances, auxi les reliefs et les denommemens d'iceulx héritages (Cartul. Hôtel-Dieu Cout. L., 1398, 206). De Pierre du Bos, bailli et receveur de la seignourie, explois et hommaiges de Tenremonde, gisans es chastellenies de Lille, Courtray et du Tournesiz, pour son rest de ladicte Renenghe (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1416-1418, 28).

 

-

Hommage lige : Cy apres s'ensuyt les assietes au taux du Roy. (...) Hommaige lige (...) X s. (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.3, 1463, 512).

 

-

Hommage simple : Cy apres s'ensuyt les assietes au taux du Roy. (...) Hommaige simple (...) V s. (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.3, 1463, 512).
 

Chartes et Coutumes Edmonde Papin


 Retour à la page précédente 
Fermer la fenêtre