Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Article complet 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ÉCRITURE     
FEW XI scriptura
ESCRITURE, subst. fém.
[T-L : escriture ; GD : escripture ; GDC : escriture ; AND : escripture ; FEW XI, 339 : scriptura ; TLF VII, 711b : écriture]

A. -

"Action de mettre qqc. en écrit" : Loy et coustume different comme chose expresse et chose taisible ; car lays sont expressement escriptes es livres, et les coustumes ont auctorité par taisible consentement de peuple, ou autrement du consentement d'aucun hoir. L'escripture n'est pas de l'essence de la loy, ne le non escript n'est pas de la destence l. [de l'essence ?] de la coustume ut supra. Si du consentement du peuple d'aucun pais les coustumes sont mises et redigés en escript, touteffoiz ne sont elles pas layes ne coustumes. (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.2, 1437, 455).

B. -

"Ce qui est écrit ; document, acte écrit à caractère officiel" : Robin Delessart, clerc, pour plusieurs escriptures faites par lui et 5 autres escripvains de Roen (Clos galées Rouen M.-C., t.2, 1341-1342, 60). À Jehan Le Carlier, clerc de le perche, pour plusieurs grandes escriptures que il a fetes sour l'advis et conseil heu pour l'amendement de le drapperie de ceste ville (Hist. industr. drapière Flandre E.P., t.3, 1366-1367, 34). ...de laquelle jurée Martin l'Ours avoit perdu les lettres par la prinse de la dicte ville de Carenten, avec pluseurs de ses escriptures, et par ce ne luy avoit tenu aucun lieu en ses comptes (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 402). Audit Oudot Le Bediet, la somme de deux frans, qui deuz lui estoient et que messeigneurs des comptes de monseigneur à Dijon lui ont tauxé pour ses peines et salaires d'avoir grossé en son parchemin V lettres executoires d'iceulx seigneurs des comptes de certaines lettres patentes à eulx envoyés par monseigneur le duc contenant longue escripture touchans certaines ordonnances par lui faictes sur les ouvriers et monnoyers de ses monnoyes (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1420, 832). À Martin de la Planche et Thibaut Eude, clercs demourans à Paris, ausquels mesdits seigneurs ont ordonné et tauxé la somme de 8 l. p., (...) pour leurs peines et salaires d'avoir vacqué par leur ordonnance et commandement à toutes les fois et heures qu'il leur a pleu leur ordonner et commander à faire plusieurs lettres, memoires et autres ecritures qu'il convient chacun jour faire (Comptes Paris V.L.D., t.1, 1447-1449, 619).

 

-

En partic. au plur. DR. "Actes de procédure effectués à l'occasion d'un procès" : ...de toutes escriptures qui se feront es dites cours, c'est assavoir de faiz ou de raisons baillées en court, de la coppie d'icelles, de copie de tesmoins ou d'autres escriptures, les clers se paieront au pié, c'est assavoir pour un chascun pié de long et de large sanz fraude escript 1 gros et demi (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 173). ...on pourra faire regecter les faiz contenuz es adicions que on dira n'avoir esté pledaez, et ceulx aussi des escriptures principales, si non que l'advocat de partie adverse afferme qu'ilz ont esté plaidaiez ; et s'il l'afferme, ilz demoureront, et ne sera l'on plus receu à y respondre par adicion ne autrement, si ne l'aferme ilz seront rejectez. (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.4, 1388, 526). Il est assavoir que pendant le terme dessusdit, il fault aux advocatz des parties faire les escriptures de leurs cliens, affin qu'ilz en fournissent au jour (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.3, a.1458, 29).

C. -

"Office consistant à rédiger, transcrire des actes officiels" : ...des emolumenz du seel et de l'escripture de la ville et chastellenie d'icelui lieu (Doc. Poitou G., t.1, 1330, 372). ...comme jà pieça nostre chier seigneur et ayeul le roy Philippe, (...) eust donné à ycelui Robert deux cens livres parisis de rente, assiz et assignés sur les proffis de l'escriptures de la prevosté de Lodun, des quelles deux cens livres de rente le dit Robert joy et possessa par certain temps, et depuis furent donnés et octroyez à la dicte exposante, sa vie durant, femme pour lors de feu Robert Fretart, filz du dit Robert Fretart (Doc. Poitou G., t.3, 1369, 405).
 

Chartes et Coutumes Edmonde Papin


 Retour à la page précédente 
Fermer la fenêtre