Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Article complet 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     GREFFIER1          GREFFIER2     
FEW IV graphium
GREFFIER, subst. masc.
[T-L : graifier ; GDC : greffier ; DEAF, G1133 graifier ; FEW IV, 242b : graphium ; TLF IX, 468a : greffier1]

"Officier ayant la charge de recevoir et expédier les jugements et autres actes qui émanent d'une juridiction" : Et furent establiz juges contre iceulx Armighas de par le Roy, c'est assavoir maistre J. du Drac, président en parlement (...) maistre Guillaume Barrault, secretaire du Roy, et estoit clerc ou graphier maistre Pierre de Fresnes. (Ch. VI, D., t.1, 1412, 357). De Guillaume de L'Espiere, bailli et receveur de Doinze, de Petheghem et de Tronchines, sur la Renenghe mil quatre cens et dix neuf, en deniers paiez à mesdiz seigneurs du Conseil, greffier, advocat et procureur de monseigneur, en paie de leurs gaiges (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1418-1420, 447). ...le juge assigne heure aux parties de faire leurs faiz par devant son greffier que ce pendant les advocatz des parties doibvent veoir les exploiz d'icelles parties et mectre par inventoire en ung sac toutes et chascunes les lectres et choses qui servent au jugement de la cause pour leurs parties (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.3, a.1458, 39). ...que aux vidimez d'icelles collacionnez en présence de nostre dit procureur scéllez des seaulx de nosdiz séneschal et lieutenant ou l'un d'elx et signez de nostre griffier soit foy adjoustée comme aux originaulx. (Cartul. Laval B., t.3, 1465, 210).

 

-

[Dans un tribunal civil] Greffier civil. "Celui qui écrit les minutes de certains actes et assiste le juge dans différentes occasions" : ...Me Jehan Doulzsire, greffier civil du Chastellet de Paris (Comptes Paris V.L.D., t.1, 1440-1441, 232).

 

-

Greffier des crimes/criminel. "Celui qui exerce ses fonctions d'écriture pour les causes criminelles" : ...Me Jehan d'Asnières, greffier criminel de Parlement (Comptes Paris V.L.D., t.1, 1446-1447, 514). À Guillem, greffier des crims, pour son veaige à Yères, quérir les livres, pris par le coursaire de Tholon et arrestez par la court ; pour non avoir paié la décime II fo IIII go (Comptes roi René A., t.1, 1477, 244).
 

Chartes et Coutumes Edmonde Papin


 Retour à la page précédente 
Fermer la fenêtre