Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Article complet 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ESCROUE1          ESCROUE2     
FEW XVII *skrôda
ESCROE, subst. fém.
[T-L : escröe ; GD : escroe2 ; AND : escrowe ; FEW XVII, 136b : *skrôda ; TLF VII, 714b : écrou2]

A. -

"Morceau, bande" : ...ilz trouverent sur un dressouer trois tasses pesans chascune demi marc ou environ, six cuillers d'argent, une houppelande à homme, fourrée de faynes et deux robes à femmes, fourrées de gros ver, et vint et deux letices, deux nappes, quatre draps de lit, quatre aulnes de drap de Bruisselles et deux escroes de autre drap, montans à trois quartiers ou environ (Doc. Poitou G., t.6, 1396, 259).

B. -

"Écrit établi sous seing privé ou officiel, portant reconnaissance d'une dette, d'une obligation" : ...ycelle terre tu bailles et delivrez à nostre dit cousin, ou à ses gens, et non à autres, pour autel pris come le plus offrant en vouldra donner, et que ycellui pris tu li rabatez et deduisiez de ce en quoy nous sommes tenus à lui par cedules ou escroes, pour cause de la rente que il a et prent chascun an en nostre tresor à Paris (Doc. Poitou G., t.3, 1351, 96). Cossart, pour deniers par li paiez, à Windezores et à Londres, pour son hostelage, qui ne li avoient pas esté comptez ne renduz, par escroe (Comptes argent. rois Fr. D.-A., I, 1359-1360, 212).

C. -

"Registre"

 

1.

"Rôle que le receveur des amendes donne aux sergents pour en faire le recouvrement" : ...et aussi fut présent Jehan de la Halle, sergent pour le temps, qui nous dist par son serment que, ou temps et au terme dessus diz, ledit viconte l'avoit charché de ladicte amande de quarante soulz par escroe (Cartul. Hôtel-Dieu Cout. L., 1333, 160).

 

2.

"Registre où est inscrit le nom d'un prisonnier, les dates de son entrée et de sa sortie ; redevance due par le prisonnier pour ces actes" : À Jehan le Maire, sergent de la Marchandise de l'eaue, et Gillet le Roy, sergent du Parlouer aux Bourgeois de la ville de Paris, la somme de 26 s. 8 d. p., qu'ils ont baillée par l'ordonnance de Mesdits Seigneurs au geolier du Chastelet de Paris, pour leurs depens, geolaige et escroes qu'ils payerent quant ils furent empeschés et mis prisonniers oudit Chastelet (Comptes Paris M., t.2, 1457-1458, 114).

 

3.

"État de l'argent dépensé pour l'entretien de la maison du roi, du duc de Bourgogne, d'un grand seigneur" : Des garnisons du bois de Vincennes, pour 32 muis, 2 sextiers, 6 boisseaux de blé à la mesure de Paris, pris audit lieu, livrez par Jehan Renier, gouverneur d'icelles, despensés en l'ostel le Roy en ce terme ; comptez ès escroes de Panneterie, à divers prix (...). Des dictes garnisons, pour 10 muis, 2 sextiers, mine, d'avenne à ladicte mesure (Comptes hôtel rois Fr. D.-A., 1380-1381, 9). Audit Jehan de Velery, la somme de cinquante frans en deniers payez à messire Jehan de Montleon, aumosnier de mondit seigneur, qui deuz lui estoient par icellui seigneur à cause de ses aumosnes qui chascun jour se comptent ordinairement par les escroes de la despense de l'ostel d'icellui seigneur (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1419, 19). ...au dit maistre Jehan Hennekart, douze solz dicte monnoie par jour, oultre et par dessus VJ s. qui ont esté comptez chacun jour par les escroes des gaiges de l'ostel de NdS (Comptes Lille L., t.2, 1468, 380).
 

Chartes et Coutumes Edmonde Papin


 Retour à la page précédente 
Fermer la fenêtre