Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Article complet 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     APPELER     
FEW XXV appellare
APPELER, verbe
[T-L : apeler ; GD : apeler ; GDC : apeler ; AND : apeler ; DÉCT : apeler ; FEW XXV, 28, 29 : appellare ; TLF III, 285a : appeler]

I. -

Empl. trans. Appeler qqn

A. -

"Inviter à venir, convoquer qqn" : ...aucun sergent du Roy ne puisse ou doie, par commission ou autrement, en la dicte ville d'Arras faire adjornemens ou aucuns exploiz de justice, sans appeller premierement et sommer le bailli d'Arras ou son lieutenant et les eschevins de la dicte ville (Hist. dr. munic. E., t.1, 1354, 344).

B. -

DR.

 

1.

"Assigner qqn en justice" : Et incontinent que le dit Andrieu l'apparceu, il lui coru sus d'un baston qu'il tenoit, en soy efforçant de l'en batre et villener ; et lors le dit exposant et icellui Andrieu s'entreprindrent et en eulx entrebatant, icellui exposant, en soy defendant, fery du dit coustel le dit Andrieu, dont assez tost après mort s'en ensuy en sa personne. Pour le quel fait, le dit exposant se doubte qu'il n'ait esté appellé et banny (Doc. Poitou G., t.6, 1392, 81).

 

2.

Appeler qqn de qqc. "Accuser qqn de qqc." : Si aucun appelloit autre de murtre, ou de traïson, ou d'aucun autre grant meffait dont il perde vie ou membre, la justice doit tenir les corps des deux en prison égal, que l'un ne soit aise plus que l'autre. (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.1, 1385, 315).

II. -

Empl. trans. indir. DR.

A. -

Appeler de qqc. "Recourir à un tribunal supérieur pour faire réformer un jugement" : De laquelle prinse et emprisonnement il appella, lui estant èsdites prisons, pour empescher qu'il ne fust aucunement interrogué des cas dessus diz, combien qu'il eust tousjours vouloir et entencion de rendre et restituer à sondit oncle les dites choses par lui prinses furtivement comme dit est. Et depuis a renoncé à son dit appel, lui estant èsdites prisons, et enseigné lesdites choses par lui prinses et ravyes (Doc. Poitou G., t.10, 1457, 29). ...Prunelé a dit que, sy vous faisiez servir ledict Postel, qu'il en appelleroit en Parlement. (Lettres Ch. VIII, P., t.2, 1488, 22).

B. -

Appeler de qqn. "Aller en appel du jugement de qqn" : A quoy le dit Octo m'a dit et respondu que sans lui rendre et restituer sa dicte cédulle il n'estoit tenu de paier, et que je ne le povoye ne devoye contraindre, et que si autrement je vouloye procéder contre luy, il avoit cause de se opposer et de appeler de moy. (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 147). Il est assavoir que quant une personne pour quelque cause que ce soit appelle du juge ou de executeur, il ne luy est besoing de dire où il appelle. (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.3, a.1458, 47).

III. -

Empl. pronom. DR. S'entre appeler. "S'accuser mutuellement" : Deux frères ne se combatent pas emsemble pour meubles ne pour fons de terres. Mes il pevent metre autres pour eulx. Mes se ilz s'entre appelloient de mutre ou d'autres cas criminel ilz combatroient ensemble. (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.1, 1385, 355).
 

Chartes et Coutumes Edmonde Papin


 Retour à la page précédente 
Fermer la fenêtre