Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Exemples de l'entrée 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
ASSEOIR
  Tri :
19 exemples
 1 Pour ressouder les anses de 2 quartes, asseoir les couvercles, brunir et redrécier, rendues audit Pioche (Comptes argent. rois Fr. D.-A., I, 1352, 126).
 2 A Aloys Colombe, brodeur, demourant à Dijon, pour avoir fait six escussons armoiez aux armes de MS, pour asseoir en trois vestemens de chappelle, c'est assavoir diacre, soubsdiacre et chasuble. (Comptes Lille L., t.1, 1433-1434, 339).
 3 ...ladicte somme (...) vous asséez et imposez hastivement sur tous les habitans des mectes de ladicte recepte de Bayeux (Ch. VI, D., t.1, 1387, 85).
 4 ...esleuz et commissaires, commis et à commettre, à mettre, asseoir et imposer les diz aides, tailles, subcides et subvencions quelxconques en la dicte ville et chastellenie de Poictiers, au maire present et avenir, et autres entremetteurs de guet et gardes des portes d'icelle ville (Doc. Poitou G., t.8, 1431, 23).
 5 ...pour certaines causes à ce nous mouvans, nostre entencion n'est pas que au dit ayde soient assiz ne imposez noz amez et feaulx conseillers les presidens, conseilliers, greffiers et notaires servans en nostre Parlement à Poictiers, et noz advocat et procureur general, et noz huissiers ou dit Parlement, et pour ce les en exemptons par ces presentes. (Doc. Poitou G., t.7, 1423, 401).
 6 ...ce neantmoins vous estes efforcez les fere asseoir et imposer es tailles, emprunstz et autres subsides de nostre ville de Lyon (Lettres Ch. VIII, P., t.1, 1485, 76).
 7 ...ses autres hommes et femmes desdis gistes qui s'assient es villes de son pais de Rethelois (Trés. Reth. S.L., t.2, 1378, 267).
 8 ...une robe longue à grans manches ouvertes pour mondit seigneur faicte à douze girons, colet et assiz, boutonnee devant, fourree de fin gris à dix tires, et une robe à mi jambes à grans manches closes decopees, dessoulz fourree du mesme gris, et deux grans chapperons doubles (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1419, 78).
 9 A pluseurs taverniers de la ville de Courtray, pour vin beu et despendu au bail desdiz assiz, pour frommaige et fruit despendu à diverses fois audit bail fait comme dit est, 65 livres 8 solz (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1418-1420, 705).
 10 ...quant aux comptes des assis de la dicte ville, ilz les feront et asseront, tant en recepte comme en mise, par la maniere qu'il est accoustumé, aussy bien quant les dictz assis s'en quelleront par le main du commis de le dicte ville comme par ceulx qui les tenront à ferme ou à cense. (Hist. dr. munic. E., t.2, 1422, 149).
 11 ...par lequel compte icellui argentier sera tenu de faire recepte entiere de toutes les rentes heritables es demaine que l'en nomme autrement le propre de nostre dite ville, et aussi des impostz, assiz, yssues et autres revenues (Hist. dr. munic. E., t.1, 1466, 111).
 12 A Enart de Trye, natier (...) la somme de 19 s. p. (...) pour avoir assis les nattes des deux chambres de ladicte ville qui avoient esté desnatées l'esté precedant, et pour 4 toises et demie de nates neufves mises tant en la reparacion desdites nates servans èsdites deux chambres, comme en natterons qui servent ès comptouers dudit hostel (Comptes Paris V.L.D., t.1, 1442-1443, 342).
 13 A lui, pour ung petit dyamant et pour l'or de la façon de asseoir icellui en ung fermail d'or assez grant de tour où a une seraine, où il en failloit ung qui estoit perdu, quatre frans (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1419, 67).
 14 Vous pourriez respondre sur cest article qu'ilz n'asserront leur siege que vous n'aiez assis le vostre, et que la place que vous assiegerez est bonne et forte et celle qu'ilz assiegeroient ne vault guieres (Lettres Ch. VIII, P., t.2, 1488, 144).
 15 ...se aucun vent aucune chose à gens de religion ou à gens qui ne puissent acquerir sanz admortir, se le seigneur dessoubz qui la chose est assise y met la main pour celle cause et le souverain y assiet sa main par dessus icelle, elle se doit lever (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 131).
 16 ...et incontinent prist ycelui Andrieu en sa bourse deux dez et les gecta sur la table, dont ilz se prinrent à jouer, et gaigna le dit Jehan Tassé une pinte de vin du dit Andrieu, la quelle en la presence il lui voult faire paier, mais ycelui Andrieu le contredist, disant qu'il avoit assis les dez (Doc. Poitou G., t.7, 1404, 48).
 17 ...deux cenz livres de terre à tornois, assises ou à asseoir selon la coustume du païs, ainssi toutevoies que elles ne soient pas de plus grant value ne de plus grant assise ou noblece que les autres deux cenz livres de rente (Doc. Poitou G., t.2, 1335, 126).
 18 Pour asseoir terre en Bourgoingne convient regarder, ce c'est en hommes taillables à voulenté, combien a valu la taille en VII ans derrains passez et mettra on la somme de VII ans toute ensemble, et puis partie en VII parties, et sera assise pour la valeur de la VIIe partie ; et se ilz sont mainmortables, l'en doit prisier la mainmorte le Xe de la revenue par an en assiete (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 285).
 19 Comme le prieur et les frères prescheurs de Coustances fussent tenuz et obligiez a tournoir et assoir afin de héritage au priour et es frères de l'ostel Dieu de Coustances quarante et cinq solz tournois de rente chacun an à la feste Saint Michiel, comme plux a plain peut apparoir par un instrument sur ce fait, parmi lequel ces présentes sont annexées (Cartul. Hôtel-Dieu Cout. L., 1391, 195).
Chartes et CoutumesEdmonde Papin

 Retour à la page précédente 
Fermer la fenêtre