Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Article complet 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ATTACHE     
FEW XVII *stakka
ATTACHE, subst. fém.
[T-L : atache ; GD : atache ; GDC : atache ; AND : atache ; FEW XVII, 195, 196b, 200b, 201 : *stakka ; TLF III, 814b : attache]

A. -

"Endroit où on peut amarrer une embarcation (?)" : ...devoit et paiet chacun an au terme de la Penthecouste au dit Michiel et à ceulx dont le dit Michiel a la cause, par la raison et la cause de l atache et de la chausciee qui conduit l'ayve a aler au moulin de Hairaud, en la riviere d'Ingolier, laquelle atache est prinse et atachée ou fié et ou dommaine dou devant dit Michiel soubz nostre seigneurie, à avoir, tenir et esploitier la dicte rente dou dit seigneur (Cartul. Laval B., t.2, 1334, 184).

B. -

"Poteau auquel est lié un condamné" : ...a esté menée jusques à la justice dudit lieu et liée à l'atache, preste de ardoir (Ch. VI, D., t.2, 1400, 164). Un grant tableau d'argent (...) esmaillé d'un cruxifiement et de Nostre Seigneur qui est en l'attache. (Ch. VI, D., t.2, 1418, 291).

C. -

"Sceau appendu à certaines pièces pour les valider" : Ledit jour me furent présentées par maistre Pierres Baulin, unes lectres royaulx (...) par lesquelles le Roy octroye audit seigneur de Culant terme jusques au premier jour de mars (...). De laquelle lectre ledit Baulin m'a requis mon atache et expédicion, ce que j'ay différé de faire pour ce que mesdiz seigneurs les trésoriers ausquelx s'adresse en premier lieu ne l'ont expédiée, et aussi qu'il m'a semblé qu'elle n'estoit civille pour ce que il semble que le Roy ne doit donner ledit délay ou préjudice de Jacques Cuer et des criées qui se font de ladicte terre. (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 127). Hunbert de Bleterens, receveur ordinaire de Lyon pour le Roy, m'a monstré et exhibé les lectres royaux avec l'atache de Messeigneurs les Trésoriers de France (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 331). Et pour ce que j'entens qu'il joysse dudict revenu selon et en ensuyvant sondict don, ne faictes aucune difficulté de luy veriffier sondict don et luy en baillez vostre attache, et qu'il n'y ait faulte (Lettres Ch. VIII, P., t.4, 1495, 251).

 

-

Mandement d'attache : ...ledict contract signé Fortan, sur lequel est un mandement d'attache ou apprétie de Girard Pigouché, viconte de Coutances (Cartul. Hôtel-Dieu Cout. L., 1391, 196).

 

-

P. méton. "Pièce portant le sceau de validation" : ...et durant ce qu'il a esté ainsi absent, est venu à sa cognoissance que lesdiz abbé et convent d'Ervau, ou leur procureur, ont fait adjorner par atache ledit suppliant à l'assise d'Yray pour iceulx religieux (Doc. Poitou G., t.9, 1454, 363).

D. -

"Pièce annexée à un document principal" : ...de mectre ausdits mandemens, par lui [le prothonotaire] ainsi veuz et visitez, une vérificacion par une atache en parchemin soubz son signet et seing manuel, par laquelle il se consentira, avecques condicion ou sans condicion, au contenu ausdits mandemens (Roi René vie L., 1458, 285).
 

Chartes et Coutumes Edmonde Papin


 Retour à la page précédente 
Fermer la fenêtre