C.N.R.S.
 
Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Exemples de l'entrée 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
MAIN1
  Tri :
59 exemples
 1 Messire Guillaume de Menypeny, qui estoit adjourné pour respondre sur les parties et sommes de deniers qu'il doit tant par les papiers de l'Argenterie que par scellés et cédulles montans à 2.300 ou 2.400 escus, m'a rescript d'Orléans qu'il estoit malade entre les mains de médicins (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 139).
 2 Et en cas que les dis debteurs se oposeront a ce, nostre main souffisamment garnie de leurs biens, jusques a la montance de la debte, renvoiés la recognoissance de l'opposicion a ceux a qui il appartient, en assignant certaine et convenable journee aux parties a y proceder si comme raison sera. (Clos galées Rouen M.-C., t.2, 1344, 65).
 3 Sequestracion est separacion de chose contencieuse ou de la pocession d'icelle d'avecques celui qui la detenoit, pour en garnir la main de la justice ou autres, pour la garder le procès et debat pendant au prouffit de celui à qui elle sera adjugée. (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.2, 1437, 188).
 4 ...rendons et delivrons par ces presentes la mairie, la loy, les clefs et eschevinaige dessus dis et le gouvernement d'iceulx et en ostons et levons nostre dite main et leur mettons au delivre, à en joir, tenir, exercer et gouverner par la forme et maniere, de l'avis et des appointemens contenus et declarés es lettres devant dites, passées et seelées par le Parlement comme dit est (Hist. dr. munic. E., t.1, 1379, 406).
 5 Et se aucun empeschement lui estoit mis pour la cause et occasion dessusdicte par le Roy ou aucun de nosdiz seigneurs, desmaintenant la main en sera levée. (Ch. VI, D., t.1, 1410, 333).
 6 ...vous dy, que se vous me faisiez quictier devers monseigneur de Bourbon de certaines promesses que je lui ay faictes, et lever la main de ma terre, je seroie bien contente dudit mariage (...) mais autrement je n'y consentiray point. (Ch. VI, D., t.2, 1413, 60).
 7 ...pour autres certaines causes et consideracions qui à ce l'ont meu, a, par grant aviz et meure deliberacion de son Conseil, à sondit cousin que dessus a levé et osté de grace especial par sesdictes lettres à plain sadicte main et tout empeschement mis à icelles villes, chasteaux, terres, chastellenies, seignories (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1418-1420, 696).
 8 Pour occasion (...) de l'infraction de ladicte sauvegarde, noz gens et officiers aient fait mectre les terres, chasteaulx et autres biens dudit exposant en nostre main. (Ch. VI, D., t.2, 1413, 61).
 9 Autre recepte faite par le receveur sur aucunes parties des demaine, rentes et revenues appartenans au duc de Bar et autres seigneurs, situez et assiz ou pays de Flandres que monseigneur pour certaines justes et raisonnables causes a fait mectre en sa main et recevoir à son prouffit pour le temps de ce present compte. (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1418-1420, 497).
 10 ...les quelles deux cenz livres de terre nous avions par noz lettres octroié que le dit cardinal ou les genz de sainte eglise, en qui elles seroient transportées, peussent tenir paisiblement à touz jours, sanz estre contrainz à les mettre hors de leurs mains (Doc. Poitou G., t.2, 1335, 125).
 11 Et à ceste cause, paravant la prinse dudit Cuer, et depuis au paravant ladicte main mise du Roy faicte par ledit de Tuillières, mondit seigneur avoit fait mectre et aposer sa main en et sur lesdictes terres. Et luy sembloit que ladicte main du Roy ne désapointoit point la sienne. (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 427).
 12 Si donnons en mandement à nostre dit capitaine ou à son lieutenant, que le dit Estienne il delivre de la prison où il est pour ceste cause, et ses biens et les biens des diz mariez mette ou face mettre à plaine delivrance, sanz contredit, en ostant nostre dite main d'iceulx (Doc. Poitou G., t.3, 1349, 8).
 13 ...nous lui avons nagueres baillé et octroyé à main ferme, pour le terme de quatre ans, la clergie du bailliage d'aval ou comté de Bourgoigne (Lettres Ch. VIII, P., t.1, 1485, 68).
 14 À maistre Etienne Basan, licencié en lois, Girart de Cirey, Perrenot Guillemote, Jacot Coulon, eschevins et gouverneurs de la ville de Dole, et eulx faisans fors prennans en main pour tous les autres habitans de ladicte ville de Dole, la somme de 240 frans que mondit seigneur leur devoit (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1419, 93).
 15 À Anthoine de La Marche, escuyer, tant en son nom comme lui faisant fort et prenant en main quant à ce pour Hance d'Estrabourc, escuyer, et pour Jehan L'Archier, arbalestrier, la somme de trente sept frans demi, en prest et paiement fait à lui pour et en nom que dessus, pour leurs gaiges et soldees de ung mois entier (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1420, 909).
 16 Dune autre aide (...) pour poier à Messire Bertran Duguesclin certaine somme dor à li acordée pour partir et wider du fort de Carenten quil tenoit en sa main pour et ou nom du roy de France (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 33).
 17 ...certain jour après ensuivant, lesdits commissaires firent adjourner tous les rentiers et locataires des louaiges, maisons et autres possessions de ladite ville pour vuider leurs mains de ce qu'ils redevoient (Comptes Paris V.L.D., t.1, 1449-1450, 629).
 18 Et je luy dis qu'il ne povoit estre héritier veu que ledit Jacques Cuer, son père estoit le plus proche, et si l'avoit, ledit feu évesque institué primo loquo son héritier, et que pour opposicion ne appellation je ne différeroye point à le contraindre de vuider ses mains desdiz biens et luy notiffie que, en son resfus et délay, je mectroye son temporel en la main du Roy (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 105).
 19 ...quant un fief change main autrement que par vendition, par mort eschange succession (...) il y eschiet droict de relief (Cout. Chât. O.-M., c.1480-1500, 420).
 20 ...quant à la question de ce que, quant aucun malfaiteur estoit prins ou arresté en la dicte Loy de la dicte ville et il n'y avoit partie qui poursievist autre que justice, les eschevins en faisoient lever la main, sans distinction ou difficulté aucune, dont pluiseurs maulz et inconveniens s'en ensuioient (Hist. dr. munic. E., t.1, 1379, 396).
 21 ...pluseurs malfaiteurs clercs lays soient, conversent et font pluseurs assemblées es eglises de la dicte ville de Saint Omer et en pluseurs autres lieux de votre Eveschié, ausquelz noz officiers n'osent mettre la main ne les penre pour la reverence de Sainte Eglise (Hist. dr. munic. E., t.3, 1346, 390).
 22 ...[nostredict conseiller] a seulement delivré à nostredict cousin et à ses gouverneurs commis de par nous les deniers et revenues desdictes seigneuries pour en joïr soubz nostre main (Lettres Ch. VIII, P., t.1, 1488, 273).
 23 ...fu justiciés à Paris par main souveraine Jehan dit du Bus qui avoit esté prins (...) pour les roberies (Conf. Jug. Parlem. Paris L.L., 1350, 185).
 24 ...lesquelz nous ont fait requerir que nostre plaisir soit leur faire bailler et delivrer ledict greffe à main ferme pour ledict terme de six ans (Lettres Ch. VIII, P., t.3, 1491, 210).
 25 ...aussi feroit ledit suppliant iceulx XIIJ escuz, lesquelz sont en main de justice. (Chancell. Henri VI, L., t.1, 1425, 209).
 26 Lequel Courtois lui respondi qu'il en avoit paié et mis partie en main de justice et en avoit memorial (Chancell. Henri VI, L., t.2, 1435, 305).
 27 Et dit que depuis il a fait toute poursuite et diligence de recouvrer dudit ermite la dicte disme de blez. Et pour ce faire a consigné en main de justice ladicte somme de 681 l. 2 s. 6 d., mais ledit ermite, à tort et contre raison, l'a contredict et débattu et en son en procès par devant la justice de monseigneur de Bourbon (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 399).
 28 Sergent en present meffait sans commission peut prendre malfaiteur et le mettre en main de court ; et bailler en garde les choses d'applegement ou complainte ; et garnir la main quant il y a requeste de lectre fourmée applegée, jugié, ou condampnacion de court. (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.4, 1464, 337).
 29 ...lequel chevalier sopposa disant, puiz que autreffoiz ses biens avoit esté prins et levez jusques à la dicte somme par li deue et par main de justice, il nestoit tenu à li en aucune maniere, et par ce est le dit Girart debouté de son excecution et condampné à sen cesser, et pour ce par le dit mandement me fu mandé poier le dit Girard de la valeur des dictes plates (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 217).
 30 ...et se mestier en avoit avant que sur ce feust ordené par leur dit conseil, elles [les lettres] seront présentées et exhibées en jugement, ès lieux et sièges où ledit de Chasteaubryant en auroit néccessairement à faire, par main de justice ou par main séquestre (Cartul. Laval B., t.2, 1393, 338).
 31 ...tout ce qui pourroit estre esligé, levé et exigé des fruictz et revenus de ladicte terre de Blou du temps qu'elle a esté en main sequestre (Cartul. Laval B., t.3, 1424, 52).
 32 Premièrement, à Vindrent, à la Saint Remi, XX livres X souls VI deniers (...). Item, hommes à Vindrent tenuz à plain et de mains dont la livre est asiise à deux souls. (Cartul. Laval B., t.2, 1335, 189).
 33 ...vous povez et devez congnoistre, et aussy faictes et administres telle et sy bonne justice que les dis officiers royaulx n'ayent cause ne occasion d'y mettre la main ne exploittier, ainsy qu'ilz ont fait par cy devant, et que nos dis drois, haulteur et seignourie y soient gardés. (Hist. dr. munic. E., t.1, 1469, 418).
 34 ...oncques le dit suppliant ne bati, bleça ne navra le dit prieur, ne fist aucun mal, ne aussi ne mist oncques main à le jetter en la dicte eaue, mais destourboit le mal à faire de tout son povoir (Doc. Poitou G., t.7, 1406, 93).
 35 ...comme jà pieça Estienne Bertran, charpentier, eust pris du dit exposant certains ays à soier, parmi certains priz d'argent que le dit exposant lui en paia avant la main, et pour ce que le dit Bertran ne delivroit point au dit exposant ses diz ays et qu'il les lui tenoit trop longuement et le menoit par journées et par delaiz (Doc. Poitou G., t.5, 1377, 61).
 36 Et tantost fut alé querir ung nommé Yvonnet de la Mote, barbier, qui demeure près de l'ostel de ladicte vefve, mais il n'y voult mettre la main pour estanchier le sang qu'elle gettoit habondamment, sinon que maistre Jehan Des Mons, qui estoit cyrurgien, y fust (Doc. Poitou G., t.9, 1453, 348).
 37 ...mais lui avons accordé et fait fort (de) prandre ladicte matiere et procés en main en entencion de faire trouver quelque bon appoinctement et accord en ladicte matiere (Lettres Ch. VIII, P., t.2, 1489, 340).
 38 Si vous prions tant qu'il nous est possible que de vostre part vueillez tenir la main à ce que ledit cardinal d'Angiers viengne legat en France et non autre (Lettres Ch. VIII, P., t.1, 1483, 15).
 39 ...pluseurs ennemis dudit conté journellement se parforcoient d'y entreprendre, parquoy estoit besoing d'y pourveoir à main forte (Archives servit. Louis XI, T., 1477, 106).
 40 ...nous voulons et vous mandons que par main armée, assemblée de nobles, gens de bonnes villes et de peuple, par force, assault, siege ou autrement, vous faictes obeir à nous les diz rebelles et desobeissans (Doc. Poitou G., t.8, 1431, 6).
 41 ...avons decerné sur ce noz lettres de main armée pour mectre à execution ledict arrest en maniere que la force nous en demeure (Lettres Ch. VIII, P., t.1, 1487, 268).
 42 ...s'il avenoit que li justice imposast à bourjois ou à bourjoise, ou à enfant de bourjois qu'il eussent mis main violente à le persone du bailliu ou d'aucun sergant sermenté en le vile, ou que il eussent peschiet es yaues du seigneur, ou chaciet en ses bos, ou aucun autre cas de juridition reservée au seigneur, tenus est de mettre le cas et cognoissance sommierement et de plain et sans figure de jugement (Hist. dr. munic. E., t.2, 1334, 85).
 43 ...lidit eschevin et commune proposèrent eiaus yestre et avoir esté en possesstion et saisine paisiblement, toutes fois que li cas s'i offroit, de prendre ciertaine venjanche sur ciertaine fourme et manière contre quelconques forain, en quelconques ville demorant, qui, hors de le ville de se manstion, en corage de injurier, metoit mains violentes en aucun bourgois de le ville de Lille (Hist. Lille T., t.2, 1344, 403).
 44 ...se par nostre bailli ou chastellain estoit imposé à aucun bourgeois ou autre d'avoir mis main violente à la personne de nostre dit bailli ou d'aucun sergent ou officier serementé de par nous en nostre dite ville, (...) tenu seroient nos dis bailli ou chastellain de mettre le cas a congnoissance sommierement et de plain et sans figure de jugement par devant les dis maire et eschevins (Hist. dr. munic. E., t.1, 1374, 94).
 45 ...une main de fer, sans orfaverie. (Ch. VI, D., t.2, 1422, 399).
 46 ...en la fourme et maniere qu'il estoit avant nostre main assise à la dite compté (Hist. dr. munic. E., t.1, 1347, 336).
 47 À ung armurier pour ung pousset pour la main de fer qui est couppée (Comptes roi René A., t.1, 1479, 396).
 48 ...pour 20 mains de pappier et 2 douzaines de parchemin qu'il porta en ladite armee pour la neccessité de la dite armee 50 s. t. (Clos galées Rouen M.-C., t.2, 1341-1342, 62).
 49 Jehan Huitasse, pour une main de papier et 1 peau de parchemin pour maistre J. le Royer, quant il estoit à Londres, 10d. (Comptes argent. rois Fr. D.-A., I, 1359-1360, 236).
 50 ...le 26e jour dudit mois de septembre, pour avoir fait relier le papier des hances et y avoir adjouté une main de papier 6 s. p. (Comptes Paris M., t.2, 1457-1458, 110).
 51 ...à pluseurs marchans et paintres pour les causes et par la maniere qui s'ensuit, c'est assavoir : à Collart Le Roy, pour une douzaine et demie d'estain doré, 6 solz parisis ; à lui, pour 3 d'occre, 2 solz 7 deniers ; à lui, pour demi main de pappier, 16 deniers ; à lui, pour une livre de vermeillon, 18 solz 10 deniers ; à lui, pour ung quarteron de copperos (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1420, 437).
 52 Gillet le Séneschal, espicier et vallet de chambre, pour IIII mains de papier de petite fourme, achetées de lui pour la Chambre aux deniers (Comptes hôtel rois Fr. D.-A., 1380-1381, 97).
 53 Pour une ramme de papier et deux autres maincs de papier à la grant forme. I fo IX go (Comptes roi René A., t.1, 1476, 243).
 54 ...VII mains de papier à faire escuz (Comptes Lille L., t.1, 1419-1420, 161).
 55 ...XIIII mains de pappier à faire chassiz et gallefeustrer (Comptes hôtel rois Fr. D.-A., 1478-1481, 368).
 56 Interrogué, puisque lesdictes acquisicions se faisoient des deniers et au prouffit dudit Cuer, pourquoy lesdictes acquisicions ne se faisoient ou nom dudit Cuer, dit que c'estoit pour ce que le seigneur de Monfan et autres vendeurs desdictes rentes ne les eussent jamais vendues, pour ce qu'il leur sembloit que ledit Cuer avoit la main trop forte. (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 434).
 57 Et quant le Roy aura le gouvernement du païs et les chasteaux et forteresses, ou ce qu'il en pourra avoir en sa main et en son obéissance (Ch. VI, D., t.1, 1385, 66).
 58 ...ont voulu ou veulent clorre la main à monditseigneur de son gouvernement, en le voulant tenir comme en bail ou en tutèle (Ch. VI, D., t.1, 1405, 282).
 59 ...nous li vueillons donner la dicte rente, c'est assavoir que de la pourcion que il doit des dictes rentes annuelles à noz dis ennemis, le veillons tenir quicte et paisible à tous jours mais, et faire entrer en sa main sa dicte mere et son dit oncle du demourant des dictes rentes que doivent à noz dis ennemis (Doc. Poitou G., t.4, 1370, 69).
Chartes et CoutumesEdmonde Papin
Fermer la fenêtre