Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Article complet 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     AUDITEUR     
FEW XXV auditor
AUDITEUR, subst. masc.
[T-L : auditor ; GDC : auditor ; AND : auditur ; FEW XXV, 866 : auditor ; TLF III, 912a : auditeur]

A. -

Auditeur des comptes. "Officier de la Chambre des comptes chargé de la vérification des comptes" : ...Guillaume des Moulins, auditeur des comptes de Monseigneur (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 59). ...Estienne Paste, auditeur des comptes d'icellui seigneur (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1419, 93). ...trois comptes qu'il m'a baillez, lesquelz furent visitez et examinez par Jehan Cirot, trésorier, et maistre Guillaume Cadier auditeur des comptes de mondit seigneur, qui y mirent et escripvirent leurs arrestz. (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 246).

 

-

Maistre auditeur : ...vous feistes par grant délibéracion de vostre conseil ordonnance rédigée en lettre patente, que en vostredite Chambre des comptes à Angiers n'y auroit plus que troys maistres auditeurs, deux clercs et ung huissier (Roi René vie L., 1464, 299).

B. -

DR.

 

1.

Auditeur des appels/des causes d'appels. "Juge chargé des affaires portées en appel"

 

-

Auditeur des appels : Les plus grans [justiciers] sont appelléz ceulx qui ont la plus grant puissance, si comme les auditeurs des appeaulx, qui ont povoir d'amender ce que les bailliz font ; les bailliz sont appelléz juges ordinaires et mendres des dessus nomméz (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 104).

 

-

Auditeur des causes d'appels : ...Phelippe Baussant, escuier, sire d'Escland, heritier pour la moitié de feu maistre Jehan de Roichefort, jadiz conseillier de feurrent messires Phelippe et Jehan, duc de Bourgoingne et leur bailli d'Auxois, et aussi auditeur avec les autres auditeurs des causes d'appeaulx dudit duchié (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1419, 98).

 

2.

Auditeur des causes. "Assistant d'un juge ecclésiastique" : Me Jehan Loyer maistre en ars, licencié du decret, auditeur des causes ou chapitre de Paris et chapelain de la chapelle Sainte Agnès et Saint Jehan l'Evangeliste fondée en l'eglise de Paris (Comptes Paris V.L.D., t.1, 1426-1427, 135-136).

 

3.

Auditeur de temoins. "Celui qui est chargé de recueillir les témoignages dans une affaire" : ...aud. Raoulin le Jeune, pour avoir couvert sus la court et sus les chambres des auditeurs de tesmoingz (Comptes Archev. Rouen J., 1460-1461, 307).

C. -

"Officier qui représente le roi dans une juridiction provinciale" : Item, les dis eschevins commectront deux notaires, auditeurs ou tabellions royaulx, ou plus, s'ilz voient qu'il soit neccessaire, lesquelx, ensemble le clerc et greffier du dit eschevinaige ou son commis, recevront et passeront tous les traitéz, lectres obligatoires et autres (Hist. dr. munic. E., t.1, 1481, 456).
 

Chartes et Coutumes Edmonde Papin


Fermer la fenêtre